Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در بخش حرفه‌ای این دوره از جشنواره مطبوعات استان فارس، محمدحسین نیکوپور، خبرنگار خبرگزاری مهر با گزارش «شیرازی ها مسئولین و سلبریتی ها را غافلگیر کردند» به طور مشترک با الهام پورحسین از خبرگزاری صداوسیما برای گزارش «سوختی که زیرآبی می رود» در بخش گزارش حرفه‌ای مقام اول را کسب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آئین که شامگاه سه شنبه در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، صابر سهرابی، گفت: فراخوان سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری فارس در حالی سال گذشته توسط خانه مطبوعات استان در دو بخش حرفه‌ای و ویژه منتشر شد که یکی از اهداف اصلی این رویداد رسانه‌ای، پرداختن به ابعاد گوناگون حادثه سیل فروردین ماه سال ۹۸ بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، افزود: خوشبختانه این دوره از جشنواره با استقبال خوبی مواجه شد و بیش از ۳۳۰ اثر در ژانرهای خبر، گزارش، مصاحبه، «یادداشت و سرمقاله»، عکس و صفحه آرایی به دبیرخانه رسید.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس، دبیرخانه جشنواره با توجه به حساسیت‌های خاص داوری جشنواره‌های رسانه‌ای، ضمن احترام به همه پیشکسوتان و صاحبنظران عرصه رسانه‌های مکتوب، الکترونیک، دیداری و شنیداری، تصمیم گرفت که با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به انجام امور داوری اقدام نماید تا کمترین شائبه‌ای در سلامت جشنواره ایجاد نشود.

به گفته سهرابی، بر این اساس داوری بخش گزارش به دکتر علی اکبر قاضی زاده، از پیشکسوتان حوزه مطبوعات و مؤلف و مترجم چندین کتاب در زمینه روزنامه نگاری و گزارش نویسی سپرده شد.

وی ادامه داد: همچنین مسئولیت داوری بخش‌های خبر و مصاحبه به دکتر احمد توکلی، از روزنامه نگاران پرسابقه، نویسنده و مدرس دانشگاه واگذار گردید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اعلام کرد: آثار بخش صفحه آرایی و عکس جشنواره نیز توسط استاد محمود مختاریان از پیشکسوتان صاحب نام مطبوعات کشور مورد داوری قرار گرفت.

به گفته سهرابی، نهایتاً بخش یادداشت و سرمقاله جشنواره را مهرداد خلیلی از فعالان رسانه‌ای و مدرس دانشگاه داوری کرد تا بخش مهمی از بار برگزاری جشنواره با تکیه بر تجربه، دانش و تخصص این گروه از اساتید از زمین برداشته شود، البته برنامه ریزی اولیه جشنواره به گونه‌ای بود که می‌خواستیم در آبان ماه سال گذشته مراسم اختتامیه را برگزار کنیم، اما به دلیل بروز برخی مشکلات، مراسم لغو به زمانی دیگری موکول شد.

دبیر سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان فارس، تصریح کرد: تلاش برای برگزاری جشنواره در آذرماه و بهمن ماه سال قبل نیز به دلایل پیش بینی نشده فایده نداشت وبه همین دلیل برنامه ریزی برای برگزاری مراسم در اسفندماه در دستورکار قرار گرفت، اما به دلیل شیوع کرونا تا به امروز موفق به برگزاری مراسم نشدیم، هرچند ۲ تلاش ناموفق دیگر برای برگزاری اختتامیه را در تیرماه امسال تجربه کردیم.

وی در ادامه گفت: به هر حال شیوع کرونا باعث شد بخش بسیار بزرگی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای متوقف و یا با تأخیر مواجه شود که این جشنواره هم از این قاعده مستثنی نبود و ما امروز علی رغم میل باطنی مان امکان میزبانی از برگزیدگان جشنواره را نداشتیم، هرچند که این اتفاق به دلیل ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت عزیزان رسانه‌ای اتفاق افتاده است.

سهرابی با تاکید بر اینکه ضروری است به صورت تیتر وار به نکاتی اشاره شود، عنوان کرد: هدف اصلی برگزاری جشنواره‌های اینچنینی در وهله اول این است که خبرنگاران، عکاسان خبری و سایر اصحاب رسانه نسبت به نقاط قوت و ضعف شناخت پیدا کنند، بنابراین جشنواره‌ها را می‌توان آوردگاه تجربه‌های شخصی روزنامه نگارانه و دانش و تجربه این حوزه به حساب آورد؛ نکته دوم این است که با توجه به اظهارنظرهای هیئت داوران ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف و همچنین تقویت نقاط قوت اهالی رسانه استان برنامه ریزی و سازماندهی مناسبی انجام شود که در همین جا ضمن اعلام حمایت از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دانش افزایی به صورت آنلاین و بعد از کرونا به صورت حضوری، انتظار می‌رود فعالان رسانه‌ای استان در جهت دهی به افکار عمومی در جهت مصالح و منافع عموم مردم نقش جدی تر و پررنگ‌تری داشته باشند.

وی با این حال، اظهار کرد: نباید فراموش کرد که این جشنواره با هدف هم افزایی ظرفیت‌های رسانه‌ای، بررسی آسیب‌ها و چالش‌های مهم استان در رسانه‌ها، ارائه راهکار برای آسیب‌ها و مشکلات موجود، بیان ظرفیت‌ها و جریان سازی رسانه‌ای به منظور ایجاد ارتباط مؤثر میان مردم و مسئولان برگزار شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود فعالان رسانه استان در عمل به تعهدات حرفه‌ای خود جدی تر و در دست یافتن به این اهداف کوشاتر باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پایان یک نکته را گوشزد کرد و افزود: مشارکت خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های و رسانه‌ای خارج از شیراز در این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل با رشد خوبی همراه بوده و تلاش لازم برای فراهم شدن زمینه حضور همه فعالان رسانه‌ای استان در جشنواره انجام شده است.

در بخشی از بیانیه هیئت داوران سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان فارس که توسط غیاث ملک حسینی قرائت شد، آمده است: «هیئت داوران با بررسی بیش از ۳۲۰ اثر در بخش‌های مختلف سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان فارس، بر این باورند که کارهای ارائه شده نسبتاً قابل قبول بوده است، هرچند با توجه به پیشینه و تنوع فرهنگی این استان، انتظار می‌رود کمیت آثار ارائه شده به ویژه در بخش‌هایی چون خبر، مصاحبه، مقاله و عکس فراتر از وضع موجود باشد. متأسفانه در بیشتر آثار ارسالی غلط‌های املایی، ویرایشی و نگارشی مشاهده می‌شود که بیانگر کم توجهی همکاران ارجمند مطبوعاتی به پاسداشت زبان و ادب پارسی است».

در بخش دیگری از این متن داوران افزودند: «در بخش عکس دیده عکاسانه، نگاه خلاقانه، اثرگذاری تصویری و خلاقیت تصویری موج می‌زند، بطوری که می‌توان گفت رسانه‌های فارس با تصویر کاملاً متحول شده‌اند. در بخش گرافیک شاهد دیدنی تر شدن مطبوعات فارس هستیم، با این حال در بخش صفحه آرایی نیاز به کار بیشتری داریم.

در مجموع نگاه دقیق‌تر به سوژه‌ها و پرداختن عمیق به جزئیات، تاکید بیشتر بر سوژه‌های محلی و بومی، پرهیز از کلی‌گویی و تطویل کلام، تاکید بر رعایت ایجاز، بیان مستند و به دور از حب و بغض مسائل و رعایت تکنیک‌های عرصه‌های مختلف روزنامه نگاری، اصولی هستند که رعایت آنها نقش بسزایی در اعتلای سطح آثار خواهد داشت».

یادآور می‌شود: بخش ویژه سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان فارس به سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین پایانی سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان فارس بدون حضور همه برگزیدگان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور معدودی از خبرنگاران و عکاسان خبری حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد.

کد خبر 4996432

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز جشنواره مطبوعات تجلیل از برگزیدگان فرهنگ و ارشاد فارس ویروس کرونا روز خبرنگار بوشهر شیراز شیوع کرونا عید غدیر خم آمار کرونا گرگان ماه محرم محرم 99 شهرکرد کمک مومنانه قزوین ستاد ملی مقابله با کرونا فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالان رسانه برنامه ریزی رسانه ها رسانه ای حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۸۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از دست سازه های دانش آموزان هیرمندی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، پودینه مدیر آموزش و پرورش شهرستان هیرمند گفت:  سنگ بنای دانش آموزان و خلاقیت آنها در دوره ابتدایی رخ می‌دهد و این جشنواره جابربن حیان به دانش آموزان کمک می‌کند تا استعداد‌های خود را به معرض نمایش بگذارند.
پودینه اظهار داشت: در این نمایشگاه بیش از پنجاه مدرسه دوره ابتدایی حضور داشتند که طرح‌های برتر این جشنواره پس از دواری به مرحله استانی راه خواهند یافت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۶ اردیبهشت
  • رقابت دانش آموزان شاهرودی در جشنواره خوارزمی
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۴ اردیبهشت
  • نمایشگاهی از دست سازه های دانش آموزان هیرمندی
  • معرفی برگزیدگان سومین جشنواره پژواک/ وعده معاون صدا برای برگزاری دور چهارم به صورت بین‌المللی
  • چهارمین جشنواره پژواک بین المللی می شود
  • جشنواره پژواک رادیو با تقدیر از پیشکسوتان و برنامه‌سازان برگزار شد
  • افتتاحیه «پژواک» با تقدیر از پدر رادیو/ بخش «وعده صادق» اضافه شود
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد