Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@08:09:11 GMT

ارتباط ژن با سکته مغزی در آفریقایی ها

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۰۶۲۰

ارتباط ژن با سکته مغزی در آفریقایی ها

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه ای جدید نشان داده است که یک ژن درگیر در دیابت، متابولیسم لیپیدها و بیماری عروق کرونر ممکن است بر افزایش خطر سکته در افراد آفریقایی تبار نقش داشته باشد.

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، سکته مغزی سالانه حدود 140هزار نفر را در ایالات متحده می کشد و علت اصلی ناتوانی در دراز مدت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از بیماری قلبی، سکته مغزی دومین علت اصلی مرگ در سراسر جهان است.در آمریکا، خطر ابتلا به سکته مغزی برای افراد سیاه پوست حداقل 1.6 برابر بیشتر از افراد سفید پوست است. سیاهپوستان همچنین از هر گروه قومی یا نژادی بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را دارند.

درک بهتر این افزایش حساسیت می تواند به پزشکان و سیاستگذاران بهداشت کمک کند تا علل اساسی را برطرف کنند. این چالش بسیار پیچیده است زیرا سکته مغزی با عوامل خطرزای محیطی و ژنتیکی متعدد همراه است.

دانشمندان دریافتند که ژنها 38درصد خطر ابتلا به شایعترین نوع سکته مغزی، سکته مغزی ایسکمی را دارند. این سکته هنگامی رخ می دهد که ایجاد پلاک چربی در دیواره شریان هایی که خون را به مغز می رسانند باعث کمبود اکسیژن مغز می شود.

با این وجود، اکثر مطالعات ژنتیکی قبلی با وجود تأثیر نامتناسب این بیماری بر مردم با اجداد آفریقا، روی افراد تبار اروپایی متمرکز شده است.

اما اخیراً، یک تیم بین المللی از دانشمندان بزرگترین تحقیقات تا به امروز را در مورد افزایش حساسیت ژنتیکی افراد سیاه پوست به سکته مغزی ایسکمی انجام دادند.

محققان یک نوع ژنتیک خاص را شناسایی کردند که به طور قابل توجهی با سکته مغزی در بین افراد تبار آفریقا مرتبط است و همچنین 29 نامزد ژنتیکی دیگر برای افزایش خطر وجود دارد.

برادفورد ورال، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه ویرجینیا می گوید: با توجه به فشاری که مردم آفریقایی در اثر سکته مغزی و سایر بیماری های مغزی دارند، عدم بررسی عوامل خطر در این گروه یک شکاف اساسی است. کار ما گامی مهم در جهت پر کردن این شکاف است، اگرچه کارهای بیشتری نیز باید انجام شود. این یافته ها بینش بیشتری در مورد عوامل خاص قومی و جهانی برای کاهش دومین علت مرگ و میر در سراسر جهان فراهم می کند.

دانشمندان تحقیقات خود را در ژورنال Stroke منتشر کرده اند.این تیم برای تجزیه و تحلیل داده های 13 مطالعه را جمع آوری کرده و به آنها امکان مقایسه ژنوم بیش از 22000 نفر از تبار آفریقایی را می دهد.در این گروه 3،734 نفر سکته مغزی ایسکمی را تجربه کرده بودند و 18317 نفر مبتلا به این بیماری نبودند.

دانشمندان نوع خاصی را در یک حرف ژنتیکی یا پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNP) شناسایی کردند که به طور قابل توجهی با خطر سکته مغزی در بین سیاه پوستان همراه بود.

این نوع به نام HNF1A است و در تحقیقات قبلی در متابولیسم لیپیدها و تولید مولکولی به نام پروتئین واکنشی C نقش داشته است که در پاسخ به التهاب در کبد ساخته می شود.

تحقیقات همچنین HNF1A را با خطر ابتلا به دیابت ، بیماری عروق کرونر و سکته مغزی مرتبط کرده است. این ژن ، که به ویژه در کبد و لوزالمعده فعال است، یک فاکتور رونویسی، پروتئینی را ایجاد می کند که به تنظیم فعالیت سایر ژن ها کمک می کند.

نویسندگان معتقدند که در آینده ، مطالعاتی مانند آنها از توسعه داروهای دقیق با هدف آسیب پذیری ژنتیکی خاص فرد پشتیبانی می کند.

علاوه بر عوامل سبک زندگی ، نابرابری اجتماعی و اقتصادی احتمالاً نقش مهمی در افزایش خطر سکته مغزی در بین سیاه پوستان ایفا میکند.

انتهای پیام/

178 / 336 ژن ژنوم آفریقایی سکته مغزی سکته قلبی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ژن ژنوم آفریقایی سکته مغزی سکته قلبی سکته مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهرا سید معلمی، اظهار داشت: هدف از این پویش اطلاع رسانی و آموزش در خصوص اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه و سلامت عمومی افراد است. بین سلامت دهان ودندان و سلامت جسمی رابطه مشخصی وجود دارد و برخی از بیماری های دهان و دندان می تواند تاثیراتی در بیماری های دیگر داشته باشند و همینطور برخی بیماری های جسمی نیز می تواند برای دهان ودندان مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان این که مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و سیگار الکترونیکی) از مهم ‌ترین عوامل در ایجاد سرطان دهان بوده و سلامت مغز و قلب با سلامت دهان و دندان در ارتباط است، افزود: بیماری های شدید لثه و دیابت رابطه دو طرفه دارند و هر کدام از آن ها می تواند باعث تشدید بیماری دیگر شود، بنابراین توجه به سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. البته خونریزی لثه‌ها در مسواک زدن نباید باعث ترک مسواک زدن شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که این پویش در روز اول به عنوان «دهان دریچه سلامت» به ارتباط این بیماری ها می پردازد و توجه مردم را به سلامت دهان و دندان معطوف و متمرکز می کند، ادامه داد: در روز دوم نیز شعار «سلامت دهان و دندان؛ سلامت کودک» را خواهیم داشت.

دکتر سیدمعلمی اضافه کرد: در این روز با حضور در مدارس و آموزش به دانش آموزان و معاینات دهان و دندان بچه ها، افزایش آگاهی نسبت به سلامت دهان و دندان را در مدارس و دانش آموزان انجام می شود تا اگر یک دانش آموز به اقدامات بهداشتی، درمانی نیاز داشت به مراکز جامع سلامت جهت دریافت خدمت معرفی شود.

وی بیان کرد: در روز سوم پویش هدف ما بر اهمیت دادن به سلامت دهان و دندان از دیدگاه نهادهای مردمی و سایر نهادهای دولتی متمرکز خواهد بود. در این روز به تبیین نقش سایر نهادها و افراد در بحث سلامت دهان ودندان پرداخته می شود که چه کمک هایی می توانند در این زمینه ایفا کنند. در کل هدف پویش سلامت دهان و دندان، آگاهی بخشی و حساس سازی مردم، جامعه و مسئولان در رابطه با اهمیت سلامت دهان و دندان است.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان با بیان این که خدمات اساسی و مهم دندانپزشکی در مراکز بهداشت برای همگان در دسترس است، گفت: خدمت رایگان دندانپزشکی در مراکز بهداشت در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به افراد ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • ارتباط گُرگرفتگی زنان یائسه با سلامت مغز
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان