Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:27:51 GMT

تشریح ابعاد مختلف حوادث اخیر لبنان

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۹۲۷۶

تشریح ابعاد مختلف حوادث اخیر لبنان

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: به زودی نتایج اولیه بررسی‌ها، دلیل انفجار در لبنان را روشن خواهد کرد. اگر این انفجار یک حمله تروریستی یا حمله خارجی باشد و یا هر دلیل دیگری داشته باشد، هر کدام ابعاد متفاوتی به موضوع می‌دهند.

دکتر حسین اصغری‌ثانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه تحولات منطقه‌ای مستقل از نظام بین‌الملل نیستند، بیان کرد: ما باید به اتفاقات لبنان از سطح بالاتری نگاه کنیم، ما در سطح جهانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند ماه بیشتر تا این انتخابات باقی نمانده و تمام نظرسنجی‌ها حکایت از مشکلات ترامپ برای پیروزی در این انتخابات دارد و همچنین بحران کرونا در آمریکا مشکل ترامپ برای پیروزی در انتخابات ماه نوامبر را سخت‌تر کرده است.

وی ادامه داد: از طرفی بسیاری از متحدین ترامپ در منطقه، مانند بن سلمان و نتانیاهو، ادامه حیات سیاسی خود را در پیروزی مجدد ترامپ می‌بینند، همین‌طور برخی از شرکت‌های چند ملیتی مستقر در آمریکا نیز در این چند سال رشد مالی فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و حتی سیطره سیاسی خود بر فضای داخلی آمریکا را افزایش داده‌اند، لذا تمام این‌ها خواهان پیروزی ترامپ هستند.

رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌تواند باعث جابه‌جا شدن سطح توازن قوا در خاور میانه شود

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل به شکست ترامپ در پرونده‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی اشاره کرد و ضمن مفتضحانه خواندن این شکست، خاطرنشان کرد: همچنین ما در حال نزدیک شدن به موعد پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان هستیم که این موضوع می‌تواند سطح توازن قوا در خاورمیانه را جابه‌جا کند. ما در حوزه موشکی در سطح بسیار خوبی قرار داریم اما واقعیت این است که توان دفاعی ما نسبت به توان موشکی ما رشدی نداشته است.

اصغری ثانی اضافه کرد: ما اگرچه توانسته‌ایم با اتکا بر دانش بومی خود در صنعت هواوفضا پیشرفت فوق‌العاده ای داشته باشیم، اما وقتی جنگنده‌های ساخت داخل کشورمان را با آنچه در عرصه بین‌الملل وجود دارد مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم در صورت رخداد یه نبرد واقعی ما دچار مشکل خواهیم شد. بنابراین اگر این بخش از حوزه دفاعی ایران با خرید تسلیحاتی از کشورهای هم‌پیمان تقویت شود، مطمئنا ما با برهم خوردن توازن قوا در خاورمیانه روبرو خواهیم بود.

در اکثر گمانه زنی‌ها در خصوص حادثه انفجار در بیروت، وزنه سنگین‌تر بر روی اسرائیل قرار دارد

وی با اشاره به قرارداد بلندمدتی که بین ایران و چین منعقد شده است و همچنین چشم‌انداز قرارداد در حال انعقاد بین ایران و روسیه، بیان کرد: در این جا نیز ما با شکل‌گیری یک ائتلاف منطقه‌ای در منطقه جنوب غرب آسیا روبرو هستیم. اگر همه این موارد را کنار هم بگذاریم‌ می‌بینیم در چنین وضعیتی تنها چیزی که می‌تواند به ترامپ، نتانیاهو و متحدین آن‌ها در منطقه کمک کند، ایجاد یک جنگ کنترل شده در خاورمیانه است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: به همین دلیل ما شاهد افزایش تحرکات رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیر هستیم، به عنوان مثال اخیرا بارها مواضع مقاومت در سوریه هدف جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، با این نیت که شاید این رژیم از این طریق محور مقاومت را به یک درگیری تحریک کند تا شاید بتواند به این وسیله به اهداف خود برسد. اما تا کنون به موفقیتی نرسیده‌ است.

اصغری ثانی با بیان اینکه در ایران نیز اتفاقاتی رخ داده است که دست داشتن سرویس‌های خارجی در آنان روشن است، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی به منظور تحریک ایران برای شرکت در یک درگیری منطقه‌ای از هر اهرمی استفاده کردند، تا اولا ایران تبدیل به یک پل برای پیروزی ترامپ در انتخابات پیش روی آمریکا شود و همچنین بتوانند مجددا تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کنند .

وی افزود: تجربه نشان داده است تاکنون هر کدام از روسای جمهور آمریکا که وارد جنگ با کشوری دیگر شده‌اند، افکار عمومی آمریکا آن رئیس جمهور را رها نکرده است. در حال حاضر نیز هرچند ترامپ با مشکلاتی نظیر بحران کرونا و معضلاتی در حوزه سیاست خارجه روبروست، اما در صورت رخ دادن هرگونه جنگی بین آمریکا و کشوری دیگر، افکار عمومی آمریکا او را رها نخواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انفجار اخیر لبنان نمی‌تواند خود به خود رخ داده باشد، تصریح کرد: تمام کارشناسان نظامی که در این چند روز تحلیل خود را از این واقعه مطرح می‌کنند، در اینکه آمونیوم نیترات خود به خود منفجر نمی‌شود اتفاق نظر دارند و حتما مواد منفجره نگهداری شده در این انبار، تحت تاثیر عواملی به این شکل منفجر شده و این همه خسارت به بار آورده است.

اصغری ثانی ادامه داد: از طرف دیگر رسانه‌ها و کانال ژئوپولیتیک، چند روز قبل از وقوع این انفجار اطلاعاتی را از پرواز جنگنده‌های آمریکایی و پهبادهای اسرائیلی در خاورمیانه مخابره کرده بودند. همه این موارد به افزایش حدس و گمان‌ها در مورد مقصر بودن رژیم صهیونیستی در وقوع این حادثه دامن می‌زند. البته هنوز باید منتظر نتیجه کارشناسی‌های ارتش لبنان و نهادهای بین‌المللی بر روی این قضیه بمانیم.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان با قاطعیت از اینکه این انفجار اتفاق یا حمله تروریستی بوده است صحبت کرد، افزود: هنوز باید منتظر اطلاعات بیشتر در این زمینه باشیم، تمام صحبت‌هایی که در این رابطه گفته می‌شود فعلا در حد تحلیل و حدس و گمان‌اند، اما در بیشتر این گمانه زنی‌ها، وزنه سنگین‌تر بر روی اسرائیل قرار دارد، اما باید توجه داشت به همان اندازه که اسرائیل می‌تواند از انفجار بیروت نفع ببرد، به همان اندازه عربستان و سایر کشورهایی که درگیر جنگ لیبی هستند نیز می‌توانند منتفع شوند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در حال حاضر انفجار بیروت سایر مسائل خاورمیانه را به حاشیه رانده است، اظهار کرد: اگر حدس و گمان‌هایی که اسرائیل را در این انفجار مقصر می‌دانند را بپذیریم، می‌بینیم که اهداف اسرائیل از انجام چنین عملی کاملا واضح است، از اولین لحظات پس از انفجار، در حالی که هنوز ارتش، سرویس امنیتی و حکومت لبنان از این واقعه مبهوت بودند، ما شاهد بودیم در فضای رسانه‌ای لبنان، نوک پیکان حملات به سمت حزب‌الله نشانه رفت.

