آقایی: الحاقات موزه هنرهای معاصر تهران حذف و اتاق مرمت ایجاد شده است
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۰۹۶۶
موزه هنرهای معاصر تهران، در هفتههای آینده بازگشایی خواهد شد. در همین راستا با «احسان آقایی»، رئیس این موزه، درباره ویژگیهای موزه پس از بازسازی و نوسازی، گفتوگو کردیم.
آقایی درباره کاستیهای موزه و دلایل آن گفت: موزه قبل از پایان کار افتتاح شده است. چون قرار بوده حتما در روز تولد فرح پهلوی در ۲۲ مهر ۱۳۵۶ افتتاح شود، بهدلیلِ همین اصرار، بخشهایی از آن معوق میماند که مربوط به تاسیسات موزه میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: بنابراین موزه دو مسئله داشت؛ یکی بخشهایی که تکمیل نشده و رها شده بود و دیگر کاری صورت نگرفته بود و دوم بخشهایی که فرسوده و مستهلک شده بود و نیاز به مرمت داشت. ازجمله بخشهایی که کامل نشده بود، تاسیسات گنجینه بود. متخصصان میدانند آثار هنری باید در دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد و رطوبت ۴۰ تا ۴۵ درجه نگهداری شوند ولی چون سیستم هوارسان موزه یکپارچه بود اگر روی آن دما تنظیم شود پرسنل اذیت میشوند. در نتیجه در دوره جدید، تاسیسات گنجینه کاملا تغییر کرد و سیستم هوارسان گنجینه و رطوبت آن کاملا با دیگر جاهای موزه متفاوت شد و هم امکان مدیریت مستقل آنرا فراهم کرد و هم گزارشگیری ۲۴ ساعته و تنظیم دما و رطوبت.
سیستم تمام ایرانی با رعایت استانداردهای جهانی
احسان آقایی درباره ریلگذاری گنجینه هم اظهار کرد: سیستم قدیم بسیار فرسوده شده بود. همچنین چون نقطه ثقل ریل از بالا بود و ریل از بالا آویزان بود، به مرور زمان دچار آسیب شده بودند. در نتیجه هنگام حرکت تکان میخورد و تکان، بیشترین ضرر را به آثار هنری میزند. همچنین چون آثار هنری روی بوم هستند و اگر قدمت هم داشته باشند، ممکن است باعث تَرَک و ریختگی رنگ شود. در سیستم فعلی که با افتخار اعلام میکنم تمامایرانی است، اگرچه نمونه آن در جهان وجود دارد اما برای اولینبار است که در ایران اتفاق میافتد، استانداردهای موجود بر مبنای نیازهای موزهای طراحی شده است و این بیشترین امکان ایمنی را برای نگهداری تابلوها میدهد.
بخش دیگر صحبتهای او درخصوص گالریها بود: چون بهخاطر قدمت، سالها مورد استفاده بودند، سیستم تاسیسات گالریها تغییر کرد؛ لولههایی که پوسیده بودند، بعد از ۴۰ سال عوض شدند، دیوارها درست شدند و حیاط مرکزی و بام گالریها که دچار نفوذ آب و رطوبت شده بودند، بعد از مدتها کاملا برداشته شده و به بتن رسیدند، با فوم بتن پر و دوباره فرش شدند.
رئیس موزه هنرهای معاصر از نوسازی تجهیزات سینماتِک و خریداری پرده آلمانی برای آن هم خبر داد و افزود: در مجموع در موزه علاوه بر نقایص، بخشهایی که نیاز به رسیدگی و مرمت داشتند، هم مورد بررسی قرار گرفت. ازجمله نقایص موزه این بود که واحد مرمت وجود نداشت و در این دوره اضافه شد.
این مدیر فرهنگی ازجمله ایرادات موزه را الحاقات آن در این چهل سال دانست و بیان کرد: البته الحاقات، بنّایی نبود ولی دیوارهای کاذب وجود داشت که قبلا الحاق شده بود. همه اینها جمع شد و موزه به حالت اولیه خود برگشت تا بهتر بشود از فضای موزه استفاده کرد.
او در پاسخ به پرسشی درباره ترمیم خودِ آثار هم تاکید کرد: آثار که به گنجینه برگردند، گزارش وضیعت تهیه میشود و کارهایی که لازم باشد در واحد مرمت صورت میگیرد.
آقایی درباره تغییر پیمانکار پروژه گفت: وقتی من به موزه آمدم، با پیمانکار جلساتی داشتم و متوجه شدم پیمانکار قصد دارد نظر خودش را در مجموعه ایجاد کند. این در صورتی است در ابنیه اینچنینی اجازه دخل و تصرف نداریم و باید هرچه میشود در اصالت بنا هضم شود. یکیدو مورد را خواستم انجام دهند که متاسفانه انجام ندادند. در نتیجه بعد از طی مراحل قانونی پیمانکار عوض شد.
