Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: بر اساس گزارش و تصاویر ارسالی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان و تایید کارشناسان، اولین مشاهده گونه حشره خوار کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار ایران در استان تایید و ثبت شد.

عباس نژاد افزود: این حشره در یکی از روستا‌های بخش اسفرورین شهرستان تاکستان مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس نژاد ادامه داد: حشره خوار کوتوله با نام علمی Suncus etruscus که در علفزارها، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها زندگی می‌کند، به عنوان کوچکترین پستاندار شب گرد و قلمرو طلب شناخته شده است.

او اضافه کرد: طول بدن این حشره پستاندار ۳۶ تا ۵۶ میلی متر، طول دم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱.۵ تا ۲.۵ گرم است.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، طول عمر آن حدود ۱۵ ماه است و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه "کمترین نگرانی" (LC) در فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

عباس نژاد افزود: جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده است که مدام در حال خوردن باشد به طوری که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می‌خورد، زیرا سوخت وساز بدن این حیوان بسیار بالا است.

او اضافه کرد: حشره خوار کوتوله از حشرات و بندپایان تغذیه می‌کند و دندان‌های تیز و مخروطی آن‌ها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: پراکنش جغرافیایی آن در ایران گسترده نیست و قبل از این مشاهده تاکنون در استان‌های گلستان، اردبیل، خراسان رضوی و جزیره قشم گزارش شده است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست قزوین جانورشناسی حشره خوار حفاظت محیط زیست عباس نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باور می کنید، این یک حشره باشد؟! (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • باور می کنید، این یک حشره باشد؟! (عکس)
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد