Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@06:25:20 GMT

تجارت را قربانی نرخ ارز کرده اند

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۱۷۲۶

تجارت را قربانی نرخ ارز کرده اند

ساعت 24 -درحالی که تجارت خارجی یک بخش با اهمیت در اقتصاد کلان هرکشور از جمله ایراناست و باید برای به دست آوردن ارز در غیاب صادرات نفت آن را تقویت کرد و نیز برای اینکه چرخ صنعت و تولید بچرخد باید واردات انجام شود اما درایران آن را قربانی نرخ ارز کرده اند.

قربانی شدن تجارت به انزوای بیشتر اقتصاد منجر می شود و مزیت های صادراتی را ادر بلند مدت نابود می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 . در باره  درباره جزییات این فرایند عباس آرگون در سایت اتاق تهران نوشته است: مشکلات واردکنندگان در کشور کم از صادرکنندگان ندارد. در غیاب دلارهای نفتی این انجام صادرات غیرنفتی است که ارز واردات را تامین می کند  و تا زمانی که چالش های ارزی صادرات ادامه دارد، واردات هم دچار مشکل است. نکته دیگر، فرایند اداری و مقررات مربوط به واردات است که از مرحله ثبت سفارش تا تخصیص ارز و ترخیص کالا از گمرک را به هفت خانی برای فعال اقتصادی تبدیل کرده است.

در مرحله تخصیص ارز، دریافت ارز دولتی یا 4200 تومانی، به یک نحو دشوار است و ارز نیمایی به نحو دیگر. ارز دریافتی برای واردات کالا به طور معمول ارزی غیر از یورو و دلار است و تبدیل آن به ارز مورد نظر واردکننده هزینه هایی دارد که پای فعال اقتصادی است. برای خرید کالا از طرف های خارجی در غیاب ال سی باید از حواله استفاده کنیم و این یعنی باید پیش از تحویل کالا پول را پرداخت درحالیکه از کیفیت کالا و شیوه تحویل آن هم اطمینان نداریم. پس از تحویل کالا هم به سد ترخیص از گمرک بر می خوریم.

از دیگر گرفتاری های واردکنندگان مسئله ممنوعیت واردات کالاهای مشخص به بهانه تولید نمونه مشابه داخلی است. حمایت از تولید داخلی مطلوب همه فعالان اقتصادی است اما تصمیم گیری های دولت در ای باره مطابق با واقعیت نیست. گاه نمونه های داخل کمتر از یک سوم و یک چهارم از نیاز داخلی را تامین می کند و کسری بازار زمینه مشکلات بیشتر برای تولیدکنندگان پایین دستی را فراهم می کند. متاسفانه نگاه جامعی در بحث نیاز بازار، توان تولید و مدیریت واردات در بدنه دولت وجود ندارد و تصمیم گیری ها در خلاء و بدون مشورت با بخش خصوصی گرفته می شود. بحث های حاشیه ای انرژی بیشتری از فعال اقتصادی می گیرد تا متن تجارت. در این عرصه هر روز درگیر حاشیه ای هستیم چراکه تصمیم های مرتبط بدون مشورت با بازیگران اصلی تجارت در کشور گرفته و اجرا می شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۱۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی امیر فخریان اظهار کرد: پارسال ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۸۳ میلیون دلار از خراسان رضوی به پاکستان صادر شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان افزود: این کالاهای صادراتی از نظر وزن ۲۴ درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

وی بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی به پاکستان در این مدت گچ، کولرهای آبی، کف پوش‌های غیر مخملی باف، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی تبدیلی، پسته، مصنوعات آهنی و فولادی، لوازم خانگی، مخمرها و یک سری اقلام معدنی بوده است.

امیر فخریان گفت: به دلیل شرایط اقلیمی دو منطقه مزبور، میوه‌های گرمسیری پاکستان برای خراسان رضوی و میوه‌های سردسیری استان برای پاکستان جذابیت داشته و تبادل می‌شود، لذا این استان و کشور پاکستان در مراودات تجاری تأمین کننده یکدیگر در محصولات کشاورزی هستند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: پارسال ۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون دلار از پاکستان به این استان وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۴۸ درصد و در ارزش ۴۳ درصد کاهش یافت.

وی بیان کرد: عمده کالاهای وارداتی به خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ موز، برنج، یک سری ماشین آلات و دستگاه‌های صنایع غذایی بوده است.

امیر فخریان اظهار کرد: خراسان رضوی در سه سال گذشته برنامه‌هایی برای توسعه مراودات تجاری با کشور پاکستان از جمله اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های متقابل، برگزاری وبینارها، سلسله همایش‌های آموزشی به منظور ارتقای سطح دانش بازرگانان داشته که آخرین مورد آن برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های کراچی پاکستان بوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: پاکستان یکی از کشورهای تأمین کننده پنبه و برنج در کشورمان بویژه در خراسان رضوی است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر ایران و خراسان رضوی صنایع پایین دست پتروشیمی فعال دارد که محصولات آنها مورد نیاز کشور پاکستان است، انرژی ارزان و برخی مزیت‌های تولید باعث شده که صادرات برخی از کالاها به کشور پاکستان مزیت دار شود.

امیر فخریان ادامه داد: موارد مزیت دار پاکستان برای توسعه تجاری با آن کشور شناسایی شده و با حضور شرکت‌های ایرانی و خراسانی در بازارهای هدف آن کشور و صادرات کالاهایشان به آن زمینه توسعه مراودات تجاری با پاکستان فراهم است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از سوی دیگر شیعیان پاکستان در طول سال سفر زیادی به مشهد برای زیارت بارگاه منور رضوی دارند و از این رو افزون بر اقتصاد گردشگری این استان، سرمایه گذاران پاکستانی نیز وارد کشور شده و در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مجموع مراودات تجاری استان با کشور پاکستان در زمینه تجاری و گردشگری قابل ملاحظه بوده و می‌توان این استان را یکی از مناطق مزیت دار برای توسعه روابط تجاری با آن کشور در نظر گرفت.

کد خبر 6088018

دیگر خبرها

  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • واردات گوشت گرم از آفریقا
  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد
  • واردات گوشت از آفریقا به کشور
  • تشکیل ۹۸۲ پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار گذشت
  • برای واردات کالا‌های اساسی و دارو ۶۳۶ میلیون دلار تامین شد
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان