۵ مشکل اصلی فروش سهام عدالت
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۷۹۴۱
به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، سهام عدالتی که در سال ۸۵ برای کمک به اقشار ضعیف ایجاد شده بود نهایتاً پس از کش و قوسهای فراوان با پیشنهاد ریاست جمهوری و ابلاغ رهبر معظم انقلاب آزاد شد. در این آزاد سازی دو روش پیش روی سهامداران عدالت قرار گرفت. در یکی از روشها سهامداران میتوانستند برای اولین بار مستقیماً سهام خود را مدیریت کنند و در صورت نیاز آنرا بفروشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در فروش سهام عدالت، چه در صورت مراجعه به بانک و چه مراجعه به کارگزاری، کارگزاری محوری جایگزین فرد محوری در فروش شد. به این معنی که نمادهای سهام عدالت مستقیماً وارد پرتفوی سهامداران عدالت نشد و بدلیل برخی ملاحظات از جمله جلوگیری از ریزش بورس و توانایی مدیریت سفارشات کارگزاریها مکلف به فروش سهام شدند. به این صورت که هر سهامدار درخواست فروش خود را به کارگزاریها اعلام میکند و کارگزاری مربوطه سفارشات را تجمیع میکند و بر اساس وضعیت آن نماد (صف فروش، بسته نبودن و …) اقدام به فروش سهام سفارش شده میکند و به محض فروش، مبلغ سهام را برای مردم واریز میکند.
برای فروش در ابتدا تصمیم گرفته شد که ۳۰ درصد سهام عدالت معاملاتی شود. یعنی سهامداران نهایتاً میتوانستند تا سقف ۳۰ درصد، سهام عدالت خود را به فروش برسانند. اما معضلی که در این بین وجود داشت این بود که تغییر وضعیت نمادهای بورس باعث شد که واریزها به صورت قطره چکانی صورت بگیرد و مبالغی حتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان به طور مکرر برای مشمولین واریز شود. در این باره، حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: علت اینکه برخی رقم پایینی دریافت کردند این است که برخی نمادها بسته است و امکان فروش نیست و به دلیل اینکه اختیار فروش با کارگزاری است ممکن است کارگزاری مربوطه تصمیم بگیرد که سهام را بفروشد یا نفروشد اما نکته حائز اهمیت این است که کارگزاری، آن بخش از پول فروخته شده حتی اگر ۲۰۰ هزار تومان باشد را نگه نمیدارد تا یکجا بپردازد بلکه همان موقع واریز میکند.
مشکلی اصلیای که در این زمینه وجود دارد، عدم شفافیت برای سهامداران است. بانکها و کارگزاریها اطلاعاتی درباره سهام فروخته شده و مبلغ واریز شده بر اساس آن به مردم نمیدهند. این موضوع محور اصلی انتقاد مردم شده است.
در شرایطی که این مشکلات وجود دارد و مردم دچار سردرگمی شدیدی در این باره هستند، حسن روحانی، ریاست جمهوری اسلامی ایران، ۱۸ تیر در سخنرانی هیئت دولت خود خبر از آزادسازی ۳۰ درصد دیگر سهام عدالت در عید غدیر داد. وی بیان داشت: سهام عدالت هم که در شرایط فعلی کمک خوبی برای مردم بود، ۳۰ درصد این سهام قبلاً آزاد شده، ۳۰ درصد دیگر برای عید غدیر و ۴۰ درصد هم برای ۲۲ بهمن آزاد خواهد شد.
در همین راستا علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی نیز گفت: دومین مرحله از آزادسازی سهام عدالت به طور قطع در روز عید غدیر انجام خواهد شد و مشمولان این سهام علاوه بر ۳۰ درصدی که اکنون میتوانند به فروش برسانند قادر به فروش ۳۰ درصد دیگر خواهند بود و مجموع آن به ۶۰ درصد افزایش مییابد.
۵ مشکل اصلی فروش سهام عدالت چیست؟در این باره احسان همتی، کارشناس بورس در گفتگو با مهر، گفت: مشکلات مردم در فروش سهام عدالت پنج مشکل اصلی است که برخی از آنها به مرور رو به بهبود است اما برخی از آنها کماکان حل نشده است. مشکل اول عدم امکان ثبت نام برخی سهامداران در سامانه سهم عدالت کارگزاری هاست. این سهامداران هنگام ثبت نام با پیغام «شماره نامعتبر است» رو به رو میشوند در صورتی که شماره دقیقاً به نام فرد است. این افراد متأسفانه با وجود گذشت بیش از ۲ ماه از آزادسازی سهام عدالت هنوز امکان فروش سهام عدالت خود را ندارد.
وی ادامه داد: دسته دوم مشکلات مربوط به کدتایید کارگزاری برای فروش سهام عدالت است. این مشکل زمانی به وجود میآید که سهامدار سفارش فروش خود را ثبت کرده است اما برای تأیید نهایی باید برای وی کدی ارسال شود. این کد برخی مواقع یا ارسال نمیشود و یا کد ارسال شده را سیستم تأیید نمیکند. البته با اصلاحاتی که صورت گرفته است روز گذشته مشکل کمتری در این باره گزارش شد.
همتی افزود: مشکل سوم نیز عدم شفافیت مبالغ واریزی است. به عنوان نمونه فردی دو ماه پیش سهامش را فروخته است اما مبالغ بسیار کمی برایش واریز شده است و در این زمینه نیز شفافیت کمی وجود دارد و در سایت کارگزاری مشخص نیست که کدام سهام، به چه اندازه فروخته شده است. این معضل درباره کسانی که سهام خودشان را در بانک فروخته اند بیشتر است.
این کارشناس بورس با اشاره به سایر مشکلات فروش سهام عدالت، اضافه کرد: مشکل چهارم درباره سهامدارانی است که شماره شبایشان مشکلی داشته و در سامانه sahamedalat.ir شماره شبایشان را اصلاح کرده اند. این عزیزان به دلیل اینکه باید در انتظار تأیید بانک مرکزی بنشینند بعضاً مدتی از تغییر شماره شبایشان میگذرد اما هنوز بانک مرکزی این شماره را تأیید نکرده است. معضل پنجم نیز عدم پاسخگویی بانکها و کارگزاریهای مربوطه است. درگاه پاسخ به مشتریان کارگزاریها عمدتاً به دلیل مراجعه بسیار زیاد فعالان بازار سرمایه شلوغ است و عملاً امکان پاسخگویی وجود ندارد و مردم دستاویزی برای حل معضلات فروش خود ندارند.
وی خاطر نشان کرد: در حالت کلی روند اصلاحات رو به جلو است اما کافی نیست و باید سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی همت خود را برای این اصلاحات بیشتر کنند. پیشنهادی که در این زمینه مطرح میشود نیز این است که سهام عدالت به پرتفو ی مردم وارد شود تا مردم بتوانند خودشان با توجه به شرایط بازار سهامشان را بفروشند اما برای ضربه نخوردن به شاخص بورس، محدودیتهایی برای فروش ایجاد شود.
منبع: تابناک
کلیدواژه: طرح ترافیک 99 انفجار بیروت آمونیوم نیترات سید عباس موسویان حسن دیاب سهام عدالت فروش سهام عدالت سهامداران بورس کارگزاری طرح ترافیک 99 انفجار بیروت آمونیوم نیترات سید عباس موسویان حسن دیاب فروش سهام عدالت کارگزاری ها ۳۰ درصد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۷۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-مصطفی شاکری گرکانی: تحقق عدالت، آرمانی است که سابقهای به قدمت عمر بشر دارد و از سپیده دم آفرینش، بشر این عنصر حیاتی را به عنوان یک گرایش باطنی شناخته، به آن روی آورده، درصدد دستیابی به آن تلاش کرده و آن را مبنای قوانین و قضاوت قرار داده است. به واقع که هیچ چیز به اندازه پایمال شدن حق ضعیف و مظلوم برای فطرت بشر زجرآور و نفرت انگیز نیست و هیچ چیز به اندازه بی عدالتی، کینه و دشمنی را در قلبها پدید نمیآورد. وقتی به تاریخ مینگریم، علت بسیاری از دگرگونی ها، فقدان عدالت اجتماعی در جامعه بوده است و به همین رو تمام مصلحان بشری و انسانهای آزاده تاریخ با اندیشه و شعار عدالت، حرکتهای اصلاحی خود را آغاز نموده و یکی از اهداف اصلی انقلاب و تحرکات اجتماعی خود را رفع تبعیض و برقراری عدالت اجتماعی قرار داده اند. انسانهایی که مخاطب این حکیمان و مصلحان واقع شده اند، در واقع تشنگان عدالت بودند که سراپاگوش به فرمان و چشم به راه تحقق این بالاترین فضیلت انسانی و گمشده فطرت خود بوده اند.
فراتر از این، عدالت آرمانی دینی و الهی است که تمام پیامبران برای تحقق آن رسالت یافته و بسیاری نیز در راه عدالت جان خود را فدا کردهاند. از منظر دین اسلام، قوام حقیقت حیات انسانی به اصل عدالت است و دادگری همانند اصل توحید ریشه در نظام تکوین دارد. بر این اساس پیامبر اکرم (ع) فرمودند: «بِالْعدْلِ قامتِ السّماواتُ و الارْض» یعنی آسمانها و زمین، با عدالت، پا برجا میمانند. بنابراین نادیده انگاشتن قسط و عدل، نه تنها با طبیعت بشر مخالفت و مغایرت دارد، بلکه مخالفت با نظام طبیعت است و در مقابل، اهتمام به آن هماهنگی با نظام هستی است.
اندیشه در حقیقت و ماهیت عدل و عدالت ما را به این نکته واقف میسازد که عدل دارای جاذبهای فطری است و نزد وجدان عمومی بشریت، ارزش گرانقدر دارد زیرا در سایه عدل، هر کسی به حق خویش میرسد، تعدّی و تجاوز از جامعه رخت بر میبندد و امنیت و آرامش بر همه جا حاکم میشود. به همین جهت مردم، بیعدالتی را نکوهش میکنند و عدالت را میستایند. این نکته مورد تأیید و توجه پیشوایان دین نیز قرار گرفته است. امام صادق (ع) درباره این حقیقت که بیعدالتی عیب و عدالت خوشایند همگان است فرموده است: «از خداوند پروا کنید و به عدالت رفتار کنید، چرا که شما به قومی که عدالت نکند خرده میگیرید». به همین سبب است که از آغاز زندگی بشر، همواره ظلم و بی عدالتی روح بشر را آزرده و او را تشنه جهانی عاری از هر تبعیض و تعدی ساخته است. در طول تاریخ، همه افراد و اقشار و جوامع اعم از کوچک و بزرگ، مؤمن و کافر، مرد و زن، حتی ستمکار و ستمدیده، دانا و نادان خواهان اجرای عدالت، این صفت انسانی بوده و از نقض آن متنفر بوده و میباشند.
بر این اساس با اندک تأملی در کلمات و بیانات امیرالمومنین (ع) به روشنی این نکته به دست میآید که مساله «عدالت و حکومت»، جایگاه خاص و اهمیت ویژهای نزد آن امام بزرگوار داشته است. این دو مقوله به حدی مهم است که اگر تمام تلاشها و مجاهدات علی (ع) را در راه تحقق آن بدانیم سخنی به گزاف نگفته ایم. در همین رابطه و با محوریت نشان دادن ارزش و اهمیت عدالت در حکمرانی بر پایه اندیشه علوی (ع) با حجتالاسلام و المسلمین نجف لکزایی استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتوگو کردیم که حاصل آن را در ادامه میخوانید؛
* عدالت در اندیشه امیرالمومنین (ع) یک فضیلتی است که اگر حکومت آن را داشته باشد برایش یک امتیاز و ارزش محسوب میشود یا اصلاً اساس و ارزش حکومت به برقراری عدالت است و حکومتی که در راه عدالت گام ننهد فاقد ارزش ذاتی است؟
در نهجالبلاغه و سیره عملی امیرالمومنین (ع) به عدالت توجه بسیار زیادی شده به گونهای که جرج جرداق مسیحی اسم کتابش را این گذاشته که امام علی (ع) صدای عدالت انسانی است. همچنین گفته شده «قتل فی محراب عبادته لشده عدله» یعنی ایشان به خاطر شدت عملش نسبت به عدالت به شهادت رسید لذا در جای جای نهجالبلاغه میتوانیم فرمایشات حضرت درباره عدالت را ببینیم ولی من به یک موردش اشاره میکنم و آن نامه ۳۱ نهجالبلاغه است. امام علی (ع) نامه ۳۱ را برای امام حسن مجتبی (ع) نوشتند و چون این نامه از منظر یک پدر برای تمام فرزندان معنوی آن حضرت نوشته شده است با این تعبیر شروع میشود که «من الوالد الی المولود» یعنی نامه پدری به فرزند. اگر ما خودمان را فرزند معنوی آن حضرت میدانیم مخاطب این نامه هستیم.
*نامه ۳۱ نهجالبلاغه عدالت را چگونه معرفی میکند؟
آنجا حضرت یکسری سیاستهای کلان و راهبردهای کلان را ابلاغ فرمودند از جمله اینکه میفرمایند فرزندم تو خودت را در ارتباط با دیگران میزان قرار بده، هرچه برای خودت میپسندی برای دیگران هم بپسند. بعد یکسری مصادیق را ذکر کردند مثلاً فرمودند اگر دوست نداری به تو ظلم شود به دیگران هم ظلم نکن، اگر دوست داری به تو احسان شود به دیگران احسان کن و همینطور موارد دیگری را برشمردند. به همین خاطر عدالت در اندیشه امام علی (ع) یک میزان کلیدی و اساسی و مهم است که مبنای تنظیم روابط ما با دیگران، روابط ما با خودمان، روابط ما با محیط زیست و روابطمان با خدای متعال است.
خدای متعال در ارتباط با ما به عدالت عمل میکند، ما هم در ارتباط با خودمان و دیگران و خدا و طبیعت باید به عدالت رفتار کنیم. در حدیث نبوی میخوانیم که با عدالت است که آسمانها و زمین بر پا شده است. در قرآن کریم خداوند به پیامبر (ص) دستور میدهد «قل امر ربی بالقسط» یعنی بگو پروردگار من مرا فرمان داده به قسط عمل کنم. باز در سوره حدید میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» یعنی ما پیامبران را به سوی مردم فرستادیم تا آنها مردم را تربیت کنند، تزکیه کنند و مردم بر پادارنده قسط شوند. از این جهت امیرالمومنین (ع) به عنوان تربیت شده رسول اکرم (ص) کسی است که همان مسیر را دنبال میکند و همچون رسول مکرم اسلام بر پا دارنده عدل و قسط است. لذا اگر ما عدالت را در ردیف فضائل هم ذکر کنیم بالاترین فضائل است و اگر به عنوان رکن در نظر بگیریم میبینیم عدل در اندیشه و مذهب امامیه جز اصول مذهب و جز ارکان تلقی شده است بنابراین از هر منظری نگاه کنیم، چه از منظر فقهی، چه از منظر اخلاقی، چه از منظر اعتقادی، چه از منظر فلسفی و … میبینیم عدالت عنصر کلیدی است و باید مورد توجه رهبران و کارگزاران حکومتی و آحاد مردم قرار بگیرد.
*همه مردم به ارزش و اهمیت مساله عدالت اقرار دارند ولی میبینیم جوامع بشری و حکومتها در محقق کردن عدالت با مشکلاتی روبرو هستند. به نظر شما مهمترین موانعی که نمیگذارد مساله عدالت در یک جامعه محقق شود با توجه به منویات حضرت امیر (ع)، چیست؟
امیرالمومنین (ع) مهمترین مانع اجرای عدالت را در همین نامه ۳۱ دنیاطلبی و دنیاگرایی میداند. حضرت میفرماید آنچه باعث شده انسانها از صراط مستقیم عدالت منحرف شوند و به ظلم دست بزنند این است که فکر میکنند برای دنیا آفریده شدند در حالی که آن حضرت میفرمایند فرزندم بدان که تو برای آخرت آفریده شدی. دنیا قرار است مقدمهای باشد و مزرعهای باشد که ما از زندگی کوتاهی که در دنیا داریم برای آخرت خودمان زاد و توشه برداریم و اگر هر کسی اندکی تأملی در زندگی خودش و زندگی امروز در دنیا بکند، اهمیت این فرمایش امیرالمومنین (ع) را متوجه میشود که واقعاً هر جا ظلم و بیعدالتی صورت میگیرد ناشی از این است که آن افراد خیال میکنند برای دنیا آمدند و بعد از دنیا آخرتی نیست و الا اگر انسانها به یاد مرگ باشند یاد آخرت و قیامت باشند متوجه میشوند اصالت را باید به آخرت بدهند. قاعدتاً کسی که یاد مرگ و قیامت هست دست به ظلم نمیزند چون میداند یک ایستگاهی هست که باید در آنجا پاسخگو باشد.
*گاهی بین عدالت و مسائل دیگری تزاحم برقرار میشود؛ مثل تزاحم بین برقراری عدالت و رعایت مصلحت. به نظر شما در این موارد باید جانب کدام را گرفت و کدام اهمیت بیشتری دارد؟
ببینید، مصلحت یعنی عدالت. اصلاً مصلحت جایی مطرح میشود که اگر ما به یک قانونی یا دستوری عمل کنیم موجب ظلم میشود لذا میگوئیم مصلحت ایجاب میکند آن کار را انجام ندهیم. در اینجا تمرین و امتحان مصلحت باید با مساله عدالت انجام شود؛ یعنی هر جا میگوئیم مصلحت اقتضا میکند باید بتوانیم به جایش کلمه عدالت را بگذاریم و بگوییم عدالت اقتضا میکند. لذا نمیشود مصلحت مخالف عدالت باشد چون فرض ما فرض تزاحمات است یعنی دو چیز با هم متزاحم میشوند و ما آنی که عادلانهتر است را بر آنی که مطابق عدالت نیست اولویت میدهیم. بنابراین هر جا گفتند مصلحت ایجاب میکند، شما باید به جایش کلمه عدالت را بگذارید. اگر باز هم جمله شما درست بود، آن از نظر اسلام مورد قبول است ولی اگر جمله درست نبود آن مطلب مورد قبول اسلام نیست. در واقع مصلحت نیامده است که منافع را توجیه کند و الا منتهی به ظلم میشود.
کد خبر 6086156