Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز جامع کاهش آسیب بانوان با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ و مجوز و نظارت سازمان بهزیستی استان تهران در حوزه کاهش آسیب زنان مشغول فعالیت است. پروژه ای دولتی که مجری آن موسسه مردم نهاد نور سپید هدایت است.

حال همزمان با اولین سالگرد این مرکز، سپیده علیزاده مدیرعامل نور سپید هدایت و مجری مرکز جامع کاهش آسیب بانوان می گوید: در اینجا به صورت شبانه روزی و رایگان به حدود ۱۰۰ زن و کودک آسیب دیده را پذیرش و به آنها خدمات می دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته زمستان ها این آمار بالاتر می رود و اکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا تعداد مددجویان مرکز به ۱۶۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، مرکز جامع کاهش آسیب بانوان در واقع سرپناه امنی برای زندگی و خواب زنان و کودکان آسیب دیده است. آنها از همه جا رانده و مانده به این مرکز پناه می آوردند تا به جای کوچه و خیابان در جای امنی شب خود را به صبح برسانند.

علیزاده می گوید: «اینجا سه وعده غذای گرم و ۲ میان وعده در اختیار این خانم ها قرار می گیرند. آنها به صورت روزانه از حمام استفاده می کنند و در کمترین حالت سر و شکلشان تمیز و شسته رفته می شود. لباس رایگان، پد بهداشتی و خدمات کاهش آسیب نیز از دیگر خدمات مجموعه به این زنان است».

حمایت از زنان آسیب دیده

در این مرکز علیزاده و همکارانش زنان آسیب دیده را در چهار گروه پذیرش می کنند.

وی می افزاید: «یک گروه معتاد و کارتن خواب هستند که بیشترین مراجعان این مرکز را تشکیل می دهند. گروه بعدی زنان بی سرپرست هستند که اعتیاد ندارند اما به دلایلی مثل کهولت سن، بیماری اعصاب، معلولیت جسمی حرکتی، اختلال هویتی مشکل دارند یا افرادی هستند که به هر دلیلی از خانواده خود طرد شده و سرپناهی ندارند».

گروه سوم اما زنان بهبود یافته از اعتیاد هستند. آنها در این مرکز در کارگاه های توانمندسازی مثل خیاطی شرکت می کنند.

مدیرعامل نور سپید هدایت و مجری مرکز جامع کاهش آسیب بانوان می گوید: «این کارگاه ها کمک می کند تا آنها هم مهارت کسب کنند و از این راه درآمدزایی داشته باشند و هم بار دیگر دچار لغزش نشوند و به سمت مصرف مواد نروند».

گروه چهارم اما زنان باردار یا زنان صاحب فرزند هستند. این زنان بر اساس نوع گروهی که در آن قرار می گیرند، در خوابگاه های مجزا پذیرش می شوند و بر اساس نیازشان به آنها خدمات داده می شود.

وی می افزاید: «شاید به همین دلیل باشد که این مرکز عنوان مرکز جامع کاهش آسیب زنان را یدک می کشد. به این علت که هم خدمات کاهش آسیب به زنان ارائه می دهد، هم سرپناهی شبانه روزی و مرکزی برای توانمندسازی و جامعه پذیری این زنان است. خانه نیمه راه یا میان راهی که دست یاری به سوی زنان آسیب دیده دراز کرده تا آنها احساس تنهایی و طردشدگی از جامعه نداشته باشند».

آشتی با خانواده ها

به گفته علیزاده، این مرکز اما مددسرای بانوان منطقه ۱۲ نیز هست.

وی ادامه می دهد: «ساختمان و فضای فیزیکی را شهرداری منطقه و پروانه فعالیت و هزینه های مرکز را بهزیستی در اختیارمان قرار داده است. اما صفر تا صد کارهای اجرایی مجموعه با ما است».

برای زنان تردد به این مرکز آزاد است اما در ساعات شب برای خروج باید دلیل و توجیه درستی داشته باشند و اگر دلیلشان قابل قبول بود خروج با هماهنگی مددکار انجام می شود.

مدیر مرکز جامع کاهش آسیب بانوان درباره جزئیات خدماتی که در این مرکز به زنان آسیب دیده ارائه می شود، ادامه می دهد: آنها که بی سرپناه و مصرف کننده مواد هستند، سرنگ، اقلام پیشگیری از بارداری و سرپناه در اختیارشان قرار می گیرند.

چند مددکار و روانشناس به صورت ثابت در مرکز حضور دارند که در صورت نیاز به کمک خانم ها بروند.

مدیرعامل نور سپید هدایت و مجری مرکز جامع کاهش آسیب بانوان می افزاید:‌ «از طرفی یکسری مشاوره های فردی و گروهی نیز اینجا انجام می شود و هدفمان این است از این طریق زنان مصرف کننده را برای بهبودی و خانم های دیگر را برای توانمندسازی تشویق کنیم».

بخشی از کار مددکاران و روانشناسان این است که مددجویان را به خانواده هایشان وصل کنند تا دیگر تجربه کارتن خوابی و بی سرپناهی نداشته باشند.
وی می گوید: «آنها که برای ترک اعلام آمادگی می کنند را نیز به مراکز ترک اعتیاد معرفی می کنیم تا به زندگی عادی شان برگردند. از طرفی مددجویانی که مشکلات حقوقی و قضایی دارند را به تیم حقوقی مان وصل می کنیم تا مشکلاتشان برطرف و حق و حقوقشان احیا شود».

به گفته علیزاده، یکسری از این خانم ها اوراق هویتی ندارند و به آنها کمک می شود تا مدارک هویتی خود را تکمیل و از مراجع قانونی اخذ کنند.

زنانی که کمک حال جامعه می شوند

اما یکی از بخش های مهم این مجموعه توانمندسازی زنان آسیب دیده است. به همین دلیل مرکز با برگزاری کارگاه های مهارت آموزی بری زنان آسیب دیده اجتماعی بی سرپناه در پی آن است تا آنها را برای کسب استقلال شخصی و توانمندسازی تشویق کند. علیزاده می گوید: «یکی از کارگاه های مهم این بخش، کارگاه خیاطی است که بیش از ۱۵ خانم در آن مشغول کار هستند. کارگاه های سنگ تراشی، چرم دوزی و کناف بافی نیز از دیگر کارگاه های مهارت آموزشی زنان در این مجموعه است».

فعالیت در این کلاس ها و مهارت آموزی کمک می کند تا زنان آسیب دیده راهی برای کسب روزی درست کسب کرده و مطابق با عرف و هنجار جامعه زندگی کنند.

مدیرعامل نور سپید هدایت و مجری مرکز جامع کاهش آسیب بانوان ادامه می دهد: «به آنها آموزش می دهیم با کسب مهارت و شناخت از خود کمک حال جامعه باشند نه اینکه به آن خسارت بزنند. آنها وقتی توانمند می شوند برای زندگی انگیزه پیدا کرده و سبک زندگی شان نسبت به گذشته تغییر می کند».

حال یکسال از فعالیت این مرکز می گذرد و مجریان این طرح امیدوار هستند، درهای این مرکز هیچ گاه بسته نشود. آنها معتقدند اینجا خانه پناه زنان آسیب دیده است و این زنان با پذیرش در این مرکز برای داشتن زندگی سالم تشویق می شوند.

از: فاطمه شیری

برچسب‌ها سلامت زنان حقوق زنان کودکان خیابانی آسیب ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت زنان حقوق زنان کودکان خیابانی آسیب ها سلامت زنان حقوق زنان کودکان خیابانی آسیب ها زنان آسیب دیده بی سرپناه کارگاه ها خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۷۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محورهای مواصلاتی شهرستان خوسف آسیب جدی دیده‌اند

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در پی بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف، به محورهای مواصلاتی شهرستان خوسف، آسیب جدی وارد شده است. 

محمد علی آخوندی امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت اظهار داشت: روزهای پنجشنبه و جمعه، بارندگی‌های شدید و پراکنده را در کل استان به ویژه در شهرستانهای خوسف و نهبندان داشتیم. 

وی با بیان اینکه به تمام زیرساخت های جاده‌ای و راه های عشایری و روستایی در شهرستان خوسف خسارت وارد شده، افزود: آبگرفتگی منازل روستایی خوسف و نهبندان و تخریب تمامی قنواتی که در حاشیه رودخانه ها بوده‌اند، از پیامدهای سیل دیروز است. 

به گفته وی، ابنیه جاده‌ها به طور کامل تخریب شده‌اند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری از تخریب و خسارت به مزارع سرچاه عماری و محور قلعه زری در شهرستان خوسف خبر داد و گفت: در شهرستان خوسف شاهد قطعی شبکه آب و برق و حتی گاز در روستاهای اکبرآباد، محمدآباد و... بودیم. 

آخوندی از برق گرفتگی دختر بچه ۱۰ ساله به دنبال افتادگی تیر برق گفت و افزود: خوشبختانه جان این دختربچه نجات یافت. 

آخوندی ادامه داد: بندهای خاکی و اراضی کشاورزی در حاشیه رودخانه ها خسارت جدی دیدند چرا که بیشتر  روستاهای خوسف در حاشیه رودخانه واقع شده اند. 

به گفته وی، در شهرستان نهبندان آب به داخل شهر هم نفوذ کرده و مشکلاتی در داخل شهر هم داشته‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه یک گروه نوجوان هشت نفره  در سیلاب گیر افتاده بودند که  با همکاری نیروهای امدادی نجات یافتند، گفت: منازل قدیمی و آغل‌های دام گنبدی خسارت دیده اند که  بعد از اتمام بارشها، میزان خسارتها برآورد می شود. 

آخوندی افزود: راه دسترسی بعضی روستاهای خوسف از جمله  مزار شاه سلیمان علی(ع) و روستای کشوک مسدود شده است.

وی با بیان اینکه خسارت های سیل در خوسف همانند سیل زیرکوه است، متذکر شد: در شهرستان خوسف، مشابه زیرکوه شرایط خاصی به دنبال سیلاب داشتیم به نحوی که در محورهای مواصلاتی حتی ماشین سنگین هم نمی تواند تردد کند. 

وی تصریح کرد: محور قلعه زری و روستاهای بخش ماژان کلاً تخریب شده‌اند. 

به گفته وی؛ در نهبندان محور شاهکوه به میغان و در طبس هم  محور راور مسدود هستند و بقیه راه ها بازگشایی شده اند اما نا ایمن هستند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: بیشترین خسارت سیل به راه ها، ابنیه جاده ها، باغات، مزارع و قنوات وارد شده است. 

آخوندی افزود: امروز در قسمت های غربی و شمال استان از جمله شهرستان های طبس، سرایان، فردوس و بشرویه بارندگی شدید خواهیم داشت. 

وی از تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران در خوسف خبر داد و افزود: آماده باش همه دستگاه‌ها و بسیج امکانات را داریم و 48 اکیپ هلال احمر هم در سطح استان فعال هستند. 

آخوندی در پایان از همکاری مردمی، تراکتورداران و نیروهای معدنی و معادن برای بازگشایی مسیرها گفت و تصریح کرد: از مردم می خواهیم تا با نیروهای امدادی همکاری لازم را داشته باشند و به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید معاونان بنیاد مسکن از منطقه آسیب دیده امامزاده ابراهیم(ع)
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • آنروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • آونروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • تعمیر و تعویض لوله‌های آب آشامیدنی روستای مرزانک
  • خسارت ۸۹ میلیارد تومانی طوفان به زیرساخت‌های برق هرمزگان
  • آغاز نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم
  • عبور از رودخانه با مخاطرات فراوان
  • محورهای مواصلاتی شهرستان خوسف آسیب جدی دیده‌اند