Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی آمارِ سریال‌های آپارتمانی بالا رفت، همه‌چیز مثل هم ساخته می‌شد و کمتر مخاطب تلویزیونی به تفاوتی می‌رسید، رئیس صداوسیما سیاستگذاری‌هایی را به ساختمان شیشه‌ای آورد که از پایتخت‌نشینی خارج شویم و به طبیعتِ بکر و اقلیم متنوعِ شهرهای ایران برویم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون روزگاری با تکیه بر موضوعات خانوادگی و سبک زندگی، خودش را مطرح می‌کرد و اصطلاحاً به سریال‌های خیابان‌خلوت‌کن معروف می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امروز عمدتاً سریال‌سازان به سمتِ سلبریتی‌ها و فالوور بالاها می‌روند. از آنجایی سریال روند امیدوارکننده و نویدبخشی می‌گیرد که به سراغ موضوعات جدی، بازیگران کاربلد، تهیه‌کنندگان سفارش نشده و ظرفیت‌های بومی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی می‌رود. 

سیاستی که رئیس صداوسیما و مدیران ساختمان شیشه‌ای به آن معتقدند اما انگار سرمایه‌گذارها، برخی تهیه‌کنندگان متکی به اسپانسر و بازیگران سفارش شده خیلی پایبند این محتواها و ظرفیت‌های مبتنی بر معرفی درستِ‌ سبک زندگی از طریق سریال‌سازی نیستند. بارها نظرسنجی صداوسیما فارغ از نقدهایی که به آن وارد است، نشان داده مردم سریال خانوادگیِ بدون سلبریتی ساده و بی‌آلایش را هم دوست دارند. 

اصولاً مردم علاقه‌مندِ کارهایی‌اند که حرف دلشان را بزند، ایران و ایرانی را درست و اصولی در قابِ تلویزیون نشان دهد. کاخ‌نشینی و لباس‌ها و ماشین‌های آنچنانی شبکه نمایش‌خانگی را دیده‌اند به آن انتقاد دارند؛ از عشق‌های مثلثی همان سریال‌های خانگی بیزارند اما در تلویزیون هم تک و توک امیدوار می‌شوند؛ در اکثر مواقع کار دندان‌گیرِ مخاطب‌پسندی روی آنتن نمی‌رود. به همین خاطر یا بیننده تاک‌شوها و مسابقاتش می‌شود یا همان تکراری‌ها که یادآور نوستالژی‌های قدیمی‌اش است. 

نظرسنجی جدید سازمان صداوسیما نویدِ روزهایی را می‌دهد که اگر بنابر سیاستِ آقای رئیس (علی عسکری) و مدیران ساختمان شیشه‌ای، ساخت و بها دادن به کارهای بومی و استفاده از ظرفیت‌های شهرهای دیگر است، به سراغ بهره‌برداری از استعدادهای جدید برویم و اقلیم، سنت‌ها و آداب و رسوم شهرهای دیگر ایران را معرفی کنیم، بیننده آن مجموعه‌ها و برنامه‌ها را دنبال می‌کند. همچنان که "دخترم نرگس" در روزهای کم‌بیننده شدن سریال‌های تلویزیون توانسته بیش از 33 درصد بیننده را به خودش اختصاص دهد. 

"دخترم نرگس" که کار مشترک صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی و شبکه یک سیما بود، علاوه بر اینکه پربیننده‌ترین سریال تیرماه سیما شد، در رأس سریال‌های ساخت سیمای استان‌ها که از شبکه‌های ملی پخش شده‌اند نیز قرار گرفت. البته پیش از آن،  سریال "بانوی سردار" با 21.5 درصد بیننده که سال گذشته از شبکه سه سیما پخش شد و تولید صداوسیما مرکز استان چهارمحال و بختیاری بود، در رده دوم قرار گرفت. سریال "جلال" تولید صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی که دهه فجر سال 1398 از شبکه یک سیما پخش شد هم با 20.8 درصد بیننده در رتبه سوم سریال‌های ساخته‌شده در سیمای استان‌ها قرار گرفت که از شبکه‌های ملی پخش شده است.

سریال "وقت صبح" تولید صداوسیمای مرکز استان سمنان هم که محرم سال گذشته و ایام لیالی قدر در رمضان 1399 از شبکه یک سیما پخش و بازپخش شد با 14.7 درصد بیننده در رتبه چهارم سریال‌های تولید مراکز استان‌ها قرار گرفت. بعد از "وقت صبح"، سریال‌های "روزهای بی‌قراری" تولید صداوسیمای مرکز اصفهان و پخش‌شده از شبکه دو سیما، "میانبر" تولید صداوسیمای مرکز البرز و پخش‌شده از شبکه پنج سیما و "زیباشهر" تولید صداوسیمای مرکز خوزستان و پخش‌شده از شبکه یک سیما در رتبه‌های پنجم تا هفتم سریال‌های تولید مراکز استان‌ها پخش‌شده از شبکه‌های ملی قرار گرفتند.

به همین سریال‌هایی که به آمارهای تعداد بیننده‌هایشان پرداخته شد، انتقاد وارد بوده و در جای آن پرداخته شد، اما بدون شک، رسالت تلویزیون نمایش آداب و رسوم و سبک زندگی ایرانی- اسلامی است که با بردن دوربین صداوسیما به خارج از تهران و استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی می‌توانند بدون سلبریتی و تهیه‌کننده و عوامل سفارشی، مخاطب را جذب کنند. همچنان که در چهار سال اخیر این اتفاق افتاده و باید این مسیر همچنان ادامه پیدا کند. کارهایی مثل سنجرخان در کردستان، شهید شهریاری در تبریز و فصل دوم جلال در روزهای کرونایی خودشان را آماده می‌کنند که جلوی دوربین بروند. 

"جشنواره کارآفرینی" تلویزیون چندین میلیارد سرمایه را به سمت کارآفرینان سرازیر کرد"زیرخاکی 2" نوروزی شد؟/ "خانه امن" آبان‌ماه در تلویزیون

انتهای پیام/

R1515/P/S4,1430/CT1 واژه های کاربردی مرتبط علی عسگری شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون بیشتر بخوانید... ماجرای احسان علیخانی و امیر آقایی چه بود؟/ اولین واکنش تهیه‌کننده آقازاده به انتقادات قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... ماجرای احسان علیخانی و امیر آقایی چه بود؟/ اولین واکنش تهیه‌کننده آقازاده به انتقادات واژه های کاربردی مرتبط علی عسگری شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ فیروز زیرک‌کار از پیرغلامان تبریز درگذشت ۲ امام کاظم(ع) با چه راهکارهایی پرچم اباعبدالله(ع) را برپا نگه‌داشت؟ ۳ محدث: دوست دارم نقش شهدای دفاع مقدس را بازی کنم ۴ خاطره‌بازی با فریده سپاه منصور: وقتی لبنیاتی به خانم بازیگر شیر نمی‌فروخت/ بد بازی کردن را خیانت به مردم می‌دانم ۵ حاج علی انسانی: درباره عزاداری محرم باید گوش به فرمان و ملازم رهبر انقلاب باشیم/ جان ما و امر رهبری ۶ "زیرخاکی ۲" نوروزی شد؟/ "خانه امن" آبان‌ماه در تلویزیون ۷ ماجرای احسان علیخانی و امیر آقایی چه بود؟/ اولین واکنش تهیه‌کننده آقازاده به انتقادات ۸ روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد مهمترین اخبار فرهنگی روی خوش ناشران به آثار ترجمه، ذائقه نویسندگان ایرانی را تغییر می‌دهد/ بازار بی‌ضابطه کتاب کودک و نوجوان دیر رسیده بودیم، حرم را با خاک یکسان می‌کردند/دنبال شهادت نروید، به فکر انتقام باشید یک بام و دو هوایی "نمایش‌خانگی" بالأخره تا چه زمانی ادامه دارد؟ داستان قیام شهید «فخ» و اندوه امام کاظم از شهادت وی/ ماجرای فردی که با ادعای مهدویت فتنه آفرید مهمترین اخبار تسنیم انصارالله: امارات میلیون‌ها یمنی را آواره کرده و برای یهودیان کنیسه می‌سازد مقام سابق آمریکایی: طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شکست خواهد خورد گزارش تسنیم| پشت‌پرده لغو عرضه «دارا دوم»؛ بین ۲ وزیر دعوا شد موسوی: سفر مقام بلندپایه ایرانی به لبنان/ نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نظر همه اعضا نیست هشدار حماس به سران صهیونیست: هرگونه تجاوز علیه غزه ماجراجویی خطرناک با عواقبی نامعلوم است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: علی عسگری شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون علی عسگری شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون تولید صداوسیمای مرکز ساختمان شیشه ای پخش شده از شبکه تولید صداوسیما شبکه یک سیما درصد بیننده تهیه کننده قرار گرفت سبک زندگی استان ها پخش شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۰۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روز‌ها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی می‌کند.

پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان می‌فروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش می‌کند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقش‌ها این است که یک تیپ را بازی می‌کنم و از آن‌جایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.

او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قاب‌های زیبایی روبرو می‌شود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایش‌های دیگر تغییر صحنه است، صحنه‌ها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو می‌شوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق می‌افتد.

پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب می‌فهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگر‌های اصلی این نمایش است.


او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث می‌شود تماشاگر وقتی به خانه می‌رود هم ذهنش درگیر این نمایش می‌ماند، پازل‌ها را کنار هم می‌چیند و از کشف‌های جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشته‌اند که این نمایش را باید چند بار دید.

این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر می‌آیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده می‌شوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر می‌بینند حرفه‌ای‌تر هستند، چون تئاتر‌های مختلف ازشهر‌های ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را می‌شناسد خیلی ارزشمند است و باعث می‌شود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.

پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلی‌ها به تماشای آثاری که چهره‌های شناخته شده ندارد نمی‌روند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهره‌ای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.

این بازیگر، حضور هنرمندان شهر‌های دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استان‌ها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهر‌های دیگر برای اجرا به تهران می‌آیند سعی می‌کنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزه‌ای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دست‌اندرکاران حوزه نمایش درخواست می‌کنم از پتانسیل شهرستان‌ها بیشتر استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • بحث درباره «فیلم و سریال» به شبکه چهار کشیده شد
  • «امتداد» آماده پخش شد/ فیلم و سریال از دریچه فلسفه و اندیشه
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • رشیدپور همچنان دنبال جایی برای انتشار «ساعت صفر» است
  • عکس | بازدید رئیس رسانه ملی از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی»