Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@19:19:17 GMT

ارزیابی سلامتی افراد با کمک ماسک صورت

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۱۳۹۲

ارزیابی سلامتی افراد با کمک ماسک صورت

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند که الیاف موجود در ماسک معمولی N۹۵ می‌تواند ترکیباتی را در آئروسل‌های بازدم برای تجزیه‌وتحلیل جمع‌آوری کند. این روش جدید می‌تواند غربالگری برای نشانگرهای زیستی در مقیاس وسیع فراهم کند.

به گزارش ساینس دیلی، با توجه به وقایع کنونی، بسیاری از افراد برای محافظت از خود و دیگران ماسک صورت می‌پوشند و روزی همین ماسک صورت می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد سلامتی افراد ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان نشان دادند که الیاف موجود در ماسک معمولی N۹۵ دارای ترکیبات آئروسل (هوا) بازدم است. بازدم حاوی انواع ترکیبات فرار و غیر فرار است که در قطرات بسیار ریز حل می‌شوند. برخی از این مولکول‌ها می‌توانند اطلاعات مهمی در مورد سلامتی ازجمله ابتلا فرد به بیماری خاص و سوخت و ساز بدن با داروهای مصرفی ارائه دهند.

محققان برای شناسایی این موارد از طیف‌سنجی جرمی، یک روش حساس باقابلیت شناسایی این ترکیبات استفاده کردند.

در این روش ابتدا مقادیر کافی از مولکول‌ها جمع‌آوری می‌شود که اغلب به اقدامات خسته‌کننده‌ای مانند نفس کشیدن در لوله یا کیسه نیاز دارد. به همین دلیل محققان این تحقیق بن هو و همکاران وی در جستجوی راهی برای استفاده از ماسک صورت برای شناسایی ترکیبات بازدم فرد در تجزیه‌وتحلیل طیف‌سنجی جرمی بدون نیاز به تنفس در لوله و یا کیسه بودند.

محققان برای آزمایش ایده خود، فیبر میکرو استخراج با فاز جامد (SPME) داخل ماسک صورت N۹۵ را جمع آوری کردند. پیش‌ازاین نیز از الیاف SPME برای استخراج ترکیبات تنفس جمع‌آوری‌شده با روش‌های دیگر استفاده‌شده است.

در این تحقیق، داوطلبان فعالیت‌های مختلفی ازجمله خوردن موز یا سیر، استعمال سیگار  یا نوشیدن یک فنجان قهوه انجام دادند. سپس داوطلبان ماسک‌ها را به مدت دو ساعت پوشیدند و محققان فیبرهای SPME  را برداشته و آن‌ها را با استفاده از طیف‌سنجی جرمی آنالیز کردند.

محققان برای هر فعالیت، ترکیبات مشخصی را کشف کردند. حتی برخی از آن‌ها در مقادیر کمیاب موجود بودند. به‌عنوان‌مثال، ترکیبات گوگرد ناشی از خوردن سیر، نیکوتین ناشی از استعمال سیگار و کافئین ناشی از نوشیدن قهوه مشاهده شد.

محققان امیدوارند که این روش الهام‌بخش مطالعات نشانه‌های زیستی برای بیماری‌های تنفسی باشد که افراد را ملزم به پوشیدن ماسک در زندگی روزمره می‌کند.

این تحقیق توسط بنیاد ملی علوم طبیعی چین و بنیاد استارتاپ دانشکده جدید دانشگاه جینان ارائه‌شده است.

نتایج این تحقیق در نشریه ACS' Analytical Chemistry منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی ماسك ماسک صورت جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۱۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳) حداکثر به مدت چهار روز با مراجعه به درگاه my.medu.ir  بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند. 

«ارزیابی تکمیلی و گزینش» شامل بررسی مدارک و مستندات خوداظهاری ثبت‌نام، معاینات پزشکی، بررسی صلاحیت‌های عمومی گزینش، سنجش و ارزیابی تکمیلی است.

حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش پیش از این به ایسنا گفته بود که طبق برنامه ریزی انجام شده فرآیند «ارزیابی تکمیلی» شرکت‌کنندگان قرار است تا پایان اردیبهشت ماه به سرانجام برسد و اواسط خردادماه نیز «نتایج قطعی» و نهایی آزمون توسط سازمان سنجش اعلام و در نهایت حدود ۲۸ هزار نفر به کادر آموزشی در دوره ابتدایی جذب شوند.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال فرآیند ارزیابی در حوزه‌های ارزیابی تکمیلی کوتاه تر شده است؛ زمان تشکیل پرونده ارزیابی تکمیلی و بررسی «اسناد امتیاز آور» و بخشی از امور گزینش و بررسی‌های پزشکی بلافاصله پس از اعلام نتیجه اولیه و در زمان مراجعه به اداره کل آموزش‌وپرورش انجام می شود و در صورت تکمیل شدن پرونده، به حوزه ارزیابی معرفی و گروه‌های ارزیابی حرفه‌ای کار ارزیابی تکمیلی را انجام می دهند.

وی زمان تعیین شده برای جذب و استخدام و سازماندهی پذیرفته‌شدگان نهایی در مدارس را اوایل تیرماه اعلام و گفته بود: ابلاغ آنها و سازماندهی معلمان رسمی در مدارس دوره ابتدایی نیز در تیرماه انجام می‌شود تا نیازسنجی دقیق از کمبود نیروی انسانی بدست و به تفکیک استان، منطقه و مدرسه در طول تابستان کمبودها بررسی، جبران و از ابتدای مهر بدون مشکل وارد مدارس شوند.

زمان برگزاری دوره‌های ضمن خدمت این معلمان نیز بلافاصله بعد از تشکیل پرونده استخدامی در اواخر خرداد ماه انجام می‌شود، کار آموزش پذیرفته‌شدگان از طریق دانشگاه فرهنگیان دنبال و دوره آموزشی به صورت فشرده از تابستان آغاز می‌شود و در صورت نیاز در حین خدمت نیز از مهرماه کار آموزش معلمان جدیدالاستخدام، ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو که تبلیغاتش در اینستاگرام زیاد است
  • ۱۰ واحد صنعتی اردستان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود
  • نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌ آموزگاری از امروز
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز
  • زمان جذب و استخدام پذیرفته‌شدگان نهایی پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال