تاب آوری اجتماعی؛ راهبرد غلبه بر دشواری های کرونا
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۵۸۸۳
ایسنا/گیلان استاندار گیلان بر لزوم توجه به موضوع بالا بردن تاب آوری اجتماعی نیز تاکید و عنوان کرد: این مهم یکی از راهبردهای غلبه بر دشواری های ناشی از کروناست و تاکید دارم به طور جدی در دستور کار باشد.
ارسلان زارع عصر امروز در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده که با حضور جمعی از فعالان مدنی و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط در استانداری برگزار شد، با گرامیداشت ۲۲ مردادماه، روز ملی تشکل ها و مشارکت مردمی، اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخصهای توسعه پایدار و متوازن، حضور و اثرگذاری مردم در تمامی حوزهها و سطوح اجرایی و مدیریتی جامعه است که در قالب نقشآفرینی تشکلهای اجتماعی بروز و ظهور می یابد و در بسیاری از کشورها نیز به عنوان معیار مورد توجه قرار می گیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تشکل های اجتماعی را حلقه مستحکم ارتباطی برای تعامل مثبت و موثرتر مجموعه حاکمیت، نظام سیاسی و دولت با جامعه مدنی خواند و گفت که اثرگذاری بارز آنها را در جریان مدیریت و مقابله با کرونا شاهد بودیم.
استاندار گیلان اطرنشان کرد: طبق معیارهای اصیل اسلامی، نه فقط بین مرد و زن تفاوتی به لحاظ جایگاه و منزلت اجتماعی وجود ندارد بلکه زنان در کنار مردان و هر دوی آنها، دارای مقام و کرامت انسانی هستند.
زارع به سوابق متعدد تاریخی و نقش پررنگ زنان اشاره و بیان کرد: زنان در عرصه های مختلف نه تنها نقش آفرین بوده اند بلکه اثرگذار هم ظاهر شده اند و از نمونه های معاصر آن می توان به نقش زنان در نهصت اسلامی و پیروزی انقلاب، دوران پر افتخار دفاع مقدس و دیگر اشاره کرد که مثال بارز اخیر آن نیز حضور بانوان در جریان مدیریت کروناست.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به حوزه زنان دارد و از سال گذشته برای افزایش ظرفیت بهره گیری از ظرفیت بانوان و خانواده، برنامه های مختلفی تدوین کرده و نیز برای ارتقای وضعیت زنان بر اساس شاخص عدالت جنسیتی هم تمهیداتی اندیشیده است.
استاندار گیلان به سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده به عنوان نقشه راهی برای ارتقای عدالت جنسیتی اشاره کرد و افزود: طرح ملی گفت وگوی خانواده نیز از دیگر طرح های ارزشمند دولت است که گامی مهم در جهت تحکیم خانواده به شمار می آید .
زارع متذکر شد: در دیدار اخیری که با معاون رئیس جمهوری در امور زنان داشتم؛ به آمادگی استان گیلان برای اجرای این طرح اشاره کردم زیرا این مهم گامی اساسی در جهت تحکیم خانواده است و رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نیز همواره به این مهم تاکید داشته و دارند.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح ملی گفت وگوی خانواده می تواند موجب تقویت مهارتهای شنیداری، گفتاری و حل و فصل اختلاف در داخل خانواده شود تا کانون خانواده دارای تفاهم و ارتباط عاطفی و صمیمانه بیشتری باشد.
نماینده عالی دولت در گیلان گفت: معتقدم یکی از مسائل حیاتی پیش روی ما برای عبور از چالشها، اهتمام به گفت وگوست؛ به ویژه آنکه لازم است به منظور تقویت فرصت گفت وگوی بین نسلی در خانواده ها، برنامه ریزی صورت گیرد چراکه به طور قطع شکل گیری این موضوع، آغاز روندی مثبت است.
زارع با بیان اینکه به یقین شرایط دشوار کرونا را با گفت وگو و روشنگری توانستیم پشت سر بگذاریم، افزود: تمامی توصیه ها و الزاماتی که اکنون در حوزه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی ارائه می شود نیز در گام نخست با گفت وگو قابل دستیابی است.
وی زنان را مایه آرامش در نهاد خانواده دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از الگوهای رفتاری، از بانوان جامعه نشات می گیرد و فرزندان ما در نگاه اول، مادران خویش را در قامت اسوه می بینند؛ بر این اساس چنانچه مدیریت موضوعات مهم در بخش های مختلفی که جامعه با آنها مواجه است را با گفت وگو آن هم از درون خانواده شروع کنیم، به طور قطع به اثربخشی میرسیم.
استاندار گیلان بالاتر بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان از میانگین متوسط کشوری در گیلان را یک مزیت و فرصت دانست و گفت: در استان شاهد نقش آفرینی موثر زنان در فعالیت های مرتبط با تولیدات روستایی در بخش های مختلف از جمله فعالیت های کارآفرینی هستیم و لازم است زمینه فعالیت زنان به ویژه زنان روستایی را توسعه دهیم.
زارع تصریح کرد: مبتنی بر این نگاه، در دیدار با دکتر معصومه ابتکار به نقش فعال زنان گیلان در تولید محصولات کشاورزی و دامی اشاره و بر ضرورت گسترش صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری تاکید کردم؛ ضمن آنکه طی سال های اخیر ۷۶ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در گیلان ایجاد شده که هدفگذاری برای سال جاری افزایش این تعداد به یکصد صندوق است.
وی با اشاره به رونمایی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته دکتر ابتکار به گیلان، اظهار کرد: به یقین این سند به دلیل آنکه اولویت های اساسی و مهم خانواده و زنان و نیز راهکارهای عملیاتی را مشخص می کند، کارآمد بوده و به دنبال بهبود وضعیت مرکز ثقل جامعه یعنی خانواده است.
نماینده عالی دولت در گیلان همچنین به امضای تفاهم نامه طرح تاب آوری اجتماعی ویژه خانواده در جریان این سفر اشاره و اضافه کرد: اجرای این طرح زمینه ساز هم افزایی برای توانافزایی زنان به ویژه در روستاها، حمایت از سازمانهای مردمنهاد و اقدامات کارآفرینی است.
زارع، همچنین با اشاره به نقش تشکل های مردم نهاد در تحقق توسعه پایدار خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی جامعه ایرانی در بخش فعالیتهای مدنی و سازمانهای مردم نهاد، ظرفیتی مناسب است چنانکه در حال حاضر از افزون بر ۲۰۰ تشکل فعال مردم نهاد استان در زمینه های محیط زیست، خیریه و امور اجتماعی؛ نیمی از این سمنها با مدیریت زنان یا بدنه اصلی متشکل از بانوان فعالیت دارند و رویکرد ما نیز حمایت از این تشکلها و کمک به آنها برای بسط ظرفیتهای مدنی و بسیج پتانسیل های اجتماعی است.
وی بر لزوم توجه به موضوع بالا بردن تاب آوری اجتماعی نیز تاکید و عنوان کرد: این مهم یکی از راهبردهای غلبه بر دشواری های ناشی از کروناست و تاکید دارم به طور جدی در دستور کار باشد چراکه از این رهگذر آحاد جامعه می توانند مهارت های لازم برای رویارویی با مشکلات را به دست آورند.
استاندار گیلان افزود: همواره تاکید دارم در جریان مقابله با کرونا به دلیل آنکه همه مردم، نخبگان و گروه های مرجع در کنار یکدیگر بودند؛ موفق شدیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و امروز نیز همچنان باید این همکاری ها با نقش آفرینی موثر بانوان در بخش های مختلف از جمله نهادینه سازی رعایت توصیه های بهداشتی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، رعایت بهداشتی فردی و...، پر رنگ تر از قبل انجام شود.
وی آموزش و یکپارچه سازی فعالیت های دستگاه های اجرایی در حوزه آسیب های اجتماعی برای توانمندسازی جامعه را مهم خواند و گفت: لازم است در جهت رفع آسیب های اجتماعی با نگاهی تعاملی و همگرایانه، پیش رفت و از نتایج مطالعات و پژوهش های این بخش نیز استفاده ای موثر داشت.
زارع، همچنین بر ضرورت بررسی و اولویت سنجی درباره کیفیت زندگی سالمندان و توجه به سلامت روحی، روانی و جسمانی آنان تاکید کرد و یادآور شد: در این مسیر باید به فعالیت های پژوهشی هم توجه شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی طرح تاب آوری اجتماعی طرح گفت و گوی ملی استاندار گیلان آوری اجتماعی مردم نهاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۵۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این دههشصتی خبرساز طراح لایحه حجاب است؛ سمتهای او چه بوده است؟
عصرایران به قلم سروش بامدادی در یادداشتی نوشت: خیلیها دوست دارند بدانند لایحۀ حجاب و عفاف را کی نوشته که این قدر شورای نگهبان به آن ایراد شرعی و قانونی میگیرد؟ روشن است که یک روحانی و فقیه آشنا با شرع آن را ننوشته و گرنه این همه مشکل شرعی نداشت و آقای حسین شریعتمداریِ کیهان را هم به این نتیجه نمیرساند که قانون (لایحه نهایی نشده) را بگذارید کنار و با همین طرح نور (گشت ارشاد - ۲ نیروی انتظامی) جلو بروید. فرمانده کل فراجا هم از حرکت بیدرنگ به جانب «عفت اسلامی» سخن گفته و به قانون خاصی استناد نمیشود. آنچه یک نماینده مجلس هم هر از گاهی میگوید پیشنهادهای محدود کننده اوست و هنوز تصویب و نهایی نشده.
اما این لایحه را کی نوشته؟ یک فقیه؟ نه! یک خانم؟ نه! چهرۀ اصلی این لایحه آقایی است به نام ابوالفضل اقبالی که سال ۸۸ و در گرماگرم التهابات انتخابات لیسانس علوم اجتماعی خود را از دانشگاه علامۀ طباطبایی گرفت و ۸ سال بعد موفق شد در رشتۀ مطالعات زنان فوق لیسانس خود را از دانشگاه غیر دولتی خوارزمی دریافت کند.
او وقت و همت خود را صرف مطالعات زنان کرده و حاصل آن چند مقاله و کتاب است که در نگاه اول این تصور را ایجاد میکند که نوشتۀ یک خانم باشد اما به قلم اوست که امسال ۴۰ساله شد:
از گشت ارشاد تا چادر المیرا، زنان در دنیای وارونه، ساخت اجتماعی طلاق توافقی…نگاهی به مشاغل او بعد از دریافت مدرک و حتی حین دانشجویی نیز نشان میدهد در جامعه به مفهوم عام آن کار و زندگی نکرده بلکه در نهادهای مختلف حکومتی و نه حتی دستگاههای اجرایی دولتی (دستکم تا پیش از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی) مشغول بوده است: معاون رصد و پایش موسسه بینا وابسته به سازمان تبلیغات، مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، کارشناس کودک و نوجوان سازمان رسانهای اوج، دبیر کارگروه زنان در مؤسسۀ اشراق وابسته به بنیاد خاتمالاوصیا و سرانجام در دولت آقای رییسی وارد دولت میشود (ستاد حجاب و عفاف وزارت کشور).
چون در برخی گفتوگوها از او به عنوان «آقای دکتر» یاد میشود بررسیها حاکی از آن است در دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد وارد تحصیل در مقطع دکتری جامعهشناسی شده اما ادامه نداده و گویا به تازگی در دانشگاه تهران از سر گرفته است.
ویژگی آقای اقبالی این است که مانند امامان جمعه به شرع استناد نمیکند (هر چند آقای علمالهدی مشهد هم به تازگی از شاهنامه گفت و این شعر را خواند: «منیژه منم، دُختِ افراسیاب/ برهنه ندیده تنم آفتاب» و تفاخر دختر افراسیاب به بیژن درباره جایگاه طبقاتی خود را بیتوجه به ابیات قبل درباره شادنوشی این دو را به حساب الگوی حجاب و پوشش گذاشت!) یا به قانون. چون قانون را خودش نوشته و در گیر و دار رفع اشکالات شرعی است. از این رو تعابیر خاص خود را به کار میبرد کما این که به تازگی در برنامه تلویزیونی «بدون گارد» گفت:
«تحمل مخالف، رفتار اخلاقی است اما بیحجابی مزاحمت برای ماست و تحمل مزاحم رفتاری انفعالی است». تعابیری که ما به ازای شرعی و قانونی ندارد.
پیشتر در مناظره با دکتر احمد بخارایی - جامعه شناس- هم وقتی مجری پرسید: «با توجه به این که برای سلبریتیها جریمههای بیشتر تعیین کردهاید آیا نباید نگران بود این رفتارها به مهاجرت بینجامد؟» او پاسخ داد: جریمههای آنان را بیشتر تعیین کردیم چون رفتارشان تبعیت اجتماعی دارد ولی اگر هم به مهاجرت بینجامد، خوب بینجامد!
منتها بلافاصله اضافه کرد: البته قدم هنرمندان روی چشم ما! انگار او میزبان و مالک است و دیگران قرار است وارد قلمرو او شوند. در فضای مجازی هم در واکنش گفته شد: قدمتان روی چشم برای فردی بیرونی به کار میرود. یک ایرانی متولد ۱۳۶۲ که نماینده اقلیت جامعه است (به گواه انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲) نمیتواند به ایرانیان دیگر بگوید قدمتان روی چشم! چون این خاک که متعلق به اوی تنها نیست! بحث انگیزترین سخن او اما باز در همان مناظره با دکتر احمد بخارایی بود که در آن گفت:
بیحجابی جلوی حرص و ولع را میگیرد در حالی که هر چه افراد حریصتر و گرمتر و پرقدرتتر و ولع بیشتری داشته باشند برای تشکیل خانواده مصممتر میشوند و اگر در غرب خانوادهها واقعی نیست به خاطر این است که ولع ندارند و بعد از آن آماری ارایه داد.
هنگامی که مجری گفت چون این آمارها را مراکز رسمی و حکومتی منتشر میکنند برخی در آنها تشکیک میکنند او این گونه پاسخ داد: آمارگیران پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات ظاهری کاملا مردمی دارند. با یک من ریش و انگشتر و یقه آخوندی که آمار نمیگیرند.
این که یک آقا و همکاران غالبا مرد او و نه خانمها متولی طراحی و دفاع از لایحه حجاب هستند و تحصیلات فرد هم نه در فقه و حقوق که در زمینه علوم اجتماعی است ولی ماحصل صبغه مجازات دارد و ادبیاتی که به کار میگیرد مطلقا شبیه فقیهان و حتی واعظان یا حقوقدانان نیست در حالی که به شرع و قانون استناد میشود مورد توجه ناظران قرار گرفته و روشن شده بنای او بر دو اصل است: یکی این که حجاب کم یا بیحجابی حرص و ولع تشکیل خانواده و ارتباط مشروع را از بین میبرد و دوم این که «مزاحم ما هستند». [این «ما»را هم توضیح نداده مشخصا شامل چه کسانی میشود؟ همه مردم ایران که بار تامین نصف بودجه دولت را با پرداخت انواع مالیات بر عهده دارند یا تنها همفکران ایشان؟]
با این اوصاف این سوال هم قابل طرح است که چرا آقای رییسی، ابوالفضل اقبالی را برای معاونت زنان و خانواده انتخاب نکرده با توجه به این که خانم خزعلی معاون کنونی بارها گفته اولویت خانمها باید خانه و خانواده باشد و طبعا این قاعده شامل خود خانم انسیه خزعلی هم میشود.
در تاریخ معاصر ایران یک ابوالفضل اقبالی دیگر هم البته داریم که ربطی به حجاب و زنان نداشت و ۱۶ سال قبل از تولد این ابوالفضل اقبالی درگذشته و او نماینده آستارا در دوره ۲۱ مجلس شورای ملی بود و مدتی قائم مقام دکتر حسین خطیبی در جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران.
آقای اقبالیِ مورد نظر این نوشته اما جایی قائم مقام نبوده او مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری بصیرت است.