Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، اظهار کرد: آمریکایی‌ها از تمام توانشان در دوران کرونا در بالاترین سطوح وزارت امور خارجه استفاده کردند، شخص وزیر خارجه شان سفر‌هایی داشت به کشور‌های مختلف، اما به این نتیجه رسیدند که این قطعنامه در نهایت کمتر از ۵ رأی می‌آورد و در برخی پیش‌بینی‌ها در نیویورک گفته شد که این قطعنامه یک یا دو رای می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار باعث می‌شد که انزوای آمریکا در دنیا کاملا به صورت واضح نشان داده شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها این سند را پخش کردند و اعلام کردند که روز دوشنبه به صورت رسمی پخش می‌کنند و روز سه شنبه رای گیری می‌کنند، دیروز بعد از ظهر شنیدیم که رای گیری را به عقب انداختند و یک قطعنامه کوتاه در چند بند و با همان هدف تنظیم کردند و به صورت موزیانه تلاش کردند همان هدف را در چند بند به نتیجه برسانند، زیرا برای شعور اعضای شورای امنیت احترام قائل نیستند و فکر می‌کنند اگر یک مطلب را از ۵ صفحه به ۵ خط تبدیل کنند اعضای شورای امنیت فکر می‌کنند این مطلب تغییر محتوایی کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: قطعنامه بسیار غیرقانونی است، آمریکایی‌ها می‌خواهند از مکانیزم شورای امنیت برای نابودی شورای امنیت استفاده کنند و من یقین دارم که این قطعنامه رأی نخواهد آورد و تعداد آراء آن بسیار کم خواهد بود و به احتمال زیاد ما با قطعنامه جدید روبرو نخواهیم بود.

وی افزود: آمریکایی‌ها می‌دانند این قطعنامه رأی نمی‌آورد و ادعا کردند بعد از اینکه قطعنامه‌شان شکست خواهد خورد از روش «اسنپ بک» استفاده می‌کنند. این روش کاملا مشخص است و آمریکا از لحاظ حقوقی هیچ جایگاهی برای اسنپ بک ندارد و سه متحد اروپایی آمریکا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند اسنپ بک بکند، درواقع نماینده اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده برجام است به صراحت اعلام کرد که امریکا حق اسنپ بک ندارد و روسیه و چین هم موضع شان مسخض است.

ظریف گفت: این مساله از لحاظ حقوقی انقدر مشخص است که همان روز‌های خروج ترامپ از برجام آقای بولتن که درواقع طراح خروج آمریکا از برجام بود صریحا در پاسخ به سوالی که آیا شما می‌توانید از اسنپ بک استفاده کنید، گفت ما از برجام خارج شدیم و این حق را نخواهیم شد، زیرا فکر می‌کردند خروج از برجام و فشار حداکثری می‌تواند ایران را ظرف چند ماه از پای دربیاورد.

وزیر امور خارجه گفت: امروز که آمریکایی‌ها در آن سیاست خود شکست خورده اند، فکر می‌کنند حقوق بین‌الملل هم با شکست و بالا و پایین شدن آمریکا تغییر می‌کند و معتقدند که می‌توانند اسنپ بک کنند.

وی ادامه داد: آمریکا اگر اسنپ بک بکند، هیچ ارزش قانونی ندارد و نتیجه‌ای که از این اسنپ بک حاصل شود به اذعان همگان بی ارزش خواهد بود و درواقع هیچ اثری نخواهد داشت. چین و رسیه موضع‌شان را اعلام کردند و کشور‌های دیگر عضو برجام هم علیرغم برخی مواضع غیر قابل قبولشان با این قضیه موافق نیستند.

ظریف در پاسخ به سوالی درخصوص طرح اروپا برای تغییر در برجام، گفت: اگر اروپایی‌ها این طرح را به آمریکا داده‌اند، اما به ما نداده‌اند. ما هیچ طرحی که تغییری در برجام داده شود را نمی‌پذیریم.

وزیر امور خارجه در واکنش به ادعای ترامپ که من ظرف چند هفته با ایران به توافق می‌رسم، گفت: ایشان سه سال و نیم وقت داشته است و کسی که در این مدت نتوانسته کاری بکند در چند هفته هم قطعا نمی‌تواند کاری بکند. واضح است که به ترامپ مشاوره غلط دادند. در همین بحث اسنپ بک وقتی بولتون با غرور اعلام می‌کند ما از قطعنامه شورای امنیت خارج شدیم و نمی‌توانیم از اسنپ بک استفاده کنیم، زیرا خیال می‌کرد که نیازی ندارند و با فشار حداکثری مردم ایران را به زانو دربیاورند.

وزیر امور خارجه گفت: بعد از دو سال و نیم امتحان آن سیاست و سه سال و هشت ماه دولت ترامپ، به این نتیجه رسیده اند که سیاست شان غلط بوده است. راه این مساله مشخص است، باید به تعهداتشان برگردند و خسارات مردم ایران را بدهند و شرارت خود را درمنطقه متوقف کنند، ان زمان شرایط فرق خواهد کرد.

ظریف با اشاره به حادثه لبنان گفت: فاجعه‌ای که در بیروت اتفاق افتاد تمام دنیا را متاثر کرد و در یک شوک روانی قرار داد و همه مردم دنیا با مردم لبنان ابراز همدری کردند. اما آمریکا علیرغم کرونا و این فاجعه هنوز تحریم‌های غیرقانونی علیه لبنان را ادامه می‌دهد و کشور‌های منطقه ادعای سیاسی بی‌موردی را در این زمینه مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه دولت و ملت لبنان با جدیت تحقیق می‌کنند که در این فاجعه چه اتفاقی افتاده است و چه کسانی مسئول بروز آن بودند، لازم است که در اولویت به مسائل انسانی و بازسازی لبنان متمرکز شوند. گروهی می‌تواند از این شرایط بهره برداری سیاسی کند، آن‌هایی که تلاش کردند بهره برداری سایسی کنند موفق نبودند، زیرا مردم از بهره برداری سیاسی از این حوادث واکنش نشان می‌دهند. ما معتقدیم امروز انسجام مردم لبنان لازم است.

منبع: فردا

کلیدواژه: ظریف قطعنامه ضدایرانی اسنپ بک اروپا آمریکا وزیر امور خارجه شورای امنیت آمریکایی ها اسنپ بک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۲۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است

به گزارش جماران،  ایان آرتور برمر (متولد 12 نوامبر 1969) دانشمند علوم سیاسی، نویسنده و کارآفرین آمریکایی است که بر ریسک سیاسی جهانی متمرکز است. او بنیانگذار و رئیس گروه اوراسیا، یک شرکت مشاوره و تحقیقات ریسک سیاسی است . برمر 11 کتاب در مورد مسائل جهانی منتشر کرده است. او در تازه ترین نوشتار به بررسی رابطه ایالات متحده و چین به بهانه سفر اخیر وزیر خارجه ایالات متحده به این کشور پرداخته و می نویسد:

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا  به تازگی از چین ( پکن و شانگهای) بازگشته است. رابطه این دو کشور در حال حاضر در چه وضعیتی است؟ مدیریت تنش بهتر و پایدارتر از آنچه در مدت زمان طولانی پیش از آن دیده ایم، ادامه دارد. البته با توجه به تعداد مسائلی که ما بین این دو کشور اصطکاک ایجاد کرده، مشخص نیست که لزوماً چنین وضعیتی ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر؟

درست در طول دو هفته گذشته، رئیس جمهور آمریکا، تعرفه های جدیدی بر فولاد چین وضع و تحقیقات جدیدی را در مورد کشتی سازی چین آغاز کرده است. مخالفت های کنگره ایالات متحده با تیک تاک ادامه دارد.  شما خبر 2 میلیارد دلار کمک نظامی اضافی برای تایوان از جانب ایالات متحده را شنیده اید.  انتقادات زیادی از سوی آمریکایی‌ها در مورد حمایت مداوم چین از روسیه در جنگ اوکراین با ارائه فن‌آوری‌های با استفاده دوگانه به گوش رسیده است.

با توجه به همه این اختلاف ها آیا رابطه به سمت تقابل بیشتر حرکت خواهدکرد؟ پاسخ واقعا مشخص نیست.  وزیر امور خارجه چین گفت که آمریکایی ها باید بین داشتن یک رابطه محدود و یک رابطه مشارکتی یکی را انتخاب کنند و مطمئناً آمریکایی ها ترجیح می دهند هر دو طرف را داشته باشند. آنها می خواهند در زمینه هایی که برای آمریکایی ها مناسب است، مشارکت داشته باشند و در مناطقی که برای آمریکایی ها مناسب است، چین و قدرت این کشور را مهار کنند.

آمریکایی‌ها بیش از سایر کشورها می توانند چنین سیاست دوگانه ای را پیش ببرند زیرا ایالات متحده قدرتمندترین کشور جهان است و در نهایت چینی‌ها بیشتر از آمریکایی‌ها به چین نیاز دارند. با این حال، وابستگی متقابل زیادی میان واشنگتن و پکن  وجود دارد و چین هم از توانایی پاسخگویی به سیاست های آمریکا برخوردار است. اما سوال اینجاست که چین تا چه اندازه وارد این بازی تلافی کردن شده است؟ واقعیت این است که پکن عکس العمل مستقیم کمی از خود نشان داده است.

درست است که وزارت خارجه چین اعلام کرد که اگر حمایت تکمیلی از تایوان که خط قرمز چینی هاست امضا شود، اقدامات قاطعانه ای صورت خواهد گرفت و من گمان می کنم که به این معنی است که ما شاهد تحریم های بیشتری از سوی چین علیه پیمانکاران دفاعی ایالات متحده خواهیم بود اما این تا حد زیادی نمادین است. به نوعی مصداق اینکه زدی ضربتی ، ضربه ای نوش کن.

اما در مقابل همه سیاست‌های دیگری که آمریکایی‌ها به تازگی علیه چین اعمال کرده‌اند، ما شاهد تمرکز چینی‌ها بر مقاوم‌تر کردن کشور و اقتصادشان در برابر تلاش‌های آمریکا برای مهار آن بوده‌ایم، اما نه ضربه زدن مستقیم به آمریکایی ها. در واقع وضعیت چینی ها کاملا پایدار به نظر می رسد.

دیدیم که شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین همچنان مستقیماً با وزیر امور خارجه آمریکا آنتونی بلینکن ملاقات کرد، دیداری که حذف آن برای دولت چین بسیار آسان بود و از سوی دیگر از نظر تاریخی در شرایط پرتنش رابطه چنین دیداری مرسوم هم نیست اما آنها ترجیح دادند که این دیدار انجام شود.

وزیر خارجه آمریکا به یک فروشگاه موسیقی رفت و می دانیم که او هم به خوبی گیتار می نوازد و هم به موسیقی علاقه مند است.  پوشش رسانه های دولتی چین از آن سفر بسیار انسانی، دوستانه و بی تکلف بود. در حقیقت برای چینی ها کاری ندارد که دکمه رفتار متقابل را فشار دهند تا نشان بدهند که از این وضعیت راضی نیستند اما این انتخاب آنها در جریان سفر بلینکن نبود. ما شاهد یک رفتار فوق العاده از سوی دولت چین بودیم و این بسیار مهم است.

با گفتن همه اینها، باز هم باید بگوییم که مدیریت رابطه با چین چالش برانگیزتر می شود زیرا در ایالات متحده، چه دموکرات یا جمهوری خواه، یکی از معدود مواردی که در سیاست خارجی می توانید روی آن توافق کنید این است که حواستان باید به چینی ها باشد. بنابراین فقط بایدن نمی تواند درباره سیاست واشنگتن در قبال پکن تصمیم بگیرد بلکه کنگره هم نقش خود را دارد.

در مورد رسانه های آمریکایی نیز وضع به همین منوال است و هرکدام ساز خود را درباره این رابطه می زنند و این در حالی است که در چین اگر رئیس جمهور اراده کند همه رسانه ها یک خط را دنبال خواهند کرد.  در حال حاضر، تعداد زیادی از شرکت ها و بانک های آمریکایی وجود دارند که مدیران عامل خود را برای سفر به چین می فرستند. تعامل میان مردم دو کشور بسیار زیاد است و این چیزی که مقامات چینی به شدت روی آن متمرکز هستند.

ارتباطات و همکاری های بسیار بیشتری در مورد مواردی مانند آب و هوا و برخی مسائل دیگر میان دو کشور وجود دارد.  همچنین در بالاترین سطح ایالات متحده تمایل زیادی برای ارائه اطلاعات بیشتر به چین وجود دارد آنهم در شرایطی که وضعیت جاری در خاورمیانه را می بینیم و چین هم مایل به برقراری آتش بس در غزه است و البته این تمایل میان پکن و واشنگتن در این مقطع مشترک محسوب می شود.

چینی ها دیپلمات های سطح بالا و توانایی زیادی برای جمع آوری اطلاعات که آمریکایی ها دارند، ندارند و به همین دلیل زمانی که مقام های سطح بالای آمریکایی با همتاهای چینی خود درباره خاورمیانه صحبت می کنند چینی ها به یادداشت برداری مشغول شده و البته از این روند راضی و قدردان هم هستند.

بنابراین به طور کلی، من همچنان شاهد تعاملات سطح بالا میان دو کشور هستم که بسیار سازنده است  اما همزمان شما در مقابل رابطه ای قرار می گیرید که هیچ اعتمادی در آن وجود  ندارد و  خط اصلی درگیری در آن به روش‌های مختلف و در مکان‌های مختلف در سراسر جهان ظاهر می‌شود. با گذشت زمان، حفظ این سطح پایدار در روابط ایالات متحده و چین دشوارتر خواهد شد. اما در حال حاضر، من فکر می کنم که ما احتمالاً به این روند حداقل تا زمان انتخابات در نوامبر ادامه خواهیم داد.

 

دیگر خبرها

  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • مجری الجزیره از خجالت سیاستمدار آمریکایی درآمد؟!
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست