Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@22:27:09 GMT

شش راهکار برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۰۷۳۱

شش راهکار برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب

ایسنا/قم یک نویسنده حوزه کودک و نوجوان در خصوص مقایسه وضع کتاب کودک و نوجوان در پیش و پس از انقلاب، عنوان کرد: ما نسبت به قبل و بر اساس جمعیت کودک‌مان آن فرایندرا خیلی کمتر داریم که یک کتابی مورد استقبال زیاد و چاپ بالا قرار بگیرد ولی این نیست که اصلا نداشته باشیم.

توجه به تعلیم و تربیت کودک و نوجوان، یکی از ارکان مهم توسعه فرهنگی و حتی اقتصادی کشورهاست‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالیکه در بسیاری از کشورها فراتر از ضرورت های فرهنگی و تربیتی، توانسته‌اند بازار اقتصادی خوبی از چاپ کتاب کودک برای خود فراهم کنند و هه انتشاراتی‌های معتبر، یک بخش ویژه کتاب کودک دارند، در ایران اما چاپ کتاب کودک و نوجوان وضع خوبی ندارد و ناشران کتاب کودک غالبا مستقل از انتشاراتی‌های معتبر در زمینه‌های دیگر هستند.

بی‌توجهی به بازار چاپ و نشر کتاب، زمانی آسیب‌های جدی‌ترش‌را نشان می‌دهد که عدم توجه به ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی در کودکان، باعث می‌شود که کودک فرایند رشد و تربیت فرهنگی‌اش‌را ناقص طی می‌کند و عادت کتاب‌خوانی در او نهادینه نمی‌شود و این امر نام ایران‌را در میان کشورهایی با سرانه مطالعه بسیار پایین قرار می‌دهد.

در همین زمینه سراغ معصومه میرابوطالبی نویسنده حوزه کودک و نوجوان و عضو هیئت مدیره انجمن ادبی داستان جمعه رفتیم. معصومه میرابوطالبی متولد ۲۱ دی‌ماه سال ۶۰ از شهر قم، دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات کودک‌ونوجوان و نویسنده کتابهای؛ «مثل یک بوم سفید»، «از باغها به بعد»، «اژدهای دماوند»، «آن سوی دریای مردگان»، «پروفسور فوفو»، «هندوانه خوشحال»، «شهر من»، «عروسی درِ قوری»، «سفر دانه‌ای» و «جوجه‌های آفتاب پرست» است.

میرابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص آسیب‌شناسی وضع کتاب کودک و نوجوان گفت: چیزی که در این زمینه خیلی به ما ضربه می‌زند عدم رعایت قانون کپی رایت است. اگر قانون کپی رایت، متقن و اجرا شود، بخش زیادی از این آسیب‌ها کنترل می‌شود.

وی افزود: بعضی اوقات کتبی‌را داریم که توسط چندین نشر با عناوین مختلف در حال چاپ است اما در واقع یک کتاب است و این امر به نوبه خود منجر به آشفتگی در بازار کتاب کودک می‌شود و حتی در سطح وسیع‌تر، آسیب به بازار و تألیف کتاب کشور.

این عضو هیئت مدیره انجمن داستان جمعه در خصوص نقش رسانه‌ها در ایجاد و تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی کودک و نوجوان، بیان کرد:به نظر من رسانه‌ها واقعا کم کاری می‌کنند. یکی از رسانه های موثر بر بچه ها، همین رسانه ملی خودمان است ولی وقتی به بحث معرفی کتاب می‌رسد، رویکردهایی در انتخاب و معرفی کتاب‌ها دارد که ناعادلانه است . یکسری از کتب حذف می‌شوند و یکسری بالا می‌آیند و لزوما بر اساس کیفیت نیست.

وی اضافه کرد: بعضی نشرها در شبکه‌های اجتماعی و مجازی فعال شده‌اند اما برخی هنوز به شیوه‌های سنتی عمل می‌کنند. البته اتفاقی که به خاطر کرونا افتاد این بود که این نشرها نیز به سمت شبکه‌های اجتماعی رفته‌اند و از طرفی، حضور بچه ها در این شبکه‌ها و بازتاب بازخوردشان، تبلیغ این کتب شده‌است.