اصغری ثانی اضافه کرد: در کانون این حملاتی که به حزب‌الله می‌شد، کلید واژه انبار موشکی بسیار پررنگ بود و اظهاراتی در خصوص ربط دادن این انبار به ایران، حزب‌الله و گروه‌های مقاومت مطرح می‌شد. از طرفی رئیس جمهور فرانسه نیز وارد لبنان می‌شود و صحبت از اصلاحات اساسی در این کشور می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه افکار عمومی لبنان همواره با حزب‌الله بوده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل دشمنان محور مقاومت همواره در خلع سلاح حزب‌الله به بن‌بست برخوردند. به نظر من حادثه ای که در بیروت رخ داد، چندین هدف را دنبال می‌کرد. اولین اهداف تحریم محور مقاومت به یک درگیری کنترل شده بود تا به این وسیله هم یک پل برای پیروزی ترامپ ساخته شود و هم تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: همچنین بازیگران این حادثه در پی بسیج کردن افکار عمومی لبنان علیه حزب‌الله بودند تا به این وسیله بتوانند پروژه خلع سلاح حزب‌الله را پیش ببرند که البته طبق تحلیل‌هایی که اخیرا در لبنان مطرح می‌شود این یک پروژه از پیش شکست خورده است.

اصغری ثانی با اشاره به نزدیک بودن نخست وزیر لبنان به حزب‌الله، اضافه کرد: بازیگران این حادثه حداقل به یکی از اهداف خود که سقوط دولت لبنان بود، دست پیدا کرده‌اند و در حال حاضر نیز شایعاتی مبنی بر به نخست وزیری رسیدن سعد حریری به گوش می‌رسد. تمام این موارد در کنار هم، حدس دست داشتن اسرائیل در این ماجرا را تقویت می‌کنند.

حضور کشورهای مختلف در لبنان پس از انفجار اخیر این کشور، لزوما به معنای وزن‌کشی سیاسی نیست

وی ضمن اشاره به اینکه در نظام بین‌الملل فرانسه همواره کوشیده است تا خود را به عنوان یک رقیب استراتژیک برای آمریکا نشان دهد، گفت: در جریان سفر آقای روحانی به نیویورک نیز رئیس جمهور فرانسه بسیار سعی کرد تا خود را به عنوان یک میانجی و فرانسه را به عنوان یک بازیگر موثر در نظام بین‌الملل نشان دهد. اما همواره قدری از این هدف خود عقب بوده است. لذا همواره در هر پدیده‌ای که به نوعی به فرانسه مربوط می‌شود، فرانسوی‌ها به دنبال بازیگری هستند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: فرانسه از همان ابتدای تاسیس لبنان نفوذ بالایی در این کشور داشته است که این به دلیل مسیحی بودن بخشی از جمعیت این کشور است. لذا حضور مکرون در لبنان پس از حادثه اخیر این کشور، موضوعی قابل درک است.

اصغری ثانی با اشاره به اینکه در نظام بین‌الملل کشورها همواره به دنبال ارتقاء جایگاه و نفوذ خود هستند، خاطر نشان کرد: کشورها در این راه از هر پدیده‌ای استفاده می‌کنند. در موضوع لبنان نیز بسیاری از کشورها از جمله کشورهایی که حتی از نظر ژئوپولیتیک و منطقه‌ای منافعی در لبنان ندارند نیز به این مسئله ورود کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان حضور بسیاری از کشورها در لبنان را به عنوان یک وزن‌کشی سیاسی مطرح کرد.

وی افزود: ما هنگامی می‌توانیم از وزن کشی سیاسی صحبت کنیم که موضوعی در سطح سیاست بین‌الملل و با تاثیرگذاری بر بسیاری از کشورها مطرح باشد. اما در مورد لبنان، ما با موضوعی داخلی روبرو هستیم. دولت لبنان از هم پاشیده است و اوضاع داخلی این کشور نیز متاثر از بحران‌های کرونا و اقتصادی است و لبنان اوضاع اقتصادی بسیار اسفناکی دارد. موج بیکاری و کمبود مواد غذایی در این کشور بسیار گسترده شده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نحوه توزیع قدرت در قانون اساسی لبنان به گونه ای است که از همان ابتدا بنا بی‌ثباتی سیاسی در این کشور گذاشته شده است، عنوان کرد: این کشور همچنین دارای یک بافت طایفه‌ای نیز هست. بنابراین با توجه به مجموع مواردی که ذکر شد، من فکر می‌کنم کشورهای غربی به حادثه پیش‌آمده در لبنان به چشم یک فرصت برای بازسازی ساختار سیاسی و اقتصادی این کشور به نفع غرب و به ضرر جبهه مقاومت نگاه می‌کنند.  

اصغری ثانی در خصوص شباهت بین الگو ناآرامی‌های لبنان با الگو ناآرامی‌های چند ماه پیش عراق، اظهار کرد: از سال 2003 و از لحظه سقوط دولت صدام در عراق، اهدافی که آمریکایی ها از سقوط صدام و دنیای پس از او در عراق دنبال می‌کنند، تا به الآن تغییری نکرده است. این اهداف کاملا ژئوپولیتیکی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی‌اند. در این مسیر آمریکایی‌ها هرگز فکر نمی‌کردند سقوط صدام به گسترش بیش از پیش وزن سیاسی، امنیتی و اقتصادی جریان شیعی و گروه‌های مقاومت در عراق منجر شود، اما چنین اتفاقی افتاد.

با وجود تمام سنگ‌اندازی‌های آمریکا، حزب‌الله همچنان پرقدرت در حال ادامه دادن به کار خود است

وی با اشاره به کسب اکثریت آرا توسط احزاب شیعی در تمامی انتخابات عراق، بیان کرد: روز به روز نهاد شیعی در عراق در حال گسترش و تقویت شدن است؛ که همه اینها به ضرر آمریکا است. آمریکایی‌ها بیش از هر چیزی از این نهاد سازی‌های وابسته به محور مقاومت وحشت دارند. این نهاد سازی‌ها در مبارزه با داعش، به خوبی کارایی خود را نشان دادند. در بحث مبارزه با داعش، هم آمریکا و هم ائتلاف ناتو به قضیه ورود کردند، اما ما دیدیم داعش روز به روز فعالیت خود را گسترده تر می‌کرد و در نهایت این محور مقاومت بود که باعث شکست داعش شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها از این دیدگاه به قضیه نگاه می‌کنند که حالا که محور مقاومت توانسته نیروی مهیبی مانند داعش را شکست دهد، پس می‌تواند چنین شکستی را به آنان نیز تحمیل کند. بنابراین آمریکا به سمت ترور سردار سلیمانی به عنوان نقطه مرکزی محور مقاومت پیش رفت تا شاید با انجام این عمل بتواند محور مقاومت را دچار مشکل کنند، اما چنین اتفاقی نیفتاد و محور مقاومت همچنان در حال ادامه دادن به کار خود است و مانند گذشته همچنان قوی و مستحکم در مقابل جبهه آمریکایی، صهیونیستی و سعودی ایستادگی و مقاومت می‌کند.

اصغری ثانی ضمن اشاره به ناآرامی‌های اخیر لبنان، گفت: مطمئنا سرویس‌های امنیتی زیادی در حال بازیگری در لبنان هستند و به نظر من این گروه‌ها از قبل سازماندهی شده‌اند. معمولا در چنین مواقعی که بحران و حادثه‌ای تلخ درکشوری رخ می‌دهد، مردم نسبت به گذشته متحدتر می‌شوند و سعی می‌کنند با همیاری و به کمک هم، مشکلات دولت را کم کنند. اما پس از انفجار بیروت یک سری گروه‌های سازمان داده شده، درحال انجام تجمعات از پیش تعیین شده هستند و شعارهایی با جهت کاملا مشخص شده‌ای را سر می‌دهند.

وی ضمن اشاره به سقوط دولت لبنان، بیان کرد: ما هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد و من فکرمی‌کنم هنوز برای دیدن اینکه ایران تا چه اندازه می‌تواند در تحولات در حال وقوع در لبنان نقش موثر داشته باشد، باید صبر کنیم اما به نظر من واکنش مثبت حزب‌الله به حضور فرانسه در لبنان، تا حدودی نقشه‌ای که برای بیشتر تعمق بخشیدن به بحران لبنان کشیده شده بود را با شکست مواجه کرد.

آیا لبنان به سرنوشت سوریه دچار می‌شود؟

 این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در خصوص امکان تبدیل شدن لبنان به سوریه ای دیگر، ضمن بیان اینکه لبنان مستعد درگیری است و تاریخ این کشور مملو از درگیری‌های فرقه‌ای و طایفه‌ای است، خاطر نشان کرد: وقوع هیچ حادثه‌ای در لبنان دور از انتظار نیست اما بنا به دلایلی این کشور نسبت به سوریه از اهمیت بیشتری برای غرب برخوردار است.

