Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، یک نهاد نظارتی در آمریکا در گزارشی رسمی تصمیم دولت این کشور برای اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران جهت تسریع فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را مورد بررسی قرار داده است.

گزارش دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا درباره اقدام دولت این کشور برای فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت دونالد ترامپ پیش از این به بهانه وضعیت اضطراری به دلیل تشدید تنش‌ها با ایران ایران سوم خردادماه سال گذشته کمیته‌های کنگره را از قصد خود برای فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، امارات و اردن مطلع کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در صورت اعلام وضعیت اضطرار ملی می‌تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

رسانه‌های آمریکا در آن زمان گزارش داده بودند «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و برخی از دستیاران او دولت را راضی کرده‌اند با اعلام «وضعیت اضطراری»، دستور تحویل ۸ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را صادر کند.

در بخشی از این گزارش تصریح شده وزارت خارجه آمریکا، تأثیرات فروش این سلاح‌ها روی تلفات غیرنظامیان را به طور کامل مورد ارزیابی قرار نداده است.

در این گزارش آمده است: «جمع‌بندی دفتر بازرسی کل این است که وزارت خارجه به ارزیابی کامل مخاطرات نپرداخته و برای کاهش تلفات غیرنظامیان و در نظر گرفتن جوانب حقوقی مربوط به انتقال موشک‌های هدایت‌دقیق مندرج در اعلانیه وضع اضطراری وزیر خارجه مورخه مه ۲۰۱۹ تدابیر کافی نیندیشیده است.»

دولت آمریکا به موجب تصمیم خود در مه ۲۰۱۹ قراردادی به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار برای انتقال ۱۲۰ هزار موشک هدایت‌شونده، پشتیبانی برای جنگنده‌های اف-۱۵ سعودی، تعدادی خمپاره‌انداز، موشک‌های ضد تانک و مسلسل‌های کالیبر ۵۰ برای انتقال به ائتلاف سعودی امضا کرد.

نمایندگان کنگره آمریکا به تصمیم ترامپ برای اعلام وضع اضطراری با ایران جهت تسریع فروش این تسلیحات هم ایراد وارد کرده و خواستار تحقیق درباره آن شده بودند.

در گزارش دفتر کل بازرسی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص آمده است: «دفتر بازرسی کل به این نتیجه رسید که اعلام وضع اضطراری منطبق با "قانون کنترل تسلیحات" بوده است.»

دفتر بازرسی وزارت خارجه گفته این مسئله را که آیا توجیه‌های ارائه‌شده توسط وزیر خارجه آمریکا برای اعلام وضع اضطراری در قبال ایران کافی بوده است یا خیر مورد بررسی قرار نداده است.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: تبعات انسانی ترامپ فروش سلاح عربستان عربستان سعودی خارجه آمریکا دفتر بازرسی وزارت خارجه وضع اضطراری اعلام وضع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۶۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسرائیل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره بازداشت دانشجویان معترض به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه در دانشگاه‌های این کشور نوشت: گزارش‌های خبری درباره سرکوب و بازداشت گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی توسط پلیس این کشور به دلیل حمایتشان از مردم فلسطین، نقض خشونت‌بار حق رای، آزادی بیان و حقوق بشر است که برای افکار عمومی سراسر جهان نگران‌کننده است.

تجمع دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

کنعانی افزود: ضرورت دارد که دولت آمریکا در عین پایبندی به وظایف حقوق بشری خود، آزادی بیان و تجمعات دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به خواسته‌ها و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگذارد.

بازداشت دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

در ادامه پیام سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مطرح شد: نقش اصلی و حمایت‌گرانه دولت آمریکا در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین با ایجاد فضای خفقان‌آور و فرونشاندن صدای معترضان پاک نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • سخنگوی وزارت خارجه: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسرائیل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!