میرابوطالبی ادامه داد: مثلا بچه‌ها در صفحات خودشان یا صفحات ناشرها کتابی‌را که خونده‌اند، با ساختن ویدیو یا نقاشی کردن معرفی می‌کنند که اتفاقا این تبلیغ درست‌تر است چون از دل بچه‌ها در می‌آید و به دل بچه ها می‌نشیند. ولی آن چیزی که دست خود ناشر و کودک نیست، باید عادلانه‌تر باشد.

راهکارها؛ مطالعه جمعی

این نویسنده، در خصوص راهکار نجات کتاب‌خوانی کودک و نوجوان از اوضاع نابسامان فرهنگی امروز، اظهار کرد: ایجاد فرایندهای جمعی کتاب خوندن و اینکه بچه ها نظر بدهند، راهکار بسیار موثری است. وقتی بچه‌ها بدانند قرار است درباره کتابی اظهار نظر و بحث کنند، فعالانه و با اشتیاق آن کتاب‌را می‌خوانند و این تحلیل و نظر کودکان می‌تواند حتی به خود نویسنده نیز بازخورد و جهت کاری بدهد.

انتخاب کتب همسو با ذائقه کودکان با دخالت خودشان

وی افزود: انتخاب کتاب مناسب و با دخالت خود بچه‌ها گام موثری دیگری است. ما به عنوان والدین باید با کتب آشنایی داشته باشیم، همچنین زمینه مورد علاقه کودک‌مان را شناسایی کرده باشیم؛ مثلا بعضی بچه‌ها کتب علمی_تخیلی دوست دارند و ما در این زمینه کتاب‌های جذاب داستانی خوبی داریم.

تلفیق کتاب‌خوانی با بازی و هنر

میرابوطالبی تلفیق کتاب خوانی با بازی یا هنر را راهکار موثر دیگری در زمینه ایجاد علاقه به کتاب در کودکان دانست و تاکید کرد: کودکان دوست دارند چیزی‌را که می‌خوانند اجرا کنند یا نقاشی کنند. خیلی از بچه‌ها از کتابی که خوانده‌اند کلیپ می‌سازند و این خیلی برای خواندن کتاب به آن‌ها اشتیاق می‌دهد و در عین حال میان کتاب‌خوانی و استفاده از تکنولوژی روز نیز، هماهنگی ایجاد می‌کند.

دیدار با نویسندگان

وی تصریح کرد: دیدار با نویسنده‌ها نیز راهکار مناسبی‌ است. اینکه بچه بتواند نویسنده کتاب‌را ببیند و با او تعامل کند که فضای مجازی تا حدی آن را ایجاد کرده است.

شرکت در رویدادهای فرهنگی

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان شرکت در رویدادهای فرهنگی‌را عامل مهم دیگری در ایجاد میل به کتاب در کودکان برشمرد و گفت: مثلا نمایشگاه کتاب که امسال نبود؛ واقعا خوب بود و بچه ها را می‌دیدم که با لذت خرید می‌کردند. آن فرایند که بچه‌ها بروند نمایشگاه ، با آن تنوع و رنگارنگی، بچه های مثل خودشان را ببینند و دست به انتخاب بزنند و حجم زیادی کتاب بخرند و با خودشان ببرند، میان آن‌ها و کتاب پیوند خوبی ایجاد می‌کند.

قرارگرفتن در معرض تبلیغ هم‌سن‌هایشان

وی تصریح کرد: بچه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی صفحه یا کانال دارند، خودشان کلیپ می‌سازند و ترویج کتاب می‌دهند و این نیز بسیار موثر است و باید حمایت شود چون بچه‌ها شاید از هم سن و سالان خودشان بیشتر یاد بگیرند تا از بزرگسالان.

نویسنده کتاب «اژدهای دماوند»، در خصوص مقایسه وضع چاپ و مطالعه کتاب کودک و نوجوان در پیش و پس از انقلاب، یادآورشد: ما نسبت به قبل و بر اساس جمعیت کودک‌مان آن فرایندرا خیلی کمتر داریم که یک کتابی مورد استقبال زیاد و چاپ بالا قرار بگیرد ولی این نیست که اصلا نداشته باشیم، داریم ولی بیشتر برای کتب ترجمه اتفاق می‌افتد که به چاپ فراوان برسند. البته کتب تالیفی پر فروش هم داشتیم ولی به اندازه انگشت‌های دست.

وی اضافه کرد: این اواخر کتب تالیفی خوبی در کتابفروشی‌ها می‌بینم مثل کارهای آقای شاه‌آبادی یا سیامک گلشیری و فرهاد حسن‌زاده ولی با بچه‌ها که صحبت می‌کنیم، می‌بینیم حتی بچه‌های کتاب خوان‌مان، اسم نویسنده‌های ایرانی‌را نمی‌دانند و این واقعا مایه تأسف و دلسوزی است که این کتب در بستر فرهنگی ما تولید می‌شود و خوانده نمی‌شود.

میرابوطالبی با بیان اینکه تحول در بازار چاپ و نشر کتاب کودک، نیازمند یک اراده جمعی است و گروه‌های موثر مختلفی باید برای این امر، دست به دست هم دهند، خاطرنشان کرد: نیاز هست ناشر توسط دولت حمایت شود و قوانین حوزه کتاب و نشر اصلاح شوند. اگر قانون کپی رایت رعایت شود، شاید تا حد زیادی جلوی ناکامی و آشفتگی‌های بازار کتاب کودک گرفته شود. در بحث ترویج و تبلیغ نیز باید اصلاح ساختاری شود. من امیدوارم این پر تیراژ شدن کتاب، برای مجموعه های ایرانی رخ دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری كودكان منطقه قم کتاب کودک و نوجوان کتاب خوانی شبکه ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۰۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان بعدازظهر سه‌شنبه با حضور مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش و کمال شفیعی در بخش شعر و محمدرضا یوسفی، بهناز ضرابی‌زاده و مونا اسکندری در بخش داستان در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در آیین افتتاحیه این کارگاه‌ها در حضور خیل کودکان و نوجوانان علاقمند به ادبیات اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی در کنار رسالت ترویج کتابخوانی، محافل ادبی و قرآنی را به منظور برقراری ارتباط کودکان و نوجوانان با ادبیات و نویسندگان راه اندازی کردند.

وی با بیان اینکه این محافل با حضور پیشکسوتان ادبی کشور برگزار می‌شود افزود: کار برای کودکان و نوجوانان باید ظرافت و دقت خاصی داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه در حوزه ادبیات کودک، ترجمه برای کودکان، نویسندگی برای کودکان و محتواسازی برای این سنین یک ضرورت است یادآور شد: برگزاری جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با پیشکسوتان و کسب تجربه است.

وی در ادامه به دومین دوره جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان "دوست من کتاب" اشاره کرد و افزود: این جشنواره از آبان ماه سال ۱۴۰۱ آغاز و آثار بسیاری از سراسر استان‌های کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

زارعی با تاکید بر اینکه هیأت داوران این جشنواره از اساتید برجسته ادبیات کودکان و نوجوان کشور هستند خاطرنشان کرد: مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، افسانه شعبانژاد، بابک نیک طلب، غلامرضا بکتاش، حامد محقق، محمود پوروهاب هیأت داوران و از افتخارات ایران اسلامی به شمار می‌روند.

وی جشنواره ملی "دوست من کتاب" را آغازی برای تشکیل یک گروه اندیشه ورز دانست و گفت: به منظور شناسایی استعدادها در این جشنواره شعر و داستان در گروه‌های سنی مختلف از یکدیگر تفکیک شدند.

کمال شفیعی‌مشعوف، دبیر کارگاه آموزشی شعر کودک و نوجوان نیز اظهار کرد: همدان گهواره ادبیات کودک و نوجوان کشور است.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها با هدف شناسایی استعدادها باید تداوم داشته باشد گفت: امیدوارم مجموعه داستان و مجموعه شعرهای رسیده به دبیرخانه جشنواره به چاپ برسد.

وی با اشاره به اینکه این مهم به منزله مسیرسازی است متذکر شد: چاپ آثار برگزیده در دستور کار مسئولان باشد.

پس از پایان آیین افتتاحیه کارگاه شعر و داستان در دو بخش جداگانه برای علاقمندان ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.

گفتی است، آیین اختتامیه دومین جشنواره دوست من کتاب، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح در محل سالن فرهنگی هنری ابن سینا همدان برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

کد خبر 6093592

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان