Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@07:29:13 GMT

چرا تشخیص سن فرسودگی خودروها نباید بر اساس سن باشد؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۰۸۲۳

چرا تشخیص سن فرسودگی خودروها نباید بر اساس سن باشد؟

‍‍‍‍‍‍

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران درباره سن فرسودگی خودروها و اصلاح آیین نامه مربوطه توضیحاتی بیان کرد. - اخبار اجتماعی -

حسین مقدم در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره سن فرسودگی خودروها، اظهار کرد: طبق آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک، تشخیص فرسودکی خودرو بر مبنای سن خودرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس برای خودروهای سواری در کلانشهرها 18 سال و در سایر شهرها 20 سال در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه سن فرسودگی تاکسی ها در کلانشهرها  نیز 10 سال تعیین شده است، ادامه داد: پیش از این هم در کشور ما سن خودرو، ملاک فرسودگی بوده است اما یک شخص حقیقی نسبت به این موضوع در دیوان عدالت اعتراض و پیگیری حقوقی انجام داد و طبق استعلامی که دیوان عدالت در فقهای شورای نگهبان صورت داد، این آیین نامه باطل شد در نتیجه دیگر مبنای فرسودگی خودروها بر اساس سن نیست و باید آیین نامه دیگری توسط سازمان حفاظت محیط زیست و دولت مصوب شود.

 مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران تصریح کرد: کیفیت خودروها با توجه به داخلی و خارجی بودن و مقدار پیمایش عامل تعیین کننده ای در فرسودگی است اما میزان پیمایش قابل استناد نیست زیرا برخی این عدد را تغییر می دهند بنابراین نمی توان گفت اگر خودرویی با کیفیت A به مقدار مشخصی از پیمایش برسد فرسوده است.

وی افزود: در بسیاری از کشورها سنی برای اعلام فرسودگی خودروها وجود ندارد و زمانی که یک خودرو از سن مشخصی که بر اساس سیاست های یک کشور تعیین می شود، عبور کند هزینه های نگهداری، بیمه حوادث و عوارض آن به شدت افزایش می یابد در نتیجه نگهداشتن آن مقرون به صرفه نیست و طبیعتا مالک به سمت خرید خودروی نو می رود.  

مقدم خاطرنشان کرد: به طور کلی مقدار پیمایش خودرو و مدت زمان استفاده باعث فرسودگی خودرو می شود و علیرغم اینکه ممکن است یک خودرو عملکرد مناسبی داشته باشد اما  قطعات دچار خستگی می شوند و نمی توان به طور قطعی گفت خودرویی که 20 سال کار کرده از نظر ایمنی و آلایندگی مورد اطمینان است( در علم مهندسی کلمه «خستگی» درباره قطعات و فلزات به کار برده می شود) .

وی ادامه داد: برخی بر این باور هستند که خودرویی که موفق به اخذ معاینه فنی شود فرسوده نیست اما یک خودروی فرسوده با یکسری تعمیرات سطحی می تواند معاینه فنی دریافت کند ولی آیا این خودرو ایمن است؟ پاسخ منفی است زیرا معاینه فنی به حداقل های ایمنی و آلایندگی بسنده می کند اما ممکن است 10 روز یا یک ماه بعد آن شرایط را نداشته باشد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران گفت: ما پیشهادی به سازمان محیط زیست ارائه کردیم مبنی بر اینکه با توجه به شرایط فعلی کشور که امکان جایگزینی خودروهای فرسوده به سختی امکانپذیر است،تعداد دفعات انجام معاینه فنی برای خودروهای فرسوده افزایش باید.

وی ادامه داد: منطق این کار نیز این است که حداقل های ایمنی و آلایندگی که مورد نظر ماست برای تردد یک خودرو به طور مستمر و متناوب در طی دو سال کنترل شود و یک خودرو حداقل ها را داشته باشد اگر خودرویی توانست به طور متناوب معاینه فنی بگیرد میتواند تردد داشته باشد در غیر این صورت آن خودرو فرسوده یا اسقاط شود.

مقدم گفت: این به این معنا نیست که معاینه فنی می تواند خودروی فرسوده را تشخیص دهد بلکه معنایش این است که با انجام متعدد معاینه فنی بتوانیم شرایط حداقلی برای خودروهای فرسوده را رعایت کنیم.

مراکز "معاینه فنی سیار" در چه نقاطی از شهر مستقر هستند؟ + آدرسهمه چیز درباره معاینه فنی خودرو در تهراناتوبوس‌های فرسوده هر سه ماه ملزم به معاینه فنی هستند/ روزانه بیش از 200 اتوبوس به مراکز معاینه فنی می‌روند

انتهای پیام/

R1014144/P/S2,25/CT1 واژه های کاربردی مرتبط معاینه فنی شهر تهران بیشتر بخوانید... مراکز "معاینه فنی سیار" در چه نقاطی از شهر مستقر هستند؟ + آدرس همه چیز درباره معاینه فنی خودرو در تهران اتوبوس‌های فرسوده هر سه ماه ملزم به معاینه فنی هستند/ روزانه بیش از ۲۰۰ اتوبوس به مراکز معاینه فنی می‌روند قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مراکز "معاینه فنی سیار" در چه نقاطی از شهر مستقر هستند؟ + آدرس همه چیز درباره معاینه فنی خودرو در تهران اتوبوس‌های فرسوده هر سه ماه ملزم به معاینه فنی هستند/ روزانه بیش از ۲۰۰ اتوبوس به مراکز معاینه فنی می‌روند واژه های کاربردی مرتبط معاینه فنی شهر تهران پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم و صفر اعلام شد ۲ یک کشته و ۴ مصدوم بر اثر تصادف اتوبوس با عابران‌پیاده در بزرگراه بعثت ۳ فیلم// لحظه انفجار مهیب بیروت را از ۷ زاویه ببینید ۴ آتش‌سوزی گسترده چند سوله در شهرک صنعتی چهاردانگه + فیلم و تصاویر ۵ در جلسه محسن هاشمی و قالیباف چه گذشت؟ ۶ دانش‌آموزان آموزش مجازی را اثربخش‌تر می‌دانند/ افزایش امکانات "شاد" به بیش از ۳۰ ویژگی ۷ آخرین آمار کرونا در کشور| فوت ۱۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته + نمودار ۸ کشف بیش از ۴ تن مواد مخدر از یک باند مسلح قاچاق مهمترین اخبار اجتماعی دانش‌آموزان آموزش مجازی را اثربخش‌تر می‌دانند/ افزایش امکانات "شاد" به بیش از ۳۰ ویژگی آخرین آمار کرونا در کشور| فوت ۱۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته + نمودار دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم و صفر اعلام شد منفی بودن تست کرونا به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست! مهمترین اخبار تسنیم روحانی:دوران کرونا را باید تا ۶ ماه آینده در نظر بگیریم/ برای اعمال محدودیت‌ها مسیر اعتدال داشته باشیم آخرین آمار کرونا در کشور| فوت ۱۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته + نمودار رئیس جمهور فرانسه با تکرار مداخله در لبنان خواستار اصلاحات شد خبر خوش وزیر راه درباره وام ودیعه مسکن مستأجران واکنش روابط عمومی مجمع تشخیص به اظهارات فتاح درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاینه فنی شهر تهران معاینه فنی شهر تهران معاینه فنی خودرو فرسودگی خودروها فرسودگی خودرو معاینه فنی سن فرسودگی شهر تهران آیین نامه یک خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۰۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، استفاده از وسایل نقلیه برقی می‌تواند راهکاری بسیار مؤثر در مسیر رفع و کاهش چالش‌های حیاتی و دارای مزایای زیست محیطی، کاهش وابستگی به سوخت‌های تجدیدناپذیر فسیلی و بهبود کیفیت هوا باشند. از این رو تغییر سبک حمل و نقل از سنتی بنزینی به برقی اهمیت ویژه‌ای‌دارد. در این راستا شهرداری تهران برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی را دنبال می‌کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران پیرامون آخرین وضعیت تاکسی‌های برقی اظهار کرد: تاکسی‌های برقی شامل دو دسته خودمالکی و شرکت مالکی می‌شوند. رانندگان تاکسی در بخش شرکت مالکی، سهامدار آن شرکت خواهند شد.

وی افزود: تعدادی خودرو توسط خودروسازان وارد شده است و در بخش خودمالکی قراردادها در حال بسته شدن است، به زودی واگذاری خودرو به مالکین صورت خواهد گرفت.

زاکانی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰۰ خودرو برقی آماده بوده و تخصیص ارز برای واردات خودروها با کمک بانک مرکزی صورت گرفته است.

گفتنی است یکی از نکات حائز اهمیت برای رانندگان تاکسی، قیمت خودروهای برقی است که نیازمند ارائه تسهیلات ویژه است. به گفته شهرداری تهران قیمت این خودروها قابل رقابت با خودروهای بنزینی خواهد بود.

علاوه بر این شهرداری تهران برای راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ این خودروها پیش از این ۴۰۰۰ نقطه را در سطح شهر تهران در ۲۲ منطقه شناسایی کرده است و بنا دارد تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ایستگاه‌های اعلامی را احداث و مجهز کند.

کد خبر 6096387

دیگر خبرها

  • بازگشت پرشکوه هاوال با H۶
  • احتمال افزایش نرخ معاینه فنی؛ این مبالغ کجا هزینه می‌شود؟
  • احتمال افزایش نرخ معاینه فنی/مبالغ دریافتی کجا هزینه می‌شود؟
  • درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی
  • تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است
  • گرفتار شدن خودرو‌ها در گل و لای در بزرگراه خرازی
  • چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟
  • نارضایتی برخی از تاکسی داران از درخواست معاینه فنی برای خودروی فرسوده هنگام تعویض
  • آبگرفتگی در محله گورت اصفهان و گرفتار شدن خودرو‌ها