Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@02:00:43 GMT

خطر گودها برای بزرگراه فتح و خطوط راه‌آهن

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۸۵۸۰

خطر گودها برای بزرگراه فتح و خطوط راه‌آهن

خبرگزاری آریا - گودهای جنوب غرب تهران به‌دنبال فعالیت 50ساله استحصال معادن شن و ماسه در محدوده رودخانه کن در منطقه18 شهرداری ایجاد شده است.
این گودال‌ها مخاطرات ناشی از تجاوز گود به حریم و بستر رودخانه کن و احتمال وقوع رانش گسترده را در محدوده‌ای به شعاع حداقل 100متر درصورت وقوع سیلاب‌هایی با دوره بازگشت 100ساله و بالاتر را افزایش داده است و این موضوع خطر بالقوه‌ای برای بزرگراه فتح و خطوط راه‌آهن تهران-تبریز و تهران-جنوب به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این خطر در محدوده‌هایی که عرض دیواره به حدود 5متر رسیده بحرانی‌تر بوده و احتمال وقوع تخریب در آن بیشتر است. به‌ویژه در جایی که گودال‌ها با رودخانه فاصله کمی دارند. مسئولان باید توجه کنند در نزدیکی گودال‌ها کوچه‌ای واقع شده که در آن چند مدرسه قرار گرفته‌اند. عملیات عمرانی در اطراف این محدوده و انحراف آب رودخانه در یک بازه، باعث فرسایش کناره ساحل غربی و بحرانی‌تر شدن شرایط پایداری گود شده است. از طرفی دیگر پایدارسازی دیواره‌هایی که انجام شده نیز تاریخی دارد و بعد از مدتی دچار فرسایش می‌شوند و خطرآفرین خواهد بود.
از این‌رو، با توجه به بررسی عواقب و مخاطرات محتمل اثرات متقابل معادن و رودخانه، در حوزه ایمن‌سازی رودخانه کن، اقدامات کوتاه‌مدت و میان‌مدت طی 4سال گذشته زیرنظر معاونت فنی وعمرانی با همکاری شهرداری منطقه انجام شده اما کافی نیست. این اقدامات در کاهش خسارات محتمل در سیلاب‌های اخیر نیز مؤثر واقع شده اما اقدامات، در زمان سیلاب‌های محتمل در دوره بازگشت‌های بالاتر از 50سال پاسخگو نخواهد بود.
به همین دلیل ضروری است برنامه زمانبندی برای تسریع در انجام اقدامات بلندمدت شامل احداث دیواره‌های حفاظتی و شیب شکن در دیوار مابین گود و ساحل رودخانه و تخصیص اعتبار مورد نیاز نیز در دستورکار قرار بگیرد.همچنین باتوجه به مجاورت بخشی از ضلع کندروی بزرگراه بروجردی با بخش عمیق گود ناپایدار در فاصله‌ای کمتر از 10متر و وجود ترک‌های عمیق متعدد در محدوده مورد نظر که حاکی از فعال بودن جبهه رانشی دیواره گود است، اجرای برنامه زمانبندی ایمن‌سازی‌ موقت و دائم گود در محدوده موردنظر ضروری است و باید در اولویت اقدامات قبل از هرگونه برنامه افتتاح و ارائه مجوز برای بارگذاری ترافیکی در محدوده مورد نظر قرار گیرد.
ما بازدیدهایی در محل داشته‌ایم. صرفا یکی از مالکان اراضی مورد نظر (شامل 3 شرکت فربت، خلیج‌فارس و شن‌وما) نسبت به تصویب طرح ایمن‌سازی موقت به روش ایجاد دیواره شیبدار با استفاده از مصالح خاکی زیرنظر سازمان مشاور فنی و مهندسی اقدام کرده که عملیات ایمن‌سازی انجام شده توسط این شرکت نیز پیشرفت بسیار کمی داشته و صرفا در محدوده‌ای به عمق حدود 10متر در ضلع مجاور رودخانه انجام شده است.
بنابراین ضرورت دارد استانداری تهران با استفاده حداکثری از ابزارهای حقوقی و ظرفیت‌های قانونی مانند شورای تامین استان، اقدام عاجل جهت الزام همه مالکان اراضی مذکور به ارائه و تصویب طرح ایمن‌سازی مناسب برای پایدارسازی گود زیرنظر مراجع ذیصلاح انجام شود.
منبع :همشهری

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انجام شده ایمن سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۸۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست پردیس از پاک‌سازی حاشیه رودخانه جاجرود توسط دانش آموزان، حافظان محیط‌زیست و گروه‌های مردم نهاد خبر داد و گفت: حال رودخانه جاجرود خوب نیست و حاشیه رودخانه با ورود گردشگران و مسافران به‌شدت آلوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پردیس، به مناسبت روز زمین پاک با کمک محیط‌زیست، شهرداری، دانش آموزان، حافظان محیط‌زیست و گروه‌های مردم نهاد که در حوزه محیط‌زیست فعالیت داشتند، حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد.

محسن رضاییان ظهر امروز در حاشیه پاک‌سازی رودخانه جاجرود اظهار داشت: حال رودخانه جاجرود خوب نیست و وضعیت حاشیه رودخانه با ورود گردشگران و مسافران به‌شدت آلوده شده تا جایی که امروز در مدت 1 ساعت مقدار یک وانت زباله جمع‌آوری شد.

وی افزود: آموزش حفظ محیط‌زیست و خطرات زیست‌محیطی از اولویت‌های برنامه اجرایی است، در مدارس و در دیگر محیط‌ها به‌صورت مداوم جلسات و کارگاه‌های آموزشی برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

سرپرست اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس در ادامه گفت: رودخانه جاجرود برای احیا به کمک ما نیاز دارد و بایستی همه دست‌به‌دست هم دهیم تا این نعمت الهی را برای نسل آینده پاک نگه‌داریم.

رضاییان یادآور شد: در تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه جاجرود سطل‌های زباله تعبیه شده و گردشگران با جمع‌آوری زباله‌ها و انداختن داخل سطل زباله به حال خوب طبیعت کمک کنند.

وی در ادامه گفت: پلاستیک در طبیعت حدود 400 سال طول می‌کشد که بازیافت شود لذا مسافران و گردشگران از رها کردن پلاستیک در طبیعت خودداری کنند.

لایروبی 42 کیلومتر از رودخانه‌های قزوین

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس در پایان خاطرنشان کرد: امروز زمین و هوای پاک نیازمند کمک ما انسان‌ها است، لذا گردشگران و مسافرانی که برای طبیعت‌گردی به دل طبیعت می‌روند به طبیعت آسیب نرسانند و همراه خودشان در طبیعت یک کیسه‌زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی بزرگراه آزادگان در یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار
  • خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!
  • استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز
  • راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • بازداشت قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در بزرگراه آزادگان تهران
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • رفع آب شستگی جاده امرآباد به شانق اراک تا ۲۴ساعت آتی انجام می شود
  • افزایش ۴ برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران
  • عملیات عمرانی بهسازی بزرگراه شهید باقری در منطقه ۸