Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از بهره گیری از فناوری «کشت بافت» نخل برای احیای تالاب هامون خبر داد.
به گزارش ایسنا، احمد لاهیجان زاده درحاشیه بازدید از پروژه تکثیر نهال خرما، فندق و گردو به روش «کشت بافت» در یک شرکت کشت و صنعت با اشاره به اجرای برنامه های پروژه بین المللی احیای تالاب هامون که قرار است با همکاری ‌های بین المللی در منطقه سیستان و درمحدوده شهرستان‌ های حاشیه تالاب هامون اجرایی شود ، اظهارکرد: تلاش می کنیم از طرح‌ ها و ظرفیت ‌های شرکت‌های دانش‌ بنیان که با شرایط معیشتی و بومی منطقه سازگاری دارد، استفاده کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که دستگاه‌ ها و نهادهایی توانایی ایجاد اشتغال را دارند و موفق عمل می ‌کنند از این طرح ‌ها استقبال خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه پروژه ملی ارتقای تالاب هامون پنج ساله است و فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت می‌ تواند تحولی در درآمد و اشتغال پایدار برای جوامع محلی منطقه به وجود آورد، گفت: در نظر داریم در این رابطه از تجربه‌ های استانی این شرکت در اجرای برنامه های پروژه ارتقای تالاب هامون استفاده کنیم و همکاری مستمری داشته باشیم و با تاسیس تعاونی ‌ها و جلب مشارکت‌ های محلی بتوانیم برنامه ‌های پروژه یاد شده را اجرایی کنیم.
لاهیجان زاده بهره گیری از فناوری «کشت بافت» در شرایط تحریم های ظالمانه و با استفاده از توانمندی ‌های داخلی را اقدامی مثبت به ویژه در حوزه مدیریت محیط زیست برشمرد.
در ادامه این بازدید حسین سرگزی - مدیر پروژه ملی ارتقای تالاب هامون- با بیان اینکه در زمینه کشت بافت به غیر از نخل به چیز دیگری نمی توانم فکر کنم، گفت: در حاشیه جاده زابل به زاهدان علیرغم گردوخاک منطقه، 50 هکتار خرمابه شیوه کشت بافت تولید می ‌شود و برای سایر کشاورزان منطقه انگیزه فراوانی را ایجاد کرده است.
وی اظهارکرد: با وجود 130 هزار هکتار اراضی کشاورزی دراستان سیستان و بلوچستان، پوشش درختی مثمر کمتری وجود دارد که در حد تولید عناب و سنجد است که اگر کشت بافت خرما در استان توسعه یابد، تحول عظیمی درمعیشت مردم منطقه ایجاد خواهد شد، چنانچه در بافق یزد تولید خرما به شیوه کشت بافت انجام می ‌شود و امروز یکی از مراکز تولید خرما است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تالاب هامون کشت بافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۸۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت نسبت به بهره برداری به موقع سد دیورش رودبار اهتمام دارد

استاندار گیلان با بیان اینکه سد مخزنی دیورش رودبار ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: دولت نسبت به بهره برداری به موقع این پروژه اهتمام دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، اسدالله عباسی امروز_جمعه چهاردهم_اردیبهشت در جریان بازدید از پروژه در حال احداث سد دیورش رستم آباد از توابع شهرستان رودبار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر سد مخزنی دیورش ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با بهره برداری از آن به پنج شهر و ۲۸ روستا با جمیعت ۱۰۰ هزار نفر آبرسانی می‌شود.

وی افزود: افتتاح سد مخزنی دیورش نقش مهمی در آبرسانی به منطقه خواهد داشت و دولت نیز نسبت به بهره برداری به موقع این پروژه اهتمام دارد.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: همزمان خط انتقال این سد در حال انجام و پیمانکار آن مشخص شده است و با تکمیل این پروژه بخشی از مشکلات آب شهرهای توتکابن، رستم آباد، رودبار، منجیل و لوشان مرتفع می‌شود.

عباسی یکی از مشکلات منطقه رودبار و رستم آباد هدر رفت آب دانست و خاطرنشان کرد: اصلاح شبکه آبرسانی در شهر رودبار و رستم آباد در دستور کار دولت است تا بتوانیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت ذخیره آب در سد دیورش سه میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: این سد به دلیل استفاده از دانش روز ظرفیت ذخیره آب تا سه میلیون متر مکعب آب را دارد تا در اختیار کشاورزان منطقه قرار دهد.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای این پروژه آبرسانی تاکنون ٣٠٠ میلیارد تومان هزینه شده و تقریباً ٧٠٠ میلیارد تومان دیگر نیز نیاز به تخصیص منابع وجود دارد، گفت: در تلاش هستیم تا از منابع استانی، ملی و سفر رئیس جمهور به استان گیلان تخصیص منابع انجام شود.

کد خبر 750370

دیگر خبرها

  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲
  • اجرای پروژه فیبرنوری در هرمزگان تسریع می‌شود
  • افتتاح فاز دوم فولاد بافت؛ با این پروژه بزرگ بیشتر آشنا شوید
  • آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • قایق هایی که پس از سالها در کنار کوه خواجه سیستان به آب افتاد
  • دولت نسبت به بهره برداری به موقع سد دیورش رودبار اهتمام دارد