Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم اکبرزاده مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان این که حدود ۷۵ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان در ۱۶ شهرستان این استان  طی بارندگی‌های اخیر دچار ورس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج شده است، افزود: به دلیل اینکه ساقه‌ها در مرحله رشد برنج و رسیدگی بود خسارت آنچنان به لحاظ تولید کمی نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور زارعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: کمباین‌هایی که در سال‌های اخیر در گیلان توزیع شده قابلیت برداشت مزارع ورس شده را دارد، اما هزینه‌های بهداشت بیشتر از شرایط معمول است.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۲۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان برداشت شده، یادآور شد: سال زراعی گذشته ۱۶۱ هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان با "کمباین" برداشت شد و پیش بینی می‌شود این میزان در سال زراعی جاری به بیش از ۱۷۰ هزار هکتار برسد.

از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان در سال زراعی جاری حدود ۱۶۲ هزار هکتار از طریق ماشین نشاکاری به صورت مکانیزه کشت شده که این میزان در سال گذشته ۱۴۷ هزار هکتار بود.

ورس "خوابیدگی ساقه‌های برنج" در شرایط محیطی بسیار حاصل خیز رخ می‌دهد و از طرف دیگر بهره برداری از عوامل افزایش دهنده عملکرد را محدود می‌کند. سه نوع ورس وجود دارد؛ خم شدن ساقه‌ها از پایین گیاه، شکستن ساقه در هر نقطه‌ای از آن و ورس ریشه.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می‌آید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

 

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خسارت کشاورزی میزان خسارت شالیزارهای برنج وزارت جهاد کشاورزی اراضی شالیزار هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۲۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) اولین تصاویر از آتش‌سوزی در گیلان؛ خانه‌های چوبی شهرک امامزاده ابراهیم (ع) دچار حریق شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مهدی نقدی، فرماندار شفت امروز، ۱۳ اردیبهشت ماه با اشاره به وقوع آتش سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت، اظهار کرد: این آتش سوزی از ساعت ۱۲ شب گذشته آغاز شد.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ واحد تجاری و مسکونی طعمه حریق شده است، افزود: با توجه به بافت و معماری امامزاده ابراهیم (ع) هر واحد سه تا چهار طبقه است و عمدتا از جنس چوب است.

فرماندار شفت از اطفای کامل حریق تا بامداد امروز خبر داد و تصریح کرد: چوبی بودن این واحد‌ها موجب گسترش آتش سوزی شد و آتش نشانان از شفت و احمدسرگوراب و نصیرمحله و شهرک صنعتی شفت و فومن و رشت برای اطفای حریق اعزام شدند.

نقدی با بیان اینکه تلفات جانی نداشتیم، خاطرنشان کرد: آتش نشانان همچنان در حال بررسی میزان خسارت‌ها هستند و علت اصلی حادثه در دست بررسی است؛ البته طبق شواهد موجود اتصال سیم کشی یک نانوایی که تعطیل بوده موجب شکل گیری حریق شده است.

منبع: ایسنا

tags # اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • خسارت حدود ۴۰۰ میلیارد ریالی به ایستگاه انتقال آب گچساران
  • ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان
  • فوتشال در مازندران؛ فوتبال در گل و شُل شالیزار
  • تصاویر جدید از خسارت‌های آتش‌سوزی مهیب شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • تصاویر | نشاء برنج در گیلان
  • تأمین آب 7500 هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • (ویدئو) اولین تصاویر از آتش‌سوزی در گیلان؛ خانه‌های چوبی شهرک امامزاده ابراهیم (ع) دچار حریق شد