Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@00:59:39 GMT

اقدامات کنترل سیل در آبخیزهای شهری ضروری است

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۹۹۳۲

اقدامات کنترل سیل در آبخیزهای شهری ضروری است

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگلها بر ضرورت سرمایه گذاری و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل در سطح بیش از ۴۰ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز مشرف به کانون های جمعیتی در مناطق سیل خیز کشور تاکید کرد. - اخبار اقتصادی - به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، ابوالقاسم حسین پور با اشاره به اثربخشی اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش مخاطرات سیل تصریح کرد: بر اساس مطالعات موجود، بواسطه تغییر اقلیم و تشدید سیل خیزی، 9100 کانون جمعیتی کشور در معرض خطر سیل قرار دارند که برنامه ریزی به منظور مدیریت سیل از منشاء در سطح حوزه های آبخیز بالادست و مشرف به مراکز سکونتی مذکور از منظر پیشگیری و کاهش ریسک خطر سیل، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها افزود: همزیستی و سازگاری با سیلاب و استفاده بهینه و بهره ور از بارش های کشور از دیگر رویکردهای آبخیزداری و آبخوانداری است که علاوه بر پایداری منابع آب و خاک، احیای پوشش گیاهی حوزه های آبخیز شهری و ایجاد ظرفیت های توسعه تفرجگاه های طبیعی در پیرامون مراکز جمعیتی در قالب "پارک آبخیز" نیز بدنبال دارد.

ادغام های جنجالی در وزارت جهادکشاورزی/ معاون وزیر: موازی‌کاری‌ها حذف و آبخیزداری تقویت می‌شود

حسین پور، حفاظت از آبخیزهای شهری و روستایی و حفظ کاربری اراضی در سطح عرصه های منابع طبیعی پیرامون سکونتگاه ها را از جمله اهداف و کارکرد طرح های آبخیزداری و آبخوانداری برشمرد و وضع قوانین جدید مورد نیاز در تحقق این مهم را ضروری دانست و گفت در این زمینه با همکاری شورای عالی استان ها اقداماتی در دست پیگیری قرار دارد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها با تشریح وضعیت رخداد سیل در سطح حوزه های آبخیز کشور گفت: نوع نگرش در مقوله مدیریت سیل با تصور از سیل بعنوان حجم آب زیاد ناشی از بارندگی، تلقی درستی نیست. چرا که با توجه به شرایط حوزه های آبخیز کشور، سیل های به وقوع پیوسته، دارای حجم زیادی از مواد جامد بویژه رسوبات و دیگر مواد محموله همراه سیل می باشند که منجر به تشدید خسارات سیل در کشور گردیده است. موضوعی که در سیل های رخ داده در سنوات اخیر در نقاط مختلف کشور با پر شدن منازل مسکونی و خانه های مردم از رسوبات، بیش از گذشته نمایان شد.

حسین پور از این منظر سیل های کشور را شامل 3 دسته؛ سیل عادی (Flood) با کمتر از 30 درصد بار جامد، سیل با جریان گلی یا گل شار (Mud flow) با 30 تا 50 درصد بار جامد و سیل با جریان واریزه ای (Debris flow) با بیش از 50 درصد بار جامد و مواد محموله همراه سیل دانست و کارآیی طرح های آبخیزداری و آبخوانداری را از این لحاظ در کنترل سیل و رسوب بسیار موًثر ارزیابی کرد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها گفت: در سیاستگذاری جدید در سال جاری، طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در زمره 4 طرح محوری سازمان قرار دارد و در اختصاص منابع به مناطق مختلف کشور، سیل بعنوان یکی از شاخص های توزیع اعتبار می باشد که بر این مبنا در ابتدای سال جاری بر اساس نیاز کشور و خواست مردم، علاوه بر سهم بری استان ها، منابع ویژه ای به 20 حوزه آبخیز بحرانی در 12 استان سیل خیز کشور اختصاص یافت. همچنین از محل منابع صندوق توسعه ملی در سال جاری، بالغ بر 600 حوزه آبخیز در 300 شهرستان کشور تحت پوشش طرح های آبخیزداری و آبخوانداری قرار می گیرد.

حسین پور با اشاره به گستره وسیع حوزه های آبخیز و محدودیت منابع، خواستار مشارکت ارگان های ذی دخل از جمله شوراها، شهرداری ها و دهیاری ها در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه های آبخیز شهری و روستایی مطابق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری پیرامون وقوع سیل در کشور شد.

وی در پایان با تشریح موضوع مهم "حفاظت و مدیریت آبخیزهای شهری و روستایی" در کاهش آسیب پذیری ناشی از سیل، بر حفظ کاربری عرصه های طبیعی پیرامون شهرها، جلوگیری از گسترش بیش از حد سطوح عایق شهری، حفظ عرصه های جذب روان آب در محدوده و پیرامون شهرها، ممنوعیت معدنکاوی در سطح آبخیزهای شهری در مناطق سیل خیز و ساخت "شهرهای نفوذ پذیر" تاکید و با توجه به تدوین و آماده بودن "طرح آبخیزداری و کاهش مخاطرات سیل بر کانون های جمعیتی شهری و روستایی کشور"، خواستار توجه بیشتر به این مهم و اختصاص منابع لازم در ادامه برنامه ششم و برنامه هفتم توسعه کشور در راستای ایمن سازی کانون های جمعیتی کشور در برابر مخاطرات سیل شد.

انتهای پیام/

R1342/P/S7,83/CT12 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ امکان فروش ۶۰ درصد سهام عدالت برای همه/ کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند باید تغییر وضعیت دهند ۲ قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۵/۱۹|کاهش قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد ۳ جزئیات پرداخت وام با وثیقه سهام عدالت/ نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳ ساله ۴ عرضه‌های اولیه امسال بازار سهام ۱۴ تایی می‌شود ۵ قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌های بانکی امروز ۹۹/۰۵/۱۹|کاهش ۸۰۰ تومانی قیمت ارز در صرافی‌ها/ دلار۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان شد ۶ یارانه نقدی مرداد دوشنبه واریز می‌شود/ کسر قسط دوم وام یک‌میلیون تومانی ۷ نماد نخستین شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت در بورس درج شد ۸ هواشناسی ایران ۹۹/۵/۱۸| پیش بینی رگبار ۳ روزه باران در برخی استان‌ها مهمترین اخبار اقتصادی جزئیات پرداخت وام با وثیقه سهام عدالت/ نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳ ساله جزئیات معامله سهام نخستین شرکت استانی سهام عدالت در بورس نقشه‌ انگلیسی‌ها برای حذف آسمان ایران از مسیر پروازی ایرلاین‌ها/بیانیه نهایی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی به‌زودی صادر می‌شود آغاز معاملات سهام نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، از امروز مهمترین اخبار تسنیم روحانی:دوران کرونا را باید تا ۶ ماه آینده در نظر بگیریم/ برای اعمال محدودیت‌ها مسیر اعتدال داشته باشیم نقشه‌ انگلیسی‌ها برای حذف آسمان ایران از مسیر پروازی ایرلاین‌ها/بیانیه نهایی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی به‌زودی صادر می‌شود آغاز تست انسانی واکسن کرونا در ایران تا ۲ هفته آینده لبنان| واکنش شخصیت‌ها به ناآرامی‌های بیروت/ هدف آشوبگران جلوگیری از انجام تحقیقات مربوط به انفجار است دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم و صفر اعلام شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طرح های آبخیزداری و آبخوانداری شهری و روستایی حوزه های آبخیز کنترل سیلاب سهام عدالت کنترل سیل قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۹۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم سلمانی با اشاره به لزوم اعلام مواضع وزارت آموزش و پرورش در خصوص صندوق ذخیره و ضمن تبریک حماسه‌سازی ایران مقتدر در مقابله با صهیونیسم اظهار داشت: فلسفه وجودی صندوق ذخیره فرهنگیان حمایت و کمک به تأمین مالی فرهنگیان به‌عنوان اصلی‌ترین رکن آموزشی کشور بوده و معطوف به بازنشستگی است.

وی ادامه داد: این مجموعه‌سازمانی اقتصادی با برخورداری از اعتماد روزافزون فرهنگیان کشور و مورد حمایت دولت است که با فعالیت اقتصادی نظیر اداره شرکت‌ها، بر سرمایه‌گذاری و سهام‌داری شرکت‌ها و صنایع بزرگ از جمله نفت، پتروشیمی و معادن و ارائه خدمات به فرهنگیان در جهت ارتقا سطح فرهنگیان است.

سلمانی با اشاره به اینکه تقویت معیشت فرهنگیان از طریق صندوق ذخیره قابل‌تحقق است، تصریح کرد: خلق ثروت برای اعضا و سهام‌داران به‌ویژه برای فرهنگیان به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی صورت می‌پذیرد و اعتماد آفرینی باید در دستور کار باشد.

مسئول صندوق ذخیره فرهنگیان استان اصفهان بیان داشت: اهتمام به افزایش بهره‌وری وظیفه صندوق ذخیره است و این صندوق در تلاش است تا به نحوی عمل کند که امور آموزش و پرورش نظیر بیمه، لیزینگ و خدمات مختلف و… له صندوق ذخیره محول شود.

وی اذعان داشت: هنرستان‌ها می‌توانند واحدهای تولیدی خوبی برای صندوق ذخیره باشند که این امر رویکردی بسیار مهم در صندوق ذخیره و می‌تواند نقش مهمی در راستای شعار جهش تولید ایفا کند.

سلمانی خاطرنشان کرد: ایجاد قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت برای فرهنگیان در صندوق ذخیره از برنامه‌های صندوق ذخیره است و این ظرفیت مهم و قابل‌دسترسی است.

کد خبر 6091198

دیگر خبرها

  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