Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@06:27:25 GMT

فناوری تکنولوژی در خدمت تخریب محیط زیست افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۶۹۲۹

فناوری تکنولوژی در خدمت تخریب محیط زیست افغانستان

به گزارش ایرنا، رابطه بین علوم و فناوری های جدید با محیط زیست بسیار پیچیده است. این فناوری ها از انواع ساده تا پیچیده آنها سهمی در اثرات مخرب زیست محیطی دارند. از سوی دیگر، فناوری های جدید نسبت به انواع قدیمی‌تر؛ اغلب پاک‌تر و امن‌تر بوده و حتی ممکن است روش هایی را برای بازسازی آسیب های زیست محیطی پیشین پیشنهاد دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشرفت فناوری و دستیابی انسان به روش‌های نوین برای استفاده از منابع طبیعی، دستاوردهایی را به همراه دارد که علاوه بر تاثیرات فراوان در زندگی بشر، تاثیرات منفی را نیز برای طبیعت به ارمغان می‌آورد. تخریب محیط زیست از طریق افزایش مصرف انرژی در جهان، انقراض انواع جانداران و نابودی جنگل ها، تاثیرات ناشی از صنعت و فناوری در زمینه محیط زیست و پایداری آن در سراسر جهان است.

تحقق توسعه پایدار محیط زیست با نگاهی نظام مند، هماهنگ و چند بعدی به شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و بوم شناختی امکان پذیر است. باوجود پیشرفت علم و فناوری هنوز هم حفاظت از محیط زیست با مشکل اساسی روبروست و ساخت هر پروژه در اولین گام به معنی استفاده از آب، خاک و هوا به عنوان پایه امکانات و به منزله تاثیر بر محیط زیست است.

لازم به ذکر است بهره بردن از هر فناوری جدید نیازمند بررسی عوارض مثبت و منفی آن است و بدین منظور، استفاده از فناوری ها در محیط زیست نیز به دلیل صدمات غیرقابل جبران و یا زمان بر بودن آن، به توجه و بررسی بیشتری نیاز دارد.

در این زمینه، بر اساس گزارش های رسیده از برخی مناطق افغانستان کشاورزان اکنون با استفاده از فناوری و پدیده های نوین دنیای علم، در مسیر رونق تولید محصولات خود قدم برداشته و از انرژی خورشیدی برای آبیاری مزارع بهره برداری می‌کنند.

به گزارش منابع خبری افغانستان، «اداره ملی تنظیم امور آب» این کشور استفاده کشاورزان از آب‌های زیرزمینی با حفر چاه‌های عمیق و استخراج آن توسط انرژی خورشیدی را چالش بزرگی برای این کشور عنوان می‌کند.

برخی منابع خبری نیز از استفاده کشاورزان از صفحه های تولید انرژی خورشیدی برای توسعه کشت خبر داده‌اند. به گفته آنان انرژی خورشیدی میزان تولید مزارع در منطقه را دگرگون کرده است.

«نظام خپلواک» سخنگوی اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در ۵ استان جنوبی‌آب‌های زیر زمینی توسط پمپ و انرژی خورشیدی برای کشاورزی استخراج می شود و از آب های سطحی هم تا جایی که ما می‌دانیم در کشت نباتات استفاده می شود.

وی افزود: رییس جمهوری افغانستان با توجهی ویژه به این استان ها، دستور داده است اداره ملی تنظیم امور آب، وزارت توسعه روستایی و آمار، طرح جامعی در مورد آب‌های زیرزمینی این ۵ ولایت تهیه کنند.

خپلواک گفت: ما تلاش می کنیم آب‌های سطحی را در استان‌های جنوبی مهار کنیم تا از استخراج آب های زیرزمینی جلوگیری شود.

به گفته سخنگوی اداره تنظیم امور آب، این طرح در سال جاری در حال اجراست و ریاست منابع آب‌های زیر زمینی تلاش می‌کند تا میزان ظرفیت، حجم و نحوه مصرف این آب ها را بررسی کرده و راه حل جامعی برای کنترل و استفاده از آب های سطحی ارایه دهد.

«قاسم رحیمی» سخنگوی اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان نیز درباره اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از استخراج آب های زیرزمینی توسط انرژی خورشیدی به خبرنگار ایرنا گفت: ما برای جلوگیری از استخراج آب های زیرزمین به کمک انرژی خورشیدی توسط کشاورزان نیروی اجرایی در اختیار نداریم تا به صورت مستقیم وارد عمل شوند.

وی افزود: مسوولان در حال بررسی آسیب های احتمالی استفاده از انرژی خورشیدی به محیط زیست و منابع آبی هستند تا از آن جلوگیری شود.

استفاده از انرژی خورشیدی برای استخراج آب های زیر زمینی در درازمدت خطرات جدی برای استان‌هایی که از این طریق به کشاورزی روی آورده‌اند، بدنبال خواهد داشت.

برخی کارشناسان گفته اند که استفاده از این روش بیش از ۱۰ سال ادامه نخواهد داشت، زیرا پس از آن مردم این مناطق به دلیل کم آبی مجبور به ترک مناطق و روستاهای خود خواهند شد.

کشاورزان این مناطق با حفر چاه‌های عمیق و استفاده از صفحات خورشیدی در مناطق کم آب و خشک این کشور بدنبال تولید بیشتر محصولات هستند.

افغانستان از جمله کشورهای عقب نگه داشته شده و درگیر جنگ های تروریستی بوده که طی ۴۰ سال گذشته از صنعت و توسعه بازمانده و نقشی در تغییرات اقلیمی ندارد، اما یکی از قربانیان مهم آن شناخته می شود.

افغانستان هر سال به دفعات شاهد وقوع حوادث طبیعی است که مسئولان این کشور عامل اصلی آن را تغییرات اقلیمی عنوان می کنند و این کشور به علت نبود زیرساخت های نظام مند در حوزه امداد و نجات یا عدم ظرفیت های کافی نهادهای مسئول کمک رسانی در اغلب موارد، اقدام خاصی در زمان وقوع این گونه رخدادها صورت نمی گیرد.

در حوادث بزرگ مانند ذوب شدن یخچال طبیعی پنجشیر و جاری شدن سیلاب در تیرماه سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۰۰ منزل مسکونی ویران، ۹۰ خودرو، ۶۰ مغازه و چندین پروژه در حال ساخت نیمه های شب با رسیدن سیلاب نابود شد.

«شاه ‌زمان میوندی» رئیس اداره‌ ملی حفاظت از محیط زیست این کشور می ‌گوید که افغانستان در صدر کشورهای آسیب ‌پذیر تغییرات اقلیمی در جهان قرار دارد.

وی می افزاید رانش زمین، سیل، زلزله، خشک سالی و سایر حوادث طبیعی سالانه هزاران افغان را متاثر می سازد.

میوندی گفته است که کشورهای توسعه ‌یافته در سال ۲۰۱۵ تعهد کرده بودند برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای جهان سوم کمک کنند اما به دلیل نبود آمارهای دقیق و ظرفیت پایین در دولت افغانستان، کمتر از همه از این کمک‌ها استفاده می‌شود.

«نجیب آقا فهیم» وزیر دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی نیز اخیرا در نشستی در کابل گفته است که به دلیل پیامدهای تغییرات اقلیمی، تنها امسال در استان های این کشور ۴۰۰ هزار نفر مجبور به ترک منازل خود شده اند.

فهیم تأکید کرد که برای مقابله با حوادث طبیعی نیاز به آگاهی عمومی و بسیج ملی وجود دارد که این اداره توانایی لازم را در اختیار ندارد.

برچسب‌ها افغانستان کشاورزی هوشمند تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان کشاورزی هوشمند تخریب محیط زیست افغانستان کشاورزی هوشمند تخریب محیط زیست انرژی خورشیدی آب های زیرزمینی تغییرات اقلیمی استخراج آب محیط زیست فناوری ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۶۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر

به گزارش خبرنگارخبرگزاری صدا و سیما معاون محیط زیستِ دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: ۱۰۰ گونه آبسنگِ مرجانی در خلیج فارس در معرض نابودی ناشی از این چالش‌های زیست محیطی هستند.
سعید حاجی زاده گزارش می دهد :

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده