Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@05:33:22 GMT

«شهر سوخته» به «هنروتجربه» می‌آید

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۹۵۲۲

«شهر سوخته» به «هنروتجربه» می‌آید

فیلم مستند داستانی «شهر سوخته» از شنبه ۲۵ مرداد در سینما‌های «هنروتجربه» اکران می‌شود.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی فیلم، مستند داستانی «شهر سوخته» به کارگردانی ناصر پویش از روز شنبه ۲۵ مرداد در سینما‌های «هنروتجربه» اکران می‌شود.

این فیلم درباره منطقه شهر سوخته زابل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهری که یکی از بلندترین تمدن‌های دوران سپیده دم تاریخ را داشته‌است. کاوش‌هایی که در چندین دهه اخیر در این شهر صورت گرفته بسیاری از یافته‌های باستان‌شناسان و تاریخ‌نویسان را دگرگون کرده است و این فیلم تلاش دارد تا بخشی از این یافته‌ها را به تصویر بکشد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «همزمان با کاوش باستان شناسی در شهر سوخته صدایی از اعماق خاک شنیده می‌شود. فیلم در حالی که همراه با باستان‌شناسان به روایت گزارشی و لحظه به لحظه از کاوش‌ها می‌پردازد، موازی با آن به جست‌وجوی صدا در اعماق خاک و به اعماق تاریخ می‌رود تا با مردم کهنسال شهر سوخته همراه شود …»

ناصر پویش با نام اصلی ناصر منصور افشاری تاکنون فیلمنامه و کتاب‌های سینمایی متعددی تالیف و چندین فیلم کوتاه از جمله «پاسخ»، «کودک و شمشیر»، «خاک گرم» و تله‌فیلم «شبیه شیدایی» را کارگردانی کرده است. پویش سابقه نگارش فیلمنامه «زنان+مردان» را با عباس کیارستمی دارد و تاکنون چندین فیلمنامه، چون «سونات شرقی»، «چهل و چهار»، «گنجشک‌های خیابان، ولی عصر»، «شیخ اشراق» و … را به رشته تحریر در آورده است.

پویش تحقیق و نگارش فیلمنامه «شهر سوخته» را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرد و پس از صرف یک سال پژوهش و نگارش فیلمنامه کار متوقف شد، اما دوباره در سال ۱۳۹۶ این فیلم با سرمایه شخصی ساخته و آماده نمایش شد.

مستند داستانی «شهر سوخته» پیش از این در دانشگاه استنفورد به نمایش درآمده است.

پویش در این‌باره توضیح می‌دهد: در دانشگاه استنفورد به من گفتند هیات کارشناسی ما فیلم را دیده و پسندیده‌اند. بعد از نمایش پرانرژی فیلم و جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه استنفورد آمریکا به من خبر دادند بهرام بیضایی سلام رساندند و خسته نباشید گفتند و حتی تمایل داشتند فیلم را دوباره ببینند که متاسفانه با تمرین‌های ایشان در نمایش «داش آکل» مصادف شد. در تیم هیات داوران این دانشگاه استاد بیضایی و خانم مژده شمسایی حضور داشتند و آقای بیضایی گفته بودند برای نمایش فیلم «شهر سوخته» اصلاً شک نکنید.

عوامل این مستند داستانی عبارتند از: تحقیق، نگارش و کارگردانی: ناصر پویش، تدوین: ناصر پویش، افروز خانبلوکی، فیلمبردار: معین نجاری، صدابردار: امید کریم، دستیار کارگردان و دستیار تهیه: رضا وفایی‌نژاد، آهنگساز و نوازنده: حبیب الله آتش‌گر، موسیقی پایان فیلم: محمد مهدی قوام، طراحی و ساخت سفال و مجسمه‌های تاریخی: محمد رحیمی، میلاد رحیمی، تصحیح رنگ: مرتضی مشهودی، صداگذاری و ترکیب: ناصر منصوری، میکس نهایی: عرفان ابراهیمی، دوخت جامه‌های تاریخی: صغری ذکایی، عکس: حامد غلامی، دستیار تحقیق: آیسا پویش، ساخت بنا‌های تاریخی: محمود لکزایی، رضا لکزایی، هادی لکزایی، مهدی لکزایی، محمدرضا لکزایی، سجاد لکزایی، طراح پوستر: مهدی فدوی، روابط عمومی: ساقی سلیمانی، با حضور: منصور سجادی، روح الله شیرازی، انریکو اسکالونه، جورجو وینچنتی، مریم رمضانی، بازیگران: ناهید نارویی، حسین خواجه، حسین محمدقاسمی، شقایق بارانی، خسرو لطفی نسب، محمد رحیمی، فرشته میر، جمشید رشیدپور، شهلا جهان تیغ، شبنم جهان تیغ، فتانه عیسی زیی، محمود لکزایی، حمیدرضا پودینه، بازیگران نوجوان و خردسال: نجمه میر، بهار لکزایی، یاسین لکزایی، یزدان لکزایی، محمد جواد لکزایی، شقایق لکزایی، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار: ناصر افشاری.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فیلم مستند ساخت تله فیلم سینما و تئاتر مستند داستانی شهر سوخته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۹۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دیگر از دیدن سریال‌های «نون. خ» و «زیرخاکی» نمی خندیم

همشهری آنلاین: حتما برای‌تان پیش آمده که در محفل و مجلسی جدی ـــ و حتی بگذارید بگوییم عبوس ـــ حاضر باشید که به هر دلیلی نباید بخندید؛ یعنی در آنجا خندیدن از نظر اخلاقی، عملی نادرست تلقی می‌شده است اما ناگهان خنده به زیر پوست‌تان خزیده و عضلات صورت‌تان را چنان به هر سو کشیده که چاره‌ای جز خندیدن نداشته‌اید. به‌ احتمال زیاد در این وضعیت سعی کرده‌اید با پرت‌کردن فکرتان از موضوعی که شما را به خنده می‌اندازد یا با فشار زبان به سقف دهان‌تان یا مَکِش قشر درونی چپ و راست لپ‌تان یا با منقبض کردن عضلات صورت‌تان‌ جلوی خنده‌تان را بگیرید. بماند که در چنین موقعیتی چهره آدم چقدر خنده‌دار و مسخره می‌شود و حتی ممکن است به سوءتفاهم بیشتری دامن بزند. خندیدن خصلتی انسانی است و نمی‌توان کسی را به دلیل خندیدن سرزنش کرد. خنده را می‌توان مثل سلاحی شخصی یا رویکردی فردی در مقابله با مشکلات به‌کار گرفت اما پرواضح است که هر موضوعی مسبب خنده نمی‌شود. این نکته‌ای است که فیلمنامه‌نویسان سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی از آن غافل‌اند.

آنری برگسون (متولد ۱۸ اکتبر ۱۸۵۹ ـ درگذشته ۴ ژانویه سال ۱۹۴۱)، فیلسوف نامدار فرانسوی، رساله‌ای موجز و مختصر در باب خنده دارد که به فارسی هم ترجمه شده است. برگسون در این اثر کم‌حجم اما بدیع و عمیق، سه خصلت اصلی برای خنده برمی‌شمرد. اول اینکه خنده خصلتی انسانی است. اگر شیء یا حیوانی و به‌طور کلی هر پدیده‌ای انسان را به خندیدن وادارد، به اعتقاد برگسون، به دلیل رفتار یا حالت انسانی آن است. از این منظر، انسان صرفا جانداری نیست که می‌خندد بلکه جانداری است که می‌خنداند و اگر ما به چیزی (اعم از جاندار یا غیرجاندار) می‌خندیم، حتما به سبب شباهتش به انسان یا تأثیر انسان بر آن است. ویژگی دومی که برگسون، آن را با خنده ملازم می‌داند، بی‌احساسی است. منظور برگسون از بی‌احساسی، متاثر نشدن است؛ نوعی برخورد عاری از احساس و از سر شعور و منطق برای خندیدن به موضوعی لازم است. اگر ما از زمین‌خوردن چاپلین یا سقوط باستر کیتون متاثر شویم، توانایی خندیدن به موقعیت آنها را از دست می‌دهیم؛ پس برخورد سرد و منطقی با پدیده‌ای احساسی و غیرمنطقی است که ما را به خنده می‌اندازد. نکته سوم، مسری‌بودن خنده است. برگسون برای خنده، نقشی اجتماعی قائل است و معتقد است که خنده به نوعی تفاهم و اشتراک نیاز دارد. در واقع خنده به درک متقابلی نیاز دارد تا گروهی از افراد را درگیر کند. از دید برگسون، خنده حاصل غفلت است و نوعی مجازات اجتماعی برای شخصِ غافل محسوب می‌شود. کسی که به هر دلیلی در اجتماع، موجبات خنده دیگران را فراهم می‌سازد، غفلتی کرده که او را از وضعی طبیعی که مورد پذیرش اجتماع است خارج کرده و به موضوع خنده سایرین بدل کرده است.

جدا از آشنایی با تکنیک‌های فیلمنامه‌نویسی و نگارش سریال‌های تلویزیونی، توجه به این ۳ خصلت خنده در نگارش یک فیلمنامه موفق برای سینما یا تلویزیون بسیار مهم است. نویسنده‌ای که هیچ تلقی‌ای از این خصلت‌ها ندارد مدام دست به دامن کلیشه‌ها برای خنداندن مخاطب می‌شود و در آخر هم ناکام می‌ماند. بخشی از علت شکست دو سریال کمدی نوروز و ماه رمضان امسال را باید در این ناآشنایی جست‌وجو کرد.

کد خبر 846940 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها فلسفه خبر مهم فیلمنامه - فیلنامه نویس مجله فلسفه تلویزیون - صدا و سیما

دیگر خبرها

  • جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان
  • چرا دیگر از دیدن سریال‌های «نون. خ» و «زیرخاکی» نمی‌خندیم
  • چرا دیگر از دیدن سریال‌های «نون. خ» و «زیرخاکی» نمی خندیم
  • دیدن «مست عشق» را به دیگران پیشنهاد کنید / از کار با «حسن فتحی» لذت بردم
  • آن چه از تهاجم ناکام آمریکایی‌ها بر پهنه کویر طبس باقی ماند
  • همبازی شدن آل پاچینو و دن استیونز در یک فیلم ترسناک
  • افشاگری درباره رفتار‌های جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری
  • افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری
  • دشواری کار با جانی دپ از زبان فیلمساز فرانسوی
  • پوران درخشنده: «عشق» را باید خارج از ایران ساخت