عکاس فرانسوی چگونه ۱۷۰ سال قبل با عکسگرفتن از افراد معروف، به ثروتی هنگفت رسید؟
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۶۷۳۹
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ عکاسی مدرن، از سال ۱۸۲۷ (۱۲۰۶ خورشیدی) آغاز میشود؛ زمانی که ژوزف نیپس فرانسوی توانست نخستین عکس تاریخ را بگیرد؛ عکسی که برخلاف نمونههای پیش از آن، پایدار ماند، محو نشد و یکی از مهمترین هنرهای تاریخ بشر، با تولد آن شکل گرفت.
نیپس اگرچه گام مهمی در مسیر عکاسی هنری برداشت، اما تجاریکردن این هنر، انسانهایی را میطلبید که شمّ اقتصادی قوی داشتهباشند؛ افرادی که بتوانند یک فناوری مدرن را، به وسیلهای برای تجارت و کسب درآمد تبدیل کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما قیمت بالای تهیه عکس از یکطرف و از طرف دیگر، ناشناختهبودن این هنر نزد مردم، باعث میشد که عکاسان اولیه، ناچار باشند برای امرار معاش به دنبال شغل دوم بگردند!
بیشتربخوانید
قدیمیترین عکس موجود از انسان در کجا گرفته شد؟+تصاویربا اینحال، در سال ۱۸۵۰، یک جوان ۳۰ ساله فرانسوی، دست به اقدامی زد که باعث شد عکاسی به هنری همهپسند تبدیل شود. گارسپار فلیکس تُرناشُن، مشهور به فلیکس نادار، عکاس هنرمندی بود که به این صنعت، جنبه تجاری داد و با استفاده از نبوغ خود، پای عکس را به خانه همه مردم دنیا بازکرد؛ چگونه؟ عرض خواهم کرد.
از نویسندگی تا عکاسی
فلیکس نادار در سال ۱۸۲۰ (۱۱۹۹ خورشیدی)، در پاریس متولد شد؛ سر پرشوری داشت و میخواست خیلی زود به همهچیز برسد. به همین دلیل، مشاغل معمولی او را اقناع نمیکرد؛ هنوز خیلی جوان بود که کار روزنامهنگاری را در جراید گمنام فرانسوی آغاز کرد و مدتی بعد، همزمان با نویسندگی، به طراحی کاریکاتور رو آورد که در آن زمان به هنری همهپسند تبدیل شده بود.
نادار به عضویت انجمن نویسندگان فرانسه درآمد و آنجا بود که با افرادی مانند الکساندر دوما (پدر) و بالزاک دمخور شد. هنگامی که برای نخستینبار دوربین عکاسی و کارایی آن را دید، علاقه مفرطی را به آن در وجودش احساس کرد. به همین دلیل، یک دوربین خرید و عکاسی هم به فعالیتهای قبلیاش اضافه شد. اما نادار، دلش نمیخواست در شیوه هنری خود، مقلّد باشد؛ این بود که به دنبال ماجراجویی با هنر عکاسی رفت؛ ماجراجوییهایی که سرانجام او را به ثروت هنگفتی رساند.
نخستین عکسهای سلفی و تبلیغی
نادار در شناخت ظرفیت فناوریهای جدید، یک نابغه بود. پس از مشاهده پرواز یک بالون بر فراز پاریس، برای نخستینبار به این فکر افتاد که دوربینی بردارد و با استفاده از بالون، عکسی هوایی از پاریس تهیه کند. او این فکر خود را عملی کرد و نخستین تصویر هوایی جهان، با همین ابتکار، متولد شد و بسیار مورد اقبال و توجه حکومتها قرار گرفت و حتی بعدها، در جنگ و امور نظامی هم از آن بهره بردند.
نادار را باید در زمره نخستین سلفیبگیران تاریخ به حساب آورد. او سلفیهای بسیار هنرمندانهای گرفت که تعدادی از آنها هنوز باقی است. از سوی دیگر، وی برای نخستینبار به طراحی تصاویر تبلیغاتی با عکسهای گسترده پرداخت؛ به این معنا که از یک فرد یا شیء، از همه جهات عکس میگرفت و سپس، عکسها را به صورت پیوسته کنار هم قرار میداد و پوستری زیبا به وجود میآورد. این ابتکار، بعدها به گستردگی مورد استفاده قرار گرفت و حتی امروز نیز، یکی از ترفندهای شناختهشده در عرصه طراحی پوستر و محصولات گرافیکی است.
شکارهای چرب و شیرینِ «نادار»
با اینحال، آنچه نادار را به شهرت رساند، ترفندها و اقدامات متهورانهاش در عرصه عکاسی نبود؛ او در سال ۱۸۵۰ (۱۲۲۹ خورشیدی) هنگام عکاسی از یک نویسنده معروف، به این فکر افتاد که میتواند با عرضه و فروش تصاویر آنها به مردم، درآمد مناسبی کسب کند.
تا پیش از آن، تصاویری که در خانهها نگهداری میشد، نقاشیهایی بود که معمولاً با قیمتی گزاف، توسط نقاشان کشیده و به مشتریها عرضه میشد. بسیاری از مردم، به دلیل مشکلات مالی، توان خرید تابلو نقاشی نداشتند و نمیتوانستند تصاویر افراد محبوب خود را به دیوار خانهشان آویزان کنند.
به اعتقاد نادار، تهیه و تکثیر عکس سلبریتیهای موردعلاقه مردم، هم ارزان تمام میشد و هم به لحاظ کیفیت بر نقاشی رجحان داشت. به این ترتیب، از نیمه قرن نوزدهم، نادار به دنبال سلبریتیها افتاد تا از آنها عکس بگیرد؛ وی، این افراد را به آتلیه خود در پاریس دعوت میکرد و بعد، با استفاده از شمّ هنری خود، عکسهایی با نورپردازی و ژستهای مناسب از آنها میگرفت؛ یک نسخه بزرگشده را به خود سلبریتی هدیه میداد و بعد، با استفاده از فناوریهای آن روز، به تکثیر نسخههای بعدی اقدام میکرد.
طولی نکشید که دهها نفر از شخصیتهای مشهور فرانسه و جهان، مقابل دوربین نادار نشستند؛ افرادی مانند ژول ورن (نویسنده فرانسوی)، الکساندر دوما (نویسنده فرانسوی)، انوره دو بالزاک (نویسنده فرانسوی)، پیتر کروپوتکین (نویسنده و سیاستمدار روسی)، ژرژ کلمنسو (سیاستمدار فرانسوی)، ناصرالدینشاه قاجار (شاه ایران)، نیکولو گابریلی (خواننده ایتالیایی)، ایلیا متچینکوف (زیستشناس روسی) و امیل زولا (نویسنده فرانسوی). نادار با توجه به خواست بازار، تصاویر را از بایگانی خود خارج و تکثیر میکرد. اقبال مردم به خرید این عکسها فوقالعاده بود.
بعدها و در دهه ۱۸۹۰، هنگامی که اقدامات نادار به عکاسی وجههای کاملاً تجاری داده بود، سیاستمداران کوشیدند تا از این روش، برای انتشار عکسهای تبلیغاتی استفاده کنند و به این ترتیب، ابتکار نادار، در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفت.
برخی معتقدند که او را باید نخستین شکارچی تصاویر سلبریتیها به شمار آورد؛ به نظر میرسد این ادعا، چندان هم گزاف نیست و باید نادار را مبتکر این کار بدانیم. فلیکس نادار سرانجام در ۲۰ مارس ۱۹۱۰ (۲۹ اسفند ۱۲۸۸)، دار فانی را وداع گفت.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: عکاس هنری نویسندگی نویسنده فرانسوی عکس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۶۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصاویر نجومی هفدهم اردیبهشت (6 مه)
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتیهای دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقهمندان این حوزه فراهم میکند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکلهای بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه میشود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیباییهای خیرهکنندهای را برای علاقهمندان به ارمغان میآورد.
***
تصویر روز skyandtelescope
این عکس توسط لوئیجی مورونه (Luigi Morrone) در آگرولا، ایتالیا به تاریخ 13 آوریل 2024 با تجهیزات تلسکوپ C14 Edge HD، پایه Fornax52، دوربین Player One Saturn -M SQR، Barlow FFC Baader، فیلتر Optolong G با شرایط دید متوسط و شفافیت خوب گرفته شده است.
تصویر روز astronomy
سیمون تاد (Simon Todd) اهل هایواردز هیث بریتانیا است. او این عکس را از سحابی چتر دریایی، که با نام IC 443 نیز شناخته می شود، گرفته است. این سحابی باقیمانده یک انفجار ابرنواختری است که در فاصله 5000 سال نوری از ما در صورت فلکی جوزا قرار دارد. این تصویر رنگارنگ از این سحابی با استفاده از یک تلسکوپ 8 اینچی در مدت چهار ماه گرفته شده است و نزدیک به 24 ساعت زمان نوردهی را در خود متمرکز کرد.
تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا
کمیته راهبری تلسکوپ استرالیا (ATSC) در مورد عملیات علمی و فنی این تلسکوپ به مدیر ATNF مشاوره می دهد. اعضای کمیته توسط هیئت مدیره CSIRO منصوب می شوند. ATSC شامل چهار ستاره شناس استرالیایی، سه کارشناس خارج از کشور و دو نماینده از جامعه گسترده تر است. علاوه بر این، دو عضو غیر رسمی نیز وجود دارد. جلسه کمیته راهبری تلسکوپ استرالیا این هفته در رصدخانه پارکز تشکیل خواهد شد. تصویر بالا، از آرشیو تصاویر رادیویی نجوم CSIRO، اعضای ATSC را همراه با کارکنان ATNF در طول بازدید از پارکس در سال 1993 نشان می دهد.
تصویر روز earthsky
عکاس این تصویر، جرمی لایکنس ساعت 5 صبح این تصویر را گرفته است. او می خواست ماه، زحل و مریخ را با هم ببیند. مریخ توسط مه پنهان شده بود، اما ماه میدرخشد. زحل نیز در سمت چپ ماه درخشان ظاهر می شد. عکاس از دوربین بدون آینه سونی A7RIV با لنز 50 میلیمتری f/1.6 سامیانگ برای گرفتن صحنه استفاده کرد.
انتهای پیام/