Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: به منظور جهت‌دهی صحیح تاسیس و راه اندازی واحدها و صنایع کوچک، از سال گذشته تدوین سند آمایش، ساماندهی نوع سرمایه‌گذاری و تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک شهرستان انجام گرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در عصر توسعه نقش‌آفرینی صنایع کوچک قرار داریم، یک چهارم اشتغال کل جهان و یک سوم مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع کوچک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش تاثیرگذار صنایع کوچک در ایجاد و حفظ اشتغال، تداوم تولید محصولات داخلی و افزایش تولیدات صنعتی کشور بسیار پررنگ است که در این صورت بخش زیادی از اشتغال کشور بر عهده این‌گونه صنایع قرار گرفته است.

به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان صنایع کوچک با توانمندی‌های خود می‌توانند با از میان برداشتن مشکلاتی همچون بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد، نقش مهمی را در توسعه اقتصادی برعهده گیرند و با تشویق فرهنگ سرمایه‌گذاری، ارزش تولید بیشتر با سرمایه‌گذاری کمتر و صرفه‌جویی در استفاده از ارزهای خارجی از دیگر تاثیرات صنایع کوچک بر اقتصاد است. صنایع کوچک با توجه به سرمایه اولیه پایینی که نیاز دارد، فشار مالی سنگینی به دولت وارد نمی‌کند اما در مقابل ظرفیت اشتغالزایی بالایی دارد. از این رو به همین مناسبت با رئیس صنعت و معدن استان اصفهان در خصوص مشکلات و آسیب‌های صنایع کوچک گفت‌و‌گو کردیم.

ایرج موفق در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به نیازها و برنامه‌ها در راستای حفظ اشتغال صنایع کوچک و متوسط به مناسبت این روز اظهار داشت: عمده فعالیت‌های صنایع کوچک و متوسط به صورت سنتی و با تکیه بر روش‌های سنتی انجام می‌گیرد، بنابراین ایجاد تغییر در روش توسعه، بازسازی و نوسازی آنان قطعا زمان‌بر خواهد بود. هرچند معتقدیم تسهیلات و حمایت‌های مالی و غیرمالی بعمل آمده از بنگاه‌های کوچک و متوسط در چهار حوزه مالی، فنی، بازاریابی، و مدیریتی ناکافی بوده و نتوانسته است راهگشای مشکلات این دسته از بنگاه‌ها باشد.

وی خاطر نشان کرد: از سویی دیگر روند سرمایه‌گذاری‌ها در چند سال اخیر به ویژه در 10 سال گذشته تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته و تقریبا جهت‌گیری شهرستان‌ها مشخص شده است؛ به عنوان مثال برای شهرستان آران و بیدگل توسعه صنعت فرش ماشینی و صنایع وابسته به آن از جمله خدمات فنی و مهندسی، ساخت تجهیزات و ماشین آلات وابسته به این صنعت مد نظر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه باید عمده مشکلات واحدهای مستقر در استان مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد، گفت: در همین راستا نیز به تفکیک شهرستان‌ها عمده مشکلات خاص واحدها شناسایی شده و ضمن پیگیری از طریق ستاد تسهیل در شهرستان‌ها و یا استان، رفع مشکلات واحدها در دستور کار قرار دارد.

طبقه بندی مشکلات صنایع کوچک

وی مشکلات فعلی صنایع کوچک و متوسط را به چهار گروه اصلی طبقه بندی و تصریح کرد: یک، موانع بازار مثل وجود خریدهای انحصاری، نوسانات در عرضه و تقاضا، خرید مواد اولیه در مقیاس‌های کم که به افزایش قیمت‌ها منجر می شود و غیره.

دو، .موانع مالی مانند، مشکلات مربوط به ارائه ضمانت نامه‌های بانکی، تأخیر در دریافت درآمد حاصل از فروش، افزایش فشار نقدینگی بر بنگاه‌های کوچک و متوسط و غیره.