رئیس موزه هنرهای معاصر درباره قارچزدایی و کپکزدایی در دوره جدید هم گفت: آثار هنری مانند انسان به محض خلق شدن در معرض نابودی هستند و تنها با تکنولوژی و تکنیکهایی که داریم میتوانمی عمر آنها را طولانی کنیم ولی هیچوقت نمیتوانیم جلو مرگ آنها را بگیریم. مهمترین عوامل، نور و رطوبت و حرارت و دما است که باید استاندارد باشد. مادامیکه این معیارها چنین باشند امکان آسیب کم میشود. مثلا همین قارچ زمانی پدید میآید که گردش هوای مناسبی رخ ندهد. ما اکنون مکش و دهش مناسبی داریم و به لحاظ استاندارد اندازهگیری شده که چند دریچه مکش و دهش لازم است و باید کجا تعبیه شود. تا زمانی که این فاکتورها درست باشد اتفاقات مشابه نمیافتد.
به گفته وی، اثر باید به واحد مرمت برود و قارچزدایی شود که خوشبختانه در این سالها هیچ وقت قارچ نداشتیم ولی بعضی کارها نیاز به مرمت دارند و همانطورکه گفتم مانند انسان باید مراقبت شوند. مثلا کاری داریم که دویست سال قدمت دارد. طی این دوسده، طبیعتا رنگ اثر خشک میشود و با تکنیکهایی که داریم میتوانیم روکشهایی بزنیم که نرم شود و تَرَک نخورد. آثار هنری هم، این ویژگی را دارند که در جابهجایی بیشترین آسیب را ببینند و اگر مثلا در انتقال از گنجینه به گالری تکان بخورند آسیب میبینند. پس این نیاز وجود دارد که به شکل مستمر توسط واحد مرمت، پایش و مرمت شود.
وی در پایان از مذاکرات و نظارت مستمر کامران دیبا هم یاد کرد و خاطرنشان ساخت: چون معمار بَنا در قید حیات بود، با ایشان هم صحبت شد و نظرات ایشان هم در کار لحاظ شد.
برچسبها هنرهای تجسمی موزه هنرهای معاصر مرمتمنبع: ایرنا
کلیدواژه: هنرهای تجسمی موزه هنرهای معاصر مرمت هنرهای تجسمی موزه هنرهای معاصر مرمت موزه هنرهای معاصر بخش هایی آثار هنری واحد مرمت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۰۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صادرات تولیدات تعاونیهای دانشبنیان به کربلا و مسکو
آذرپناه، مدیر اداره کل تعاون کار و رفاه استان تهران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: دانش بنیانها مقولهای گسترده است و در دو، سه سال گذشته دولت تعداد زیادی بخشنامه و آییننامه برای بحث شرکتهای دانش بنیان مصوب کرد. تعاون ما در استان تهران در سالهای گذشته بیشتر درگیر مباحث مسکن بوده است مخصوصا مسکنهایی که در تأمین زمین و انتخابات مشکل پیدا کرده بودند و ظرفیتهای نهادی، حقوقی، مقررات و دانشی در بحث صادر محور و تولید را نبرده بودند.
شناسایی کمیسیون تعاونیهای صادرات محور
وی ادامه داد: از حدود ۶، ۷ ماه پیش یک کمیسیونی تشکیل دادیم و کمیسیون تعاونیهای صادرات محور را شناسایی کردیم، در صادرات محور محصولی صادر میشود که کیفیت تولیدی آن باعث میشود حرفی برای گفتن در بازارهای بینالمللی داشته باشد. در حال حاضر بیش از ۱۲۰، ۱۳۰ شرکتی که ظرفیت دارد شناسایی کردیم. همچنین کمیسیون سه جانبهای هم در بخش خصوصی با حضور اتاق تعاون، اتاق بازارگانی و اتاق اصناف تشکیل دادیم. ۶، ۷ جلسه تشکیل دادیم و در حال پیشبرد برنامههای عملیاتی برای حوزههای تولیدی و حوزه دانش بنیان هستیم.
آذرپناه افزود: حمایت ما بحث گستردهای است و بخشی از حمایتهای ما بازاری است. ما در استان تهران دو تفاهمنامه بین استان تهران و دو استان کشورهای دیگر یعنی استاندار کربلا و مسکو داریم. یکی از زیرساختهایی که در کربلا و مسکو داریم پیگیری میکنیم این است که در فروشگاههای زنجیرهای این دو استان به محصولات تولیدی تعاونیهای دانش بنیان غرفه مشخصی اختصاص بدهند.
استفاده از اولویت دانش بنیان برای صادرات
مدیر اداره کل تعاون کار و رفاه استان تهران تأکید کرد: از این ابزار با اولویت دانش بنیان برای صادرات سایر حوزهها هم استفاده میکنیم که در زنجیره ارزش جهانی ورودی داشته باشیم. درمجموع در حال حاضر بحثهای هماهنگی بین کشوری در قالب توافقنامه همکاری و بحث عملیاتی کردن فرا کارگاهی هم از طریق اتاقها انجام شده است.
انتهای پیام/