Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش برق بزرگترین تولید کننده و انتشار دهنده کربن در کل بخش انرژی است و انتشارات سال 2018 در این بخش به 13.6 گیگاتن دی اکسید کربن رسید.

به گزارش «انرژی امروز» تکنولوژی های جذب، مصرف و ذخیره سازی کربن می تواند نقش مهمی در کربن زدایی سیستم برق دنیا بازی کند. تولید جهانی برق با استفاده از سوخت های فسیلی یکی از بزرگترین عوامل انتشار گازهای گلخانه ای است و جذب کربن از آن می تواند به گذار به «انتشارات خالص صفر» کمک بزرگی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آژانس بین المللی انرژی می گوید زغال سنگ و گاز هم اکنون بیش از دو سوم برق مورد نیاز دنیا را تولید می کنند. این سهم زغال سنگ و گاز در تولید برق تقریبا از سال 2000 تاکنون بدون تغییر باقی مانده است.

به بیان دیگر تولید برق از سوخت های فسیلی از سال 2000 تاکنون 70 درصد افزایش یافته است که به نوبه خود بیانگر افزایش تقاضای برق در این بازه زمانی است.

زغال سنگ به عنوان بزرگترین منبع تولید برق دنیا 38 درصد در تولید برق سهم دارد و بعد از آن سوخت گاز با 20 درصد قرار گرفته است.

در کشورهایی چون چین و هند این سهم زغال سنگ به بیش از 60 درصد نیاز برقی این کشورها می رسد.

هرچند در بازه زمانی آغاز شیوع پاندمی کرونا، سهم زغال سنگ در تولید برق اندکی کاهش و سهم تجدیدپذیرها افزایش یافته است اما هر آن امکان دارد زغال سنگ به روند تولید قبلی خود بازگردد.

 

بخش برق بزرگترین تولید کننده و انتشار دهنده کربن در کل بخش انرژی است و تقریبا 40 درصد از کل انتشارات جهانی انرژی را از آن خود کرده است.

انتشارات بخش برق در سال 2019 فقط به مقدار بسیار کمی از انتشارات سال 2018 کمتر بود، انتشارات سال 2018 در این بخش به 13.6 گیگاتن دی اکسید کربن رسید که به نوبه خود یک رکورد به حساب می آید.

بر همین اساس، آژانس بین المللی انرژی معتقد است رسیدن به اهداف اقلیمی و انرژی نیازمند این است که هر چه سریعتر گذار انرژی رخ دهد. با توجه به رشد دسترسی به برق در کشورهای در حال توسعه و در حالی تقاضا برای برق روز به روز افزایش پیدا می کند، سیاست گذاران باید از گذار سریع انرژی به تولید انرژی های کم کربن حمایت کنند.

 

تکنولوژی جذب و ذخیره سازی کربن یا CCUS نقش مهمی در این گذار انرژی دارد.

بر همین اساس، آژانس بین المللی انرژی IEA در گزارش جدید خود با عنوان «نقش CCUS در سیستم های برق کم کربن» سه روش را برای گذار انرژی به انرژی های کم کربن از طریق CCUS معرفی می کند. این سه مورد به شرح زیر است:

1- به روز آوری تکنولوژی های کم کربن یکی از مهمترین راه حل ها برای «قفل» انتشارات ناوگان بزرگ نیروگاه های سوخت فسیلی موجود است که به مالکان نیروگاه ها امکان می دهد دارایی های خود را برای سرمایه گذاری های آتی حفاظت کنند.

به اعتقاد آژانس بین المللی انرژی، این روش به ویژه در آسیا که متوسط طول عمر نیروگاه های زغال سنگی فقط 12 سال است فایده بخش است.

 

2- لازمه افزایش تولید انرژی های تجدیپذیر تغییرپذیر وجود انرژی های با قابلیت جابجایی برای انعطاف پذیری و کفایت امنیت انرژی است. باتری ها و دیگر انواع ذخیره های انرژی در حال توسعه هستند اما تکنولوژی های جذب کربن، مصرف و ذخیره سازی آن بخشی از پورتفولیوی تکنولوژی های کم کربن است که می تواند نیاز به انعطاف پذیری را هم در نوسانات فصلی هم در نوسانات کوتاه مدت، تامین کند.

این استراتژی در گذار سیستم های برق، مصونیت فنی در برابر عدم قطعیت ها در بخش برق به وجود می آورد.

3- تکنولوژی های جذب و ذخیره سازی کربن اگر با بیوانرژی ترکیب شود، می تواند به «انتشارات منفی» نیروگاه ها ختم شود، این یکی از اهداف «صفر خالص» در اقدامات اقلیمی است.

امروزه فقط دو واحد تاسیساتی بزرگ جذب و ذخیره سازی در بخش برق کار می کند. اما تجربیات حاصل از این نوع اولیه تکنولوژی جذب و ذخیره سازی نشان داده است که پتانسیل کاهش قابل توجه هزینه ها و بهبود تکنولوژی با تحقیق، توسعه و گسترش بیشتر وجود دارد.

 

برچسب هاآژانس بین المللی انرژی (IEA) انرژی امروز تکنولوژی جذب و ذخیره سازی کربن (CCUS) تولید برق نیروگاه سوخت فسیلی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی IEA انرژی امروز تولید برق نیروگاه سوخت فسیلی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو آژانس بین المللی انرژی ذخیره سازی کربن جذب و ذخیره سازی کم کربن نیروگاه ها تولید برق زغال سنگ بخش برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۴۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «حمید بادرستانی» گفت: در فروردین ماه سال ۱۴۰۳، افزایش ۶۲ درصدی تولید، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته در این نیروگاه را شاهد بودیم.

وی افزود: واحد‌های گازی نیروگاه ری بعد از پشت سر گذاشتن تعمیرات دوره‌ای، آمادگی مطلوبی برای پیک پیش رو در سال ۱۴۰۳ دارند. یک واحد حادثه دیده ۳۲ مگاواتی آسک که به‌صورت غیرمترقبه از مدار خارج شده است، بی وقفه و به‌صورت جهادی در حال تعمیر و بازسازی است و متخصصان نیروگاه در تلاش برای رساندن به موقع این واحد برای پیک تابستان هستند.

مدیرعامل نیروگاه ری با بیان اینکه پایش وضعیت واحد‌های تولید انرژی با جدیت در حال انجام است، گفت: حفظ سطح آمادگی واحد‌های تولیدی این نیروگاه برای تابستان از مهم‌ترین برنامه‌ها محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن 2024
  • خودروی برقی پریمیوم «اکسید»، لوکس‌تر و پیشرفته‌تر از تسلا
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران