Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد حاجی حسینی مسگر روزپنجشنبه درگفت‌وگوبا خبرنگارایرنا،‌ بیان کرد: تا ابتدای هفته جاری حجم آب ذخیره‌شده درسد ۱۵ خرداد ۱۰۸.۵میلیون مترمکعب و سد کوچری ۱۷۲.۵ میلیون مترمکعب بوده‌است.

وی بیان کرد: دو سد ۱۵ خرداد و کوچری مهمترین سدهای تامین آب مورد نیاز استان دربخش‌های مختلف هستند و به همین دلیل وضعیت مناسب ذخیره آب در آن‌ها نقش مهمی در پایداری فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی قم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این که با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش میزان مصرف آب در میان شهروندان،‌ باید صرفه جویی بیش از گذشته مورد توجه باشد،‌ ادامه داد:‌ تامین منابع آبی برای قم دشوار و پرهزینه است و رعایت الگوی مصرف آب در این استان اهمیت زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم گفت: کشاورزی از جمله مهمترین بخش‌هایی است که رعایت الگوی مصرف آب در آن باید مورد توجه بهره برداران باشد تا سهم آب تخصیص یافته به این حوزه مطابق استانداردهای تعیین شده مورد استفاده قرار گیرد.

حاجی حسینی مسگر همچنین با اشاره به تامین آب مورد نیاز بخش صنعت قم،‌گفت:‌ در بخش صنعت استان نیز باید الگوهای مورد نظر در مصرف آب رعایت و استفاده بهینه از آن مورد توجه باشد تا فعالیت‌های اقتصادی با سهمیه آب اختصاص یافته توسعه یابد.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ باهدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.
برای تنظیم آب انتقال‌یافته از حوضه دز، در پایین‌دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع ۷۳ متر از کف و ۹۶.۵ متر از پی، با حجم بدنه ۵.۲ میلیون مترمکعب و با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون مترمکعب ساخته شد. آب ذخیره‌شده در سد کوچری توسط خط لوله ای به طول ۱۰۸ کیلومتر به تصفیه‌خانه «دودهک» و ازآنجا توسط خط لوله‌ای به طول ۷۲ کیلومتر به شهر قم می‌رسد.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است.

حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون مترمکعب است. این سد به‌وسیله آب‌های جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می‌شود.
سد قدیمی کبار در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم  ۳۰ کیلومتر است.

برچسب‌ها صرفه جویی در مصرف آب قم شرکت آب منطقه ای سرانه مصرف آب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صرفه جویی در مصرف آب قم شرکت آب منطقه ای سرانه مصرف آب صرفه جویی در مصرف آب قم شرکت آب منطقه ای سرانه مصرف آب میلیون مترمکعب میلیون متر سد کوچری مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۹۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شهند عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از تالاب سولدوز شهرستان نقده در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طی سال آبی جاری، ۷۷ میلیون مترمکعب حق آبه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد که ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از میزان حق آبه مصوب رهاسازی‌شده است.

وی با بیان اینکه پس از ۲۰ سال تالاب‌های درگه سنگی، طالقان، قوپی بابا علی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده است، گفت: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت زیست محیطی تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالاب‌ها هستیم.

شهند اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تابستان امسال نیز حق آبه ۳ تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی برازان تأمین خواهد شد.

کد خبر 6088778

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • ذخیره سازی بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی
  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود