Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@15:58:09 GMT

جولان نفس گیر کرونا در نیشابور

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۱۶۴۰

جولان نفس گیر کرونا در نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی زمانی اگر آژیر قرمز به صدا در می‌آمد از مردم درخواست می‌شد برای حفظ جان خود ناشی از بمباران هوایی دشمن متجاوز هر چه سریع‌تر به پناهگاه بروند و حال بعد از گذشت سال‌ها از آن زمان بار دیگر آژیر قرمز به صدا درآمد اما این بار برای جنگ با یک دشمن که دیده نمی‌شود ولی همچنان نفس می‌گیرد.

نیشابور یکی از همان شهرهایی است که تا کنون بارها آژیر قرمز در آن به صدا درآمده، اما برخی بدون توجه به هشدارها و به‌ جای ماندن در پناهگاه با آمدن به خیابان‌ها و اماکن عمومی یک به یک روانه بیمارستان می‌شوند و در این بین هستند افراد بسیاری که تا این لحظه بر اثر همین بی‌توجهی‌ها جان خود را از دست داده‌اند؛ البته قضیه به این سادگی نیست اقتصاد نیز مردم را تحت فشار قرار داده و بسیاری مجبور هستند برای نان از پناهگاه خود خارج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا کنون ۴۰۷ تن در روستا و شهر و همچنین بیمارانی که از دیگر شهرهای اطراف به نیشابور آورده‎اند به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‎اند، یعنی به‌ طور متوسط هر ماه حدود ۶۷ تن بیش از دو و نیم برابر تلفات جنگ در متوسط هر ماه در نیشابور ولی با این وجود هنوز باور نکرده‌ایم که در یک جنگ تمام‌ عیار قرار گرفته‌ایم.

ابتلاء بیش از ۱۰۰ تن از کادر پزشکی و پرستاری و ۵ تن از کارکنان دولتی به ویروس کرونا

در همین خصوص فرماندار شهرستان نیشابور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تا ساعت ۸ صبح ۲۰ مردادماه بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور ۳۸۵ نفر فوت کرده‎اند و اکنون ۹۴ نفر در بیمارستان بستری هستند.

علیرضا قامتی، افزود: هر گاه توانستیم ساختارهای اجتماعی را مدیریت کنیم و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند تعداد بستری‌ها و به تبع مرگ‌ و میر کاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر در این وضعیت تغییری رخ دهد و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود با وضعیت بسیار نامطلوبی مواجه می‌شویم، از سویی چون در پاییز با بیماری‌های ویروسی مواجه هستیم با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود به همین دلیل درخواست داریم مردم بیشتر رعایت کنند.

فرماندار نیشابور مطرح کرد: در پی سفر معاون وزیر بهداشت به شهرستان نیشابور در حوزه تجهیزات پزشکی ۱۰ تخت کامل ای سی یو با همه تجهیزات به شهرستان تعلق گرفت به‌ طوری که حدود ۲۰ درصد دیگر نیز به تجهیزات آی سی یو اضافه شد.

قامتی همچنین تصریح کرد: با تغییراتی که در روند رفتاری این ویروس شاهد هستیم حتی کودک ما نیز درگیر و فوت شده و این نشان می‌دهد میانگین سنی تغییر کرده و نباید فکر کرد که فقط افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای و مسن گرفتار این بیماری می‌شوند.

وی با بیان اینکه تا ۳۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به کرونا در شهرستان ایجاد شده است، بیشترین میزان ابتلا را به خاطر حضور در تجمعات دانست و گفت: هر چند از ابتدا که در شهرستان وضعیت قرمز اعلام شده کلیه تجمعات عروسی و عزا تعطیل اعلام شدند، اما گاه در منازل برخی همچنان تجمعات برگزار می‌شود.

فرماندار نیشابور مطرح کرد: برگزاری این تجمعات آسیب‌هایی را هم در پی داشته به‌ طوری که در یک تجمع عروسی ۵ نفر از یک خانواده درگیر و یک نفر آنها نیز فوت شده است، این اتفاقات موجب آسیب‌هایی برای خود خانواده‌ها می‌شود، باید رفتارها و حتی برخی آداب و فرهنگ‌های خود را متناسب با وضعیت موجود تغییر دهیم.

وی در ادامه با اظهار تأسف از اینکه رئیس بنیاد شهید شهرستان نیشابور که از یک ماه قبل به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری بود و جان خود را از دست داد، افزود: هفته گذشته دو نفر از اعضاء کادر پزشکی درگیر این بیماری شدند و اکنون در حال استراحت هستند.

قامتی اظهار کرد: تا کنون بیش از ۱۰۰ تن از کادر پزشکی و پرستاری و ۵ تن از کارکنان دولتی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، همچنین تا این لحظه بسیاری از تالارها و مراکز دیگری که در حاشیه شهر پروانه فعالیت نداشتند و از سویی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند پلمب شدند و بالغ‌ بر ۱۰۰ مورد تذکر داده شده است.

وی بیان کرد: اکنون در یک جنگ کاملاً نامرئی هستیم، در برابر ما یک دشمن بسیار وحشی قرار دارد که هر روز رفتارش تغییر می‌کند، اما می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کادر پزشکی و پرستاری کمک نمود.

فرماندار نیشابور در خصوص مطلبی که از سوی یکی از نمایندگان نیشابور در مجلس شورای اسلامی مبنی بر فوت ۱۰ نفر به دلیل نبود دستگاه اکسیژن ساز گفته شد، اظهار کرد: از لحظه‌ای که دستگاه اکسیژن ساز قطع شد شخصاً در صحنه حضور داشتم و دو ساعت بعد تأمین کپسول اکسیژن صورت گرفت، در پی بررسی دقیقی که انجام شد حتی یک نفر نسبت به میانگین چند روز تغییری در فوتی‌ها نداشتیم و چنین مسأله‌ای را شاهد نبودیم متأسفانه در این خصوص اطلاعات صحیحی به نماینده داده نشده بود.

با کمبود کیت آزمایشگاهی تشخیص کرونا مواجهیم

در همین خصوص رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه تیر ماه مرگبارترین ماه ابتلا به کرونا در نیشابور بوده است، افزود: متأسفانه در این ماه کرونا جان ۸۵ نفر از همشهریان را گرفت.

محسن عظیمی نژاد، با انتقاد از بی‌توجهی برخی شهروندان نسبت به جدی نگرفتن بیماری کرونا عنوان کرد: حضور در محل کار، اماکن زیارتی،  عروسی، عزا، اماکن عمومی و مهمانی بیشترین مکان‌هایی بوده که افراد به دلیل حضور در آن، به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

وی گفت: در اسفندماه ۴۲ تن، فروردین ۸۰ تن، اردیبهشت ۶۶ تن، خرداد ماه ۵۶ تن و تیر ماه ۸۵ تن و مرداد ماه تاکنون ۷۸ تن در شهرستان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، همچنین ۴۳ درصد فوتی‌ها خانم‌ها و ۵۷ درصد مردان هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه از لحاظ سن ابتلا بر خلاف گذشته از سن ۱۵ سال تا بالای ۸۰ سال درگیر این بیماری شده‌اند، تصریح کرد: ۲ درصد از متوفیان کودکان زیر ۱۵ سال و افراد ۱۵ سال تا ۳۰ سال و ۶ درصد افراد ۳۰ تا ۴۵ سال و ۱۰ درصد در گروه سنی ۴۵ تا ۶۰ سال هستند.

عظیمی نژاد عادی‌انگاری کرونا را از مهمترین عوامل ابتلاء بیشتر جوانان به این ویروس دانست و گفت: میزان ابتلا در جوانان بسیار نگران کننده است.

 وی در ادامه تیر ماه را به عنوان مرگبارترین ماه کرونا در نیشابور با ۸۵ تن فوتی اعلام نمود و افزود: ۹ درصد جان‌باختگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ در نیشابور، فیروزه و زبرخان در روزهای ابتدایی ورود به بیمارستان فوت کرده‌اند.

وی گفت: متأسفانه ٨۶ درصد فوتی‌ها ناشی از بیماری کرونا در بیمارستان و ١٠ درصد خارج از بیمارستان رخ داده است همچنین از ابتداء شیوع بیماری کرونا ١٨ هزار و ١٧٢ نفر کل مراجعان، ۳۶۱۵ تعداد بستری‌ها، ۳۱۱۴ نفر مرخص شده‌اند و برای ۴۶۲۶ نفر آزمایش انجام شده است.

وی یادآور شد، اگر چه از افرادی که با علائم مشکوک مراجعه می‌کنند می‌خواهیم تست بگیریم و این مهمترین راهکار شناسایی بیماران است، اما امکانات کافی نیست و در حال حاضر با کمبود کیت آزمایشگاهی تشخیص کرونا رو به رو هستیم.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت در برابر ویروس کرونا انسانی موجود نیست، اما می‌شود با رعایت پروتکل های بهداشتی، پرهیز از حضور در تجمعات، شستن دست‌ها حداقل با صابون و آب، خودداری از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند و رعایت نکات دیگر بهداشتی که از سوی کارشناسان این حوزه گفته می‌شود خطر ابتلا به عفونت را کاهش داد، اما اگر بخواهیم ساده از کنار این ویروس بگذریم باید هر روز شاهد و منتظر از دست دادن عزیزانمان و حتی گرفتار شدن خود باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس كرونا نيشابور پروتکل های بهداشتی جان خود را از دست ویروس کرونا بیماری کرونا کادر پزشکی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۱۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه اکسفورد و کل تک در آمریکا مشغول توسعه روشی نوین به نام «واکسن شناسی پیشگیرانه»( proactive vaccinology) هستند که هدف آن آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی ویروس های مختلف کرونا است.

این واکسن از آنتی ژن هایی استفاده می کند که در ۸ ویروس کرونای مختلف از جمله ویروسی در خفاش ها وجود دارد. آنتی ژن ماده ای است که واکنش ایمنی در بدن را آغاز می کند.

چنین روندی به سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد تا بخش هایی از آنتی ژن ها را جستجو کند که در ویروس های مختلف، از جمله مواردی که در واکسن وجود ندارد، مشترک است. به عنوان مثال واکسن ویروسSars-CoV-۱ که به همه گیری سارس در ۲۰۰۳ میلادی منجر شد را در بر نمی گیرد.

به طور معمول واکسن ها، مانند نمونه هایی که برای مقابله با کووید۱۹ به کار گرفته شدند، از یک آنتی ژن برای آموزش سیستم ایمنی استفاده می کنند تا ویروس های خاص و جداگانه را هدف بگیرند.

روری هیلز محقق فارغ التحصیل دانشکده داروسازی کمبریج و مولف ارشد پژوهش در این باره می گوید: تمرکز ما توسعه واکسنی است که در مقابل پاندمی ویروس کرونای آینده از انسان ها دفاع کند. باید آن را حتی قبل از آغاز همه گیری آماده کنیم. ما واکسنی ابداع کردیم که در مقابل طیف وسیعی از ویروس های کرونا از جمله نمونه هایی که هنوز ناشناخته هستند، محافظت ایجاد می کند.

نتایج این پژوهش در ژورنال نانوتکنولوژی منتشر شده است.

مارک هاوارث از دانشگاه کمبریج و مولف ارشد تحقیق می گوید: ما نباید منتظر ظهور ویروس کرونای جدید بمانیم. به دانش کافی درباره ویروس های کرونا و واکنش های سیستم ایمنی به آنها دست یافته ایم و اکنون می توانیم واکسن هایی بسازیم که در مقابل شاخه های ناشناخته ویروس کرونا از انسان ها محافظت می کند.

تحقیق نشان داده واکسن جدید که Quartet Nanocage نام گرفته واکنش ایمنی وسیعی در موش ها از جمله حیواناتی که در مقابل Sars-CoV-۲ ایمن شده بودند، ایجاد می کند.

طبق این پژوهش طراحی واکسن ساده تر از نمونه های توسعه یافته است و ا حتمالا در توسعه واکسن هایی برای دیگر مشکلات سلامتی نیز کاربرد دارد. این تحقیق در اوایل ۲۰۲۵ میلادی وارد مرحله یکم آزمایش بالینی می شود.

کد خبر 6099037 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • اعلام آمادگی ۳ هزار و ۵۰۰ زائر پیاده برای تشرف به مشهد در دهه کرامت
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • پیدا شدن فرد گمشده در ارتفاعات شهر بار نیشابور پس از ۳۶ ساعته
  • امدادرسانی به بیش از ۵۰۰ خودرو در سیلاب نیشابور
  • امدادرسانی به بیش از ۵۰۰ خودرو در نیشابور
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان