Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@10:16:15 GMT

رودخانه اترک خراسان شمالی احیا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۸۳۳۵

رودخانه اترک خراسان شمالی احیا می‌شود

مهدی اله پور روز چهارشنبه در بازدید از ایرنای خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون، آن‌گونه که باید، برای بهبود وضعیت رودخانه اترک، اقدامی نشده است، تخصیص حقابه زیست محیطی، حل مشکل رها شدن فاضلاب، آزادسازی حریم رودخانه از جمله مواردی است که در این کارگروه باید مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: : تلاش داریم تا با هم افزایی اعضای این کارگروه، رودخانه اترک به پایداری برسد. 

رودخانه اترک،  از دامنه‌های جنوبی ارتفاعات هزارمسجد در حدفاصل شهرستان‌های قوچان و چناران سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش‌های میانی شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب‌های حاشیه دریای خزر (تالاب آلاگل) می‌ریزد.

روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

وی اظهار داشت: توجه به محیط زیست، توجه به زندگی است، البته توسعه در جامعه با چالش هایی برای محیط زیست همراه بوده است اما باید تلاش شود که توسعه با زندگی انسان سازگار باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: قانونگذار در این زمینه، شرایط برای توسعه سازگار با زندگی، دیده و البته اجرای آن هم مورد تاکید است.

وی گفت: بعضا در توسعه، تنها منافع امروز مورد توجه بوده و تبعات این توسعه در فردا مورد بی توجهی بوده است، اما شاید حفاظت محیط زیست، از معدود نهادهایی است که در قبال جلوگیری از تخریب منابع و حفاظت و صیانت از آن برای نسل آتی، مورد بازخواست و یا پرسش قرار می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: به طور مثال با راه اندازی و آغاز به کار یک صنعت، شاید کار بسیاری از نهادها و ادارات ذی ربط به پایان برسد، اما برای محیط زیست آغاز به کار یک صنعت، آغاز به کار محیط زیست هم هست. 

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند.

برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعاً با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می‌کند. 

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خراسان شمالی رودخانه اترک رودخانه های کوهستانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رودخانه اترک رودخانه های کوهستانی سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رودخانه اترک رودخانه های کوهستانی حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رودخانه اترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۸۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد

 عبدالرحمن زحمتی گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.

معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این باره با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.

روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.

وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.

لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.

در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه از پستانداران زیست می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد