Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، طاهره یعقوب‌پور نرگسی مدیر کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، درباره فعالیت سامانه جامع صدور مجوز چاپ و نشر کتاب (پنجره واحد نشر) گفت:‌ این سامانه در دی سال گذشته با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح  شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 پنجره واحد نشر در سه حوزه صدور فیپا و صدور مجوز چاپ و واسپاری کتاب فعال است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت سامانه را به عهده دارد.

وی درباره فعالیت پنجره واحد نشر و تاثیر آن در فرایند صدور فیپا اظهار داشت: در پنجره واحد نشر در صورت وجود هرگونه نقص در مدارک ارسالی، این امکان فراهم است مدارک برای تکمیل به ناشر عودت داده شود و از ورود مدارک ناقص برای صدور فیپا جلوگیری می شود.

مدیر کل پردازش و سازماندهی ادامه داد: باتوجه به این که برخی همکاران این اداره دورکار بودند، اوایل اسفند سال ۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا، امکان دورکاری برای تعداد بیشتری از همکاران اداره کل پردازش و سازماندهی به‌ویژه واحد فیپا، فهرست نویسی و مستندسازی فراهم شد و بر همین اساس همه توان و اهتمام خود را بر پاسخگویی به ناشران گذاشتیم تا با استفاده از ظرفیت دورکاری، صدور فیپا به‌رغم کاهش ساعات کاری کارکنان دولت، مرخصی های کرونایی و تعطیلی ها به ویژه تعطیلات نوروز، همچنان با روند عادی انجام شود.

وی ضمن ابراز خرسندی بر پیشبرد فعالیت های فیپا و کسب رضایتمندی ناشران در زمان شیوع کرونا افزود: خوشبختانه به همه درخواست های ناشران در حوزه صدور فیپا پاسخ داده شد و در شرایط شیوع کرونا از طریق ارتباط تلفنی و ایمیل بیش از پیش ضمن پاسخگویی به سوالات، مشاوره های لازم ارائه می شد.

مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تشریح فرایند صدور فیپا برای ناشران گفت: دریافت، ایجاد و تکمیل درخواست ها و فهرست نویسی کتاب، فرایند صدور فیپا را تشکیل می دهد که این فرایندها با همکاری واحد فیپا، گروه های فهرست نویسی و مستندسازی اداره کل پردازش و سازماندهی انجام می شود.

وی با اشاره به تلاش برای کاهش زمان صدور فیپا اضافه کرد: تعداد روزهای پیش بینی شده برای صدور فیپا  ۱۰ روز کاری است اما در بسیاری موارد صدور فیپا در مدت ۷ تا ۸ روز انجام می شود، در تلاشیم امکاناتی در پنجره واحد نشر فراهم آید تا بتوانیم تعداد روزهای صدور فیپا را کاهش دهیم.

یعقوب پور متذکر شد: در مواقعی مدارک ارسالی ناشران (درخواست های فیپا) ناقص و اطلاعات ارسالی ممکن است با محتوا یا صفحه عنوان و صفحه شناسنامه متفاوت باشد و کار فهرست نویسی را با اخلال مواجه کند این موارد در چرخه پیگیری قرار می گیرند، صدور فیپا برای چنین درخواست هایی به طور طبیعی منوط به پاسخگویی ناشران و رفع اشکالات موجود است و همکاری ناشران و پدیدآوران در پاسخ به سوالات همکاران اداره کل پردازش و سازماندهی به تسریع کار و صدور فیپا در موعد مقرر کمک شایان توجهی می‌کند.

مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه درباره تعداد فیپای صادر شده در سال گذشته گفت: در سال ۹۸ برای ۷۴ هزار و ۸۷۱ کتاب فیپا صادر شده است و صدور فیپا برای منابع غیر کتابی عدد ۱۹۸ را نشان می دهد.

وی با بیان این مطلب که صدور فیپای الکترونیکی از سال۸۶ به صورت آزمایشی آغاز شد و از سال ۹۰ این فرایند فقط به صورت الکترونیکی انجام می شود، گفت: در سال ۹۸ تعداد  ۶۱۰ ناشر در سامانه فیپا عضو شدند این تعداد شامل ۶۷ ناشر حقیقی و ۵۴۳ ناشر حقوقی است.

یعقوب پور افزود: هم اکنون رکوردهای فهرست نویسی منابع کتابی و غیرکتابی در بانک کتابشناسی و رکوردهای مستندسازی در بانک مستندات به صورت آنلاین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اختیار همه کاربران داخل و خارج از سازمان قرار دارد.

وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از یک میلیون و صدهزار رکورد در بانک مستندات ایجاد شده است، گفت: اطلاعات بانک مستندات شامل چهار حوزه موضوع، اسامی اشخاص، اسامی ناشران و سازمان ها است.

مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: در سال گذشته بیش از ۷۲ هزار رکورد مستند توسط گروه مستند سازی کتابخانه در بانک مستندات ایجاد شده است.

