Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی فردا: ورود مردم به حوزه نفتی موضوعی است که از چندسال پیش زمزمه‌هایش به گوش می‌رسد، پروژه‌ای که به گفته کارشناسان اگر اجرایی شود، می‌تواند باعث کاهش دلالی غیرمولد در حوزه نفتی و حفظ ارزش واقعی سرمایه مردم شود. از سوی دیگر دولت با فروش نفت به مردم می‌تواند سرمایه سرگردان مردم را مدیریت کند و سود واقعی به مردم پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوذر ندیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی و نماینده اسبق مجلس درباره فروش نفت از طریق بورس به مردم به «فردا» گفت: «من در دوره‌های مختلف مخصوصا در دوران نمایندگی‌ام از طریق وزیر وقت اقتصاد مکرر پیگیر فروش نفت در بورس بودم زیرا واقعا این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت نفت و میعانات اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم. مداخله‌دادن مردم در نفت باعث هدایت نقدینگی مردم، ایجاد زیرساخت‌ها و جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه مردم می‌شود».

او ادامه داد: «حکومت برای مدیریت نقدینگی و حفظ ارزش پول و صدالبته کم‌کردن تأثیر تحریم‌ها هرچه‌قدر مردم و نه شرکت‌های دولتی را وارد سرمایه‌گذاری کند، نتیجه‌بخش خواهد بود زیرا اگر شرکت‌های دولتی وارد موضوع شوند گویی که دولت از پول خود هزینه می‌کند اما وقتی هزاران میلیارد سرمایه سرگردان وارد عرصه نفتی شود، نقش دلالی غیرمولد کم و از سویی افزایش قیمت‌ها و تورم مدیریت می‌شود».

ندیمی درباره تأثیر فروش نفت در بورس بر استفاده هرچه بیشتر از میادین نفتی مشترک هم تصریح کرد: «بسیاری از چاه‌های ما با کشورهایی چون عربستان، عراق، قطر و کویت مشترک است و در شرایط کنونی عملا نفت این چاه‌های مشترک برای ما به هدر می‌رود زیرا آن کشورها بیش از ما برداشت می‌کنند. با ورود مردم به خرید نفت قدرت ایران برای استخراج نفت از این چاه‌ها هم بالا می‌رود؛ بنابراین مجموعا رویکرد مداخله‌دادن مردم به حوزه نفت را از هر جهت مثبت ارزیابی می‌کنم. دولت در این طرح به‌جای آنکه استقراض کند، نفت می‌فروشد و مردم هم با اطمینان از این‌که سود به دست می‌آورند و ارزش سرمایه‌شان از دست نمی‌رود، سرمایه‌گذاری می‌کنند. اینکه برخی نسبت به این طرح اقتصادی انتقاد می‌کنند، از سر بی‌تجربگی و ناآگاهی‌شان است».

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا فروش نفت به مردم می‌تواند مشکل ارزآوری را حل کند، اظهار کرد: «در وهله نخست باید قبول کنیم که محدودیت‌های ارزی برای ما وجود دارد و این موضوعِ جدیدی نیست. در فروش نفت به مردم، سرمایه‌ای که از سوی مردم وارد می‌شود، جایگزین ارز نیست بلکه کمکی به رفع بحران‌های اقتصادی داخلی است. از طرفی این موضوع تناقضی با ارزآوری ندارد؛ یعنی می‌توانیم ورود ارز به کشور را به خرید نفت از سوی مردم تقدم دهیم. نکته مهم دیگر اینکه دولت می‌تواند به نیابت از مردم در بازارهای خارجی برای فروش ارز را در نظر بگیرد. علاوه بر اینها در تبادل نفتی با روسیه، چین و هند می‌توانیم به موضوع ارزآوری توجه ویژه داشته باشیم».

او در پایان گفت: «سرمایه‌گذاری در حوزه نفت از هر سو به نفع مردم و کشور است و تردیدی نیست که اگر نفت از سوی مردم خریداری شود، دیگر پدیده‌هایی مثل بابک زنجانی به‌وجود نمی‌آیند».

منبع: فردا

کلیدواژه: نفت سرمایه گذاری حوزه نفت فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۲۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام خمینی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:: به دنبال رونق و رشد فعالیت‌های ترانزیتی طی چند سال اخیر، یک فقره تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با یک شرکت فعال در این حوزه به ارزش ۸ میلیون دلار برای احداث و بهره‌برداری از مخازن نگهداری فرآورده‌های سبک و سنگین نفتی به امضا رسید.

ابوطالب گرایلو افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذار خارجی مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی سبک و سنگین به ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب با هدف فعالیت‌های ترانزیتی احداث می‌کند. 

وی اظهار امیدواری کرد انعقاد این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با شرکت بازرگانی خارجی بتواند سرآغازی برای تقویت فرآیند فعالیت‌های تزانزیتی و حضور پررنگ‌تر سرمایه گذاران در زمینه توسعه فعالیت‌های لجستیکی و ایجاد زیرساخت‌های بندری در اراضی توسعه‌ای این بندر بزرگ تجاری بشود.

گرایلو اظهار کرد: با اتخاذ تمهیدات مناسب به منظور بهره‌گیری از مزیت‌های ترانزیتی در این مجتمع بزرگ بندری، ترانزیت کالا در سال گذشته به بیش از سه میلیون و ۷۲۷ هزار تن رسید که بیش از دو برابر رشد را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

دیگر خبرها

  • مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است
  • استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند
  • انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام خمینی
  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی