Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@19:56:51 GMT

پیشنهادهایی برای نسل نوجوان

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۶۸۷۹

پیشنهادهایی برای نسل نوجوان

بنا بر وضعیت موجود که کودکان و نوجوانان خانه‌نشین شده‌اند برخی از من خواسته‌اند قصه‌ای مناسب نوجوانان معرفی کنم، مقاله‌ای راجع به قصه‌گویی بنویسم یا در لایو اینستاگرام درباره قصه کودک به گفت‌وگو بنشینم. بر این اساس کنجکاوتر شدم تا ببینم چه کتاب‌هایی بیشتر مناسب نوجوانان است.

در جست‌وجوهایم به دو ترجمه از صوفیا محمودی رسیدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«دختران جسور» اثر النا فاویلی و فرانچسا کاوالو که کتابی ویژه بخصوص برای دختران است. در این کتاب دخترانی معرفی می‌شوند که به محدودیت‌ها بند نشدند و به کشف و تجربه روی آوردند. کتاب دیگر هم «از مهر و دلبستگی» شامل مجموعه داستان‌های کوتاه روسی است. اما کتابی که طبق سفارش دخترم لیلی آن را خوانده‌ام «چون بوی تلخ خوش کندر» نوشته وحید کهندل است. این کتاب قصه زندگی‌ فرهاد مهراد است که به نظرم کتاب شیرین و جذابی است.
زندگینامه داستانی «علی‌اکبر صنعتی» هنرمند نقاش و مجسمه ساز معاصر نوشته حبیب یوسف‌زاده هم از آن دست کتاب‌هایی است که توصیه می‌کنم خواندنش را از دست ندهید. کتاب پیشنهادی دیگرم، برای خودم جنبه خاطره‌بازی و نوستالژیک دارد. برخی‌ها خیلی عشق قطارند و من هم خاطرات شیرینی از قطار دارم. 9-8 ساله که بودم به خاطر مأموریت کاری پدرم به آذربایجان رفتیم. هر وقت می‌خواستیم به تهران برگردیم از خوی به میانه می‌رفتیم و آنجا سوار قطار می‌شدیم تا به تهران برسیم. الان خطوط قطار مفصل‌تر شده، همه جا هست و احتمالاً خیلی‌ها هم از آن خاطره دارند. اگر شما هم علاقه‌مند به قطار و تاریخچه لکوموتیو هستید پیشنهاد می‌کنم «قطارباز» نوشته احسان نوروزی را بخوانید. یک کتاب هم به تازگی خوانده‌ام که قصه‌اش برایم خیلی جذاب بود. توصیه می‌کنم این کتاب را هم بخوانید؛ «دختری که اشک‌های مرا پاک می‌کرد» نوشته فاضل ترکمن که روی جلدش نوشته: «روایت‌های حساس از زندگی یک وسواس». از کتاب‌هایی هم که به تازگی خوانده‌ام نمایشنامه «ادب مرد به ز دولت اوست تحریر شد» نوشته ایرج پزشکزاد است که البته برای دومین بار آن را می‌خوانم. آقای رشیدی قرار بود این نمایش را اجرا کند.
چندین جلسه تمرینی هم داشت که با پیروزی انقلاب متوقف شد. این روزها مشغول خواندن کتابی هستم با نام «قلب‌های تشنه» اثر انزیا یزریسکا با ترجمه سیاوش شهبازی.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۶۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی

کتاب «ممل تهرونی» که از سوی نشر جمال منتشر شده، سری به دوران حکومت پهلوی می‌زند و نوجوان امروز را با بخشی از تاریخ کشور در آن دوران آشنا می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «ممل تهرونی» از جمله آثار نشر جمال در حوزه ادبیات انقلاب برای گروه سنی کودک و نوجوان است. این اثر که به قلم سیدسعید هاشمی نوشته شده، تلاش دارد با بیان خاطراتی از دهه 60، پیوندی میان نوجوان امروز با ماجراهای سال‌های حکومت پهلوی برقرار کند. در معرفی این اثر آمده است: داستان کتاب «ممل تهرونی» دربارهٔ پسری به نام ممل است که در دههٔ 60 روایت می‌شود. در این کتاب نوجوانان با اتفاقاتی که کودکان و نوجوانان در آن دهه با آن‌ها مواجه می‌شدند و خاطراتی که پدر و مادرشان در آن دوره داشتند، آشنا می‌شوند.

فاطمه شه‌روش، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی که به معرفی این کتاب پرداخته و برای انتشار در دسترس تسنیم قرار گرفته، نوشته است:

ممل یک پسربچه‌ هفت‌هشت ساله است. پدر ممل اعتقاد دارد تابستان‌ها وقت بچه در تهران تلف می‌شود. برای همین او را می‌فرستد قم پیش پدربزرگ و مادربزرگش. پدربزرگ ممل حجره‌دار است و هر روز ممل را با خودش می‌برد بازار؛ اما هنوز چند روزی از اقامت ممل در قم نگذشته که اتفاقات عجیب و غریبی در کوچه‌پس‌کوچه‌های محل رخ می‌دهد. سروکله غریبه‌ای در شهر پیدا شده که می‌رود سراغ دختربچه‌ها و زن‌ها. طلاهایشان را می‌دزد و اگر مقاومت کنند بهشان آسیب می‌زند. تلاش مادربزرگ و پدربزرگ ممل برای دور نگه داشتن ممل از مهلکه بی‌فایده است.

ممل همه چیز را فهمیده و از اینکه به تنهایی به کوچه و خیابان برود، می‌ترسد. از طرفی صدای مردم شهر به گوش پاسبان‌ها و کلانتری نمی‌رسد. وقتی ریش‌سفیدها همراه آقابزرگ، پدربزرگ ممل، به کلانتری می‌روند تا از این اوضاع شکایت کنند، ستوان اینطور جوابشان را می‌دهد: «اگه امنیت ندارن، نذارید بیان توی کوچه. مقصر خود شما هستید. ما داریم تمام تلاش خودمون رو می‌کنیم. الان هم بی‌کار نیستیم. اعلی‌حضرت تازه به کشور برگشتند و ما می‌خواهیم یک جشن در شهر قم برگزار کنیم... حالا که خدا رو شکر خیانت مصدق و کاشانی برملا شد و اعلی‌حضرت به کشور برگشتن، ‌به جای تشکر و قدردانی، اومدید لیچار می‌گید؟»

چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟

ممل عکس محمدرضا شاه و  و تیمسار زاهدی را در اتاق ستوان می‌بیند و بو می‌برد که قضیه قرار نیست به این سادگی‌ها حل شود. به این ترتیب نویسنده از دید ممل به گوشه‌ای مبارزات مردم با رژیم حاکم و تلاش‌هایشان برای گرفتن حق اشاره می‌کند.

از آنجا که داستان در شهر قم دنبال می‌شود،‌ مخاطب با شخصیت‌های مذهبی و سیاسی آن دوره نظیر آقانجفی و آیت‌الله بروجردی نیز آشنا می‌شود. از محله‌های قم نظیر چهارمردان و باجک نیز بارها در کتاب اشاره شده که آن را برای خوانندگان این شهر خواندنی‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

حرف‌های درگوشی مردم کوچه‌وبازار و نوع برخوردشان با مأموران حکومتی به گونه‌ای در کتاب بیان شده است که مخاطب را به خوبی با شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن زمان آشنا کرده تا به طور غیرمستقیم به بی‌کفایتی حاکمان این برهه تاریخی پی ببرند.

ممل تهرونی یک رمان 159 صفحه‌ای است که پسربچه‌های بزرگتر از 9 سال از خواندنش لذت خواهند برد و به راحتی می‌توانند خودشان را جای شخصیت قهرمان داستان بگذارند. آنها باید با دقت داستان را بخوانند تا بتوانند حدس بزنند،‌ کدام یک از شخصیت‌های کتاب مظنون اصلی است و همه آتش‌ها از زیر سر او بلند می‌شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