Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: امسال برگزاری دسته عزاداری از نوع سینه‌زنی، سقایی و ... در صورتی مجاز است که حرکت دسته عزاداری نداشته باشند.

حجت‌الاسلام هادی نظیری شامگاه سه شنبه ۲۱ مردادماه در نشست تبیین عملیات محرم در جمع مسئولان هیئت‌های مذهبی همدان، بیان کرد: امسال با محرم متفاوتی مواجه هستیم که هیچ یک در طول خدمت خود این شرایط را تجربه نکرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم با نهایت عشق، علاقه، محبت و ‌مودت نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) مراسم عزاداری را برگزار کنیم با محدودیت‌هایی مواجه‌ هستیم که مستلزم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است‌. 

نظیری اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در روز عید غدیر خم برای ما فصل‌الخطاب است بنابراین طبق گفته ایشان به دستورالعمل‌هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است، پایبندیم و موظف هستیم مطابق آن عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری مراسم عزاداری هیئت‌های حسینی دو حالت وجود دارد، مطرح کرد: مراسم یا باید در فضای مسقف و سرپوشیده برگزار شود یا فضای باز که طبق دستورالعمل‌ها اگر مکان سرپوشیده و مسقف است باید ارتفاع سقف شش مترمربع بوده و تهویه مناسب داشته باشد، علاوه بر این باید به تأیید کارشناس اداره مرکز بهداشت شهرستان هم برسد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم هیئت‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود که بین هر نفر دو متر و با ظرفیت یک چهارم درنظر گرفته شده همچنین حداکثر زمان برگزاری مراسم در فضای سرپوشیده یک ساعت تعریف شده است.

نظیری اضافه کرد: برنامه سینه‌زنی نباید به صورت کامل در فضای سربسته برگزار شود و اگر هیئتی مراسم خود را در فضای مسقف دارای شرایط لازم برگزار کند فقط باید مربوط به مراسم منبر باشد نه روضه‌خوانی و سینه‌زنی.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم سینه‌زنی باید حتماً در فضای باز انجام شود، گفت: در آن حالت هم فاصله‌گذاری دو متری باید رعایت شود، استفاده مستمر از ماسک نیز باید مدنظر هیئت‌ها قرار گیرد.

نظیری تصریح کرد: عزاداران حسینی باید آداب عزاداری و توجه به حق‌الناس را درنظر بگیرند و وقتی قرار است مراسم در فضای باز برگزار شود قطعاً رعایت حال مردم و همسایگان جزء تکلیف شرعی ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه هیئت‌ها اجازه ندارند هر ساعتی نسبت به برگزاری مراسم عزاداری اقدام کنند، خاطرنشان کرد: شاید در همسایگی هیئت بیمار یا فرد مسنی باشد که از صدای بلندگو اذیت شود.

نظیری نهایت زمان برگزاری مراسم هیئت‌ها در فضای باز را  ساعت ۲۳:۳۰ اعلام کرد و گفت: بعد از این ساعت هیچ مراسمی نخواهیم داشت، برگزاری دو ساعت مراسم عزاداری در فضای باز ضرورتی ندارد و یک ساعت هم کافی است همچنین برگزاری بعضی برنامه‌ها به علت تجمع بالا مانند بیت‌العباس زنجان، نخل‌گردانی یزد، تشت‌گذاری اردبیل و مراسم شیرخوارگان حسینی ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص ستاد مقابله با کرونای استان این بود که مراسم روز سوم شهادت امام حسین(ع) یا «سوم عاشورا» جزء موارد خاص محسوب شود، ادامه داد: امسال این مراسم و حرکت دستجات عزاداری به سمت میدان امام(ره) را به کیفیت سال‌های گذشته نخواهیم داشت.

نظیری افزود: باید برای مراسم «سوم عاشورا» تدبیری اندیشید؛ پیشنهاد اول این است که روستاهایی که دسته‌های خود را در این روز به همدان می‌آوردند در روستای خود عزاداری کرده و هیئت‌های شهر نیز این مراسم را به نحو دیگری برگزار کنند.

وی بیان کرد: امسال برگزاری دسته عزاداری از نوع سینه‌زنی، سقایی و... در صورتی مجاز است که حرکت دسته عزاداری نداشته باشند، دسته‌های عزاداری ثابت، در مکان مشخص با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دو متر از هر سمت و استفاده از ماسک تشکیل می‌شوند.

نظیری اضافه کرد: مراسم عزاداری روز تاسوعا و عاشورای حسینی هم بدون دسته‌روی برگزار می‌شود همچنین از استفاده از طبل، سنج و امثال آن در دسته‌جات عزاداری جلوگیری خواهد شد علاوه بر آن امسال نذرها باید به شیوه متفاوتی ادا شود چراکه ادای برخی از نذرها مانند سال‌های قبل با ضوابط اداره بهداشت مغایرت دارد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان برای ادای نذر یک قاعده کلی داد، گفت: از رئیس حوزه‌های علمیه استان درخواست کرده‌ایم تیم کارشناسی از طلاب را تا محرم برای بررسی نذورات اختصاص دهند و ایشان نیز موافقت کرده‌اند.

نظیری ادامه داد: مخابرات باید یک خط ارتباطی در اختیار حوزه علمیه قرار دهد تا مردم بتوانند سوالات خود را بپرسند، ما نیز تلاش می‌کنیم اگر از نظر فقهی مشکلی وجود نداشته باشد نذورات را به سمت کمک‌های مؤمنانه سوق دهیم.

وی در این مراسم از تلاش مسئولان استان در برنامه‌ریزی برنامه‌های محرم قدردانی کرد و افزود: لازم است از توجه ویژه نماینده ولی فقیه در استان و زحمات رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان مراتب قدردانی را داشته باشیم. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان همچنین ضمن قدرانی از استاندار همدان و نگاه ویژه‌ ایشان به برگزاری مراسم محرم بیان کرد: استاندار همدان نسبت به برگزاری مراسم عزاداری با تدابیر خاص تأکید کرده‌اند.

نظیری خاطرنشان کرد: استاندار به مدیران دستگاه‌ها دستور داده‌اند در برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان با سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگ باشند و مسئولان نیز همکاری‌های لازم را دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری محرم عزاداري سازمان تبلیغات اسلامی طرح فاصله گذاری اجتماعی برگزاری مراسم عزاداری تبلیغات اسلامی دسته عزاداری فضای باز سینه زنی هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۸۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل و توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش اولویت استان همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمجتبی حسینی صبح دوشنبه در ششمین نمایشگاه اکسپو ایران، گفت: صادرات، محور اصلی زنجیره‌های ارزش است و از آنجایی که زنجیره‌های ارزش سفال و کشمش تکمیل‌ترین زنجیره‌های همدان هستند لذا توسعه آنها اولویت استان است.

وی افزود: امسال هدف از حضور استان همدان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، در کنار معرفی توانمندی‌های صادراتی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، معرفی بیشتر و بهتر دو زنجیره ارزش مهم سفال و کشمش است.

حسینی تصریح کرد: انتظار داریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته و ورود خوب استان به بحث زنجیره ارزش سفال و کشمش؛ میزان بهره‌وری، تولید و صادرات این محصولات افزایش چشمگیری پیدا کند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی و راهکار چگونگی بهبود طراحی، تولید، بسته‌بندی و فروش سفال و کشمش با مقیاس اندازه‌گیری سالانه در استان انجام شده به طوری که به راحتی می‌توان میزان پیشرفت توسعه این زنجیره‌های ارزش را مطابق با آن ارزیابی کرد.

حسینی گفت: در کنار سفال و کشمش، دو زنجیره اصلی و شناخته شده استان؛ مبل و منبت، پوشاک، گیاهان دارویی، سنگ‌های قیمتی و چرم نیز زنجیره‌هایی ارزشی هستند که توسعه آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها به صورت ملی و به همت معاونت اقتصادی وزارت کشور تعریف شده و برای هر زنجیره ارزش برنامه عملیاتی، چشم‌انداز و طرح توسعه تدوین شده است.

کد خبر 6092247

دیگر خبرها

  • به روز رسانی نقشه شهر همدان
  • نقشه شهر همدان به‌روزرسانی می‌شود
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • تشریح‌ جزئیات برگزاری شصت و دومین جایزه نخبگانی البرز
  • هیئت وزنه‌برداری استان همدان ۱۷ نشان به دست آورد
  • تشریح روند انتخاب استادان نمونه کشوری
  • نحوه انتخاب و معرفی اساتید نمونه کشوری
  • برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان تشریح شد
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان
  • تکمیل و توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش اولویت استان همدان