Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست تخصصی «آمریکا و نظام بین‎الملل در حال گذار» از سلسله نشست ‎های پیش رویداد همایش بین ‎المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با حضور دکتر سید وحید کریمی به عنوان مدیر نشست، دکتر جواد کچوئیان و دکتر مجتبی فردوسی‎پور، توسط مرکز مطالعات سیاسی و بین‎المللی وزارت امور خوارجه و به میزبانی پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) امروز 19 مرداد 99 برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا نشست تخصصی «آمریکا و نظام بین‎الملل در حال گذار» از سلسله نشست ‎های پیش رویداد همایش، روز یکشنبه از ساعت 10 الی 12 توسط مرکز مطالعات سیاسی و بین‎المللی وزارت امور خوارجه، به میزبانی پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) و در حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران این حوزه برگزار شد.

در ابتدا مدیر این نشست دکتر سید وحید کریمی کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در کشور نامیبیا به ارائه کوتاهی درباره لوازم کنش‎های دیپلماتیک جمهوری اسلامی در مواجهه با ایالات متحده پرداخت و از تخاطب هدفمند با سایر کشورها و جلوگیری از بهره‎مندی سایر کشورها از آمریکا به عنوان مسائل کلیدی سیاست خارجه در حوزه راهبری افول یاد کرد.

در ادامه، دکتر جواد کچوئیان تحلیلگر مسائل اروپا و سفیر سابق ایران در ایرلند ضمن تبیین سیاست دولت آمریکا در قبال اتحادیه اروپا در دوران ترامپ گفت: روابط و همکاری های اروپا با آمریکا در دوران ترامپ وارد مرحله جدیدی از بحران شده؛ ترامپ در حال حاضر اروپا را نه یک متحد و شریک، بلکه یک رقیب جدی برای آمریکا می‎داند و لذا تلاش فراوانی برای خروج این رقیب از تحولات جهانی دارد.

کچوئیان در پایان سخنان خود با اشاره به نحوه مواجهه مطلوب جمهوری اسلامی با کشورهای اروپایی افزود: کشورهای غربی و اروپایی یک زبان می‎فهمند و آن هم زبان قدرت است و جمهوری اسلامی می‎بایست با چنین زبانی با آن‎ها رو به رو شود.

دکتر مجتبی فردوسی پور، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در اردن، به عنوان آخرین سخنران این نشست به تبیین جایگاه ایالات متحده در منطقه با توجه به شرایط گذار نظام بین الملل پرداخت و گفت: آمریکایی ها از استراتژی رقابت در حوزه جنگ سرد به سوی استراتژی موازنه سازی حرکت کردند و پس از اینکه راهبرد موازنه سازی با شکست مواجه شد، به حضور مستقیم روی آوردند و در حال حاضر نیز در حال حرکت معکوس در همین مسیر در قالب استراتژی بقا هستند.

وی افزود: در شرایط کنونی ثقل هژمون آمریکا از منطقه در حال برداشته شدن است و این فرصتی برای جمهوری اسلامی است؛ اما در نقطه مقابل ایجاد فرصت، در حال طراحی تهدید جدیدی علیه ما با عنوان راهبرد موازنه منفعت گرا می‎باشند. در این بین مسئله کلیدی برای جمهوری اسلامی آن است که استراتژی ما می‎بایست بر اساس سناریوهای مطلوب بنا شود.

فردوسی پور در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هر واحد سیاسی برای ایجاد، حفظ و توسعه موقعیت ژئوپولتیک ناچار از کارکردن با همسایگان است؛ پس اگر ما با همسایگانمان نتوانیم همکاری کنیم، با سایر کشورها مثل چین نیز نمی‎توانیم همکاری داشته باشیم. در این شرایط ما باید ضمن برطرف کردن مشکلات موجود در مسیر روابطمان با همسایگان، تعاملاتمان با کشورهای منطقه را به جلو ببریم تا جلوی سوء استفاده دشمنان گرفته شود.

گفتنی است همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در فراخوان مقالات، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس @usdecline مراجعه نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران دانشگاه جامع امام حسین آمریکا جمهوری اسلامی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۰۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در نخستین کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار، ارمنستان نامزد برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی بانوان تاثیر گذار شده بود و حالا در سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان به ارمنستان، خانم ژانا آندراسیان وزیر آموزش علوم فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان برای برگزاری این کنگره اعلام آمادگی کرد.

حجت‌الاسلام محمد مهدی ایمانی‌پور در سومین روز سفر خود به ارمنستان با خانم ژانا آندراسیان وزیر آموزش علوم فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان دیدار داشت و در این دیدار زمینه‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی بین دو کشور بررسی شد.

در این دیدار سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، اسدی‌موحد رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان، مصطفوی مدیرکل حوزه اسناد بین‌المللی و دیوسالار معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را همراهی می‌کردند.

چنین نشست‌های از بعد دیپلماسی همسران مقامات کشورها حائز اهمیت است که دور دوم این کنگره در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار خواهد شد.

اواخر دی‌ماه ۱۴۰۱ ، به ابتکار جمیله علم‌الهدی همسر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، نخستین کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار در تهران برگزار شد. در این کنگره ۳۰۰ مهمان خارجی از بانوان تاثیرگذار و عمدتا سطح بالای کشورهایی چون ارمنستان، چین، استرالیا، سریلانکا، تایلند، پاکستان، کامرون،صربستان، سوئد، بلغارستان، آفریقای جنوبی، ترکمنستان، سوریه، لبنان و روسیه حضور داشتند.

این نشست در سه سطح شخصیت‌های فرهنگی، علمی، وزیران و بانوان اول و نیز سلبریتی‌ها برگزار شد و همسران مقامات عالی‌رتبه از جمله همسر نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، عراق، قرقیزستان، صربستان، گینه، نیجریه، سریلانکا و رییس شورای مرکزی زنان ترکمنستان همچنین فرستاده ویژه رییس جمهور سوریه سخنرانی کردند.

یکی از دستاوردهای این کنگره امضا ۱۰ سند و تفاهم‌نامه دوجانبه بود، نمایشگاهی نیز از دستاوردهای بانوان ایرانی در حاشیه این اجلاس برپا شده بود.

 

دیگر خبرها

  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»