Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@12:34:37 GMT

کدام استان‌ها بیشترین مشمولین بیمه بیکاری را دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۶۶۵۹

کدام استان‌ها بیشترین مشمولین بیمه بیکاری را دارد؟

از زمان راه اندازی سامانۀ ثبت درخواست بیمه بیکاری در کشور تا پایان روز دهم تیرماه ۹۹، مجموعاً بیش از ۸۵۵ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که ۷۱۶ هزار نفر از آن‌ها در پالایش اولیه مشمول شناخته شده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی» در تداوم انتشار گزارش‌های سیاستی خود در زمینه تأثیرات کرونا بر حوزه تامین اجتماعی و با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چهاردهمین گزارش سیاستی خود را با موضوع بیمه بیکاری در ایام کرونایی تهیه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه ‌به اینکه اقدامات در قالب طرح بیمه بیکاری جزء مهمی از سیاست‌های حمایتی اعلام‌شده توسط ایران در مواجهه با کرونا بوده، این گزارش با هدف بررسی نقش طرح‌های بیمه بیکاری در کشورهای منتخب و ایران در مقابله با بحران کنونی تهیه شده است. چراکه بدون داشتن شناخت اولیه از ماهیت و کارکرد طرح‌های بیمه بیکاری، استانداردهای مرتبط با آن، ویژگی‌های اولیه طرح در ایران و کشورهای منتخبی که نمونه بررسی هستند و در نهایت وضعیت صندوق بیمه بیکاری قبل از وقوع بحران کرونا، بحث درباره اثرگذاری و نقش این طرح‌ها در بحران کرونا کامل نخواهد شد.

این گزارش با عنوان «بررسی نقش و کارکرد صندوق بیمه بیکاری در بحران کرونا» که به‌تازگی توسط «مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی» منتشر شده، در دو بخش کلی تنظیم شده است؛ بخش اول در 5 فصل با موضوعاتی شامل وضعیت صندوق بیمه بیکاری در کشور طی سالهای اخیر، نرخ رشد تعداد مقرری‌بگیران بیکاری، نسبت جنسی، سنی و استانی آن‌ها، و مشاغلی که بیشترین تعداد مقرری‌بگیران را داشته‌اند، عمدتاً به شناخت اولیه و شرایط پایه قبل از بحران کرونا در حوزه بیمه بیکاری اختصاص دارد و بخش دوم در سه فصل به‌طور ویژه به کارکرد طرح‌های بیمه بیکاری در هنگام این بحران می‌پردازد و مواجهه صندوق‌های بیمه‌ای 21 کشور از جمله امریکا، آلمان، چین، روسیه و غیره را ترسیم و با تجربه ایران مقایسه می‌کند. در تبیین تجربه ایران، نحوه راه‌اندازی سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری در شرایط کرونا، چگونگی کارکرد آن و وضعیت سامانه با جزئیات مورد بحث قرار گرفته است.

روند تغییرات آماری در مقرری‌بگیران بیکاری

براساس این گزارش، تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری طی سالهای اخیر روندی صعودی داشته و به حدود 239 هزار نفر در سال 97 رسیده که تا حدود زیادی محصول وضعیت رکودی حاکم بر کشور بوده است. همچنین نرخ رشد تعداد مقرری‌بگیران بیکاری بسیار پرنوسان بوده اما به‌طور متوسط، این نرخ از سال 69 تا 97، حدود 10.27 درصد بوده است.

بر پایه این آمارها، از آنجایی‌ که جمعیت مشمول صندوق بیمه بیکاری تنها به مشمولین قانون کار، قانون تأمین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری محدود است، درصد پوشش آن نسبت به کل بیکاران در کشور بسیار محدود است.در خصوص مقدار این مقرری‌ها، با وجود نرخ جایگزینی نسبتاً بالای مقرری بیکاری در ایران که بین 55 تا 80 درصد متوسط دستمزد در 90 روز قبل از بیکاری است، به دلیل روند صعودی تورم، قدرت خرید مقرری‌های‌ پرداختی در طول سال‌های اخیر کاهش یافته است. میانگین مقرری بیکاری در سال 98 تقریباً 2.7 میلیون تومان معادل 1.8 برابر حداقل مزد در این سال، به‌ترتیب معادل 67.8 و 59.2 درصد متوسط هزینه خالص و متوسط درآمد یک خانوار شهری در همان سال بوده است.

نسبت جنسی، سنی و توزیع استانی مقرری‌بگیران

براساس گزارش موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، تعداد مقرری‌بگیران مرد در سال 92 نزدیک به 3 برابر مقرری‌بگیران زن بوده که تا سال 96 به 2.4 برابر کاهش پیدا کرده است. همچنین بیشترین برقراری‌های جدید در ردۀ سنی 25 تا 34 سال و سپس 35 تا 44 سال است که این امر از آنجا ناشی می‌شود که معمولاً افراد با سابقۀ شغلی کمتر بیشتر در معرض تعدیل قرار دارند.

استان‌های‌ تهران، اصفهان، خراسان رضوی، البرز، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران، گیلان، قزوین و خوزستان به‌ترتیب 10 استان با بیشترین تعداد بیمه بیکاری برقرارشده هستند.

کدام مشاغل، بیشترین تعداد مقرری‌بگیران بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند؟

بیمه‌شدگان بخش فلزات اساسی، ماشین‌های الکتریکی و غیرالکتریکی، خدمات، تجارت، بانک، بیمه، مستغلات، صنایع محصولات شیمیایی و کائوچوئی، صنایع مواد غذایی و دخانیات به‌ترتیب با 21، 16، 14، 13 و 11 درصد حوزۀ فعالیت عمدۀ مقرری‌بگیران سال 96 را تشکیل می‌دهند.

براساس آمار موجود، حدود 62 درصد بیمه‌شدگانِ مشمول بیمه بیکاری در سال 96 به دلیل اتمام قرارداد و 27 درصد آن‌ها به علت عدم‌نیاز کارفرما، مقرری‌بگیر بیکاری شده‌اند. تعطیلی کارگاه، حوادث غیرمترقبه و اخراج موجه، هر کدام با سهم تقریباً 3 درصد، سه علت مهم دیگر وقوع بیکاری در بین مقرری‌بگیران بوده‌اند.

آخرین وضعیت سامانۀ ثبت درخواست بیمۀ بیکاری در کشور

از زمان راه اندازی سامانۀ ثبت درخواست بیمه بیکاری در کشور تا پایان روز دهم تیرماه 99، مجموعاً بیش از 855 هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که 716 هزار نفر از آن‌ها در پالایش اولیه مشمول شناخته شده‌اند. تهران با بیش از 153 هزار مشمول، 21.4 درصد از کل مشمولین بیمۀ بیکاری را به خود اختصاص داده و پس ‌از آن، استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی،  آذربایجان شرقی، خوزستان، مازندران، البرز، گیلان و کرمان به‌ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

براساس گزارش موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، تعداد ثبت‌نام شدگان در سامانه بیمه بیکاری در ماه‌های موردنظر نوسانات زیادی داشته است، به‌طوری که حدود 371 هزار نفر از بیمه‌شدگان مشمول بیمه بیکاری در اسفند 98 بیکار شده‌اند. این رقم در ماه فروردین 99 به 303 هزار نفر و در اردیبهشت‌ به 18,929 نفر کاهش یافت. رقم اخیر به مقدار متوسط تعداد مقرری‌های برقرارشده در شرایط قبل از بحران نزدیک است؛ بر اساس سالنامۀ آماری بیمه بیکاری سال 96، به‌طورمتوسط در هر ماه 17 هزار بیمۀ بیکاری برقرار شده است.

گفتنی است متن کامل این گزارش به‌زودی توسط موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر می‌شود.

جزئیات آخرین پرداخت "بیمه بیکاری ناشی از ویروس کرونا" اعلام شداظهارات متناقض مدیرکل بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی درباره رقم دقیق بیمه بیکاریمقرری بیمه بیکاری فروردین مربوط به کرونا واریز شد

انتهای پیام/

R1491/P/S2,25/CT1 واژه های کاربردی مرتبط سازمان تامین اجتماعی بیشتر بخوانید... جزئیات آخرین پرداخت "بیمه بیکاری ناشی از ویروس کرونا" اعلام شد اظهارات متناقض مدیرکل بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی درباره رقم دقیق بیمه بیکاری چرا تأمین اجتماعی برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا دست به جیب نشد؟ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... جزئیات آخرین پرداخت "بیمه بیکاری ناشی از ویروس کرونا" اعلام شد اظهارات متناقض مدیرکل بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی درباره رقم دقیق بیمه بیکاری چرا تأمین اجتماعی برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا دست به جیب نشد؟ واژه های کاربردی مرتبط سازمان تامین اجتماعی پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم و صفر اعلام شد ۲ فیلم// لحظه انفجار مهیب بیروت را از ۷ زاویه ببینید ۳ آخرین آمار کرونا در کشور| فوت ۱۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته + نمودار ۴ تهیه داروی لاغری از "اینستاگرام" زن جوان را راهی بیمارستان کرد ۵ دانش‌آموزان آموزش مجازی را اثربخش‌تر می‌دانند/ افزایش امکانات "شاد" به بیش از ۳۰ ویژگی ۶ اطلاعیه بنیاد مستضعفان در خصوص ملک دفتر رئیس جمهور سابق ۷ یک کشته و ۴ مصدوم بر اثر تصادف اتوبوس با عابران‌پیاده در بزرگراه بعثت ۸ تشکیل کمیته‌ای در مجلس برای رسیدگی به ایرادات رتبه‌بندی مهمترین اخبار اجتماعی جزئیات ارائه تسهیلات ویژه و جدید به بازنشستگان کشوری تشریح شد دانش‌آموزان آموزش مجازی را اثربخش‌تر می‌دانند/ افزایش امکانات "شاد" به بیش از ۳۰ ویژگی لغو طرح ترافیک چه تأثیری در آلودگی هوا دارد؟ چرا تشخیص فرسودگی خودروها نباید بر اساس سن باشد؟ مهمترین اخبار تسنیم سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با تسنیم: به‌جای‌ تصدی‌گری دیپلماسی اقتصادی را فعال کردیم/ به آفریقا و آمریکای لاتین نگاه ویژه داریم اعلان جنگ قبایل علیه آمریکایی‌ها؛ تأکید بر آزادی سوریه از لوث وجود اشغالگران و مزدورانشان اشتغال‌محورکردن سیاست‌های مؤثر در بازار کار/ جزئیات ۹ راهبرد سند ملی کار شایسته ادامه اعتراضات در آمریکا/ وضعیت پورتلند بحرانی اعلام شد آغاز دخالت آشکار آمریکا در امور لبنان پس از انجام مأموریت ماکرون درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی مقرری بگیران بیکاری بیمه بیکاری در کشور تعداد مقرری بگیران صندوق بیمه بیکاری تامین اجتماعی تأمین اجتماعی ثبت درخواست بحران کرونا بیمه شدگان عالی پژوهش هزار نفر اعلام شد شده اند طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۶۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت‌شناسان می‌گویند طی ۵۰ سال آینده تعداد سالمندان ۶۰ سال به بالا افزایش خواهد یافت و این گروه بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به دومیلیارد نفر در جهان خواهد رسید و به این معناست که به ازای هر پنج نفر یک سالمند خواهیم داشت. 

به این ترتیب نه فقط در کشور‌های توسعه‌ یافته بلکه در کشور‌های در حال‌توسعه نیز بخش قابل‌توجهی از جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد و افزایش سالمندان در صورت نداشتن برنامه‌های مدون، در آینده به چالشی مهم برای جوامع تبدیل خواهد شد. 

در کشور‌های توسعه‌یافته، از سه دهه گذشته سرویس‌های خدمات مراقبت روزانه به عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های سازمانی و رسمی به وجود آمده است و این سرویس‌ها نقش مهمی در مراقبت‌های مبتنی بر جامعه برعهده گرفته‌اند. 

حالا با توجه به روند روبه رشد جمعیت سالمندان و نیاز‌های آنها بویژه باتوجه به مسائلی ازجمله تغییر در سبک زندگی خانواده‌ها و مهاجرت فرزندان و افزایش شمار سالمندان تنها، توسعه مراکز نگهداری روزانه سالمندان در کشور ما نیز ضروری به نظر می‌رسد. 

برخی از کارشناسان معتقدند اگر همین حالا برای افزایش تعداد سالمندان، برنامه‌هایی در نظر گرفته نشود به‌زودی با یک بحران جدی مواجه خواهیم شد.

درحال حاضر بیش از ۱۰درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و باتوجه به آمار، پیش‌بینی شده است در سال ۱۴۲۰ حدود ۲۰درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد که باید به نیازهایشان ازجمله بیمه، خدمات در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن پاسخ داده شود.

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه تهران در حوزه جمعیت در آستانه بحران است که می‌توان از آن به ابر بحران نام برد، زیرا در جوانی جمعیت وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه متوسط ۱۳ درصد تهرانی‌ها سالمند محسوب می‌شوند گفت: اگر اقدام عاجل و موثر انجام ندهیم درصد سالمندان قابل توجه خواهد شد.

صاحب در خصوص میزان سالمندان در مناطق مختلف تهران گفت: درصد سالمندان در مناطق تهران متفاوت است به صورتی که در منطقه ۱، ۳، ۶، ۲۱ بیشترین تعداد سالمند را در تهران دارند و حدود ۱۶ درصد جمعیت سالمندان تهران را دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • جزییات جدید از وام فوری بازنشستگان
  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