Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نفت گفت: در حال حاضر هم ETF تشکیل می‌شود و در زمان مقرر خود با ترتیباتی که وزارت اقتصاد مسئول آن است، این کار انجام خواهد شد و مردم نیز از این بابت نگرانی نداشته باشند.

به گزارش امتداد، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد اختلاف نظرها در موضوع ETF، اظهار داشت: من تعجب می‌کنم با یک ناپختگی که مسئولی در سازمان خصوصی سازی کرد، موجب نگرانی مردم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ اختلافی میان وزارت نفت و وزارت اقتصاد و شخص من با وزیر اقتصاد وجود نداشته و ندارد.

وی ادامه داد: اول گفته شد که برای پالایشگاه‌ها ETF تشکیل شود و بعد از آن گفته شد که نیازی به آن نیست و ما به صورت بلوکی عرضه می‌کنیم و ما مسئله را دنبال نکردیم. شب قبل از اظهارات مسئول سازمان خصوصی سازی، یعنی در یک‌شنبه شب در جلسه هیئت دولت با شخص وزیر اقتصاد بودم و به بنده چیزی نگفتند. روز گذشته نیز که بنده گفته شد ETF تشکیل می‌شود، من فوری دستور دادم تا این صندوق تشکیل شود.

وزیر نفت گفت: در این موارد اختلافی میان ما وجود نداشته و نیست و در حال حاضر هم ETF تشکیل می‌شود و در زمان مقرر خود با ترتیباتی که وزارت اقتصاد مسئول آن است، این کار انجام خواهد شد و مردم نیز از این بابت نگرانی نداشته باشند.

زنگنه افزود: ما همیشه موافق خصوصی سازی پالایشگاه‌های نفت بوده‌ایم و و در حال حاضر نیز موافق هستیم و تصمیمی که دولت داشته را اجرا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه اینکه این موضوع مطرح می‌شود که برخی از سهام پالایشگاه‌ها به بازماندگان سهام عدالت تخصیص خواهد یافت، عنوان کرد: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم و مربوط به هیئت واگذاری است. طبق قانون سهام در اختیار آنها بوده و به هر ترتیبی که قانون اجازه می‌دهد، واگذاری انجام خواهد گرفت.

وزیر نفت در مورد فروش اوراق نفتی اضافه کرد: در حال حاضر بنده هیچ صحبتی نمی‌توانم انجام دهم و شخص رئیس جمهور هر زمانی که قطعی شد، در این مورد صحبت می‌کنند. هنوز این موضوع قطعی نشده است.

زنگنه در مورد برنامه‌های پیش روی این وزارت برای آنکه در حوزه نفت گام‌های بزرگ‌تری برداشته شود، تصریح کرد: آنچه در شرایط کرونا برای ما مهم است، اگر شما آمار جهانی را نگاه کنید متوجه می‌شوید که در تمامی جهان فعالیت‌های مربوط به صنعت نفت دچار رکود شده و یا با تعطیلی روبرو می‌شود و تداد کارگران و دکل‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: ما تلاش کردیم در این شرایط و به رغم آنکه با شدیدترین تحریم‌های تاریخی روبرو هستیم، هیچ فعالیتی از فعالیت‌های نفت دچار نقصان نشود و با همان شدت قبلی انجام شود. ما برای تأمین منابع این کارها به بازار سرمایه رجوع کرده‌ایم و در همین هفته بالای دو هزار میلیارد تومان اوراق فروخته‌ایم و ادامه نیز خواهیم داد تا منابع را برای توسعه طرح‌های صنعت نفت در دریا و خشکی ادامه دهیم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: دوشنبه هفته آینده هم مراسم امضای ۹ قرارداد نفتی را خواهیم داشت که نشان دهنده تداوم کار است. در پارس جنوبی نیز باید بگویم که سکوهای ۱۷ فاز ما در دریا تمام شده است، در مورد پالایشگاه‌ها هم ۱۵ فاز جدید تمام شده است و دو فاز نیز که فاز ۱۴ است، ان‌شالله پیش از پایان امسال اولین واحد پالایشگاهی آن به مدار بیاید. در واقع ما از نظر تولید گاز در وضعیت خوبی هستیم.

زنگنه یادآور شد: در پتروشیمی جهش دوم و سوم به موازات هم جلو می‌رود و امسال در جهش دوم ما ۱۷ طرح را با تولید ۲۵ میلیون تن ان‌شالله افتتاح خواهیم کرد و در زمینه گازرسانی روستایی، همانطور که می‌دانید، استان‌های ما به طور مرتب سبز می‌شوند، به این معنی که ظرفیت تحت پوشش شبکه گازرسانی آن استان به بالای ۹۵ درصد می‌رسد.

وی بیان کرد: در زمینه پالایش و در زمینه تولید بنزین و گازوئیل چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی ما در وضعیت خوبی به سر می‌بریم و ما به همسایگان و جاهای دور دست صادرات داریم. کیفیت بنزین و گازوئیل ما نیز نسبت به قبل بسیار تفاوت کرده است و در حال حاضر بنزین EURO4 و EURO5 داشته و گازوئیل با کیفیت خوب و گوگرد بسیار کم و در حد استاندارد داریم. به‌خصوص در شهرهای بزرگ این سوخت‌ها توزیع می‌شود.

وزیر نفت در مورد پتروپالایشگاه نیز اظهار داشت: کار ما به اتمام رسید، یعنی تقاضاهایی که داده‌اند بررسی شده و آنهایی که طبق قاعده بوده و پذیرفته شده‌اند، به آنها اعلام شده است. به آنهایی که رسماً رد شده‌اند نیز اعلام شده است. آنهایی که رد شده‌اند، شرایط را نداشتند و طرح توجیه اقتصادی کاملی نداشتند و یا آن میزانی که از نظر مالی باید توانایی خود را اثبات می‌کردند، نداشتند.

زنگنه ادامه داد: این موضوعات تمام شده است و ما فقط منتظر تشکیل جلسه هیئت امنای صندوق توسعه برای تنفس خوراک هستیم که از سقف تنفس خوراک را در سال‌های مختلف مشخص کنند تا ما مجوزها را بر اساس آن صادر کرده و با آنها بدهیم تا بر اساس آن، آنها کار خود را پیش ببرند.

وی گفت: به آنها گفته‌ایم که کار شما از نظر ما پذیرفته شده است و از نظر زمانی باید این فرآیند طی شود. در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون بشکه پذیرفته شده است که سه عدد سیصد هزار بشکه برای نفت، یک دویست هزار و خورده‌ای بشکه برای نفت و یک ۱۸۰ هزار بشکه میعانات گازی است که پذیرفته است که حدود یک و نیم میلیون بشکه طرح‌هایی است که پذیرفته شده است.

وزیر نفت در مورد طرح مجلس در موضوع تغییر سهمیه بندی بنزین، عنوان کرد: این طرح در دولت بررسی نشده است و هر موقع در دولت بحث شد، تصمیمی در مورد آن گرفته می‌شود.

زنگنه اظهار داشت: تا زمانی که هنوز طرحی پیشنهاد نشده و ظاهراً برخی از نمایندگان این طرح را در حال تنظیم هستند، نمی‌توان نظری دارد. آنچه به من گفته شده است، این بوده که ظاهراً ۲۰ لیتر در ماه به افراد داده شود که بر این اساس، به اندازه همین میزان سهمیه یارانه‌ای است که ما تخصیص می‌دهیم، بنزین توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: برای ما فرق ندارد و ما به یک قیمت می‌دهیم و مابقی باید در حساب یارانه‌ای افراد واریز شود.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: پالایشگاه ها پذیرفته شده حال حاضر وزیر نفت ETF تشکیل گفته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۲۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روایت ها از دوران استانداری محمود احمدی نژاد در اردبیل و ردپای محصولی در سوآپ نفتی در همان دوره، بارها و بارها تکرار شده است.

محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده فعلی مشکین شهر در مجلس که طی روزهای اخیر مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود، روایت خود از این ماجرا را دارد. . او که در دوران استانداری احمدی نژاد در اردبیل، مدیر کل امور شهری و روستایی استانداری اردبیل بوده است می گوید؛«ما نفت را از آذربایجان به ارزانی می‌خریدیم و بعد به گرانی می‌فروختیم که در اینجا پولی نصیب استان می‌شد، به این صورت که آن زمان به اندازه بودجه عمرانی دولت از محل سوآپ پول به قلک عمرانی استان تزریق شد. لذا از دولت مرکزی پول نمی‌گرفتیم و یک خلاقیتی بود.»

او حضور محصولی در یکی از کارگزاری هایی که مسئول این سوآپ نفتی بودند را رد نمی کند و تاکید دارد؛«خیلی‌ها بودند که نفت و گازوئیل را می‌گرفتند و می‌بردند می‌فروختند و حاشیه سودی هم داشتند. محصولی هم مسئول یکی از این کارگزاری ها بود.»

بخش هایی از گفتگو با محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده مشکین شهر در مجلس یازدهم را بخوانید؛ (مشروح این گفتگو طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.)

****

*آقای عباس‌زاده! روایت های زیادی از رابطه احمدی نژاد و محصولی در دوران حضورشان در ارومیه و اردبیل شنیده می شود، خصوصا در ماجرای سوآپ نفتی. روایت شما از این رابطه و پرونده چیست؟

در مورد محصولی قضیه به این ترتیب است که او در دوره‌ای تحت عنوان فردی از بخش خصوصی به اردبیل آمد، آن زمان احمدی‌نژاد استاندار اردبیل بود و این دو ارتباطی داشتند، بعد از آن هم در دولت احمدی‌نژاد وزیر شد و همکاری افزایش پیدا کرد.

فاصله بین احمدی نژاد و محصولی بیشتر خواهد شد

با توجه به اینکه بنده هر دو نفر را می‌شناختم از ابتدا متوجه تفاوت‌های فکری این دو نفر می‌شدم کما اینکه در شکل‌گیری جبهه پایداری که بنده فکر می‌کنم پایه‌گذار این جریان محصولی بود، این تفاوت خودش را نشان داد و معلوم بود که تفکر احمدی‌نژاد این نیست و هر چه جلوتر آمدیم این تفاوت‌ها آشکارتر و روشن‌تر شد.

بنده دو جریان احمدی‌نژاد و محصولی را به عنوان دو جریانی که زاویه آنها کم شود، پیش‌بینی نمی‌کنم و حتی اعتقاد دارم این زاویه بیشتر و بیشتر هم خواهد شد. اگر محصولی و احمدی‌نژاد را به عنوان دو فرد در نظر بگیریم فاصله آنها بیشتر خواهد شد اگر به عنوان دو جریان هم در نظر بگیریم، باز هم فاصله آنها بیشتر خواهد شد چراکه تفاوت‌های فکری ساختاری دارند.

سوآپ نفتی خلاقیت خوبی بود زیرا...

*شما در جریان مسائل مرتبط با قضیه سوآپ نفتی هم هستید؟

از نزدیک خیر اما از دور بله. جریان به این ترتیب بود که در آن زمان میان آذربایجان و ارمنستان اختلاف بود و ارمنستان میان آذربایجان و نخجوان که مربوط به خاک آذربایجان است، فاصله انداخته بود و آذربایجان نمی‌توانست به این استان سوخت برساند، از طرفی استان‌های ایران سهمیه نفت و گازوئیلی ندارند، آن زمان خلاقیت خوبی صورت گرفت و از داخل کشور چیزی به بیرون نرفت.

آن زمان میان ایران و جمهوری آذربایجان قراردادی بود که طبق آن نفت و گازوئیل را باکو از طریق پارس‌آباد وارد ایران می‌کرد، کامیون‌های آذری عرض استان اردبیل و آذربایجان شرقی را می‌پیموندند، به سمت جلفا می‌رفتند و مجدداً وارد خاک نخجوان می‌شدند، قرار بود حق راهی به ایران پرداخت کنند اما از دولت وقت ایران مجوز قانونی گرفتند و با ابتکاری گفتند که وقتی دولت مرکزی به اردبیل نفت و گازوئیل می‌دهد به جای اینکه این موارد را به پالایشگاه اردبیل بفرستد، سهم ما را از تبریز پرداخت کند و ما در داخل استان نفت و گازوئیل وارداتی باکو را استفاده می‌کنیم و کامیون‌ها هم دیگر عرض استان اردبیل را نمی‌روند، بلکه ما همین نفت و گازوئیل وارد شده را مصرف می‌کنیم و از سهم اردبیل و میزان سوخت مصرفی نخجوان را از تبریز می‌دهیم.

نفت را از آذربایجان به ارزانی می‌خریدیم و بعد به گرانی می‌فروختیم

ما نفت را از آذربایجان به ارزانی می‌خریدیم و بعد به گرانی می‌فروختیم که در اینجا پولی نصیب استان می‌شد، به این صورت که آن زمان به اندازه بودجه عمرانی دولت از محل سوآپ پول به قلک عمرانی استان تزریق شد. لذا از دولت مرکزی پول نمی‌گرفتیم و یک خلاقیتی بود.

البته این کار را به کارگزار می‌دادند که انجام دهد به این ترتیب که به او می‌گفتند سهم ما را بگیر و فلان جا بفروش، لذا این کار با مجوز و قانونی صورت گرفت و هم به نفع استان بود. دولت که تغییر کرد و اصلاح‌طلبان روی کار آمدند، پرونده تشکیل دادند شکایت کردند وکیل گرفتند و نهایتاً نتوانستند آنچه می‌خواهند را اثبات کنند.

هیچ کسی در جریان پرونده سوآپ نفتی بازداشت نشد

*اما آقای اقبال عباسی، شهردار وقت گفته که چند نفر در جریان این پرونده بازداشت شدند...

خیر، هیچ‌کس بازداشت نشد، اقبال عباسی شهردار اردبیل زمان استانداری احمدی‌نژاد بود که بعد اصلاح‌طلب شد. خیر قضیه به این ترتیب نبود، پرونده تشکیل شد، به تهران آمد و تا دیوان عالی کشور و آن اتهاماتی که اصلاح‌طلبان به اینها زده بودند، رأی برائت گرفتند که اگر این رأی صادر نمی‌شد اینها نمی‌توانستند وزیر و و کیل شوند...(با خنده)

*همه پول‌های ناشی از سوآپ...

من شخصاً در جریان روند آن پرونده قضایی بودم که نهایتاً رأی برائت صادر شد.

محصولی، مسئول یکی از کارگزاری هایی بود که نفت و گاز را می فروخت و حاشیه سودی داشت

*بنابراین منظور شما این است که از این سوآپ نفتی هیچ پولی عاید محصولی و احمدی‌نژاد نشد؟

آن زمان سازمان همیاری‌های احمدی‌نژاد بود که این سازمان هیئت امناء داشت و درآمد آن با سیاست‌گذاری هیئت امناء هزینه می‌شد، لذا بحث شخصی نبود. البته آن زمان فقط یک کارگزار نبود بلکه کارگزاران فراوانی بودند که با سازمان همیاری‌های شهرداری قرارداد می‌بستند و این کار را انجام می‌دادند، لذا کارگزار سود می‌کرد.

*محصولی هم یکی مسئول یکی از آن کارگزاری ها بود...

بله محصولی هم به عنوان کارگزار طرف قرارداد بود، البته خیلی‌ها بودند که نفت و گازوئیل را می‌گرفتند و می‌بردند می‌فروختند و حاشیه سودی هم استفاده می‌کرد. در حال حاضر هم شرایط به همین ترتیب است به عنوان مثال فردی که نفت ایران را به عراق می‌برد، سود می‌کند. در این مورد خیلی حرف‌ها گفته شد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898751

دیگر خبرها

  • دستورات رئیس جمهور برای رفع مشکلات مردم جنوب غرب تهران
  • دستور رئیسی برای رفع مشکلات جنوب غرب تهران
  • دستور رییسی برای رفع مشکلات درمانی وآموزشی درجنوب غرب تهران
  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • ابلاغ ۸۲۱میلیارد تومان منابع ازمحل فروش اوراق به پروژه های اردبیل
  • آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد