Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- واشنگتن اصلاحاتی را در پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال کرده و از اعضای شورای امنیت خواسته تا روز چهارشنبه نظر خود درباره این پیش‌نویس را ارائه دهند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، خبرنگار خبرگزاری رویترز در سازمان ملل خبر داد که واشنگتن در پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه ایران اصلاحاتی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبرنگار رویترز گزارش داده آمریکا در این پیش‌نویس، به زبان ساده از اعضای خواسته تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تا زمانی که شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد تمدید کنند.
آمریکا از اعضای شورای امنیت خواسته تا ساعت 10 صبح چهارشنبه نظر خود را درباره این پیش‌نویس قطعنامه ارائه دهند.
نشریه فارن‌پالیسی سه روز پیش جزئیاتی را درباره قطعنامه پیشین آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فاش کرده بود.
پیش‌نویس قطعنامه قبلی آمریکا علاوه تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
در حالی که قرار بود امروز (سه‌شنبه) درباره این پیش‌نویس در شورای امنیت سازمان ملل رای‌گیری شود اما «کیلی کرفت» نماینده آمریکا در سازمان ملل خبر داد که رای‌گیری درباره پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک هفته به تعویق افتاده است.

علت اعمال اصلاحات در پیش‌نویس قطعنامه جدید آمریکا علیه ایران
پیش نویس جدید با این هدف در حال تنظیم است که برآورد‌های دیپلماتیک از شکستی سنگین در صورت به رای گذاشتن قطعنامه پیشین خبر می‌داد و حتی همراهان اروپایی امریکا نیز دست کم به آن رای ممتنع می‌دادند. آنچنان که نیازی به وتوی روسیه و چین احساس نمی‌شد.
قطعنامه جدید امریکا علیه ایران از 35 پاراگراف به چهار پاراگراف تغییر کرده و برخی از بخش‌های پیش نویس قطعنامه پیشین همچون بازرسی کشتی‌ها یا تحریم افراد جدید و مدت زمان نامعلوم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی حذف شده است.
رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که دولت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را اصلاح کرده است تا شاید بتواند نظر مثبت اعضای شورای امنیت را جلب کند.
شبکه خبری الجزیره شامگاه سه‌شنبه به نقل از منابع آگاه در سازمان ملل متحد گزارش داد که دولت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را اصلاح کرده است.
منابع آگاه در سازمان ملل متحد به خبرنگار شبکه خبری الجزیره گفته‌اند که واشنگتن پس از آن‌که نتوانسته حمایت دیگر اعضای شورای امنیت را برای افزایش شانس تصویب قطعنامه پیشنهادی خود علیه ایران جلب کند، تصمیم به اصلاح قطعنامه پیشنهادی و به تعویق انداختن رأی‌گیری بر سر این قطعنامه گرفته است تا شاید بتواند این قطعنامه را با اصلاحات تازه به تصویب برساند.
الجزیره و برخی رسانه‌های دیگر از جمله رویترز گزارش داده‌اند که آمریکا در پیش‌نویس اصلاح‌شده این قطعنامه ضد ایرانی از خواسته‌های قبلی خود مبنی بر تمدید تحریم‌ها برای مدت نامحدود عقب‌نشینی کرده و از اعضای شورای امنیت خواسته است که این تحریم‌ها را دست‌کم تا زمانی که تصمیم جدیدی اتخاذ شود، تمدید کنند.
علاوه بر این، آمریکا بندی را که در پیش‌نویس قبلی برای تحریم شخصیت‌های بلندپایه ایران از جمله مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گنجانده بود و همچنین بند دیگری که به بازرسی اجباری از کشتی‌های حامل کالاهای مرتبط با ایران اختصاص داشت را در پیش‌نویس جدید حذف کرده است.
در حالی که طبق گفته مقامات آمریکایی قرار بود قطعنامه پیشنهادی این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران این هفته در شورای امنیت به رأی گذاشته شود، ساعتی پیش «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه خبری العربیه اعلام کرد که رأی‌گیری در مورد این قطعنامه به هفته آینده موکول شده است.
برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید دست‌کم 9 کشور عضو شورای امنیت با آن موافقت کنند و در عین حال قطعنامه از سوی هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) وتو نشود.
اوایل تیرماه تعدادی از دیپلمات‌های غربی شاغل در سازمان ملل متحد در مصاحبه با نشریه آمریکایی فارن پالیسی اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برخلاف تبلیغات دولت ترامپ از حمایت کافی در شورای امنیت برخوردار نیست و احتمالاً این قطعنامه حتی بدون در نظر گرفتن وتوی آن از سوی روسیه و چین، به تصویب نخواهد رسید.

رای‌گیری شورای امنیت برای قطعنامه ضد ایرانی هفته بعد انجام می‌شود
نماینده آمریکا در سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه از تعویق یک هفته‌ای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.
«کلی کرفت» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که رای‌گیری درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل هفته آینده انجام خواهد شد.
وی که با شبکه العربیه مصاحبه می‌کرد، درباره این پیش‌نویس مدعی شد: «کشورها در برابر دو انتخاب هستند یا به حمایت از تروریسم یا به صلح رای دهند و کشورهای شورای امنیت سازمان ملل باید ابعاد پیش نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را درک کنند.»
نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که موضع ایران درباره برداشته شدن تحریم تسلیحاتی، پوچ محض است.
وی به استعفای «برایان هوک» نماینده سابق آمریکا در امور ایران اشاره کرد و گفت کناره‌گیری هوک هیچ ارتباطی به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ندارد.
کرفت تاکید کرد که واشنگتن تمام تلاش خود را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به کار خواهد گرفت.
نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که واشنگتن گزینه‌های متعددی در خصوص تعامل با پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دارد و اگر پیش‌نویس این قطعنامه تصویب نشود تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهیم کرد.
کرفت در ادامه مصاحبه با این شبکه سعودی مدعی شد که ایران به حوثی‌ها، دولت سویره،‌گروه‌های مسلح در عراق و لبنان سلاح ارسال کرده است.
وی مدعی شد که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مانع از توسعه فناوری هسته‌ای ایران خواهد شد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل با حمله به چین مدعی شد: «چین اهمیت فروش سلاح به ایران را درک می‌کند و پکن و تهران هیچ اهمیتی برای حقوق بشر قائل نیستند.»

برایان هوک: ترامپ دنبال توافق جدید با ایران است
این گزارش در حالی است که نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران مدعی شده رئیس‌جمهور این کشور دنبال توافق جدید با ایران است.
«برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز سه شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «نیوز مکس» علی‌رغم اقدامات آمریکا ضد ملت ایران تلاش کرد واشنگتن را دوست ملت ایران جلوه دهد. او علاوه بر این، تلاش کرد شعارهای مردم ایران ضد آمریکا را به حکومت ایران نسبت دهد.
وی گفت: «مردم ایران و آمریکا مشترکات بسیاری دارند. ملت ایران شعار مرگ بر آمریکا سرنمی‌دهند، بلکه این رژیم ایران است. من بی‌صبرانه مشتاق روزی هستم که مردم ایران دولتی داشته باشد که بیشتر نماینده آنها باشد.»
وی ادامه داد: «ترامپ در مواجهه با ایران کار خارق العاده‌ای انجام داده است. آن‌ها اینک بدترین بحران‌های اقتصادی 41 ساله خود را سپری می‌کنند.»
هوک در ادامه با بیان این ادعا که از زمان روی کار آمدن ترامپ حکومت ایران تضعیف شده،گفت: «این رژیم می‌داند که دولت ترامپ راهبردی را به کار گرفته که به تضعیف حکومت منجر شده و ترامپ کارنامه بسیار چشمگیری در ایستادگی برابر این رژیم دارد.»
برایان هوک مدعی شد که دولت ترامپ سیاست‌های درستی به کار گرفته و دولت ترامپ این سیاست را در دور دوم ریاست‌جمهوری خود هم ادامه خواهد داد.
این مقام آمریکایی در خاتمه گفت: «رئیس جمهور آمریکا مایل به توافق جدید و جایگزین شدن آن با توافق هسته‌ای شکست خورده است اما سیاست فشار ما کارساز بوده است.»
هوک در ماه‌های گذشته تلاش کرده بود حمایت متحدان کشورش را برای رأی مثبت به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به دست بیاورد، اما آن‌طور که از ظواهر امر پیداست، این قطعنامه نیز نتیجه مثبتی برای آمریکا به همراه نخواهد داشت.

اعای بلومبرگ؛ شورای امنیت دنبال مصالحه با آمریکا بر سر تمدید تحریم‌ها علیه ایران است
یک رسانه آمریکایی در گزارشی تصریح کرده اقدام آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به ایجاد بحران در این شورا منجر خواهد شد.
یک رسانه آمریکایی نوشته رجوع دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» به توافق هسته‌ای برجام برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران خطر ایجاد بحران در شورای امنیت سازمان ملل را به همراه دارد.
وبگاه شبکه خبری بلومبرگ در این تحلیل روز سه‌شنبه نوشته تهدید دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی معلق‌شده ذیل برجام خطر ایجاد بحران در سازمان ملل را به همراه دارد.
در این تحلیل آمده است: «این تهدیدی است که می‌تواند موجب ایجاد نتیجه‌ای شود که زمانی غیرقابل تصور می‌نمود: منزوی کردن آمریکا با راندن متحدانی مانند فرانسه و آلمان به سمت روسیه و چین در شورای امنیت.»
درگیری بر سر این موضوع در شورای امنیت با رأی‌گیری بر سر قطعنامه‌ای آغاز خواهد شد که خواستار جلوگیری از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و دائمی کردن این تحریم‌ها است.
روسیه و چین به صراحت گفته‌اند با استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت از تصویب این قطعنامه جلوگیری خواهند کرد.
دیپلمات‌های غربی به بلومبرگ گفته‌اند آمریکا احتمالاً حتی از 9 رأی لازم برای تصویب این قطعنامه و مجبور کردن روسیه و چین به استفاده از وتو هم برخوردار نخواهد بود.
منابع آگاه به این مسئله که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به این رسانه گفته‌اند اعضای شورای امنیت هنوز امیدوارند با مصالحه بر سر این موضوع از بروز بحران جلوگیری کنند.
بلومبرگ نوشته این مصالحه ممکن است به این صورت باشد که حتی در صورت رد قطعنامه اولیه آمریکا، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای مدتی معین تمدید شود.

مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها
با این حال، مناقشه اصلی زمانی اتفاق خواهد افتاد که این تلاش‌های مصالحه‌جویانه شکست بخورند. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته که در صورت شکست تلاش‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی از یکی از مفاد برجام به نام مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها برای برگرداندن همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده خواهند کرد.
کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال 1397 از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.
از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.
«وندی شرمن»، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای منتهی به برجام به بلومبرگ گفت: «چنانچه دولت ترامپ این اقدام را انجام دهد و همه طرف‌های دیگر در آن سوی میز قرار بگیرند، دولت یکبار دیگر خودش را منزوی کرده و شکست خواهد خورد.»
هنگامی که تواقق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 منعقد شد، «جان کری»، وزیر خارجه وقت آمریکا گفته بود این بند پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تضمین می‌کند و اگر ایران به مفاد توافق پایبند نباشد آمریکا و متحدانش می‌توانند با استفاده از این بند، تحریم‌های بین‌المللی را علیه ایران احیا کنند.
وندی شرمن به بلومبرگ گفته با توجه به خروج دولت ترامپ از برجام، آمریکا حقی برای استفاده از این مکانیسم ندارد.
چند روز پیش «آنتونی بلینکن»، مشاور «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم گفته بود این توافق به گونه‌ای طراحی شده که دولت آمریکا می‌توانست با ماندن در آن تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران را تمدید کند.
به نظر می‌رسد در این مورد که دولت آمریکا بعد از خروج از برجام حق استفاده از مفاد آن را ندارد اتفاق نظر وجود دارد.
«جان بولتون»، مشاور وقت امنیت ملی کاخ سفید بعد از خروج آمریکا از برجام اعتراف کرده بود که واشنگتن دیگر طرف توافق در برجام نیست و نمی‌تواند از ساز و کار حل و فصل اختلاف برای احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

واکنش ظریف/ آمریکا از مکانیزم شورای امنیت برای نابود کردن این شورا استفاده می کند
وزیر امور خارجه گفت: پیش نویس قطعنامه غیر قانونی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها می‌خواهند با تغییر در این قطعنامه، از مکانیزم شورای امنیت برای نابود کردن خود این شورا استفاده کنند.
محمد جواد ظریف امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت، افزود: آمریکایی‌ها حدود سه ماه بر روی قطعنامه‌ای بسیار طولانی، تند و با مفاد غیر قابل باور علیه کشورمان مشغول رایزنی با همه دنیا بودند و از تمام توان خود حتی در دوران کرونا در بالاترین سطح وزارت امور خارجه از جمله وزیر خارجه آمریکا استفاده کردند، به طوری که وزیر امور خارجه این کشور به کشور‌های مختلف سفر داشت و در نهایت به این نتیجه رسید که این قطعنامه کمتر از پنج رای می‌آورد.
آقای ظریف گفت: بر اساس برخی پیش بینی ها، در خود نیویورک اعلام شد، این قطعنامه کمتر از 2 رای دارد، این نشان دهنده انزوای واضح و مشخص آمریکایی‌ها در تمام دنیا است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در هفته گذشته آمریکایی‌ها مدعی شدند، سند قبلی را در روز دوشنبه به شکل رسمی پخش و سه شنبه رای گیری خواهند کرد، افزود: عصر روز گذشته شنیدیم، رای گیری درباره این قطعنامه به تعویق افتاده است و دیروز آمریکایی‌ها قطعنامه‌ای کوتاه در چند بند را ارائه کردند که در مجموع به شکل موذیانه و در چند بند خواستار این بودند که به نتیجه برسند.
آقای ظریف ادامه داد: این به آن معنی است که برای شعور اعضای شورای امنیت احترامی قائل نیستند و فکر می‌کنند اگر قطعنامه از پنج صفحه به پنج خط تبدیل شود و مطلب کوتاه شود، یعنی تغییر محتوایی ایجاد شده که البته این قطعنامه غیر قانونی است و آمریکایی‌ها می‌خواهند از مکانیزم شورای امنیت برای نابود کردن شورای امنیت استفاده کنند.
وی تاکید کرد: یقین دارم این قطعنامه تغییری نمی‌کند و با قطعنامه جدیدی روبرو نخواهیم بود و حتی تعداد رای آن کم است.

به ترامپ مشاوره غلط داده می‌شود
وزیر امور خارجه با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره توافق با ایران گفت: واضح است که به ترامپ مشاوره غلط داده می‌شود.
آقای ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت درباره اینکه آیا طرحی مبنی بر تغییر در برجام را خواهیم پذیرفت افزود: هیچ طرحی به ما تاکنون ارائه نشده و ما هیچ طرحی را که در آن تغییری در برجام داده شود نمی‌پذیریم.
وی در پاسخ به این سوال که ترامپ در روز‌های اخیر چند بار اعلام کرده با ایران به توافق خواهم رسید گفت: وی سه سال و نیم فرصت داشته و در این مدت نتوانسته در چند هفته هم نخواهد توانست اقدامی کند و واضح است که به آقای ترامپ مشاوره غلط داده اند.
وزیر امور خارجه افزود: زمانی که آقای جان بولتون با غرور و تبختر اعلام کرد از قطعنامه شورای امنیت خارج شدیم و نمی‌توانیم از اسنپ بک استفاده کنیم خیال می‌کرد نیاز ندارد و با فشار حداکثری، مردم ایران را به زانو در می‌آورد.

پیش بینی مجید تخت روانچی: شورای امنیت قطعنامه جدید آمریکا را رد می‌کند
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد پیش بینی کرد که شورای امنیت این سازمان قطعنامه جدید ضد ایرانی آمریکا را رد می‌کند.
"مجید تخت روانچی"، سفیر ایران در سازمان ملل سه شنبه شب در واکنش به پیش نویس جدید قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در توئیتر خود نوشت: با مخالفت اعضای شورای امنیت، ایالات متحده بار دیگر مجبور به عقب نشینی از پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران شد و امروز نسخه دیگری را ارائه داد که باز هم نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است.
مجید تخت روانچی افزود، پیش نویس جدید در طبیعت و هدف خود مشابه موارد گذشته است؛ مطمئن باشید که شورای امنیت، بار دیگر این قطعنامه را رد خواهد کرد.
دولت ترامپ با هدف از بین بردن برجام که یک توافق بین‌المللی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است، هفته گذشته پیش‌نویسی را به این شورا ارائه داد تا شاید بتواند مسیر تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین اعمال برخی تحریم‌های جدید را بپیماید.
برگزاری نشست‌های مختلف غیررسمی با اعضای شورا اعم از اروپایی‌ها و دیگر اعضای غیردائم، دولت ترامپ را که فکر می‌کرد با قلدرمآبی، تهدید یا تطمیع می‌تواند به هدف خود نائل شود را به این نتیجه رساند که عبور از گردنه شورای امنیت در سنگلاخی که خود ایجاد کرده است به آسانی نخواهد بود.
از این رو، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد قطعنامه 13 صفحه‌ای پیشنهادی خود را به 4 پاراگراف تقلیل داد و به صورتی عاجزانه درخواست کرد تا همین محدودیت موجود در قطعنامه 2231 مادامی که شورا درباره آن تصمیم بگیرد، تمدید شود.
اعضای شورا تا ساعت 10 صبح چهارشنبه به وقت محلی فرصت خواهند داشت تا نظرات خود را ارائه دهند و پس از آن، احتمالا فرایند رای گیری در روز پنج شنبه یا جمعه طی شود.
هرچند که بر اساس مواضع روسیه و چین مشخص است که قطعنامه جدید شورای امنیت هم ره به جایی نخواهد برد، اما هنوز هم رسیدن به حد نصاب لازم برای ضرورت استفاده از وتوی این 2 کشور، جای تردید جدی دارد.

دیپلمات ارشد سازمان ملل: قطعنامه جدید آمریکا علیه ایران احتمالاً تا جمعه شکست می‌خورد
یکی از دیپلمات‌های ارشد سازمان ملل گفت، پیش‌نویس جدید قطعنامه چهارپاراگرافی آمریکا علیه ایران همچنان مجوز تحریم‌های نامحدود ایران را صادر می‌کند، بنابراین احتمالاً این قطعنامه تا روز جمعه شکست خواهد خورد.
اواخر شب گذشته، خبرگزاری رویترز از اقدام واشنگتن در اصلاح قطعنامه پیشنهادی‌اش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به امید ترغیب اعضای شورای امنیت به تمدید تحریم‌های ایران خبر داد.
خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) در گزارشی در خصوص قطعنامه جدید ضدایرانی واشنگتن نوشت، علی‌رغم آنکه این قطعنامه ممکن است حمایت تعداد بیشتری از اعضای شورای امنیت از این قطعنامه را جلب کند اما بعید است که بتواند بر مخالفت روسیه و چین غلبه کند.
این خبرگزاری انگلیسی که گفته، متن پیش‌نویس‌ قطعنامه جدید آمریکا را مشاهده کرده‌ است، می‌گوید که متن جدید تنها حاوی چهار پاراگراف بوده و تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تا زمان تصمیم‌گیری نهایی شورای امنیت تمدید می‌کند و در آن با ربط دادن تحریم‌های ایران به صلح و ثبات جهانی ذکر شده است که «حفظ صلح و امنیت جهانی امری ضروری است».
با این حال، دیپلمات‌های غربی در خصوص پیش‌نویس جدید قطعنامه آمریکا علیه ایران تأکید کرده‌اند که این پیش‌نویس جدید ساده علی‌رغم آنکه ممکن است حمایت‌ بیشتری را در شورای امنیت جلب کند اما بعید است که بتواند روسیه و چین را متقاعد کند که رأی ممتنع دهند.
«ریچارد گاون» مدیر «گروه بحران بین‌المللی» در سازمان ملل با اشاره به قطعنامه جدید آمریکا در صفحه تویتیر خود نوشت: «اجازه ندهید که مختصر بودن پیش‌نویس جدید آمریکا شما را گول بزند. نکته کلیدی این است که این (پیش‌نویس) مجوز تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران را می‌دهد و ... چین و روسیه چنین چیزی را دوست *ندارند*. بنابراین به احتمال خیلی زیاد، پس این پیش‌نویس آمریکا تا روز جمعه شکست خواهد خورد».
دیپلمات‌های غربی و تحلیلگران پیش‌نویس قطعنامه پیشین آمریکا علیه ایران را بعنوان یک پیش‌نویس «ماکسیمالیستی» توصیف کرده بودند که شامل تعداد زیادی صفحات بود و کشورها را ملزم می‌کرد که محموله‌هایی که به یا از ایران می‌آیند را مورد بازرسی قرار دهند و شامل پیوستی از افراد و نهادهایی می‌شد که آمریکا در صدد قرار دادن آنها در لیست تحریم‌های هدفمند است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قطعنامه آمریکا ایران پیش نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تحریم های تسلیحاتی علیه ایران برای تمدید تحریم های تسلیحاتی نماینده آمریکا در سازمان ملل شورای امنیت سازمان ملل تحریم های بین المللی اعضای شورای امنیت قطعنامه جدید آمریکا درباره این پیش نویس برای تمدید تحریم ها سازمان ملل متحد آمریکا علیه ایران قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت پیش نویس قطعنامه دیپلمات های غربی وزیر امور خارجه رای گیری درباره شورای امنیت سازمان ملل گفت دولت آمریکا قطعنامه پیشین علیه ایران پیش نویس جدید پیشنهادی خود آمریکایی ها رای گیری روسیه و چین پیش نویس توافق جدید برایان هوک منابع آگاه دولت ترامپ رئیس جمهور مردم ایران ضد ایرانی شبکه خبری خواهد شد ضد ایران گفته اند سه شنبه هسته ای مدعی شد ملل خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۵۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«قطع روابط» و «تحریم عملی» نقش مهمی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی دارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه چگونگی و کیفیت نقش آفرینی دولت‌های مسلمان در برخورد با جنگ غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد، قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی و تحریم عملی تسلیحاتی و تجاری را ابزار مهمی در توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه و جنایاتش در کرانه و قدس شریف دانست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین امیرعبداللهیان امروز_ شنبه پانزدهم اردیبهشت_در سخنرانی خود در پانزدهمین نشست سران اسلامی تحت عنوان ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار در بانجول پایتخت گامبیا، ضمن محکومیت شدید تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مقاوم و مظلوم غزه، بر ضرورت تقویت اتحاد و همبستگی بیش از پیش کشورهای اسلامی برای توقف فوری نسل کشی، جنایات جنگی ترکیبی رژیم صهیونیستی و لزوم ارسال فوری، کافی و بدون مانع کمک‌های بشر دوستانه به سراسر غزه تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بی شک این دوره زمانی نیز با همه مصایب و سختی‌های آن بر ملت فلسطین خواهد گذشت اما چگونگی و کیفیت نقش آفرینی ما دولت‌های مسلمان در برخورد با این بحران در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد. بی تردید قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی و تحریم عملی تسلیحاتی و تجاری ابزار مهمی در توقف نسل کشی اسرائیل در غزه و جنایاتش در کرانه و قدس شریف است. از دولت‌ها و کشورهای مسلمان و آزادیخواهی که در این مسیر اقدام کردند، صمیمانه قدردانی می‌کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: تحولات اخیر فلسطین و مقاومت غزه و کرانه بار دیگر ثابت کرد، از بین بردن مقاومت فلسطین و حماس، به عنوان یک حرکت آزادیبخش در مقابل اشغالگر، توهمی بیش نبود. چرا که رژیم اسرائیل یک دولت مشروع نیست، او فقط یک قدرت اشغالگر آپارتاید است و گذشت زمان نیز هرگز به قدرت اشغالگر مشروعیت نمی بخشد. تحقق صلح و امنیت پایدار و عادلانه در منطقه تنها از طریق پایان اشغال سرزمین فلسطین، سوریه و لبنان، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خود و تضمین تحقق حق تعیین سرنوشت میسر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: کارزار جهانی حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی با گذشت ۷ ماه از آغاز جنگ همچنان با قدرت ادامه دارد و به دانشگاه‌های آمریکا، اروپا و سایر کشورهای جهان رسیده است. مدعیان دروغین آزادی بیان در غرب، این صدای اعتراضی وجدان‌های بیدار بشری را با سرکوب خشونت آمیز پاسخ می‌دهند و با دیگر رویکرد استانداردهای دوگانه خود را به نمایش می‌گذارند.

امیرعبداللهیان در ادامه خطاب به حاضران جلسه گفت: افکار عمومی جهان و به ویژه جهان اسلام قویاً از ما انتظار دارند تا در نتیجه این اجلاس سران، توصیه و اقدامات مهمی داشته باشیم شامل:

۱- تاکید بر برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید و شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله در رفح و حتی کرانه باختری؛

۲- رفع کامل محاصره انسانی غزه؛

۳- تبادل اسرا؛

۴- موظف ساختن رژیم اسرائیل به خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمامی نیروهای نظامی و تجهیزات آنها از غزه و تضمین بین المللی بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود؛

۵- اعمال تحریم فوری تسلیحاتی و تجاری علیه رژیم اسرائیل؛

۶- حمایت از قرار موقت الزام آور دیوان بین الملل دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان جنایات اسرائیل. برای تضمین صلح و امنیت در منطقه و جهان اسلام، باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: جهان اسلام اکنون در وضعیت بسیار حساس و پیچیده‌ای قرار دارد به نحوی که کشورهای اسلامی در تلاش برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار با طیفی از چالش‌ها ازجمله بی‌ثباتی اقتصادی، ناآرامی‌های سیاسی، درگیری‌های منطقه‌ای، اشغال خارجی، حضور بیگانگان و مداخله قدرت‌های فرا منطقه‌ای مواجه هستند. این چالش‌ها تاکنون به تشدید فقر، تضعیف انسجام اجتماعی و اختلال در روند تلاش‌های توسعه‌ای منجر شده است. با این وجود، این چالش‌ها می‌توانند موجد فرصت‌هایی قابل‌توجه برای پیشرفت و نوآوری در جهان اسلام و شکوفایی تمدن اسلامی باشند.

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی غنی، منابع طبیعی متنوع و جمعیت جوان و مستعد کشورهای اسلامی، زمینه‌های مساعدی را برای پیشبرد طرح‌های توسعه پایدار بر اساس شاخص‌ها، معیارها ارزش‌های اسلامی فراهم ساخته است. در این راستا جهان شاهد است که مردان و زنان جوان با استعداد و تلاشگر ایران در مسیر توسعه علم و فناوری بومی شگفتی‌های بزرگی آفریده‌اند. این ظرفیت سرشار در میان همه جوانان کشورهای اسلامی موجود است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما بر این باوریم که در راستای تحقق شعار تقویت، اتحاد و همبستگی از طریق توسعه پایدار؛

اول- ملت‌های اسلامی با تمرکز و سرمایه‌گذاری در بخش نیروی انسانی، فناوری و زیرساخت‌ها می‌توانند ظرفیت بزرگ خود را در جهت نیل به اهداف توسعه پایدار ملل مسلمان بکار گیرند.

دوم- جهت تعمیق سطح همکاری‌ها و تسرّی توسعه پایدار و همه‌جانبه می‌بایست شبکه همکاری‌های اقتصادی، فنی، توسعه‌ای، تجاری و مالی- پولی میان کشورهای اسلامی در بستر توافقات و سازوکارهای هدفمند و مشترک، بیش‌ازپیش تقویت گردد.

سوم- ایجاد یک پلتفرم اختصاصی در چارچوب سازمان همکاری اسلامی جهت اشتراک‌گذاری دانش، تخصص و منابع مرتبط با توسعه پایدار لازمه تحقق طرح‌های توسعه‌ای ملل مسلمان است.

چهارم- ارتقای یکپارچگی اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار، بر مبنای ارزش‌ها یک ضرورت است.

پنجم- به‌کارگیری ابتکارات و نوآوری‌های فن آورانه و گسترش تحقیقات علمی به منظور پیشبرد دستور کار تحقق اهداف توسعه پایدار در چارچوب سازمان همکاری اسلامی نیازمند طراحی سازوکاری مناسب است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بی تردید اهداف مهم توسعه پایدار در هر نقطه از جهان بدون تضمین صلح و امنیت پایدار محقق نخواهد شد. همیاری و همکاری کشورها با شعار «امنیت و توسعه پایدار برای همه» ضرورت و فوریت می‌یابد.

امیرعبداللهیان در پایان تاکید کرد: حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، بار دیگر چهره واقعی رژیم تروریست اسرائیل را آشکار ساخت. جمهوری اسلامی ایران با توسل به قاعده حقوقی دفاع مشروع، و پس از نامید شدن از نقش بازدارنده شورای امنیت سازمان ملل- روز شنبه ۱۳ آوریل، پاسخ نظامی حداقلی و محدودی به اسرائیل داد. البته ما با صدای بلند هشدار دادیم در صورت هر گونه ماجراجویی جدید رژیم اسرائیل علیه منافع ایران در داخل و یا خارج، واکنش بعدی ما علیه اسرائیل حداکثری، فوری و کاملاً پشیمان کننده خواهد بود. این تصمیمی تغییرناپذیر است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: توسل ایران در اعمال حق دفاع مشروع نشان دهنده رویکرد مسئولانه ما نسبت به صلح و امنیت منطقه و جهان است. ما امنیت جهان اسلام و امنیت منطقه را امنیت ایران می‌دانیم و دست دوستی خود را با دولت‌های منطقه و جهان اسلام به گرمی می‌فشریم. رژیم اشغالگر اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ماست. بار دیگر، آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با دولت گامبیا و کلیه دولت‌های عضو سازمان همکاری اسلامی جهت ارتقای کارآیی این سازمان در جهان در حال گذار کنونی با هدف تقویت و تضمین منافع مشترک و صیانت از کیان و استقلال سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی اعلام می‌کنم.

کد خبر 750561

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس اقلیم کردستان با دبیر شورای عالی امنیت ملی
  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • آخرین خبرها از لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • «قطع روابط» و «تحریم عملی» نقش مهمی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی دارد