وی درباره تاریخچه ایجاد رکوردهای کتابشناسی و مستندات اظهار داشت: رکوردهای کتابشناسی و مستندسازی از سال ۱۳۴۸ ایجاد شده و در قالب منابع چاپی در اختیار کاربران قرار گرفته است و از دهه هفتاد به بعد این منابع شکل الکترونیکی گرفته و اکنون پس از  نیم قرن تجربه، بانک کتابشناسی و مستندات  روزانه به روز رسانی می شود و هر روز صدها رکورد به این بانک ها افزوده می شود. متولی نخست  تهیه و ایجاد اطلاعات این بانک‍ها مرکز خدمات کتابداری بود و در سال های بعد این مرکز با کتابخانه ملی ادغام و در نهایت همه رکوردهای موجود در بانک های مذکور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تولید می شوند.

تولید ویدئوهایی از فعالیت زیر مجموعه اداره کل مرمت و حفاظت کتابخانه ملی ایران 

فعالیت سه اداره آسیب شناسی و آزمایشگاه، اداره حفاظت پیشگیرانه و آفت زدایی و اداره آسیب زدایی و مرمت از زیر مجموعه های اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ویدئوهایی با عنوان ۹۹ ثانیه با حافظان میراث مکتوب ایران تولید و منتشر شد.

فیلم های ۹۹ ثانیه ای با هدف آگاهی بخشی و شناساندن فعالیت بخش های مختلف آرشیو ملی و کتابخانه ملی به مخاطبان و تبیین داشته های میراث مکتوب کشور در حافظه ملی ایرانیان تولید و منتشر می شود.

در جدیدترین ویدئوها فعالیت های سه اداره آسیب شناسی و آزمایشگاه، اداره حفاظت پیشگیرانه و آفت زدایی و اداره آسیب زدایی و مرمت که زیر مجموعه اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هستند؛ به تصویر کشیده شده است. در این سه بخش برشی از شیوه آسیب شناسی، آفت زدایی، مرمت و نگهداری از میراث مکتوب و انجام امور کارشناسی تصویری است.

مجموعه فیلم های ۹۹ ثانیه ای به عنوان بخشی از تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و میراث مکتوب کشور پس از پخش و انتشار، آرشیو شده و برای علاقمندان و پژوهشگران قابل دسترس خواهد بود.

برچسب‌ها سازمان اسناد و کتابخانه ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسه میراث مکتوب کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اسناد و کتابخانه ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسه میراث مکتوب کتاب سازمان اسناد و کتابخانه ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسه میراث مکتوب کتاب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پنجره واحد نشر بانک مستندات فهرست نویسی میراث مکتوب اداره آسیب درخواست ها صدور فیپا اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۴۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس: در روز‌های آینده سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود

به گزارش صدای ایران از ایسنا،مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا اعلام کرد که به زودی سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود.

مهدی سیدهاشمی در پاسخ به پرسشی در مورد اینترنتی شدن درخواست صدور کارت سوخت، گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از سال گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد روند صدور درخواست کارت سوخت را اینترنتی کند و این یعنی چه مالکان خودرو‌های نوشماره و چه خودرو‌های دیگری که نیازمند کارت سوخت المثنی باشند، باید کارت سوخت خود را به صورت اینترنتی دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا خاطرنشان کرد: برای امنیت درخواست صدور کارت سوخت، تا زمانی که این اقدام در دفاتر پلیس +۱۰ انجام می‌شود مشکلی وجود ندارد، چراکه از اطلاعات کاربر کاملا محافظت می‌شود.

وی با بیان اینکه همکاری فراجا با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نخستین خدمت بین دستگاهی است، گفت: جلساتی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار کردیم و هماهنگی‌های لازم انجام شده و بررسی‌های لازم انجام شده است و به جمع بندی خوبی رسیدیم و در نهایت در چند روز آینده این سامانه آماده و معرفی می‌شود که درپی آن روند صدور کارت سوخت نیز تسریع می‌شود.

هاشمی ادامه داد: این سامانه تولید شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و فراجا صرفا اطلاعات را با آنها تبادل می‌کند؛ یعنی هنگامی که فرد متقاضی در این سامانه درخواست خود برای صدور کارت سوخت را ثبت می‌کند اطلاعاتش اخذ شده و برای پلیس ارسال می‌شود و پلیس این اطلاعات را بررسی و صحت سنجی کرده و پس از آن تایید یا عدم تایید را به این سامانه اعلام می‌کند.

دیگر خبرها

  • پیگیری استقرار اداره ثبت اسناد و املاک در بشاگرد
  • پلیس: در روز‌های آینده سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود
  • معرفی سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روز‌های آینده
  • افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌های فعال در استان اردبیل
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی به کجا مراجعه کنیم؟
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • درخواست نتانیاهو از بایدن فاش شد
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها