Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@00:58:04 GMT

مسدودسازی وی چت ضربه مهلک به فروش آیفون

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۹۳۱۵

دونالد ترامپ به‌تازگی فرمان اجرایی جدیدی برای مسدودسازی فعالیت‌های شرکت چینی تنسنت امضا کرده که می‌تواند عواقب متعددی در پی داشته باشد. طبق این فرمان اجرایی، اپلیکیشن‌های زیرمجموعه‌ی تنسنت که شاید مهم‌ترین آن‌ها وی‌چت باشد، باید مسدود شوند. در چند روز اخیر، از تصمیم جدید دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی بارهاوبارها انتقاد شده است و برخی تحلیلگران نیز نگاهی به عواقب آن انداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مینگ‌چی کو یکی از تحلیلگران نام‌آشنای بازار است که محصولات اپل را بررسی می‌کند و معمولا جزئیات مربوط به محصولات معرفی‌نشده‌ را دردسترس عموم می‌گذارد. او نگران است که مسدودسازی وی‌چت بر میزان فروش گوشی آیفون در چین به‌طور محسوسی اثر منفی بگذارد.

 

اگر فرمان اجرایی جدید ترامپ به‌مرحله‌ی عملیاتی برسد، اپل طبق قانون مجبور می‌شود وی‌چت را از فروشگاه آنلاین اپ‌استور در سراسر دنیا حذف کند. وی‌چت برای بازار موبایل چین اپلیکیشن بسیار مهمی است؛ البته شاید این موضوع برای افراد ساکن در خارج از چین چندان ملموس نباشد. بااین‌حال، بهتر است بدانید طبق گفته‌ی گزارشگران، وی‌چت در چین به‌اندازه‌ی خود گوشی اهمیت دارد.

 

مینگ‌چی کو می‌گوید اهمیت وی‌چت به‌حدی زیاد است که اگر از اپ‌استور حذف شود، ممکن است میزان فروش آیفون‌ها حداکثر ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. امروزه، اپل سهم بسیار کمی از بازار چین را ازآنِ خود کرده و در آنجا رقبای قدرتمندی دارد که همگی برندهایی چینی هستند. اپل همواره در تلاش است سهم خود را از بازار پراهمیت چین افزایش دهد؛ اما حذف وی‌چت می‌تواند سال‌ها زحمات اپل را برای افزایش سهمش یک‌شبه به‌باد دهد.

 

وی‌چت برای کاربران چینی بسیار فراتر از صرفا اپلیکیشن پیام‌رسان ساده است؛ زیرا ازطریق وی‌چت می‌توانند پرداخت‌ها را انجام دهند، با دوستان و خانواده حرف بزنند، اخبار جدید را بخوانند، آنلاین خرید کنند و کارهای بسیار بیشتری انجام دهند. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند حضور وی‌چت در آیفون‌ها همچون حضور سیستم‌عاملی در داخل سیستم‌عاملی دیگر است؛ زیرا وی‌چت قابلیت‌های بسیار زیاد و متنوعی دارد و انجام انواع کارها را به‌سادگی امکان‌پذیر می‌کند.

 

طبق فرمان اجرایی ترامپ، تمامی تراکنش‌های مالی بین وی‌چت با شرکت‌های آمریکایی باید متوقف شود. بدین‌ترتیب، اپل برای سازگاری با قوانین باید وی‌چت را در تمامی مناطق دنیا از اپ‌استور حذف کند. این فرمان اجرایی حدودا ۴۵ روز دیگر عملیاتی می‌شود و پس‌از‌آن، اپل ازطریق حذف وی‌چت باید ارتباطات تجاری خود را با این شرکت قطع کند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند دولت ترامپ تا فرارسیدن زمان عملیاتی‌شدن فرمان جدید، تعدادی از بندهای قانون را برخواهد داشت و کمتر سخت خواهد گرفت.

 

اگر طبق فرمان اجرایی ترامپ، اپل مجبور باشد وی‌چت را صرفا در اپ‌استور آمریکا حذف کند، قطعا خطر زیادی متوجه فروش آیفون‌های این شرکت در چین نخواهد شد. مینگ‌چی کو می‌گوید اگر این اتفاق رخ دهد، فروش آیفون‌ها حداکثر ۳ تا ۶ درصد کاهش پیدا می‌کند.

 

این نخستین‌باری نیست که ترامپ علیه اپلیکیشن‌های چینی اقدام می‌کند. هفته‌ها است تنش بین دولت آمریکا و شبکه‌ی اجتماعی بزرگ تیک‌تاک را شاهد هستیم؛ شبکه‌ای که بایت‌دنس آن را طراحی و منتشر کرده است. ترامپ می‌گوید تیک‌تاک وابسته به دولت چین است و داده‌های ۱۰۰ میلیون کاربر آمریکایی را برای اهداف جاسوسی جمع‌آوری می‌کند. تیک‌تاک ضمن رد این ادعاها می‌گوید حاضر است با شرکتی آمریکایی بر سر فروش واحد تجاری‌‌اش در آمریکا به‌توافق برسد. از مایکروسافت به‌عنوان جدی‌ترین مذاکره‌کننده با بایت‌دنس یاد می‌شود؛ بااین‌حال، برخی از گزارش‌ها نام‌های دیگری همچون توییتر را هم مطرح کرده‌اند.

 

تحلیلگران پیش‌تر ابعاد دیگر مسدودسازی وی‌چت را بررسی کرده‌اند. تنسنت تاکنون در شرکت‌های آمریکایی زیادی سرمایه‌گذاری کرده و قطع ارتباط تجاری با این شرکت می‌تواند آثار زیان‌باری برای برخی شرکت‌های آمریکایی به‌دنبال داشته باشد. یکی از تحلیلگران معروف آمریکایی در سال ۲۰۱۷ گفته بود محبوبیت وی‌‌چت در چین با هیچ سرویس دیگری مقایسه‌شدنی نیست. او ادعا می‌کند مزیت‌های متعددی که وی‌چت ارائه می‌دهد باعث می‌شوند این اپلیکیشن «خود گوشیِ شما باشد» و در چین بیشتر از هر جای دیگری «گوشی‌تان همه‌چیزِ شما است».

اگر وی‌چت روی گوشی در‌دسترس نباشد، بسیاری از مشتریان اپل آیفون‌ها را کنار می‌گذارند. کنارگذاشتن آیفون‌ها به دو طریق به اپل ضربه می‌زند: ۱. در روش مستقیم، فروش آیفون‌ها کاهش می‌یابد؛ ۲. در روش غیرمستقیم، کاربران چینی کمتری پیدا می‌شوند که در اپ‌استور پول خرج کنند. براساس برخی از گزارش‌ها، کاربران چینی آوریل ۲۰۲۰ (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹) بیش از ۱٫۵۳ میلیارد دلار پول در اپ‌استور خرج کرده‌اند.

منبع: زومیت

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: آیفون اپل گوشی هوشمند وی چت مسدودسازی فروش آیفون ها فرمان اجرایی اپ استور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوای «تیک تاک» و جو بایدن بالا گرفت

لایحه‌ای که روز گذشته توسط مجلس سنا ایالات متحده به‌منظور «فیلترشدن یا فروش تیک تاک» تصویب شده بود، حالا با امضای «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به یک قانون تبدیل شده است. بایدن مجموعه‌ای از لوایح را امضا کرده است که شامل «قانون حمایت از آمریکایی‌ها در برابر برنامه‌های کنترل‌شده توسط دشمنان خارجی» می‌شود و حالا Bytedance یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را به فروش برساند یا با ممنوعیت آن روبرو شود. در واکنش به این موضوع، مدیرعامل تیک تاک ویدیویی را منتشر کرده که در آن می‌گوید «اطمینان داشته باشید که ما هیچ جا نمی‌رویم.»

در پاسخ به این اقدام، تیک تاک در بیانیه‌ای گفت که این قانون را در دادگاه به چالش خواهد کشید که این امر می‌تواند روند فروش یا ممنوعیت شبکه اجتماعی را به تعویق بیندازد.

در متن بیانیه این شرکت آمده است: «معتقدیم که حقایق و قانون به نفع ماست و ما در نهایت پیروز خواهیم شد. واقعیت این است که ما میلیارد‌ها دلار برای ایمن نگه‌داشتن داده‌های کاربران ایالات متحده سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و پلتفرم خود را از نفوذ و دستکاری خارجی دور نگه داریم. این ممنوعیت هفت میلیون کسب‌وکار را ویران خواهد کرد و ۱۷۰ میلیون آمریکایی را سرکوب می‌کند.»

«شو زی چو»، مدیرعامل تیک تاک نیز با انتشار ویدیویی، از این قانون به‌عنوان «لحظه‌ای ناامیدکننده» برای شرکت یاد کرد و گفت: «اشتباه نکنید. این یک ممنوعیت برای تیک تاک و یک ممنوعیت برای شما و صدای شماست. این قانون در واقع طعنه‌آمیز است، زیرا آزادی بیان در تیک تاک منعکس‌کننده همان ارزش‌های آمریکایی است که ایالات متحده را به نور امید آزادی تبدیل می‌کند.»

این قانون به Bytedance، شرکت مالک تیک‌تاک که در چین مستقر است، یک سال فرصت می‌دهد تا شبکه اجتماعی خود را به مالک جدیدی بفروشد. اگر شرکت چینی نتواند چنین کاری را انجام دهد، TikTok از حضور در استور‌های برنامه و سرویس‌های میزبانی وب ایالات متحده منع خواهد شد.

برخلاف تلاش‌های قبلی برای فروش یا ممنوعیت اجباری تیک تاک، «قانون محافظت از آمریکایی‌ها در برابر برنامه‌های کاربردی کنترل‌شده توسط دشمنان خارجی» از حمایت گسترده دو حزبی برخوردار بوده است و توانست با سرعت قابل توجهی در کنگره پیشرفت کند.

منبع: ایلنا

tags # جو بایدن ، پلتفرم سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • دعوای «تیک تاک» و جو بایدن بالا گرفت
  • سقوط شدید فروش گوشی‌های اپل در چین
  • فروش بیش از ۵۵ هزار تن گوگرد در پالایشگاه گاز ایلام
  • جهش همزمان تولید و فروش شرکت نفت ایرانول در سال جدید
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • خرید آیفون در چین کاهش یافت
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • ترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی