Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-26@06:47:04 GMT

توزیع شیر رایگان مدارس در دهه ۵۰

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۳۳۸۲

توزیع شیر رایگان مدارس در دهه ۵۰

رویداد۲۴ تصویر ثبت شده در دهه ۵۰ شمسی از توزیع تغذیه رایگان برای دانش آموزان در یکی از مدارس شهر اهواز در استان خوزستان.   پس از انقلاب مشروطه ضرورت ایجاد آموزش رایگان و همگانی و مطالبه برای ایجاد زیرساخت‌های آن به‌وجود آمد. بسیاری از کودکان با سوء تغذیه و ناامنی غذایی مواجه بودند که مانع بزرگی برای سلامت و آموزش همگانی محسوب می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 پس از انقلاب سفید که عمدتا متاثر از سیاست‌های چپ‌گرایانه بود، اصل توزیع تغذیه رایگان بین دانش‌آموزان رسما به عنوان اصل شانزدهم انقلاب شاه و مردم درآمد و با بالا رفتن درآمد‌های نفتی در دهه پنجاه اجرا شد.   اصل پانزدهم انقلاب سفید شامل مفادی چون آموزش رایگان و اجباری در هشت سال نخست تحصیل، خدمات رایگان به دانشجویان در ازای تعهد به خدمت در دولت، کمک هزینه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بورس کردن دانشجویان رتبه بالا به دانشگاه‌های برتر جهان می‌شد.   اصل شانزدهم نیز بر بهداشت غذایی کودکان تاکید داشت. بر اساس این قانون باید هر روز یک وعده تغذیه سالم، شامل شیر، بیسکوئیت و میوه و خوراک لوبیا بین کودکان توزیع می‌شد که کالری و مواد مغذی اساسی مورد نیاز کودکان را تامین کند. بیشتر بخوانید: اصلاحات ارضی؛ پروژه‌ای که به انقلاب ایران ختم شدبه گزارش رویداد۲۴ جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران و سازمان خدمات اجتماعی شاهنشاهی عهده‌دار تامین و توزیع بسته‌های تغذیه بودند که بعد‌ها بنگاه حمایت از مادران و شیرخوارگان نیز تاسیس شد و به این سازمان‌ها پیوست که همین امر موجب شد علاوه بر دانش آموزان، شیرخوارگان و مادران باردار نیز مشمول تغذیه رایگان شوند.   در دهه پنجاه، حدود ۵۰۰ مرکز درمانی و بهداشتی عهده‌دار تغذیه مادران و شیرخوارگان بودند و حدود ۱۵۰ هزار مادر و کودک را زیر چتر حمایتی خود داشتند. همچنین بنابر آمار ثبت شده در سال ۱۳۵۵ حدود ۶ میلیون دانش آموز از تغذیه رایگان بهره‌مند بودند.   پس از موفقیت طرح توزیع تغذیه رایگان و اجباری کردن تحصیلات ابتدایی برنامه واکسیناسیون عمومی نیز اجرا شد. بنابر نوشته مورخان این طرح‌ها تاثیر بسیاری در بالابردن نرخ سواد و ارتقای بهداشت عمومی در میان ایرانیان داشته‌اند. برخی نیز معتقدند کوتاه شدن میانگین قدی ایرانیان در دهه‌های بعد ناشی از حذف همین سیاست تغذیه رایگان بوده است. لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 تصاویر تاریخی سپاه دانش تغذیه رایگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۳۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیضا گفت: این دوره از رقابت ها با حضور بیش از ۲۰۰ دانش آموز برگزار شد.

فرهادی افزود: در این مسابقات دانش آموزان در رشته‌های حفظ، قرائت، احکام، اذان و مداحی با هم به رقابت پرداختند.

 

دیگر خبرها

  • پیشنهادی برای تداوم اجرای طرح شیر مدارس
  • انتقاد از رایگان نشدن هزینه سمپاد دهک اول تا چهارم
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا
  • توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان
  • طرح ملی ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در اردبیل
  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس