Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@11:56:10 GMT

گردش تند اقتصاد با حمایت از مشاغل خانگی

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۵۷۷۴

گردش تند اقتصاد با حمایت از مشاغل خانگی

توسعه مشاغل کوچک و متوسط و به طور خاص، توسعه مشاغل خانگی با اهدافی نظیر افزایش درآمد و ثروت از راهکارهای رشد اقتصادی ورهایی از بیکاری است دراین روزهایی که رکود، تورم وکرونا دست به دست هم داده اند ومعیشت مردم را با بحرانی جدی مواجه ساخته اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا منظور از مشاغل یا کسب‌وکار خانگی، آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در محیط مسکونی در قالب یک طرح کسب‌وکار، بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش دیگران شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل‌عرضه به بازار، خارج از فضای مسکونی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه این نوع از کسب‌وکارها به‌عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان، به‌شمار می‌آیند که ازجمله مزایای آن می‌توان به حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضا و خانواده اشاره کرد.

واقعیت آن است که یکی از مشکلات اساسی همه دولت‌ها، کمبود شغل و محدودیت ایجاد اشتغال است که مشاغل خانگی با توجه به نیاز اندک به منابع مالی و مزایای فراوان و همچنین نقش سازنده آن‌ها در اشتغال و توسعه اقتصادی سبب شده دولت‌ها از این ظرفیت برای توسعه متوازن استفاده کنند. بر همین اساس توسعه اشتغال و کارآفرینی از طریق مشاغل خرد و خانگی به‌عنوان یک ضرورت در بیشتر کشورهای دنیا مطرح است و دولت‌ها به توسعه مشاغل خانگی توجه ویژه‌ای دارند.

در ایران نیز در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که مدت‌ها قبل، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، دولت‌ها موظف شده‌اند در یک برنامه پنج ساله مشاغل خانگی را توسعه، ساماندهی و حمایت کند، به‌نحوی‌که زمینه ایجاد اشتغال برای متقاضیان این طرح فراهم شود. بر همین اساس این طرح، یک فرصت مناسب برای نیروی جویای کار است.

به نظر می‌رسد تناسب مشاغل خانگی با فرهنگ کشور موجب شده تا این بخش در کشور ما نیز مورد توجه زیادی قرار گیرد و به‌عنوان یکی از سیاست‌های مثبت برای اشتغال مورد توجه باشد.

سهم مشاغل خانگی در کاهش آمار بیکاری

هر چند آمار دقیقی از وضعیت شاغلان مشاغل خانگی در دسترس نیست ولی پیش‌بینی می‌شود رقمی بیش از ۱۰ درصد از نرخ اشتغال کشور مربوط به مشاغل خانگی است و چنانچه این بخش مورد حمایت جدی قرار گیرد، می‌تواند پاسخی شفاف به نیازهای اشتغال کشور باشد و می‌توان با توسعه آن نرخ بیکاری را کاهش داد.

واقعیت آن است آمارهای متعددی از سهم مشاغل خانگی در اشتغال کشورهای مختلف ذکر می‌شود. بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، ۳۰ درصد کسب‌وکارهای خرد و متوسط را مشاغل خانگی تشکیل می‌دهند. آن‌طور که دفتر آمار اتحادیه اروپا اعلام کرده هلند با ۱۳.۷ درصد دارای بیشترین شاغلان خانگی است و در تمامی کشورهای عضو منطقه یورو و اتحادیه اروپا، شمار کسانی که دارای مشاغل خانگی هستند از شمار افرادی که از خانه برای دیگران کار می‌کنند، بیشتر است.

به‌علاوه «هر خانه، کارخانه و هر کارخانه، خانه است» شعار ملی تایوانی‌ها بود و آن‌ها با همین شعار توانستند جهش اقتصادی خود را با گسترش و حمایت کارهای خانگی تجربه کنند. کشور سوئیس که برترین تولیدکننده ساعت در جهان است، نیز بخش عمده فعالیت خود را در این زمینه یعنی تولید ساعت از طریق کارگاه‌های خانگی انجام می‌دهد.

اما در ایران هم مدت‌زمانی است بر روی مشاغل خانگی تمرکز شده است.

پروانه مافی، عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس، درباره سهم مشاغل خانگی در اشتغال می‌گوید: گرچه آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما با توجه به برآیند آمارهای ارائه‌شده می‌توان گفت رقمی بین ۱۰ تا حداکثر ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در کشور به فعالیت کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی و عمدتاً در حوزه‌های فرهنگی، هنری، صنایع‌دستی، تجارت الکترونیک و تولیدی‌های کوچک اختصاص دارد.

انگیزه‌ای بیشتر برای فعالان مشاغل خانگی

احمد شاکران، کارشناس اقتصادی، در مورد مشاغل خانگی و سهم آن‌ها در چرخش اقتصادی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با کاهش چشمگیر استخدام‌های دولتی و تمرکز زدایی از صنایع بزرگ، در این سال‌های اخیر، اشتغال و درآمدزایی‌های شخصی بسیار رایج‌تر از گذشته شده است و مشاغلی تحت عنوان خانگی شکل رفته‌اند.

به گفته این کارشناس، مشاغل خانگی تقریباً در همه کشورهای دنیا وجود دارد. در ایران هم پس از تصویب قانون تشکیل آنها در حدود ۱۰ سال پیش، استقبال خوبی از این بخش به عمل آمد.

شاکران می‌افزاید: از زمانی که بحث پشتیبان مشاغل خانگی مطرح شد، فعالان این بخش، انسجام بیشتری گرفته و به عبارتی باانگیزه‌ای بیشتر به کارهای خانگی روی آوردند.

این کارشناس اظهار می‌کند: وظیفه پشتیبانان آن است که در قدم نخست، بنگاه‌های اقتصادی، واحدهای تولیدی و واحدهای توزیع به‌عنوان پیشرو در این حوزه وارد شوند و افرادی را که جویای کارخانگی هستند، پشتیبانی کنند.

وی ادامه می‌دهد: در این شیوه مهارت لازم از طریق این پشتیبانان، آموزش داده می‌شود و ابزار کار، در اختیار متقاضیان گذاشته می‌شود. درنهایت، با توجه به اینکه به بازار هم دسترسی دارند، محصول را تحویل و در بازار عرضه می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی یادآور می‌شود: با چنین رویکردی شرایط مشاغل خانگی بسیار بهتر شد. پیش از این طرح، برخی از فعالان اقتصادی با مشکل تأمین مواد اولیه یا پیدا کردن بازار هدف مواجه می‌شدند که اکنون این مشکلات به مراتب کمتر از گذشته است.

شاکران تصریح می‌کند: بدون هیچ تردیدی، اینگونه مشاغل در صوت حمایت، نقش بسیار بزرگی در چرخش اقتصادی دارند و مهم‌تر از همه عاملی برای رهایی از بیکاری به‌شمار می‌آیند به‌ویژه در شرایطی مانند ماه‌های اخیر که به دلیل شیوع کرونا، ماندن در خانه راهکاری برای در امان ماندن از کرونا محسوب می‌شود.

چالش‌های مشاغل خانگی

فعالیت در حوزه مشاغل خانگی چندان هم بی چالش نیست؛ نبود تشکل منسجم، یکی از خلاءهای این حوزه است. به عبارت دیگر اکنون شاهد فعالیت شاغلان جدا افتاده از هم هستیم که فاقد یک اتحادیه منسجمی برای دنبال کردن موارد مرتبط با شغل خود هستند. به علاوه، این حوزه را باید جز حوزه‌هایی دانست که از داشتن تعاونی‌های مصرف و مسکن نیز محروم مانده‌اند.

هرچند هم در چند سال اخیر اجرای طرح‌های حمایتی از مشاغل خانگی منجر به ایجاد سامانه‌ای در این زمینه شده و آماری در این رابطه به دست آمده اما هنوز کامل نیست.

مینا اسماعیلی که از یکی از فعالان حوزه مشاغل خانگی است در زمینه مشکلات فعالان این مشاغل به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مشکلات این نوع مشاغل به سه دسته تقسیم می‌شود. نخستین مشکل مربوط به نبود سرمایه برای تهیه تجهیزات امکانات لازم مربوط می‌شود که یک پشتیبان باید آن‌ها را برای دیگران فراهم کند.

وی می‌افزاید: مورد دوم فقدان تسهیلات لازم برای راه‌اندازی این نوع مشاغل است. در برخی موارد برای دریافت چنین وام‌هایی باید فرآیندهایی طولانی طی شود. آخرین دسته از مشکلات نیز نبود تشکل و اتحادیه منسجم برای انتقال مشکلات به مرجعی خاص است.

به گفته این فعال، افزایش هزینه تولید با وجود تورم و نوسانات بازار از مهم‌ترین موانع رشد مشاغل خانگی است و اگر افرادی از بخش خصوصی بخواهند روند تسهیلگری را انجام دهند باید حمایت دولت را داشته باشند. در غیر این صورت دوباره شاهد تکرار موضوع افزایش هزینه تولید با نوسانات بازار خواهیم بود.

اسماعیلی تصریح می‌کند: پس از انجام حمایت‌های لازم و ارائه تسهیلات، فرهنگ‌سازی گام دیگری است که فقدان چنین مهمی در این زمینه مشکلاتی را فراهم کرده است. زیرا هنوز نگاه به مشاغل خانگی به‌روز نیست متأسفانه نگاه این است که صنایع‌دستی و مشاغل خانگی برای افراد کم‌سواد است درصورتی‌که با دیدی صحیح به این رشته می‌توان دریافت که بسیاری از رشته‌های مشاغل خانگی نیازمند تحصیلات دانشگاهی است.

وی می‌گوید: بازاریابی برای مشاغل خانگی نیاز دیگری است که با نگاهی واقع‌بینانه به این مشاغل، مشخص می‌شود ظرفیت و فضای بسیار خوبی دارند اما باید در این بخش نیازسنجی و بازار سازی صورت گیرد. نیاز امروز جامعه با گذشته متفاوت است و متناسب با نیاز روز و تغییر و تحولاتی که در جامعه ایجاد می‌شود باید کاربردها و کاربری‌های جدید برای محصولات مشاغل خانگی ایجاد شود.

حال در صورت توجه به چنین پیش‌شرط‌هایی، قطعاً می‌توان از طریق اشتغال مؤثر در این بخش، برای تحقق رونق اقتصاد کشور، اقدامی مفید انجام داد. واضح آنکه در شرایطی که نرخ بیکاری در ایران دورقمی است و تعداد قابل‌توجهی هم به دلیل حقوق پایین به شغل دوم و سوم نیاز دارند، افراد زیادی به تولید محصولاتی در خانه روی آورده‌اند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 438033

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مشاغل خانگی اقتصاد کرونا و اقتصاد اقتصاد ایران ویروس کرونا کرونا کرونا در ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مشاغل خانگی دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلا هفته معاملاتی جدید را در محدوده مثبت آغاز می‌کند؟ / شتاب بیت‌کوین با افت آمار اشتغال

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آمارهای شغلی آمریکا در ماه آوریل بر خلاف ماه گذشته شتاب خود را از دست داد. نرخ بیکاری بار دیگر شیب صعودی به خود گرفت و در پله 3.9 درصدی ایستاد و فرصت‌های شغلی جدید نیز از پیش‌بینی‌ها مبنی بر ایجاد 190 هزار شغل جدید کاهشی‌تر شد و به 175 هزار نفر رسید.

داده‌های نامطلوب بازارکار این سیگنال را به اقتصاددانان می‌دهد که اقتصاد آمریکا دیگر تحمل نرخ بهره در سطوح 5.25 تا 5.5درصدی و همچنین سطوح بالاتر از این رقم را نداشته و پاول نباید از سیاست‌های پولی انبساطی کناره‌گیری کند. ناگفته نماند که آغاز این سیاست‌ها نیازمند پیش‌زمینه‌هایی از جمله اطمینان از عدم بازگشت تورم در ماه‌های آتی است. با کاهش شتاب داده‌های شغلی ایالات‌متحده، شاخص ارزی آمریکا که در نتیجه سیگنال‌های اقتصاددانان شیب صعودی به خود گرفته بود، بار دیگر به کف 105 واحدی سقوط کرد و فرصت دوباره‌ای برای تقویت طلا و بیت‌کوین فراهم کرد. بیت‌کوین روز گذشته در ساعت 17به وقت تهران با رقمی معادل 64 هزار و 400 دلار  در حال معامله بود.

 پاول بر سردوراهی

گزارش‌های اقتصادی آمریکا از جمله رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول 2024، داده‌های شغلی، تورم و شاخص مدیران‌خرید در ماه‌های اخیر جرمی پاول را بر سر دوراهی تشدید سیاست‌های انقباضی و آغاز سیاست‌های انبساطی قرار داده است. تبعات این دوراهی بر بازارهای جهانی اثر‌گذار بوده و موجب نوسان قیمتی دارایی‌های این بازار خواهد شد؛ زیرا در صورت آغاز دوباره چرخه ضد تورمی، گرچه تورم شیب نزولی به خود می‌گیرد، اما نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، فعالیت‌های اقتصادی و بازار کار آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و از شتاب آنها جلوگیری می‌کند. صاحب‌نظران این روند را تایید کردند. البته آنها در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی تردید داشتند و تاکید کردند که در صورت آغاز زودهنگام کاهش نرخ بهره، بازگشت تورم به سطوح بالاتر دور از انتظار نخواهد بود. قابل ذکر است که گزارش تورمی در ماه آوریل که در15 مه منتشر خواهد شد می‌تواند اندکی از تردید پاول را کم کند و مسیر روشن‌تری را در اختیار پاول و سایر سیاستگذاران قرار دهد. برای درک بهتر این موضوع باید تا انتشار گزارش تورمی و همچنین واکنش سیاستگذاران به آن منتظر ماند.

منبع: دنیای اقتصاد

 

دیگر خبرها

  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • طلا هفته معاملاتی جدید را در محدوده مثبت آغاز می‌کند؟ / شتاب بیت‌کوین با افت آمار اشتغال
  • واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر
  • زمینه فعالیت مشاغل خانگی را در اصفهان تقویت می‌کنیم
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • ۶ روش برای مردمی‌سازی تولید