سوم، عدم دسترسی به انواع گوناگون اطلاعات از جمله، اطلاعات بازاریابی در خصوص بازارهای داخلی و خارجی، اطلاعات در مورد وضعیت مالی و فناوری صنایع کوچک و متوسط برای کمک به سرمایه‌گذاران در انتخاب کسب و کارهای مناسب برای سرمایه گذاری، اطلاعات فنی و عملیاتی، اطلاعات در مورد منابع تأمین مواد اولیه تولید و خریداران و ...

چهار، سیاست های دولت، مانند، ناتوانی در ایجاد محیط توانمندساز برای بنگاه های کوچک و متوسط، موانع اداری برای اخذ عوارض و فقدان نهادهای حل دعاوی احتمالی و غیره.

عجز صنایع کوچک از دسترسی به اطلاعات و شناخت مشکلات

موفق با بیان اینکه خود شرکت‌های کوچک و متوسط در شناخت مشکلات و تعیین کمک‌های مورد نیاز خود نیز مشکل دارند، افزود: علاوه بر آن ضعف‌ها و ناتوانی‌هایی چون کمبود منابع مالی و مشکلات موجود در بدست آوردن تسهیلات بانکی، کم بودن نیروی متخصص در صنایع و ناکافی بودن دانش و مهارت نیروی موجود، ماشین آلات کهنه و قدیمی، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات، مبهم بودن برخی از قوانین و مقررات بازرگانی و تجاری، افزایش واسطه‌های تولیدی، قاچاق کالا به کشور، تعداد زیاد رقبای فعلی خارجی در بازار، اقبال مصرف کنندگان داخلی به استفاده از محصولات مشابه خارجی، سنتی بودن فعالیت‌ها در حوزة صنعت و کمبود دانش اقتصادی، مالی و مدیریتی به ویژه در زمان تأسیس، به عنوان مانعی برای فعالیت بهینه بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی به شمار می‌آیند و برطرف شدن این موانع که هم به خود شرکت‌ها و هم به دولت بر می‌گردد تا حد زیادی می‌تواند فرصت‌های کارآفرینی فراوانی را در صنایع کوچک و متوسط فراهم کرده و توسعه متوازن و پایدار بخش تولید و صنعت کشور را به همراه داشته باشد.

نمایشگاه بزرگ توانمندی‌های صنایع کوچک فارس برگزار می‌شود‌مدیرعامل سازمان صنایع کوچک‌: 1300 واحد تولیدی تعطیل شده به چرخه تولید کشور بازگشتندچرا جهش تولید؟| سلطانی: منافع «جهش تولید» به‌ویژه در صنایع کوچک مستقیم به جیب مردم می‌رود

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا و به منظور آنکه از ابتدای تاسیس و راه اندازی اینگونه واحدها و سرمایه‌گذاری‌ها در استان به صورت صحیح و جهت‌دهی شده انجام شود، از سال گذشته با در دستور کار قرار گرفتن تدوین سند آمایش در استان موضوع ساماندهی نوع سرمایه‌گذاری در استان و تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک شهرستان انجام گرفته، به گونه ای که ضمن ساماندهی فعالیت‌ها در آینده، هدایت سرمایه‌گذاری‌ها نیز براساس آن صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/169

R41346/P/S6,51/CT7 بیشتر بخوانید... صنایع کوچک استان قزوین تا ۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی می‌گیرند‌ امام جمعه تبریز: عدم توجه کافی به صنایع کوچک باعث کاهش رونق تولید می‌شود چرا جهش تولید؟| سلطانی: منافع «جهش تولید» به‌ویژه در صنایع کوچک مستقیم به جیب مردم می‌رود قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... صنایع کوچک استان قزوین تا ۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی می‌گیرند‌ امام جمعه تبریز: عدم توجه کافی به صنایع کوچک باعث کاهش رونق تولید می‌شود چرا جهش تولید؟| سلطانی: منافع «جهش تولید» به‌ویژه در صنایع کوچک مستقیم به جیب مردم می‌رود پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ میزان اثربخشی واکسن ویروس کرونا چه میزان خواهد بود؟ / آیا تزریق واکسن ایمنی دائمی ایجاد می‌کند؟ ۲ یکی از بزرگان طایفه‌ای سیستان و بلوچستان درگذشت ۳ گزارش ویدئویی| خواب سنگین ستاد کرونا و علوم پزشکی گیلان/ بازگشت بحران کووید-۱۹ به گیلان ۴ رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه: گیلان موقعیت ویژه‌ای برای توسعه تجارت خارجی دارد ۵ پیشگامی هیئات مذهبی خراسان رضوی در رعایت پروتکل‌ها/ عزاداری‌ها با رعایت اصل سلامت برگزار می‌شود ۶ گفت‌وگوی تسنیم با جوان‌ترین مداح بجنورد|‌حفظ سلامت مردم «خط قرمز» هیئتی‌ها‌ست/ مراسمات‌ را "مسئولانه" برگزار می‌کنیم+فیلم ۷ پاسخ مدیرکل آموزش‌ و پرورش اصفهان به مطالبه نیروهای خرید خدمات/ معلمان حقوق خود را از موسسان بخواهند ۸ اصول بهداشتی در هنگام استفاده از آسانسور را بیشتر بشناسید مهمترین اخبار استانها گفت‌وگوی تسنیم با جوان‌ترین مداح بجنورد|‌حفظ سلامت مردم «خط قرمز» هیئتی‌ها‌ست/ مراسمات‌ را "مسئولانه" برگزار می‌کنیم+فیلم گزارش ویدئویی| خواب سنگین ستاد کرونا و علوم پزشکی گیلان/ بازگشت بحران کووید-۱۹ به گیلان افزایش چشمگیر کشفیات مواد مخدر در ایران / کشف ۴۰۰ تن مواد مخدر در ۵ ماهه امسال چراغ یوم‌العباس در زنجان خاموش شدنی نیست / اجتماع عظیم زنجانی‌ها در هشتم محرم امسال متفاوت‌تر برگزار می‌شود مهمترین اخبار تسنیم ربیعی:‌ انتخابات ۲۱ شهریور برگزار می‌شود/ پیشنهاد جدید دولت برای تبلیغات انتخاباتی رویترز: تلاش اروپایی‌ها برای توافق با روسیه و چین درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست خورد فردا؛ جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی"صمت" جزئیات تازه از توافق سران قوا برای فروش نفت به مردم/ نسیه فروشی منتفی شد سرایت‌‌پذیری ویروس کرونا ۹ برابر شده است/ رعایت ۷۰ درصدی پروتکل‌‌های بهداشتی توسط مردم کافی نیست درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بنگاه های کوچک و متوسط صنایع کوچک و متوسط سرمایه گذاری ها صنایع کوچک صنایع کوچک برگزار می شود استان اصفهان ترین اخبار جهش تولید بنگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۷۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر

سعید صمدی کارشناس صنایع معدنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در حوزه معادن بحث استخراج و اکتشاف و همچنین فرآوری وجود دارد. در بحث استخراج موضوع اساسی این است که هر چه از تکنولوژی‌های جدیدتر بهره گیری کنیم، هزینه تولید کاهش یافته و معدن ما رقابتی‌تر خواهد شد.

دبیر انجمن زغالسنگ ایران ادامه داد: استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته استخراج باعث می‌شود که بر بالا رفتن بهره وری در تولید، سطح ایمنی معدن نیز بالا رود. در مسئله استخراج به محض اینکه شیوه و تجهیزات نوینی به کار گرفته شود معدن مجددا شروع به کار خواهد کرد و لزومی ندارد که معدن ترک شود.

صمدی گفت: ذخیره معدن ممکن است به پایان برسد، اما پیر شدن معنای خاصی ندارد. در واقع با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌تر می‌توان تولید را اقتصادی‌تر کرد و به لایه‌های بیشتری از ذخیره دست یافت. به همین جهت ممکن است استخراج یک منبع با تکنولوژی قدیمی به صرفه نباشد، اما همان ذخیره را با تکنولوژی نوین بتوان با سود زاید الوصفی استخراج کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر قیمت کامیدیتی‌ها در دنیا به شدت در حال افزایش است؛ به همین جهت بسیاری از معادنی که قبلا استخراج از آنها توجیه اقتصادی نداشت در حال بازگشت به تولید هستند. به عنوان مثال سابق بر این استخراج طلا با نرخ ۲ گرم بر تن اقتصادی بود، اما در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت جهانی طلا، این نرخ به ۰.۵ گرم در تن رسیده است.

تاثیر تکنولوژی بر اکتشاف معادن

این کارشناس صنایع معدنی گفت: در بحث اکتشاف معادن هر چه تکنولوژی پیشرفته تری در اختیار داشته باشیم، سرعت پیشرفت امر اکتشافی نیز افزایش می‌یابد و هم هزینه‌های امر اکتشاف کاهش می‌یابد. متاسفانه در این زمینه به شدت دچار کمبود هستیم و از تکنولوژی‌های بسیار قدیمی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: جدای بحث اکتشاف جالب است بدانید که حدود ۸۰ درصد از معادن ایران در حال کار با تکنولوژی دهه ۳۰ شمسی هستند یعنی زمان که حتی خودروی پیکان نیز ساخته نشده بود. در بحث فرآوری منابع ایجاد شده نیز همین مشکلات وجود دارد و باعث می‌شود که بخش زیادی از منابع هدر برود.

دانش بنیان‌های حقیقی و معادن

صمدی گفت: متاسفانه دانش بنیان حقیقی در معادن بسیار نایاب است و اکثر آنهایی که ادعای دانش بنیانی دارند ماشین آلات را از چین وارد کرده و با مونتاژ در ایران ادعا می‌کنند که این ابزار و دستگاه را تولید کرده اند. اینکه تحقیق و توسعه معدن و صنایع معدنی در ایران تا این حد مغفول مانده است باعث تاسف است؛ چرا که ترنور معادن و صنایع معدنی در دنیا سالانه ۸ هزار میلیارد دلار است و ۱۰ درصد ذخایر معدنی در دنیا در اختیار ایران است.

وی ادامه داد: متاسفانه در تحقیقات و دانش فنی معدن و صنایع معدنی بسیار عقب هستیم. برنامه ریزی برای تولید دانش فنی و همچنین تعامل با جهان خارج برای واردات دانش فنی به خوبی انجام نشده است. ما مهمترین کشور معدنی غرب آسیا هستیم و از این رو در مجموع می‌شود گفت پیشرفتی که تا امروز در زمینه معدن کرده ایم اصلا معادل جایگاه ما نیست.

دبیر انجمن زغالسنگ ایران گفت:‌در سال ۲۰۱۳ تجارت جهانی برنامه‌ای تدوین کرد تا کشور‌هایی که توانایی بیشتری برای تامین مواد معدنی دنیا را دارند شناسایی شوند و در پایان نام سه کشور ایران و افغانستان و کره شمالی مطرح شد و به عنوان منابع معدنی دست نخوره مطرح شد.

لازمه‌های فعالیت توسعه ای در حوزه معدن چیست

صمدی تاکید کرد: اولین شرط ورود به حوزه معدن شفافیت است. در صنعت معدن دوره‌های برنامه ریزی ۵ ساله است و به نوعی می‌توان گفت که اگر از همین امروز کار بر روی منبعی را شروع کنیم باید بتوانیم برای ۵ سال آینده برنامه ریزی کرد. در کشور شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان قیمت نیروی انسانی و انرژی و ... را پیش‌بینی کرد و این موضوع اسباب ضعف این صنعت خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد
  • مشکلات ۷ بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • تشکیل۹۸۲ پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل