Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ النشره نوشت: پیش از امضای توافق هسته‌ای بین ایران و دولت‌های اروپایی، ایالات متحده در مقابل مذاکره با تهران ایستاده بود و در آن زمان، آلمان نقش اساسی در نشاندن طرف‌ها سر میز مذاکره ایفا کرده و به نتیجه موفقیت آمیز رسید. پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیز بار دیگر آلمان تلاش کرد توافق را حفظ کند، اما این بار و با وجود مذاکرات دشواری که انجام شد، موفق نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز، به نظر می‌رسد نقش آلمان باز هم به صحنه بازگشته و توانسته روزنه‌های مهمی در دو طرف اصلی توافق، یعنی ایران و امریکا ایجاد کند.

در ادامه این مطلب آمده است: آلمان همواره نقش واسطه را بین حزب الله و اسرائیل در جریان عملیات مبادله ایفا کرده و این مربوط به زمانی است که آلمان با قرار دادن حزب الله در لیست سازمان‌های تروریستی، موضع سختی در قبال این حزب اتخاذ کند. با این حال، رابطه آلمان با ایران همچنان ممتاز است، بویژه آنکه برلین شریک تجاری استراتژیک ایران است و این کشور، یک سوم صادرات اروپایی خود را از آلمان وارد می‌کند، که رقمی معادل ۳ میلیارد یورو است. اما پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش از توافق هسته‌ای خارج می‌شود و تحریم‌ها را علیه ایران از سر می‌گیرد، تعداد شرکت‌های آلمانی داخل تهران، از حدود ۱۲۵، به ۶۰ شرکت رسید، آنچه که زیان‌های اقتصادی زیادی به دو طرف وارد کرد و این مساله دلیل اصلی ایفای نقش میانجی گری برای مذاکره، از سوی آلمان است.

در خصوص وساطت آلمان برای مذاکره بین ایران و آمریکا، رسانه‌های ایرانی از توافق نزدیکی برای لغو برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران صحبت می‌کنند. همانطور که خبرگزاری ایرنا از قول یک منبع آگاه تصریح کرد که آلمان با حمایت بریتانیا به آمریکا پیشنهاد داده است که تحریم‌های غیر هدفمندی که تاثیر اقتصادی خود را بر مردم می‌گذارد، به صورت موقت لغو شود و واشنگتن این موضوع را طی ده روز مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: معمای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران

این پیشنهاد آلمان، هموار ساختن راه مذاکره بین ایران و عربستان را نیز دربردارد، که برخی رسانه‌های ایرانی این مساله را تکذیب کرده و منکر هر گونه مذاکره بین دو طرف شده اند. اما همین انکار هم بخشی از قدرت مذاکره‌ای ایران است، به این دلیل که زمانی که در سال ۲۰۱۵ امضای توافق هسته‌ای اعلام شد، همه تحلیلگران شوکه شدند، چرا که ایران همواره نزدیک شدن به توافق را انکار می‌کرد.

در هر صورت، تلطیف فضا بین ایران و آمریکا، انعکاس مثبتی بر لبنان خواهد داشت، بویژه آنکه درگیری در منطقه، مساله پنهانی نیست و لبنان هم جزئی از آن است و ممکن است ایالات متحده، دیدگاه فرانسه در مورد اینکه تحریم‌ها تاثیر عکس بر وضع کنندگان آن دارد، بر تحریم‌های آن علیه لبنان و ایران هم تسری می‌یابد. همچنانکه بدیهی است سیاست تحریم‌ها در مورد لبنان و ایران، برای آمریکا فایده‌ای دربرنداشته و حتی باعث بحران سازی در روند تحقق منافع آمریکا در منطقه شده است. به نظر می‌رسد که ما وارد مرحله مذاکره و صلح‌هایی در سطح پرونده‌های حساس در لبنان، منطقه و جهان شده ایم. اما آیا روز‌های آینده نوید اشاره‌های مثبتی را می‌دهد یا باید منتظر شکست میانجی گری‌ها بوده و در نهایت جهان را در لبه پرتگاه جنگ بیابیم؟

منبع: انتخاب لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 تحریم های آمریکا علیه ایران آلمان توافق هسته ای بین ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۲۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی که برای شرکت در پنجاهمین مجمع بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده است در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشور‌های مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تامین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشور‌هایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تاسیس این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تامین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشور‌های عضو به خصوص کشور‌های هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق