Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@07:01:38 GMT

اظهارنظر هسته‌ای ترامپ، مغایر با واقعیات جهان امروز

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۱۶۹۷

اظهارنظر هسته‌ای ترامپ، مغایر با واقعیات جهان امروز

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ روز گذشته (سه‌شنبه) مساله خلع سلاح هسته‌ای میان کشورش با روسیه را بزرگترین مشکل کنونی جهان توصیف کرد.

وی طی مصاحبه‌ای رادیویی خاطر نشان کرد: مسائل مرتبط با مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای میان آمریکا و روسیه بزرگترین مشکل حال حاضر جهان به شمار می‌رود.

وی افزود: ما در حال تعامل با مسکو در مورد یک توافق تسلیحاتی هسته‌ای هستیم چون آنها (روس‌ها) نیز خواهان این موضوع هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله بزرگی است. در حال حاضر این بزرگترین مشکل دنیای امروز است.

ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که آمریکا تمایل دارد توافق‌نامه کنترل تسلیحات جدیدی با روسیه و چین و شاید چندین کشور دیگر منعقد کند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز اخیرا گفت که واشنگتن در حال بررسی احتمال تمدید توافق نامه " استارت " جدید است.

قرار است مقامات روسیه و آمریکا ۱۸-۱۶ اوت ( ۲۸-۲۶ مرداد) دور جدید مذاکرات شان را در مورد توافق‌نامه کنترل تسلیحات در وین از سر بگیرند.

ترامپ در حالی مساله خلع سلاح هسته‌ای کشورش با روسیه را بزرگترین مشکل دنیای امروز می‌داند که برخلاف این اظهارنظر وی، اکنون مساله شیوع ویروس کرونا و زمین‌گیر شدن کشورهای جهان در مقابله با این ویروس بزرگترین چالش جهان امروز به شمار می‌رود. در حالی رئیس‌جمهوری آمریکا چالش همه‌گیری کرونا را مساله‌ بزرگی نمی‌داند که کشورش با مشکلات چشمگیری در مقابله با بیماری کووید- ۱۹ دست‌وپنجه نرم می‌کند و عملا وی به دنبال عادی جلوه دادن اوضاع کرونایی آمریکاست.

مساله مهم دیگری که می‌توان در مورد این اظهارنظر ترامپ به آن اشاره کرد این بوده که آمریکا مدتهاست نسبت به درخواست‌های جهانی برای تحقق وعده خلع سلاح هسته‌ای در دنیا بی تفاوت بوده است. جمهوری اسلامی ایران نیز بارها از آمریکا به عنوان یک کشور دارنده تسلیحات اتمی خواسته در مسیر ایجاد دنیایی عاری از تسلیحات هسته‌ای به طور جدی گام بردارد اما واشنگتن در این مسیر اقدام مهمی انجام نداده است.

آمریکا به عنوان اولین استفاده‌کننده از بمب اتم در جهان، تسلیحات هسته‌ای خود را امتیازی برای قدرت‌نمایی در دنیا علیه کشورهای ضعیف‌تر می‌داند و قصدی برای کنار گذاشتن آن نداشته و نخواهد داشت.

افزایش مناقشات بین المللی، خطرناک بودن زرادخانه های هسته ای، فجایعی چون بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، زخمی و کشته شدن هزاران و صدها هزار انسان بی گناه، قدرت تخریبی و کشتار بسیار بالای این تسلیحات باعث شده است تا بیشتر مردم دنیا و کشورها خواستار جهانی عاری از تسلیحات اتمی باشند.

اخیرا نیز هفتادوپنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا بود، جنایتی که دهه‌هاست از یاد بشر نمی‌رود. "پاپ فرانسیس" رهبر کاتولیک های جهان نیز اخیرا تاکید کرد که جهان بدون تسلیحات هسته ای و اتمی، هم ممکن و هم ضروری است. وی خواستار از بین بردن تسلیحات هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی در دنیا شد و گفت: تنها آرزو کردن برای جهان بدون تسلیحات اتمی باعث صلح نمی شود بلکه باید عمل کرد.

آمریکا در حالی بارها خواستار عاری‌سازی کشورهای جهان از تسلیحاته هسته‌ای شده که خود اقدامی در این راستا انجام نداده. این نشان می دهد که واشنگتن علاقه‌ای به ایجاد صلح پایدار در جهان ندارد.

به رغم تعیین روزی به عنوان روز جهانی مقابله با آزمایشات هسته‌ای، هنوز سایه تهدید بمباران اتمی بر کشورهای جهان سنگینی می‌کند. روز جهانی مقابله با آزمایشات هسته‌ای با هدف آگاهی افزایی و آموزش افراد در مورد پیامدهای فاجعه بار آزمایش تسلیحات هسته‌ای برای بشر، محیط‌ زیست و زمین، از سوی سازمان ملل متحد تعیین شده است. هدف از گرامیداشت سالیانه این روز توقف آزمایشات هسته‌ای و برقراری صلح و امنیت در سراسر کره خاکی است. کارشناسان، صاحب‌نظران و سازمان‌های مربوطه از این روز به عنوان فرصتی برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های خود در مورد مسأله تسلیحات و آزمایشات هسته‌ای با جهانیان، استفاده می‌کنند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی خود با دارا بودن تسلیحات هسته ای، بارها فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را در قالب تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نشان داده و دولت ترامپ با خروج از توافق هسته ای(۲۰۱۵) ایران را تحت تحریم‌های یکجانبه قرار داده است.  

این درحالی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی  بزرگترین تهدید اتمی برای جهان امروز هستند.

آمریکا و روسیه در حالی در مذاکرات برای دستیابی به توافق بر سر کنترل تسلیحات هسته‌ای قرار دارند که به نظر می رسد مسیر طولانی برای تحقق یک توافق‌نامه جدید موثر دارند. در این میان پیشتر گفته شد که از چین نیز برای مشارکت در این مذاکرات دعوت به عمل آمده اما پکن تمایلی از خود برای حضور در این نوع مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های واشنگتن نشان نداده است.

برچسب‌ها روسیه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا روسیه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا خلع سلاح هسته ای تسلیحات هسته ای بزرگترین مشکل توافق نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۱۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد

آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بنا به دعوت رئیس سازمان انرژی اتمی و به منظور شرکت در سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای به ایران سفر کرده است، عصر روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار خطاب به گروسی گفت: سفر شما به ایران در زمانی درست بویژه با توجه به شرایط پیچیده و حساس منطقه انجام شده است.

وزیر امور خارجه بر اهمیت جایگاه و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد و افزود: اتخاذ مواضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای جنابعالی به عنوان مدیرکل آژانس علاوه بر کمک موثر در همکاری‌های ایران و آژانس، در بازگشت امنیت و ثبات پایدار در منطقه نیز تاثیرگذارست.

امیرعبداللهیان ضمن تشریح ابعاد عملیات مقتدرانه نیرو‌های مسلح ایران علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تاکید کرد: به دلیل بی عملی شورای امنیت سازمان ملل، گزینه‌ای جز دفاع مشروع براساس حقوق بین‌الملل در مقابل جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم متجاوز باقی نماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی برخی تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر به کارگیری بمب اتمی را تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواند و وظیفه بسیار مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال اینگونه اظهارات خطرناک توسط مقامات رژیمی دارای زرادخانه تسلیحات اتمی را مورد تاکید ویژه قرار داد.

* امیدوارم توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین انجام شود

وزیر امور خارجه با اشاره به سوابق بدعهدی آمریکا در توافقات گذشته در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، تأکید کرد: نباید همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار داشته باشد. 

وی افزود: این همکاری می‌بایست در مسیر درست خود ادامه یابد و در عین حال باید احساس کنیم که در قبال این همکاری، گشایش ایجاد می‌شود. 

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و حضورش در کنفرانس هسته‌ای اصفهان، نقش و موضع ایران در برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه را حائز اهمیت خواند و رویکرد ایران در به رسمیت شناختن و تقویت همکاری اطمینان بخش با آژانس را در همین راستا ارزیابی کرد. 

گروسی تاکید کرد: تقویت روند همکاری بین ایران و آژانس موجب ناکامی طرف‌هایی خواهد شد که با هر توجیه و بهانه‌ای به دنبال تشدید درگیری، تنش و تقابل در منطقه هستند. 

وی با اشاره به سفر موفقیت آمیز قبلی خود به تهران و حصول توافق با ایران، ابراز امیدواری کرد در این سفر نیز توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین صورت پذیرد و در این راستا بر اهمیت مشورت و رایزنی بین ایران و آژانس برای دستیابی به تفاهم به منظور حل و فصل موضوعات تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • دیدار و رایزنی گروسی با امیرعبداللهیان در تهران
  • پوتین رزمایش هسته‌ای برگزار می‌کند
  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • رزمایش اتمی روسیه با «تسلیحات غیر راهبردی»
  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی