Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران؛ مجله تصويري سلاح- مقامات نظامي ايالت واشينگتن به دنبال روشي جديد و در واقع يك برنامه آموزشي اصلاح شده هستند كه بدون آسيب به پستانداران دريايي محلي، اجراي كامل آزمايشات مربوط به نيروي دريايي ممکن باشد زیرا برخي از آزمایش های نيروي دريايي مي تواند تهديدی براي سلامت پستانداران دريايي به شمار رود و اين موجودات نيز بر اساس سند محافظت از پستانداران دريايي فدرال (به اختصار MMPA) تحت قوانين حفاظتي خاص قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تازگي ليستي از فعاليت هاي نيروي دريايي با ضريب خطر بالا منتشر شده است كه از جمله مهم ترين آنها مي توان به برنامه آزمايش پرتابه ابرصوت جديدHVP اشاره كرد که مي تواند با سرعتي بالغ بر 8500 كيلومتر بر ساعت حركت كند.

طبق گزارشی در این رابطه؛ نيروي دريايي قصد دارد مجموعه اي از تسليحات مختلف را در طول ساحل غربي و طي دوره اي 7 ساله آزمايش كند. به گزارش روزنامه محلي سیاتل تایمز، اين پروژه شامل پرتابه ويژه HVP نیز خواهد بود كه با هفت برابر سرعت صوت حرکت مي كند! محصول نظامي مذكور مدرن ترين سلاح ابرصوت نيروي دريايي آمریکا خواهد بود.

با وجود آن كه چنين طرح متمايزي كاربردهاي نظامی زيادي خواهد داشت، اما از زمان اجراي مراحل ابتدايي مانند پيشنهاد اوليه و آماده سازي آزمايشات با مخالفان زيادي رو به رو شده است. از فرماندار واشينگتن گرفته تا دادستان كل و آژانس هاي ايالتي، همگي با پروژه نام برده به علت احتمال آسيب به پستانداران دريايي شديدا مخالفت كرده اند.

 آنها معتقد هستند كه چنين اقداماتي مي تواند بر روند زندگي، تغذيه، معاشرت و همچنين توليد مثل اين جانداران و به خصوص نهنگ هاي قاتل يا اُرکا تاثير بگذارد.

با توجه به قانون محافظت از پستانداران دريايي فدرال مصوب سال 1972، كشتار تمام انواع پستانداران دريايي ممنوع شده است. علاوه بر اين، هر عملي كه به آزار، تغذيه، شكار و يا اسارت اين موجودات نيز منجر شود حتي اگر تلاشي ناموفق نيز صورت گرفته باشد، باز هم جرم شناخته خواهد شد.

کارشناسان تخمين مي زنند كه جمعيت نهنگ هاي قاتل و دیگر پستاندارن دریایی در منطقه ساحلي پاگت ساوند واقع در شمال غربي اقيانوس آرام در ايالت واشينگتن، طي برنامه 7 ساله نام برده حدود 2 میلیون بار در معرض آسیب قرار خواهند گرفت.

همچنين بر اساس نظرسنجي ديگري كه در سال 2009 توسط نيروي دريايي انجام شده است، گونه هاي مختلفي در منطقه پيشنهادي آزمايش سلاح ابرصوت زندگي مي كنند. از جمله اين جانداران مي توان به نهنگ آبي، نهنگ تيغ باله، نهنگ گوژپشت، نهنگ سئی، نهنگ قاتل، نهنگ عنبر، نهنگ شکار آرام شمالی، شیر دریایی اشتلر و سمور دريايي اشاره كرد. تمام پستانداران نام برده هم تحت حمايت MMPA هستند.

سياتل تايمز همچنين مي نويسد كه فعاليت هاي نيروي دريايي از تعدادي آزمايش ساده فراتر مي رود. براي مثال آنها اژدرهايي را بررسي خواهند كرد كه براي شليك پرتابه هاي قوي به سمت دريا به منظور استقرار دستگاه هاي ردياب زيردريايي (سونار) و يا انفجار بيش از 450 كيلوگرم بمب استفاده مي شوند.

لازم به ذكر است كه سونار يا همان تجهيزات ناوبري و فاصله يابي صوتي، دستگاه هايي هستند كه از طريق انتشار امواج صوتي كار مي كنند. در نتيجه ضمن كاربرد رديابي، مي توان از آنها براي ارتباط گيري با ديگر يگان هاي شناور نيز بهره برداري كرد. اما مدافعان حقوق حيوانات و فعالان حفظ منابع طبيعي از جمله درياها مدعي شده اند كه استفاده از سونار فعال با قابليت انتشار امواج صوتي انفجاري تا 235 دسي بل به منظور كشف زيردريايي هاي دشمن، مي تواند براي پستانداران دريايي خطرناك و حتي كشنده باشد. به همين دليل گروه هاي بسياري وجود دارند كه خواستار منع به كارگيري دستگاه هاي مخرب مانند سونار و ساير فعاليت هاي آسيب رسان به موجودات دريايي هستند و از اين رو با تلاش هاي اجتماعي خود به نيروي دريايي و وزارت دفاع آمريكا فشار مي آورند.

HVP

HVP يك پرتابه جديد چندمنظوره است كه از توپ دريايي مارك 45 متعلق به نيروي دريايي شليك مي شود. اين محصول كه تا پيش از اين با سرعت 3675 كيلومتر بر ساعت حركت مي كرد، ظاهرا پس از يك سري اصلاحات موفق،  به سرعت 8942 كيلومتر بر ساعت دست يافته است.

انتظار مي رود كه HVP‌ نه تنها قادر به هدف گيري اهداف زميني دشمن باشد، بلكه بتواند موشك هاي كروز وارده، اهداف زیرسطحی، موشك هاي ضد كشتي و همچنين كلاهك هاي موشك بالستیک را نيز منهدم سازد. از طرفي نيروي دريايي به طور معمول پيش از آزمايشات دريايي با استفاده از تجهيزات مخصوص از عدم حضور پستاندارن در منطقه مورد نظر اطمينان حاصل مي كند. اين در حالي است كه مقامات ايالتي تلاش هاي مذكور را براي كاهش صدمات كافي نمي دانند.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

بیشتر بخوانید: *تکنیک چینی ها برای خرید ناو روسی در اوکراین! (+تصاویر) *Skjold؛ گشت ناو برتر در نیروی دریایی سلطنتی نروژ (+تصاویر) *5 مورد از افسانه ای ترین کشتی های جنگی آمریکایی(+تصاویر) *بزرگترين كشتي هاي جنگي جهان؛ از ایزومو تا جرالد آر. فورد(+تصاویر) لینک کوتاه: asriran.com/00374Y

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نهنگ قاتل پستانداران دریایی نیروی دریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۷۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ اوکراین به گورستان تسلیحات «افتخارآمیز» آمریکا تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «اِم چونگ‌ایل» معاون وزیر خارجه کره شمالی امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خیلی وقت است که میدان نبرد در اوکراین به گورستان تسلیحات گوناگونی تبدیل شده که آمریکا و ناتو به آنها افتخار می‌کنند.

وی با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین نوشت: لایحه کمک نظامی اضافی ایالات متحده به اوکراین صرفاً یک ماده روانگردان برای کاهش موقت ترس از دارودسته زلنسکی است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دایم روسیه در سازمان ملل روز یکشبنه اعلام کرد که ارائه کمک های نظامی جدید آمریکا به اوکراین به جلوگیری از پایان شکوهمند رژیم کی یف کمک نمی کند.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هنگامی که رییس و رهبر دولتی به مردم خودش اهمیت نمی‌دهد و کشورش را نمی‌فروشد، همچنین اتفاقی رخ می‌دهد؛ اینجا چیزی برای جشن‌گرفتن نیست.

این دیپلمات روس اوکراین را «شرکت نظامی خصوصی» ضدروی توصیف کرد و در ادامه نوشت: این شیوه کمی بیشتر کار خواهد کرد، پول بیشتری به جیب زده می‌شود، سلاح بیشتری دزدیده می‌شود و ده‌ها هزار اوکراینی کشته خواهند شد.

پولیانسکی همچنین گفت: اما پایان شکوهمند رژیم کی‌یف بدون توجه به این بسته جدید و تمام تلاش‌های بیهوده حامیان آمریکایی و ناتو برای زنده نگه داشتن آن اجتناب‌ناپذیر است.

کد خبر 6087354

دیگر خبرها

  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان
  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم
  • (ویدئو) تلاش برای نجات ده‌ها نهنگ به گل نشسته در غرب استرالیا
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین
  • جنگ اوکراین به گورستان تسلیحات «افتخارآمیز» آمریکا تبدیل شده است
  • بازدید سرزده یک تمساح از پایگاه هوایی آمریکا + فیلم