Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-05-01@18:30:49 GMT

لزوم بازتعریف مفاهیم دیجیتالی دستگاه قضایی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۱۷۸۵

لزوم بازتعریف مفاهیم دیجیتالی دستگاه قضایی

ایتنا - ​​​​​​​دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر اهمیت بازتعریف مفاهیم حقوقی و تحول دیجیتالی دستگاه قضایی در فضای مجازی در کشور تاکید کرد.
 سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور- در نشست با رئیس و معاونان پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: پیشتر در ساختار دولت - ملت حوزه قضایی در مرزهای جغرافیایی کشورها تعریف می‌شد اما امروز با گسترش فضای مجازی و تسری آن بر تمامی ابعاد زندگی بشر مرزهای جغرافیایی معنای سابق را ندارد و در هر سکو (پلتفرم شبکه‌های اجتماعی، خدمات و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) مرز تعریف متفاوتی دارد بنابراین باید حوزه قضایی و چگونگی اعمال اراده در فضای جدید بازتعریف شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، فیروزآبادی با اشاره به اهمیت بازتعریف مباحث آزادی، مسئولیت‌پذیری، مالکیت معنوی و حریم خصوصی در حوزه قضایی کشور افزود: در حوزه قضایی باید به این مباحث عمیق و ریشه‌ای به صورت نظری پرداخته شود چرا که در حال حاضر شرکت‌های صاحب سکوهای جهانی (پلتفرم) براساس منافع اقتصادی خود نسبت به تعریف و اعمال آنها اقدام کرده و با سوء‌استفاده از خلاء کشورها در این حوزه مفاهیم خود را تبدیل به هنجار، ارزش و در نهایت حق می‌کنند.

فیروزآبادی با تاکید بر این که ما در کشور در حوزه قضایی نیاز به گفتمان‌سازی داریم، اظهار کرد: محافظت از اطلاعات و داده‌ها که در اروپا تحت قانون GDPR مطرح است باید در کشور تعریف شود و در نهایت تحول دیجیتالی دستگاه قضایی نیاز اولیه است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی به دنبال طرح دو کنوانسیون جرایم و امنیت با همکاری کشورهای روسیه و چین و عضو غیر متعهدها در جهان است که البته این مهم با مخالفت شدید آمریکا مواجه است چرا که کنوانسیون حقوقی طرح شده با حکمرانی یک جانبه‌گرایی آمریکا در دنیا در حوزه فضای مجازی تداخل دارد.

وی با اشاره به این که کنوانسیون‌های کسب‌وکار هم از اهمیت ویژه‌ای در این حوزه در دنیا برخوردار است، افزود: یکی از مهمترین مسائل حوزه کسب‌وکار در فضای مجازی بحث مالکیت معنوی است که با تعریف آن حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما رشد کرده و صاحب قدرت نرم خواهیم شد.

وی در پایان بر همکاری پژوهشگاه فضای مجازی و پژوهشگاه قوه قضائیه در بررسی مباحث مطالعاتی، پژوهشی و رصد تاکید کرد و گفت: ماموریت اصلی شورای عالی فضای مجازی کشور سیاست‌گذاری است و در نهایت در چارچوب این سیاست‌ها با همکاری مجلس و دولت قانون‌گذاری صورت می‌گیرد بنابراین برای رفع خلاء‌های قانونی و طرح قوانین مورد نظر در کمیسیون‌های مربوطه در حوزه قانون‌گذاری نیاز به طرح‌های تحقیقاتی است.

در این نشست پژوهشگاه قوه قضائیه ضمن تشریح برنامه‌ها، اقدامات و اولویت‌های پژوهشی خود نسبت به همکاری دوجانبه با حوزه‌های مرتبط با مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: پلیس فتا حریم خصوصی دستگاه قضایی فضای مجازی کشور حوزه قضایی شورای عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۱۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت چند مدیر و مدیر برنامه از فصل آینده در فوتبال ایران

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،با توجه به تشکیل کمیته صیانت فدراسیون فوتبال که از چندی پیش شکل گرفته و وعده رئیس فدراسیون برای مقابله با اتفاقات پشت پرده فوتبال با همکاری دستگاه قضایی، اقدامات پیشگیرانه و حتی تنبیهی با متخلفین در فوتبال آغاز شده است.

طبق پیگیری های صورت گرفته تعداد کثیری از مدیران شاغل در حوزه فوتبال و مدیران برنامه به جهت شیوه کاری که طی سالیان گذشته انجام داده اند و به دستگاه قضایی معرفی شده اند که قرار است توسط مراجع ذیربط برخورد  جدی با آنها صورت بگیرد.

 در این راستا برخی از مدیران برنامه و همچینئ دو مسئول باشگاهی ف-ک، و-خ، ع-خ، ع-م، الف-س، ح-م، م-ع و دو مسئول باشگاهی م-الف و س-ف در فصل جدید لیگ فوتبال از فعالیت در حوزه نقل و انتقالات و باشگاهی محروم خواهند شد و این موضوع به همه باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک نیز ابلاغ خواهد شد. 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محرومیت چند مدیر و مدیر برنامه از فصل آینده در فوتبال ایران
  • بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی مسدود شد
  • انسداد بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی
  • انسداد ۱۲۸ تارنمای مجرمان اقتصادی در فضای مجازی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند