Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرگس صابری کارگردان و بازیگر تئاتر، در خصوص جدیدترین اثر هنری خود در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: با حضور ۸۰ بازیگر خانم نمایشی ویژه‌ بانوان آماده‌ اجرا داشتم، اما به دلیل شرایط قرنطینه اجرای آن میسر نشد. این نمایش قرار بود فروردین ۹۹ در اصفهان و تهران روی صحنه برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه بازیگران این نمایش سابقه تئاتر فیزیکال و پرفورمنس را دارند. همچنین چندین مربی پرفورمنس آرت در مقام طراح حرکت با گروه ما همکاری می کنند.

صابری در خصوص موضوع این نمایش بیان کرد: نمایش درباره روح یک زن بود که از عالم ذر به زمین می‌آید، ملت‌های مختلف را می‌بیند که با طراحی فرم‌های مدرن و حرکت‌های موزون نمایشی با شخصیت آدم‌ها آشنا می شود. این روح به کره خاکی سفر می‌کند و در آخر از این عالم خاکی نشانه‌های جنگ و... را می بیند.

صابری در خصوص اجرای نمایش خود گفت: با وجود شرایط فعلی هم نگران سلامت اعضای گروه و دهم نگران سلامت تماشاگران هستیم. فکر نمی‌کنم که نمایش صرفا برای تفریح باشد، ولی می‌دانم که می‌توان اجرای این نمایش را برای زمان دیگری در نظر گرفت. ما هزینه‌های بسیاری برای نمایش متحمل شدیم و اگر اقتصادی به داستان نگاه کنیم، ضربه‌ای جبران ناپذیر خوردیم، اما فعلا تمرین ها و اجرای آن را به دوران پساکرونایی موکول می کنیم.

او ادامه داد: من صاحب یک آموزشگاه هنری هستم و کنار آمدن با مشکلات مالی متعدد برای من ساده‌تر بود، زیرا در ایام قرنطینه آموزش‌های مجازی را داشتم. بازیگری حرفه‌ای است که احساس می‌شود باید حضوری و لحظه به لحظه با اساتید همراه بود. با این وجود ما توانستیم در آموزش‌های مجازی خوب عمل کنیم، ولی می دانم که اوضاع اقتصادی هنرمندان در این تعطیلی‌های پیاپی سینما و تئاتر اصلا خوب نیست.

صابری با اشاره به اینکه معتقد است همه نوع تئاتری باید داشته باشیم, گفت: گاهی برخی نمایش‌ها را به دلیل نداشتن دیالوگ یا گا‌هی نمایش‌های بدون حرکت , پرفورمنس‌ها و نمایش‌های تک پرسوناژ را جزو تئاتر دسته بندی نمی‌کنیم. در طول تاریخ همیشه در لحظه بروز یک مدل یا سبک و ساختار جدید یکسری با آن موافق و یکسری مخالف هستند. پیش از این‌ها ما فیلم تئاتر تماشا می‌کردیم، درست است که حس تماشای زنده تئاتر را ندارد، اما به نظرمن فیلم تئاتر و تئاتر آنلاین شیوه‌هایی است که باید در تئاتر باشد تا در شرایطی مثل الان چراغ تئاتر را روشن نگه دارد.

وی افزود:گویی چیزی که در اجتماع واجب نیست، تئاتر و سینما است. ما فراموش کردیم که اگر فیلم نبود در همان دوران قرنطینه دچار افسردگی و معضلات جدی روانی می‌شدیم. در بحران کرونا کار‌های کمی در سینما تولید شد، چطور می‌توان انتظار داشت که بعد از این بحران سینمای خوب و قوی داشته باشیم. در حالی که بسیاری از هنرمندان متضرر شدند. پیشنهاد من به همکاران و دوستان هنرمندم این است که با هنرمان درمانگر باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۷۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی

حمید سمندریان که با شوق فراوان نظاره‌گر کار دانشجویان خود بود، استعداد و توانمندی این دانشجو را کشف کرد و اول بار در نمایش «نگاهی از پل» با او همکاری کرد. اکبر زنجان‌پور در این نمایش به عنوان استعدادی درخشان ظاهر شد و این اولین گام‌های او در جاده موفقیت بود.

به گزارش ایسنا، این خاطره به دهه ۵۰ بازمی‌گردد و حالا دانشجوی سابق قرار است همزمان با زادروز استاد خود و در مراسمی که کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار می‌کند، تقدیر شود.

دانشجوی سابق اما سال‌هاست که خانه‌نشین است و شرایط را برای به صحنه بردن اثری تازه، مناسب نمی‌داند.

هرچند نسل جدید تماشاگران تئاتر نتوانسته‌اند هنرنمایی زنجان‎پور را روی صحنه ببینند، اما قدیمی‌های تئاتر نمی‌توانند حضور تاثیرگذار و استعداد شگرف او را در نمایش‌های «نگاهی از پل» و «ملاقات بانوی سالخورده» فراموش کنند

شاید اولین بازی حرفه‌ای او در تئاتر در نمایش «نگاهی از پل» بود که در کنار سوسن‌فرخ نیا به عنوان یکی دیگری از دانشجویان مستعد دانشکده هنرهای زیبا درخشید و بار دوم بود که خود را به عنوان استعدادی غیرقابل انکار اثبات کرد؛ در نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات و کار حمید سمندریان. او در آن نمایش نقش آالفرد ایل را بازی کرد که یکی از کارکترهای مهم نمایشی است و تفاوت سنی زیادی با آن داشت.

به انگیزه این تجلیل و به یاد حمید سمندریان، بخشی از صحبت‌های او را درباره زنجان‌پور مرور می‌کنیم:

«زنجان‌پور بسیار قابل قبول و باورپذیر بازی کرد. هرچند که آالفرد ایل از سن او دور بود ولی او نقش را به خوبی درک کرد. من استعداد زنجان ‌پور را در کلاس‌های دانشگاه شناختم. زمانی که شاگرد من بود، او را در اجراهای دانشگاهی دیده بودم و هیجان‌ها و انرژی‌های او را می‌شناختم. همان طور که در «نگاهی از پل» قدرت و انرژی خود را به نمایش گذاشت، در «ملاقات بانوی سالخورده» نیز به درونیات و عمق آلفرد ایل پی برد. دو نقش متفاوت و با بازی فراموش‌نشدنی زنجان‌پور. من برای رسیدن او به آلفرد ایل هیچ گونه درگیری نداشتم. زنجان‌پور به شدت خودش را متمرکز کرده بود تا به نقش برسد و آن طوری که من می‌خواهم بازی کند. او هم در بیرون و هم در درون به نقش رسید و خودش را هماهنگ کرد و به روح لحظه به لحظه نقش مسلط شد.

اما بخت با تماشاگران دهه هشتاد هم همراه بود تا یک بازی به یادماندنی دیگر از زنجان‌پور ببینند؛ در نمایش «شب هزار و یکم» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی. نمایشی که در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و در سه اپیزود گوناگون، نگاهی تازه به هزار و یک شب داشت. زنجان‌پور با همراهی مژده شمسایی و ستاره اسکندری در اپیزود دوم این نمایش بازی کرد تا برای تماشاگران نسل‌های بعدی تئاتر نیز خاطره زیبای دیگری از بازی‌های خود بسازد.

حالا این بزرگداشت همزمان با زادروز استاد او در خانه هنرمندان ایران، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برپا می‌شود. حمید سمندریان، استاد او سال‌هاست که از دنیا رفته و بهرام بیضایی نیز به دلیل دوری از وطن، نخواهد توانست در این برنامه شرکت کند و این بزرگداشت با دو جای خالی همراه می‌شود.

بزرگداشت زنجان‌پور به کوشش کانون کارگردانان خانه تئاتر ایران، ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

    

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