Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@19:41:27 GMT

جمشیدی: ساز و کار ادبیات فوری و فوتی نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۸۸۰۶

جمشیدی: ساز و کار ادبیات فوری و فوتی نیست

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، این روزها با افزایش قیمت‌ها و گران‌تر شدن هزینه زندگی، شاهد نارضایتی مردم از مشکلات اقتصادی و معیشتی هستیم. موضوعی که همواره در گرایش هنرمندان برای خلق آثار اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. ادبیات، داستان و شعر از جمله حوزه‌هایی است که انتظار می‌رود در انعکاس موضوعات اجتماعی همچون دیگر حوزه‌های هنر موفق و با دغدغه ظاهر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی جمشیدی از جمله نویسندگان موفق و پرکاری‌ است که آثار زیادی با موضوعات اجتماعی و دفاع مقدس دارد. رمان‌های مغات میغ، سونات عدن، خودنوشت و بوفاری ۴ از جمله آثار اوست که کاندیدای دریافت جوایز متعددی شده‌اند. نظر وی را در خصوص حضور نویسندگان در انعکاس مسائل اجتماعی جویا شدیم که وی به نکاتی در این‌بار اشاره کرده است.

جمشیدی درخصوص مغفول ماندن مشکلات معیشتی و اعتراضات مردمی در آثار نویسندگان به فردگرایی برخی از فعالان این عرصه اشاره کرد و گفت: نویسندگی در ایران همیشه مقداری به‌لحاظ احساسی و نظری از حرکت‌های مردمی و کارگری دور بوده است. می‌توانم بگویم حتی نسبت به وقایع اجتماعی از قبیل جنگ‌ها، بحران‌های سیاسی مثل القاعده و این مسائل بی‌تفاوت عمل کرده و برخی از نویسندگان نسبت به این وقایع و اتفاقات مقاومت احساسی و باطنی نشان دادند. موضع سکوت و بی‌تفاوتی نسبت به وقایع اجتماعی را می‌توان تحت‌الشعاع درون‌گرایی و فردنگری نویسندگان دانست.

او افزود: البته من کمی به این نویسندگان حق می‌دهم. به این دلیل که ادبیات سازوکار فوری و فوتی نیست. پدیده‌های اجتماعی از قبیل ناهنجاری‌ها در سطح جامعه اتفاق می‌افتد و شاید فراموش شود. مثلاً وقتی بنزین گران می‌شود اعتراضاتی شکل می‌گیرد، نمی‌خواهم بگویم این اتفاقات بی‌اهمیت و نادر هست اما موضوعاتی هستند که به‌صورت روتین در تمام کشورها وجود دارد. این موضوعات نمی‌تواند در پوست و گوشت نویسنده نفوذ کند و او را وادار کند که به علت این موضوعات عمیقانه فکر کند.

*ادبیات همپای سینما نمی‌تواند حرکت کند

جمشیدی تصریح کرد: درحال حاضر چندین سال است که سینمای ایران این وظیفه را به عهده گرفته که مشکلات اجتماعی و دغدغه‌های کف جامعه را بازتاب می‌دهد. هر فیلم‌سازی برای خودش پایگاه فکری طراحی کرده است که باعث عقب ماندن ادبیات شده است. وقتی سینما از سوژه‌های روز و اجتماعی اشباع می‌شود، ادبیات همپای پرکاری سینما نمی‌تواند حرکت کند و خود را جلو بکشد. یکی از علل تمایل نداشتن فضای ادبیات برای ورود به موضوعات اجتماعی شاید پرکاری هسته‌های هنری دیگر مانند سینما است.

نویسنده رمان «سمندر» افزود: نویسنده باید یک آرمان و منشور فکری برای خودش طراحی کند. در قرآن مجید هم سوگند یاد شده که در برابر گرسنگی مردم و ظالم سکوت نکنید. اما در حقیقت وضعیت کنونی باعث بروز این ضعف و بسیاری دیگر از ضعف‌های ساختاری شده که گریبانگیر ادبیات است.

*با رعایت انصاف می‌توان مجوز داد

وی درخصوص همکاری وزارت ارشاد برای حمایت از موضوعات اجتماعی مانند بازتاب اعتراضات کارگری گفت: باید سمت و سوی نوشته مشخص باشد. اگر سمت و سوی نوشته تعبیر جامع و نگاه هستی شناسانه از این موضوعات ارائه دهد و انصاف را رعایت کند طبیعتاً باید مجوز نشر داده شود. اما معمولا اتفاقی که رخ می‌دهد این است که نویسنده و کارگزاران صنعت نشر به‌صورت حادی به قضیه نگاه می‌کنند و دچار افراط و تفریط می‌شوند. از طرفی ناشران با توجه به پایگاه اجتماعی که دارند از این موضوعات استقبال می‌کنند. برخی از ناشران از جاهای مختلفی حمایت می‌شوند و گاها ما سر درنمی‌آوریم. در مجموع کاری که درجهت اهداف‌شان باشد را حتما انجام می‌دهند. حقیقت این است که صنعت نشر آن‌قدر دچار گرفتاری شده که در شرایط سخت امروز هیچ نگاه حمایتی برای نویسندگان وجود ندارد. در یک انتشاراتی شاید کارگر آن مجموعه بیمه بیکاری دریافت کند اما داستان‌نویس به دلیل نبود نگاه حمایتی در این بحران عقب‌گرد کند.

انتهای پیام/

347 / 347 مصطفی جمشیدی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مصطفی جمشیدی موضوعات اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۸۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

به گزارش قدس آنلاین،‌ آثاری از «آن انرایت»، «کیت گرنویل» و «ایزابلا حماد» در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است. «ری لسکیور» نویسنده فرانسوی-چینی-آمریکایی نیز با رمان «رودخانه شرق، رودخانه غرب» تنها نویسنده‌ای است که با اولین رمان بلند خود نامزد این جایزه ادبی شده است.

«ایزابلا حماد» نویسنده انگلیسی که پدرش فلسطینی است با رمان «شبح را وارد کنید» شانس کسب جایزه دارد. داستان این کتاب درباره بازیگری به نام سونیاست که برای دیدن خواهرش و  بازی در نمایش هملت در کرانه باختری از لندن به حیفا سفر می‌کند.

«وی. وی. گانشانانتان‌» نویسنده آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ نیز با رمان «ازدواج عاشقانه» در فهرست نامزدهای اولیه ادبیات داستانی زنان قرار گرفته بود، امسال برای نگارش رمانی درباره جنگ داخلی سریلانکا با عنوان «شب بی‌برادری» به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده است.

«کیت گرنویل» که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه ادبیات داستانی زمان که در آن زمان «جایزه اورنج»‌ نام داشت، شده بود این بار با رمان «دالی ماندر بی‌قرار» در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه دیده می‌شود.

«دِ ورِن» نوشته «آن انرایت» که درباره رابطه دختر و نوه یک شاعر فقید است و «سرباز ملوان» نوشته «کلر کیلروی» دیگر نامزدهای نهایی امسال جایزه ادبیات داستانی زنان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش گاردین، برنده نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان روز ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) معرفی می‌شود.

از برندگان قبلی این جایزه ادبی می‌توان به «مگی اوفارل»، «سوزانا کلارک» و «روث اوزکی»‌ اشاره کرد. سال گذشته «باربارا کینگ‌سالور»‌ برای رمان «دمون کاپرهد» برنده جایزه ادبیات داستانی زنان و همچنین جایزه پولیتزر ادبیات شد.

دیگر خبرها

  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • «پژمان» در راه شبکه آی‌فیلم فارسی
  •  استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی
  • بهترین راه برای برطرف شدن معضلات اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است
  • جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • دانلود سریال افعی تهران قسمت ۸ هشتم کامل