Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که از یک سو مدعیان دروغین مهدویت بر طبل فتنه می‌کوفتند و از دیگر سو ائمه را با مصداق منجی اشتباه می‌گرفتند، امام کاظم (ع) شیعیان خویش را از انحراف باز می‌داشت و مهدی موعود را همان منجی پایانی معرفی می‌کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در فضای آشفته پایان دوره بنی‌امیه تعداد زیادی از افراد و فرقه‌ها به دروغ ادعای مهدویت کرده و یا خود را زمینه‌سازان ظهور قائم معرفی کردند؛ این امر به تنهایی سبب بروز انحرافات شدیدی در جامعه اسلامی از جمله ایجاد فرقه‌های اسماعیلیه و کیسانیه شد (مهدویت از دیدگاه اسماعیلیان و قرمطیان، مجله تاریخ اسلام 1385 شماره 27)؛ در چنین فضایی، ائمه علیهم‌السلام با برخوردهای سلبی و ایجابی خویش، به مقابله با تفکرات منحرف مهدوی و نیز ترویج آموز‌ه‌های صحیح مهدویت پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین، عباسیان با آگاهی از این مسئله و با بهره‌برداری از قرابت نسبیِ خود با رسول خدا (ص)، کوشیدند قیام خویش را انقلاب مهدوی و حکومتشان را حکومت عدل موعود نشان دهند. آنان به همین منظور در روایات مبشر به ظهور امام مهدی (عج) دست بردند و ضمن تحریف آن‌ها در موضوعاتی مانند تبار و نسب مهدی موعود (عج)، سفیانی و رایات سود (پرچم‌های سیاه) به جعل احادیث پرداختند. آنان خود را مصداق مهدی می‏‌دانستند؛ القابی چون سفاح، منصور، مهدی، هادی و رشید از جمله القابی است که نشان از نوعی باور مهدوی و هدایت و رشد و خونریزی به قصد نابودی ظلم و ستم است». (رسول جعفریان، حیات فکری و سیاسی ائمه(ع)، ص 64) این جریان به خصوص تا دوران انتهایی امامت امام کاظم علیه‌السلام تداوم داشت.

این موج از منجی‌گرایی به قدری گسترده بود که حتی گاهی شیعیان، ائمه را با مصداق منجی اشتباه می‌گرفتند؛ هرچند برخی روایات تصریح بر قائم بودن برخی از اهل‌بیت(ع) از جمله امام صادق علیه السلام داشت، اما به گفته برخی اندیشمندان به نوعی در حکم خداوند بداء صورت می‌گرفت. این نوع نسبت دادن‌ها را حتی در مواردی درباره امام کاظم علیه السلام مشاهده می‌کنیم.

در چنین فضایی که از یک سو مدعیان دروغین مهدویت بر طبل فتنه می‌کوفتند و از دیگر سو ائمه را با مصداق منجی اشتباه می‌گرفتند، این بزرگواران مستدل بر آیات و احادیث نبوی، شیعیان خویش را از انحراف باز می‌داشتند و مهدی موعود را همان منجی پایانی معرفی می‌کردند. در کنار آن، به بیان راهکارهای عبور از فتنه‌های آخرالزمانی می‌پرداختند که این خود حداقل دو آورده داشت: اول اینکه بیان می‌داشتند زمان برخی رویدادهای آخرالزمانی فرا نرسیده است؛ همچون خروج سفیانی و فتنه دجال و ... ؛ دوم اینکه راهکارهایی برای عبور از فتنه‌های سخت آخرالزمان به شیعیان خویش در آینده بیان می‌داشتند.

راهکار عبور از فتنه‌های عصر غیبت در بیان امام باقر(ع)راهکار عبور از آزمون‌های دشوار الهی

یونس بن عبدالرحمن نقل می‌کند خدمت موسی بن جعفر رسیدم و گفتم آیا شما قائم بر حقّید؟ فرمود ... من قائم به حقّم، اما قائم کسی است که زمین را از دشمنان خدای عزوجل پاک می‌کند و آن را از عدالت پر می‌کند، همان‌گونه که از جور و ظلم پر شد. او پنجمین از پسران من است. برای او غیبتی طولانی است، در حالی که از جانش خوف دارد؛ أَنَا الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ لَکِنَّ الْقَائِمَ الَّذِی یُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ وَ یَمْلَأُهَا عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً هُوَ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِی لَهُ غَیْبَةٌ یَطُولُ‏ أَمَدُهَا خَوْفاً عَلَى نَفْسِهِ.

همان گونه که مشخص است، شخص بزرگواری همچون یونس بن عبدالرحمن، اما کاظم (ع) را با مصداق منجی اشتباه گرفته است و امام نیز برای رفع شبهه، به بیان ویژگی قائم حقیقی می‌پردازد و ویژگی‌هایی را برای او بر می‌شمارد و بعد در ادامه به برخی ویژگی‌های دوران غیبت و شیعیان حقیقی عصر آخرالزمان پرداخته و فرمودند:

در آن اقوامی مرتد می‌شوند و گروهی دیگر ثابت قدم می‌مانند. سپس فرمود: خوشا به حال شیعه ما، کسانی که
چنگ انداختند به محبت ما (یا ریسمان ما) در غیبت قائم ما ثابت قدمان بر دوستی ما برائت‌جویان از دشمنانمان. آنها از ما و ما از آنهاییم. قطعاً راضی‌اند به امام بودن ما، و راضی‌ایم به شیعه بودن آنها، پس خوشا به حال آنها. سپس [باز هم] خوشا به حال آنها و آنها به خدا سوگند با ما همراه‌اند در درجه‌های ما روز قیامت؛ یَرْتَدُّ فِیهَا أَقْوَامٌ وَ یَثْبُتُ فِیهَا آخَرُونَ ثُمَّ قَالَ ع طُوبَى لِشِیعَتِنَا الْمُتَمَسِّکِینَ بِحُبِّنَا (بِحَبلِنا) فِی غَیْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِینَ‏ عَلَى مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِکَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً فَرَضِینَا بِهِمْ شِیعَةً فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط امام زمان (عج) امام موسی کاظم (ع) بیشتر بخوانید... نسخه امام صادق در عبور از برخی فتنه‌های آخرالزمانی راهکاری از امام حسن عسکری(ع) در عبور از فتنه‌های آخرالزمان قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نسخه امام صادق در عبور از برخی فتنه‌های آخرالزمانی راهکاری از امام حسن عسکری(ع) در عبور از فتنه‌های آخرالزمان واژه های کاربردی مرتبط امام زمان (عج) امام موسی کاظم (ع) پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ فیروز زیرک‌کار از پیرغلامان تبریز درگذشت ۲ امام کاظم(ع) با چه راهکارهایی پرچم اباعبدالله(ع) را برپا نگه‌داشت؟ ۳ خاطره‌بازی با فریده سپاه منصور: وقتی لبنیاتی به خانم بازیگر شیر نمی‌فروخت/ بد بازی کردن را خیانت به مردم می‌دانم ۴ محدث: دوست دارم نقش شهدای دفاع مقدس را بازی کنم ۵ حاج علی انسانی: درباره عزاداری محرم باید گوش به فرمان و ملازم رهبر انقلاب باشیم/ جان ما و امر رهبری ۶ "زیرخاکی ۲" نوروزی شد؟/ "خانه امن" آبان‌ماه در تلویزیون ۷ روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد ۸ هشدار امام کاظم(ع) دربارۀ استفاده صحیح از سرمایۀ عمر مهمترین اخبار فرهنگی داستان قیام شهید «فخ» و اندوه امام کاظم از شهادت وی/ ماجرای فردی که با ادعای مهدویت فتنه آفرید یک بام و دو هوایی "نمایش‌خانگی" بالأخره تا چه زمانی ادامه دارد؟ خاطره‌بازی با فریده سپاه منصور: وقتی لبنیاتی به خانم بازیگر شیر نمی‌فروخت/ بد بازی کردن را خیانت به مردم می‌دانم اتحادیه چاپخانه‌داران مرجع تأییدکننده واردات دستگاه‌های چاپ ماقبل ۲۰۱۰ شد مهمترین اخبار تسنیم انصارالله:امارات میلیون‌ها یمنی را آواره کرده و برای یهودیان کنیسه می‌سازد مقام سابق آمریکایی: طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شکست خواهد خورد توضیحات دژپسند درباره علت منتفی شدن دارا دوم؛ وزارت نفت آماده نبود امام خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجةالاسلام موسویان را تسلیت گفتند لبنان| گزارش کمیته تحقیقات انفجار بیروت آماده شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام زمان عج امام موسی کاظم ع امام زمان عج امام موسی کاظم ع فتنه های آخرالزمان عبور از فتنه امام کاظم ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۹۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آسید کاظم» در تماشاخانه‌ ایران‌شهر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی تماشاخانه‌ ایران‌شهر، نمایشنامه‌خوانی‌ «آسید کاظم» به کارگردانی قاسم زارع روز شنبه ۸‌ اردیبهشت ساعت‌ ۲۰‌ در سالن سمندریان این تماشاخانه‌ اجرا می‌شود.

در این نمایشنامه‌خوانی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام‌ ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطایی‌حور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی حضور خواهند داشت.

علاقه‌مندان به تهیه‌ اینترنتی بلیت‌های این اجرا می‌توانند به سایت تماشاخانه‌ ایران‌شهر و یا سامانه‌ تیوال مراجعه کنند.

کد خبر 6087954

دیگر خبرها

  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا
  • «آسید کاظم» در تماشاخانه‌ ایران‌شهر
  • تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد