Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@00:11:17 GMT

خبرنگاران عامل حرکت جوامع به سمت توسعه هستند

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۴۳۷۶

خبرنگاران عامل حرکت جوامع به سمت توسعه هستند

شهین باهر انتقاد سازنده را رسالت اصلی جامعه رسانه ای شهر برشمرد و گفت: خبرنگاران عامل حرکت جوامع به سمت توسعه هستند

به گزارش خبنرگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «ایرج شهین باهر» عصر امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران اظهار کرد: با توسعه تکنولوژی و وسایل ارتباطی، خبرنگاران جدیدی با عنوان شهروند خبرنگار شروع به فعالیت کرده اند که همین باعث شده کار خبرنگاران حرفه ای سخت تر و مهم تر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار تبریز با بیان اینکه در شرایط فعلی قطعا باید دقت در حوزه خبررسانی بیش از پیش باشد، افزود: امروزه مشکلاتی از جمله تحریم و مشکلات اقتصادی در کنار شیوع ویروس کرونا، شرایط سختی را به وجود آورده است که برای عبور از آن باید همه اقشار جامعه از جمله خبرنگاران کنار همدیگر باشند.

وی با اشاره به اینکه انتشار اخبار خوب می تواند در جامعه باعث امیدآفرینی و تقویت روحیه افراد شود، گفت: از خبرنگاران عزیز انتظار می رود این روزها در کنار طرح انتقادات به جا، در انتشار اخبار خوب و امیدآفرین نیز اهتمامی ویژه داشته باشند.

شهردار تبریز در ادامه حضور خبرنگاران را عامل حرکت جوامع به سمت توسعه دانست و بیان کرد: خبرنگاران با واداکردن مسئولان به شفافیت و برقراری عدالت در حوزه های مختلف، امکان توسعه را فراهم می کنند.

باهر در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: این موضوع برای همگان آشکار است که خبرنگاران با عشق و علاقه در این شغل فعالیت می کنند و قطعا با نگاه صرفا مادی نمی توان در چنین حرفه دشواری دوام آورد.

شهردار تبریز با یادآوری اینکه مجموعه شهرداری تبریز همواره پذیرای انتقادات سازنده از سوی خبرنگاران است، تاکید کرد: این خبرنگاران هستند که ما را در یافتن مشکلات و کاستی های نقاط مختلف شهر یاری می کنند و قطعا چنین همیاری، ارزشمند است.

وی در پاسخ به مطالبات خبرنگاران درباره حمایت هرچه بیش تر مجموعه مدیریت شهری از رسانه ها و خبرنگاران، اعلام کرد: از تشکل های صنفی خبرنگاری می خواهیم با ارائه طرح های پیشنهادی خود به شهرداری تبریز که می تواند به لوایح صحن علنی شورا تبدیل و سپس اجرایی شود، در این حوزه قدم بردارند.

پایان پیام/699

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایرج شهین باهر خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۴۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور

 به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیشتر پژوهش‌هایی که در اجتماع علمی ایران صورت گرفته و می‌گیرد، مبتنی بردستاورد‌های دانشمندان غربی است و  این دست‌آورد‌ها چه در نظریه‌ها و چه در روش‌ها و فنون پژوهش‌های تجربی، دارای دقت و اعتبار بالایی هستند. 

سیدحسین نبوی (استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای به عنوان «بومی نبودن نظریه‌های غربی و مدرن‌نبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع می‌پردازد که تئوری‌ها و روش‌ها با دقت تقریباً وسواس‌گونه‌ای توسط دانشمندان و پژوهشگران غربی، ابداع و ساخته و برخی از آنها به وفور در جامعۀ خودشان به کار گرفته می‌شوند.

* دلایل خطای شناختی در پژوهش‌های تجربی جامعه‌شناختی

به زعم این پژوهشگر مفاهیم و تبیین‌ها و اِسناد‌های آن نظریه‌ها، برای جامعه‌شناسی و پژوهش‌های تجربی جامعه‌شناختی در جامعۀ ایران ممکن است نوعی خطای شناختی شکل بدهد و احتمالا داده است، از آنجا که جامعۀ آمریکا، آلمان، فرانسه و دیگر جوامع غربی که نظریه‌پردازان در آن زمینه و مبتنی بر آن جوامع، به برساختن نظریه‌های خود اقدام کرده‌اند و می‌کنند.

این استاد جامعه‌شناسی در ادامه می‌نویسد؛ به رغم شباهت‌های انسانی ما آدمیان، از نظر دین و اعتقادات، از نظر ارزش‌ها و هنجار‌ها و رمزگان تفسیر معنا، از نظر شیوه توزیع قدرت، از نظر کمّوکیف وقایع و رویداد‌هایی که در دوره‌های تاریخی گذشته در جوامع آنها روی داده و اثرات و پیامد‌های آن باقی است، از نظر رشد و توسعۀ اقتصادی، از نظر محیط طبیعی و جغرافیایی و نیز از نظر برخی عوامل دیگر، با جامعۀ ایران بطور معناداری متفاوت است واین خطای شناختی شکل می‌گیرد.

نظریه‌های برساخته‌شده در جوامع مدرن غربی برای جامعه‌ای که در برخی بخش‌ها کاملا و اساساً متفاوت است، موجب فهم و تبیین اشتباه می‌شود

* عواقب حل مسائل با مفاهیم عاریتی

این پژوهش توضیح می‌دهد که کاربست نظریه‌های برساخته‌شده در جوامع مدرن غربی برای جامعه‌ای که در برخی بخش‌ها کاملا و اساساً متفاوت است، موجب فهم و تبیین اشتباه می‌شود. گرچه به عنوان جامعه‌شناس موظف هستیم - به قول گیدنز- به فرازبان جامعه‌شناسی سخن بگوییم، اما نگرانی این است که اطمینانی نیست که مفاهیم عاریتی، بتوانند شناخت دقیق و صحیحی را برای ما شکل دهند و ما را در حل برخی از مسائلمان، اجتماعی یا فرهنگی به‌طور مؤثری یاری دهند.

نبوی ادامه می‌دهد که احتمالا بسیاری از پژوهشگران مفاهیم و نظریه‌ها را فقط برای هدفی کارفرماپسند یا داورپسند، به کار می‌گیرند، و به ژرف‌اندیشی و بازاندیشی در مفاهیم و نظریه‌های رایج نمی‌پردازند. تعداد بیشتری از پژوهشگران نیز به علت آشنایی ضعیف با نظریه‌ها، اساساً در موقعیتی نیستند که بتوانند به نقد و بازاندیشی در نظریه‌ها بپردازند.

* زمینه‌مند نبودن نظریه‌های جامعه‌شناختی 

به زعم این پژوهشگر خطای شناختی به باور و یقین درستی و صحّت پژوهش انجام‌ گرفته می‌انجامد و مانع از نقد و بازاندیشی و ساخت نظریه‌ای جدید می‌شود. بماند از اینکه برخی از پژوهشگران بنا به دلایل اجرایی، فرهنگی یا بخش اقتصادی، حتی همان اصول علمی را در نقدنشده‌های مختلف پژوهش خود رعایت نمی‌کنند.

خطای شناختی به باور و یقین درستی و صحّت پژوهش انجام‌ گرفته می‌انجامد و مانع از نقد و بازاندیشی و ساخت نظریه‌ای جدید می‌شود

نبوی بیان می‌کند که زمینه‌مند نبودن نظریه‌های جامعه‌شناختی از دو سو مبدل به مسأله شده است:

نظریه‌های برساخته‌شده در جوامع غربی برای کاربست در پژوهش‌های بومی، مناسبت کمتری دارند و ممکن است ما را دچار خطای شناختی کنند، اما ما از آن آگاه نیستیم یا اگر آگاه باشیم تلاش جدی برای اصلاح نظریه‌ها و بومی‌سازی آن آنجام نمی‌دهیم. نظر‌های ساخته وپرداخته شده توسط اندیشمندان بومی به علت ناآشنایی با فرازبان جامعه‌شناسی، دارای ماهیت جامعه‌شناختی نیستند و در اجتماع علمی جامعه‌شناختی به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

این پژوهشگر در نهایت اینگونه جمع‌بندی می‌کند که در میدان مطالعات جامعه‌شناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریه‌هایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعه‌شناسان بومی نیست مواجه‌ایم و این وضعیت، آنقدر عادی و طبیعی شده است که مسأله‌بودن آن را درنمی‌یابیم. چه بسا بخش قابل ملاحظه‌ای از بحران‌ها و ابربحران‌ها، ناشی از سوءمدیریت نباشد و در اثر تشخیص نادرست یا نادقیق که به علت خطای شناختی روی می‌دهد، شکل گرفته باشد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید حرکت‌های دانشجویی در حمایت از غزه در جوامع بین‌المللی تبیین شود
  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • راه آهن اردبیل امسال به بهره برداری می رسد
  • کارگران عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
  • معلمان و کارگران بازوان حرکت جامعه در مسیر توسعه هستند