اصغری ثانی ادامه داد: لبنان دارای جمعیت قابل توجهی از مسیحیان است، کشوری چند طایفه‌ای است و ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی لبنان با سوریه فرق دارد و همچنین جغرافیای این دو کشور نیز باهم متفاوت است. به نظر من امکان وقوع درگیری‌های داخلی در لبنان وجود دارد اما تبدیل شدن لبنان به سوریه و وقوع آن همه خسارات در لبنان، بعید است و نهادهای بین‌المللی نیز نسبت به این قضیه دخالت‌های بیشتری خواهند داشت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در حال حاضر در لبنان فضایی شکل گرفته است که مانع از به گوش رسیدن صدای حزب‌الله می‌شود، به زودی نتایج اولیه بررسی‌ها، دلیل انفجار را روشن خواهد کرد. اگر این انفجار یک حمله تروریستی یا حمله خارجی باشد و یا دلیل دیگری داشته باشد، هر کدام ابعاد متفاوتی به موضوع می‌دهند. به نظر من حزب‌الله باید تا روشن شدن نتیجه بررسی ها صبر کند و حتی به این روشنگری کمک نیز کند.

احتمال حمله نظامی اسرائیل به لبنان در چنین شرایطی بعید به نظر می‌رسد

اصغری ثانی ضمن بعید دانستن احتمال حمله اسرائیل به لبنان در بحبوحه ناآرامی‌های این کشور، عنوان کرد: این موضوع واکنش سخت افکار عمومی بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت‌. لبنان در حال حاضر سخت بحران‌زده شده است و بسیاری انفجار رخ داده در این کشور را با انفجار هسته‌ای ژاپن مقایسه می‌کنند.

وی افزود: این حادثه به کشته و زخمی شدن صدها تن و بی‌خانمان شدن ده‌ها هزار نفر از مردم لبنان منجر شده است، بسیاری از نهادها و تاسیسات حیاتی این کشور از بین رفته است و وحشتی عمومی بر لبنان غالب و احساسات مردم این کشور نیز به شدت جریحه دار و اقتصاد این کشور نیز به شدت آسیب دیده است. اگر اسرائیل به چنین کشوری حمله کند، مطمئنا با واکنش منفی افکار عمومی بین‌المللی مواجه خواهد شد. اگر اسرائیل تصمیم داشت تهاجم آشکاری را به لبنان داشته باشد، دیگر چنین انفجاری در بیروت رخ نمی‌داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی لبنان انفجار بیروت تحلیلگر مسائل بین الملل تحریم های تسلیحاتی رژیم صهیونیستی نظام بین الملل عنوان یک ضمن اشاره محور مقاومت آمریکایی ها برای پیروزی افکار عمومی حال حاضر بین المللی نظر من حزب الله کشور نیز منطقه ای گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۹۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم؛ محمد ستایش پور، دبیر علمی این نشست با بیان اینکه مبانی و اصول حقوق بشر در دنیا آمریکایی سازی شده است گفت: حتی آمریکا حقوق بشری را که توسط خودش تدوین شده و به دنیا ارائه می‌شود را هم در مواجهه با مسئله فلسطین و حقوق معترضان دانشگاهی خود نقض می‌کند و در رویارویی با مسئله حقوق بشر با سیاست‌های دوگانه رفتار می‌کند.

همچنین غلامعلی قاسمی، دانشیار گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه قم با بیان اینکه فشار افکار عمومی می‌تواند بر سیاست‌های سران کشور‌های اروپایی و آمریکا در خصوص پایان جنگ غزه تاثیرگذار باشد، گفت: تجمعاتی از این دست می‌تواند به کاهش حمایت‌های همه جانبه سران کشور‌های غربی و آمریکایی از رژیم صهیونیستی منجر شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • اصفهان برترین استان در استعدادیابی کشتی
  • استقبال دانشجویان از نخستین تور شهروندی عمران و پیشرفت شهرداری شیراز
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است