Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید پاتو روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح‌های آبخیزداری این شهرستان شامل عملیات ساخت ۶سازە سد بند آبخیزداری بە مساحت۳ هزار و ۲۵۰ مترمکعب شامل سازە های گابیونی و ملاتی در زیرحوضە "دهبکر" و ترمیم و بازسازی دستک‌ها، دیوارهای ساحلی، حوضچه و پیشبند سد ۹.۳ متری در زیرحوضه "کوتر" است.

وی با اشاره اهمیت طرح‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک و انباشت آب در حفره‌های زیرزمینی اضافه کرد: اعتبار طرح‌های آبخیزداری از اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری با هدف کنترل سیل و رسوب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، افزایش پوشش گیاهی در پایین دست، بهبود وضعیت معیشتی حوضه نشینان و تعادل دام و مرتع اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: عملیات آبخیزداری مکمل فعالیت‌های حفاظت از اراضی ملی و بخش‌های جنگل و مرتع است که این فعالیت‌ها به صورت عملیات بیولوژیکی، مکانیکی، بیومکانیکی و مدیریتی، مهمترین راه حفاظت خاک و کاهش خسارت ناشی از فرسایش و تخریب خاک بوده و می‌تواند عامل مهمی در توسعه زیر ساخت‌های بخش کشاورزی نیز باشد.

پاتو گفت: برنامه‌ریزی منسجمی به منظور توسعه عملیات آبخیزداری در این شهرستان در راستای کمک به پیشگیری از خطرات بروز سیل، جلوگیری از رسوب در پشت سدهای پایین دست و تقویت مراتع انجام شده و این برنامه امسال نیز با اعتبار بیشتری دنبال می‌شود.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک، ۷۰ هزار هکتار آن مراتع درجه ۲ و بقیه را مراتع درجه سه تشکیل می‌دهد.

بیش از چهار هزار و ۵۰۰ بهره بردار در مراتع این شهرستان مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از ۸۰ هزار تن علوفه را برداشت می‌کنند.

شهرستان مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

برچسب‌ها مهاباد ریاست سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد منابع طبیعی مهاباد منابع طبیعی طرح های آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۱۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

منوچهر جافری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان پلدختر به کشت باقلا اختصاص یافت.

وی عنوان کرد: برداشت باقلا در شهرستان پلدختر در اوایل فروردین‌ماه آغاز شده و ادامه دارد.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی پلدختر، افزود: باقلا شش هزار و ۵۰۰ تن در سال فروش داشته و به شهرستان‌های بروجرد، اراک، تهران، سنندج و کرمانشاه و دیگر شهرهای کشور بارگیری شده است.

جافری، گفت: امسال خوشبختانه کشاورزان از قیمت فروش راضی هستند و هر کیلو ۲۰ هزار تومان به فروش رفته و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: میزان کشت باقلا سال گذشته در شهرستان پلدختر ۷۵۰ هکتار بوده است و باتوجه‌به این که قیمت پارسال کیلویی هفت هزار تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسید مردم بیشتر به کشت گندم که کشت استراتژیک بود روی آوردند.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی پلدختر، افزود: این کشت با تناوب گندم بسیار عالی بوده و هر ساله در شهرستان پلدختر و معمولان کشت می‌شود و همچنین با برداشت زودهنگام این محصول کشاورزانی که آب فصلی دارند می‌توانند کشت کنند.

کد خبر 6088235

دیگر خبرها

  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • اختصاص یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • اختصاص ۳۸ هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم