Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - انفجار بیروت تلنگر بسیار جدی در مدیریت شهری برای ارتقای ایمنی سکونتگاه های شهری بود که همین امر نیز سبب شد تا بحث انبار نفت شهران مطرح شده و دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی در این باره گفت: به بهانه این حادثه باید نگاهی به خطرپذیری شهرها به ویژه کلانشهر تهران در مقوله مراکز خطرزا داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش شهر، علی بیت الهی، دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی در این باره گفت: به بهانه این حادثه باید نگاهی به خطرپذیری شهرها به ویژه کلانشهر تهران در مقوله مراکز خطرزا داشته باشیم.
او ادامه داد: در رسانه ها و برخی خبرها آمده بود که مخزن سوخت شهران یک نقطه خطرزا از آسیب رسانی و آتش سوزی بود، البته اصل صحبت که درباره شهران گفته شده بود که امکان دارد در اثر آتش سوزی و موارد دیگر حادثه ای چندین برابر بیروت رخ دهد، درباره انبار شهران احتمالا کمی اغراق شده؛ چرا که معمولا انفجار در این چنین مخازنی صورت نمی گیرد؛ بلکه آتش سوزی های ممتد رخ می دهد یا در بدترین سناریو شاهد نشت مواد سوختی خواهیم بود.
دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی افزود: در بررسی ها و ارزیابی هایی که بنده در طول مدت زمان داشتم، زمانی این مرکز جانمایی شده که سکنه شهر به این میزان نبود و وسعت شهر تهران به این حد نبود و در آن زمان وزارت نفت در مکان یابی و همینطور مسیر یابی لوله انتقال سوخت از پالایشگاه به مخزن نفت شهر ری، تمهیدات ایمنی را با شهرداری توافق کرده بودند به طوری که برای لوله انتقال، حریم و زمین ها در نظر گرفته شده بود که ساخت و ساز هم نباید بشود و منطقه شهران نیز عاری از جمعیت بود.
بیت الهی بیان کرد: نزدیکی یک مخزن سوخت به یک کلانشهر ضرورت داشت به دلیل اینکه تردد تانکرهای سوخت در جاده ها خودش خطر روزمره جدی به وجود می آورد. به هر صورت این مکان در آن زمانی که تهران در این وسعت نبود انتخاب شد، اما در حال حاضر وضعیت موجود درمورد چنین مخازنی به ویژه در ضوابط کشورهایی مانند آمریکا و نیوزیلند به این صورت است که چنین مکان هایی روی گسل ها و حریم گسل ها ساخته نشود.
او افزود: علت این ضابطه ها نیز به این خاطر است که هر چقدر هم ساختمان را مقاوم سازی کنیم، اما تمهیدات مهندسی در مقابل عظمت جا به جایی و شکستگی یک گسل پاسخگو نیست که البته درباره این مخزن سوخت، چندین لایه بتنی به دلیل جلوگیری از نشت و سرازیر شدن سوخت بر اثر حوادث اندیشیده و اجرا نیز شده است که این ها نیز در برابر جابه جایی یک گسل ناچیز خواهد بود.
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی ادامه داد: معمولا بر این اساس احداث ساختمان هایی که در آیین نامه 2800 هم به عنوان ساختمان های خطرزا از آن ها نام می بریم و در رده ساختمان های با درجه اهمیت بالا تقسیم بندی می کنیم در شرایط ذکر شده ممنوع است. آن زمانی که این مرکز احداث شده چنین ضابطه ای وجود نداشته. بنابراین این انبار در نقطه ای که از دیدگاه لجستیکی مناسب بوده احداث شده؛ اما در حال حاضر این ضرورت وجود دارد که درباره جا به جایی این مخزن که هزینه هنگفتی هم به بودجه ملی تحمیل می کند تحقیق و تصمیم گیری شود.
او گفت: این مسئله در عالی ترین سطوح مدیریتی کشور نیز مطرح شده و به این نتیجه رسیده اند که جا به جایی چنین مرکزی نیازمند یکسری اقدامات بسیار هزینه بر است که ظاهرا فعلا مقدور نیست؛ اما ضرورت ملی دارد که به طور جدی درباره جا به جایی چنین مراکزی و مکان یابی مجددش با توجه به گسترش شهری تصمیماتی صورت گیرد.
بیت الهی ادامه داد: علاوه بر این مرکز سوخت که طی این روز ها به آن بسیار پرداخته شد و بازتاب عمده ای داشته ضرورت دارد که به طور کلی مراکز خطرزا مورد توجه جدی قرار گیرد، شاید هیچگاه فکر نمی کردیم که یک کلینیک پزشکی مثل سینا اطهر که به ذات خودش باید خطرها را کم کند و موجب مداوا شود خود به یک مرکز خطرزا تبدیل شود؛ چرا که در آن محل به جهت نیازهای مرکز کپسول های گاز انبار شده باشد.
او ادامه داد: چنین جزیی نگری هایی ضرورت دارد. در منطقه اطراف بازار در منطقه 12 ساختمان های فرسوده ای داریم که به دلایل غلط لجستیکی به عنوان انبار مواد شیمیایی، رنگ، چسب و موادی که پتانسیل اشتعال بالایی دارد تبدیل شده است. این ها در اثر حوادث فقط به خودشان آسیب نمی زنند؛ بلکه محیط اطراف را درگیر می کنند و حوادث مدل سازی شده کوچکی همچون آن چیزی که در حادثه پلاسکو، سینا اطهر دیدیم، اتفاق افتاد. نمونه نادر و بسیار شدید آن را هم اخیرا در بیروت شاهد بودیم.
بیت الهی گفت: عدم توجه و در واقع سهل انگاری تعجب برانگیز درباره نگهداری مواد با پتانسیل انفجار و اشتعال در مجاورت بندر و شهر می تواند بسیار حادثه آفرین باشد.
او افزود: علاوه بر تهران درباره بسیاری از شهرها چنین نگرشی باید به صورت ضابطه و آیین نامه های ضروری و لازم الاجرا در بیاید. این نیاز را پس از این حادثه به شدت احساس می کنیم و امیدواریم تحت عنوان مصوبات، لوایح و ضوابطی موجب ارتقای ایمنی شهری شود.
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی درباره اینکه وقوع زمین لرزه چه اثری بر این دسته از مراکز نگهداری مواد شیمیایی، همچون انبار نفت شهران خواهد گذاشت، گفت: در زلزله به ویژه در مورد آن دسته از مخازنی که روی گسل ساخته شدند خطر عمده این است که در اثر جا به جایی، گسیختگی در دیواره ها و مخازن صورت گیرد و حجم عظیمی از این مواد سوختی مثل یک سیلاب در مسیر آبراهه ها و دره ها به سمت جنوبی تهران سرازیر شود. این علاوه بر مساله آتش سوزی و خطرات بالقوه ای است که می تواند آثار زیست محیطی بسیار منفی داشته باشد که تا سال ها شاهد پیامدهای آن خواهیم بود.
به گزارش ایسنا، او ادامه داد: در این شرایط آب های زیر سطحی، قنات ها را آلوده خواهد کرد و ممکن است حوادث ناگواری را رقم بزند.
دبیر کارگروه ملی مخاطرت طبیعی گفت: گسیختگی از اثراتی است که می تواند لوله های انتقال سوخت به این مراکز متحمل شده و خود آن نیز به صورت جدی آسیب خواهد رساند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ملی مخاطرات طبیعی جا به جایی بیت الهی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۵۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از ۱۲ سال اولین آیین‌نامه اجرایی سند تحول بنیادین با نام آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در هیأت دولت تصویب شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا به ویژه شهیدان مطهری، رجایی و باهنر، پنج هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید و دانش‌آموزان شهید غزه اظهار داشت: معلم جایگاه خطیر و رفیعی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی دارد.

وی با تشریح عملکرد آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در دوره جدید سعی کرده است با ایجاد حلقه اتحاد، انسجام، همدلی، همفکری، هماهنگی، همسویی و جلب مشارکت همه دستگاه‌های تأثیرگذار در تعلیم و تربیت، امر مهم تربیت فرزندان این سرزمین را دنبال کند که یکی از سر حلقه‌های این اتحاد ائمه جمعه و جماعت هستند که به مثابه پیران و پدران مردم در دیار خود می‌توانند یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت اسلامی را پایه‌گذاری می‌کند و مبنای آن نظریه تعلیم و تربیت دینی و بومی است و به همین دلیل است که اجرای آن بسیار اهمیت دارد و در سال گذشته بر سند تحول بنیادین تمرکز کردیم.

صحرایی تصریح کرد: در آینده بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اقداماتی که این سند خواسته، آموزش و پرورش کشور را اداره می‌کنیم و برای آن نقشه راه طراحی کرده‌ایم که مطابق آن پیش خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه کار مهم دیگری که در آموزش و پرورش طی یک سال گذشته انجام شد، اصلاح فرآیند جذب معلم بود، افزود: معلم با جایگاه رفیع و عظیم خود باید با دقت، صحت و خردمندانه انتخاب شود؛ وی باید فردی باشد که ما در واگذاری امانت‌های خود به او اطمینان کامل حاصل کنیم؛ بنابراین در سالی که گذشت تاریخی‌ترین استخدام کشور اتفاق افتاد، نه از این جهت که حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که از لحاظ کمیت بی‌سابقه است چرا که این رقم معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: معلمان ویژه‌ای را انتخاب کردیم و سعی شد گزینش را بسیار دقیق پیاده کنیم. تلاش کردیم معلمانی را انتخاب کنیم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند، امانتداران خوبی برای کشور باشند.

صحرایی با یادآوری اینکه فرزندان این سرزمین ۳۰ سال در دستان معلمان هستند، اظهار داشت: هر معلمی به طور متوسط در طول خدمت خود هزار دانش‌آموز را تربیت می‌کند و جریان تربیتی یک جریان پیوسته و مستمر است؛ بنابراین معلم کارمند نیست و انتخاب او باید با دقت ویژه اتفاق می‌افتاد که چنین شد.

وی ادامه داد: بُعد دیگر کار این است که دانشگاه فرهنگیان که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد، البته وضعیت آن با وضع مطلوب فاصله فراوانی دارد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی به وزارت آموزش و پرورش داده شد، دانشگاه فرهنگیان بازهم افزایش ظرفیت داشته و در هفته گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور آزمون اختصاصیش را برگزار کرد.

صحرایی یادآور شد: برای جذب ۳۰ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۶۰۰ هزار متقاضی در دانشگاه فرهنگیان داشتیم، این نشان می‌دهد معلمی چقدر مورد توجه مردم است. کنکور اختصاصی و نظام جذب استاد اختصاصی دارد و یک معماری جدید برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه کار مهم دیگر ما در سال گذشته تقویت بیش از پیش معاونت پرورشی بود، گفت: ما برای هر مدرسه به یک مربی پرورشی نیاز داریم که تعداد بسیار زیادی از مدارس کشور مربی و معاون پرورشی نداشتند؛ امروز آزمون استخدامی جذب مربی پرورشی و تربیت بدنی و مشاور در سراسر کشور برگزار شد و دقایقی پیش به پایان رسید، ۴۰۰ هزار نفر از علاقه‌مندان با یکدیگر رقابت کردند که ۱۹ هزار نفر از آن‌ها در این رشته جذب می‌شوند.

وی ادامه داد: در امور پرورشی کار‌های بزرگی انجام شد، اولین اقدام طرحی به نام «امید، ایمان، خودباوری، خردورزی، نشاط و هویت» که همه کلمات آن برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است طراحی شد و بر مبنای آن سامانه‌هایی ایجاد شد و فعالیت‌های پرورشی گسترده در سراسر کشور انجام گرفت.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بیش از هشت میلیون دانش‌آموز در این طرح فراگیر شرکت کردند و بیش از هشت هزار گروه سرود در کشور شکل گرفت، بیش از ۱۳.۵ میلیون نفر روز اردوی راهیان پیشرفت، راهیان نور، زیارت اولی‌ها و سایر اردو‌ها برگزار کردیم که امسال نیز نهضت اردویی را دنبال می‌کنیم.

صحرایی با بیان اینکه مراسم اعتکاف سال گذشته تاریخی بود، افزود: ۴۴۰ هزار دانش‌آموز در بیش از ۲۸۰۰ مدرسه معتکف شدند و دشمنان که گفته بودند نسل جدید همانند نسل گذشته نیستند را ناامید کردند.

وی ادامه داد: ۱۲۷ درصد رشد معتکفین در میان دانش آموزان را داشتیم، در ماه مبارک رمضان محفل‌های قرآنی دانش آموزی شکوه پیوسته‌ای داشت، ۲۰ هزار محفل در ماه مبارک رمضان برگزار و از خادمان و قهرمانان قرآنی تجلیل شد. جشن‌های تکلیف برگزار و باشگاه قله‌های فرهنگی و ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت که نشان از عزم این کانون جهت تحول در امور پرورشی و تربیتی است.

وزیر آموزش و پرورش با تشریح اقدامات انجام شده برای تقویت مدارس دولتی، اظهار داشت: قانون برای آن‌ها تدوین شده و پیوسته به دنبال اصلاح وضع آن‌ها هستیم؛ قانون مدارس غیردولتی توسط مجلس اصلاح شد، مهد‌های کودک در سراسر کشور ساماندهی و بعد از ۱۲ سال اولین آئین نامه اجرایی سند تحول بنیادین با نام آئین نامه توسعه و تقویت مهارت‌های دانش آموزان از هیأت دولت بیرون آمد.

دیگر خبرها

  • افزودنی های بتن
  • هشدار درباره تعویق لیگ برتر فوتبال
  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می‌شود
  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می شود
  • علوی: در صورت عدم انجام الزامات، لیگ آینده به تعویق می‌افتد!
  • این ملحفه‌ها باعث اگزما در پوست می‌شوند
  • آیین‌نامه ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها اجرایی شود
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • محکومیت ۴ میلیاردی برای متخلفی دراصفهان
  • نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد