Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-01@04:12:25 GMT

آمونیوم نیترات چه فجایعی در تاریخ آفریده است؟ + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۹۲۶۱

آمونیوم نیترات چه فجایعی در تاریخ آفریده است؟ + تصاویر

انفجار بزرگ بیروت اولین فاجعه‌ای نبود که آمونیوم نیترات رقم زد. در این گزارش نگاهی به انفجارهای قبلی آمونیوم نیترات در نقاط مختلف جهان می‌اندازیم.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روز 14 مرداد انفجاری سهمگین در بندر بیروت رخ داد که لرزش حاصل از آن در جزیره قبرس نیز احساس شد.

گفته می‌شود این انفجار حاصل آتش‌سوزی انبار نگهداری مواد محترقه و سرایت آتش به انبار دیگری است که 2 هزار و 750 تن آمونیوم نیترات در خود جای‌داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمونیوم نیترات در اصل به‌عنوان کود شیمیایی شناخته می‌شود، اما خاصیت انفجاری هم دارد و به علت ارزان بودن موردعلاقه گروه‌های تروریستی است.

ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در دهه 1990 و طالبان در دهه 2000 از مهم‌ترین کاربران این ماده برای هدف قرار دادن دشمنان خود بوده‌اند.

خطرات این ماده موجب شده بسیاری از کشورها مقرراتی برای حمل و نگهداری آن وضع کنند. در کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌شود این ماده با کربن ترکیب شود تا خطر آن کمتر شود.

ظاهراً طولانی شدن روند یک پرونده قضایی و سهل‌انگاری مقامات لبنانی موجب شد این محموله عظیم آمونیوم نیترات از سال 2013 در بندر باقی بماند و سرانجام این فاجعه را رقم بزند.

اما این اولین فاجعه‌ای نبود که آمونیوم نیترات رقم می‌زد. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به هشت حادثه بزرگ حاصل از انفجار این ماده در دهه‌های اخیر:

لودویگسهافن آلمان، 1921: انفجار 450 تن آمونیوم نیترات حین عملیات جداسازی آن از آمونیوم سولفات در کارخانه آپائو 565 کشته بر جا گذاشت. این انفجار کارخانه را کاملاً از بین برد و حدود 300 کیلومتر دورتر در مونیخ احساس شد.
بندر تگزاس آمریکا، 1947: آتش‌سوزی موجب انفجار 2 هزار و 300 تن آمونیوم نیترات در کشتی «گرندکمپ» در بندر شهر تگزاس شد. در این حادثه 567 نفر کشته شدند و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند. گفته می‌شود یک سیگار روشن موجب آتش‌سوزی شد.
بندر برست فرانسه، 1947: آتش‌سوزی یک کشتی نروژی به نام «اوشن لیبرتی» موجب انفجار محموله 3 هزار و 300 تنی آمونیوم نیترات آن شد. این انفجار موجب کشته شدن 29 نفر و زخمی شدن حداقل هزار و 700 نفر شد.
مرکز تجارت جهانی نیویورک آمریکا، 1993: یک کامیون حاوی کود جلوی ساختمان مرکز تجارت جهانی نیویورک منفجر شد. یک جوان کویتی‌الاصل به نام رمزی یوسف مقصر حادثه شناخته شد و اکنون در حال گذراندن مجازات حبس ابد در آمریکا است.
اوکلاهاما آمریکا، 1995: انفجار عمدی حدود 2 تن کود آمونیوم نیترات که پشت یک کامیون با بنزین ترکیب‌شده بود موجب کشته شدن 168 نفر و مجروحیت 500 نفر شد. انفجار کنار یک ساختمان دولت فدرال توسط یک سرباز سابق ارتش به نام «تیموتی مک وی» و همکار او «تری نیکولز» انجام شد. این حادثه مرگبارترین حادثه تروریستی در آمریکاست که توسط خود آمریکایی‌ها انجام‌شده است.
تولوز فرانسه، 2001: انفجار یک کارخانه مواد شیمیایی در تولوز موجب کشته شدن 31 نفر و مجروح شدن 2،000 نفر شد. نتیجه تحقیقات دستگاه قضایی در سال 2006 مشخص کرد سهل‌انگاری کارکنان کارخانه موجب تماس آمونیوم نیترات با دیگر مواد شیمیایی و انفجار شده است.
ریونگچون کره شمالی، 2004: انفجار در شهر ریونگچون در نزدیکی مرز کره شمالی با چین منجر به کشته شدن 161 نفر و مجروحیت 1،300 نفر شد. تصور می‌شد علت فاجعه برخورد یک قطار حامل نفت و مواد شیمیایی با خطوط برق بوده است. کره شمالی اعلام کرد بی‌احتیاطی حین تغییر خط قطار موجب اتصال الکتریکی و انفجار واگن‌های حاوی کود آمونیوم نیترات بوده است.
تیانجین چین، 2015: انفجار مهیب یک انبار در شهر بندری تیانجین چین موجب کشته شدن 173 نفر و مجروحیت 800 نفر شد. گروه تحقیق دریافت علت فاجعه آتش‌سوزی و انفجار ماده آمونیوم نیترات بود که به‌طور غیرقانونی در این انبار نگهداری می‌شد. در این حادثه بخشی از بندر به‌طور کامل از بین رفت.

 

 

منبع: آنا

کلیدواژه: آلمان بیروت ایرلند انفجار بیروت آمونیوم نیترات آمونیوم نیترات موجب کشته شدن آتش سوزی نفر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علیرضا سعیدی مطرح کرد: ورود برخی افراد با سگ به پارک‌ها به خصوص سگ‌های فانتزی و بزرگ که حتی مشاهده آنها برای برخی رعب آور است موجب آزار مردم می‌شود، بنابراین رسیدگی به این موضوع باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم خواستار برخورد با سگ‌گردانی در پارک‌ها و معابر عمومی هستند، اظهار کرد: سگ گردانی در خیابان‌ها و پارک‌ها یکی از رفتارهای غلط است که ضمن ایجاد نگرانی برای مردم در برخی مواقع موجب بروز حادثه نیز شده است.، بنابراین باید این امر در پارک‌ها ممنوع شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج سگ گردانی را نوعی ضد ارزش دانست و یادآور شد: علاوه بر ورود افراد به همراه سگ به پارک‌ها و عدم رعایت موارد مربوطه، حتی بوستان‌ها به محلی برای خرید و فروش سگ تبدیل شده‌اند.

کد خبر 6090971

دیگر خبرها

  • یک کشته در پی انفجار منزل مسکونی در قوچان
  • انفجار منزل مسکونی در قوچان یک کشته برجای گذاشت
  • شکسته شدن سد در کنیا / بیش از ۱۲۰ نفر کشته شدند + عکس
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • انفجار کامیون در کامبوج با ۲۰ کشته (فیلم)
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند