Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی حاج فیروز زیرک کار، ذاکر دلسوخته آل الله(ع) و ملقب به فخرالذاکرین از مداحان پیشکسوت و پرآوازه تبریز بود که پس از یک عمر زندگی باعزت، اوایل هفته‌جاری دعوت حق را لبیک گفته و پیکر این مرد بزرگوار در جوار مرقد حمال تبریزی به خاک سپرده شد.

بعد از مراسم خاک‌سپاری، روایت‌های بسیاری در مورد علت خاکسپاری فخرالذاکرین در کنار مرقد حمال تبریزی منتشر شد و برخی رسانه‌های محلی نیز علت این امر را وصیت خود حاج‌فیروز زیرک‌کار عنوان کردند، اما حقیقت ماجرا چنین نبود، چراکه به گفته فرزندش، حاج فیروز، هیچ وصیتی در رابطه با محل دفن خود نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فرزند فخرالذاکرین در مورد علت امر به ایسنا می‌گوید: حاج‌آقا هیچ وصیتی در رابطه با محل دفن خود نداشتند، چراکه هرگز به خودشان فکر نمی‌کردند و به چنین مسائلی هم توجه نداشتند، ما هم تا دقیقه ۹۰ نمی‌دانستیم کجا دفن شود، اما هدایت‌های معنوی به گونه‌ای رقم خورد که بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی و با عنایت‌ اهل‌بیت(ع)، پیکر حاج‌آقا در کنار مزار حمال تبریزی به خاک سپرده شد.

حسین زیرک‌کار با بیان این‌که به خاک سپردن پیکر حاج‌آقا در این محل به خاطر صفای باطن ایشان و همچنین عنایت اهل بیت(ع) بود، ادامه می‌دهد: همانگونه که صفای باطن حاج‌آقا همواره در طول زندگی راه را برایشان باز می‌کرد، در مورد مراسم‌ سوگواری و محل دفن هم این اخلاص، هدایتگری کرد.

وی ادامه تاکید می‌کند: حتی حاج منصور عرضی هم بعد از حضور در کنار مرقد حمال تبریزی جهت خاکسپاری پیکر حاج‌آقا، مطرح کردند که اگر حمال تبریزی یک کودک را نجات دادند، حاج آقای زیرک‌کار از هزار جوان و نوجوان در مبارزه با هوای نفس دستگیری کرده و بدان‌ها معنویت بخشیدند.

وی اظهار می‌کند: زمانی که موضوع خاکسپاری حاج‌آقا را در کنار مرقد حمال تبریزی برای والده مطرح کرده و نظرشان را جویا شدیم، حاج‌خانم بسیار ذوق‌زده شده و گفتند: خدا را شکر که حاج‌آقا به نزدیکی‌مان آمد...
 

وی ادامه می‌دهد: حاج‌خانم تعریف می‌کرد: "شب‌ها خود را به خواب می‌زدم و می‌شنیدم که حاج‌آقا با عشق و ارادت به اهل‌بیت(ع) اشعار را مرور کرده و می‌گریست، از جوانی هم شاهد نمازهای شب حاج آقا بودم و اشعاری که حاج‌آقا در هیات‌ها می‌خواند، هزار مرتبه جانسوزتر از آن را شبانه در خلوت خویش مرور می‌کرد. همیشه خواسته‌ام که در دنیای باقی، دست مرا هم بگیرد".

وی با بیان این‌که پدر، جایگاه خاصی در تمامی جوامع دارد، ادامه می‌دهد: اما وقتی یک نفر پدر معنوی همه شد و رسالتی بر عهده گرفت که نسل‌های متمادی به مسیر معنویت افتاده و امام حسین(ع) را بشناسند، جایگاه والایی نزد خانواده پیدا می‌کند.

فرزند فخرالذاکرین با بیان این‌که شخصیت‌های مثل حاج‌آقا، جریان‌ساز و مکتب‌ساز هستند، می‌گوید: چنین شخصیت‌هایی چنانکه که در زمان حیات خود کار می‌کردند در زمان ممات هم هزار راه را نشان می‌دهند؛ چراکه وقتی حقیقت و اخلاص در راس امور باشد، بعد از حیات نیز روند را به جریان انداخته و این اثرگذاری تداوم می‌یابد.

وی در خاتمه مجددا تاکید کرد: به هیچ عنوان حاج آقا در خصوص محل دفن خود وصیتی نداشتند و هیچ برنامه‌ی از پیش تعیین شده‌ای در این رابطه وجود نداشت؛ در دقیقه ۹۰ و در نتیجه مشاوره‌های چهره‌های موثر شهرمان همانند حاج‌آقای آل هاشم، امام جمعه محبوب شهرمان و همچنین حاج آقا سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف استان که حقیقتا این بزرگواران منشا وحدت و همدلی هستند، این اقدام با موافقت خانواده انجام شد.

به گزارش ایسنا، حاج فیروز زیرک کار، ذاکر دلسوخته آل الله(ع) و ملقب به فخرالذاکرین از مداحان پیشکسوت و پرآوازه تبریز بود که سراسر عمر باعزت خود را صرف ذکر و مدح اهل بیت‌(ع) کرد. این پیرغلام تبریزی، بعد از تحمل دوران بیماری سرانجام صبح روز یک شنبه 19 مرداد در آستانه آغاز ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، در 84 سالگی به رحمت ایزدی پیوست. مراسم تشییع پیکر فخرالذاکرین، حاج فیروز زیرک کار نیز با حضور مردم و مسئولان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، روز سه شنبه در وادی رحمت تبریز برگزار شد و سپس با کرامت و احترام پیکر پیرغلام اهل بیت(ع) در خیابان دارایی سوم تبریز در جوار مرقد حمال تبریزی به خاک سپرده شد.

حمال تبریزی که بود؟

در مورد "حمال تبریزی" نقل شده است: حمال، فردی مومن بود که در قرن نهم هجری از راه بابری در بازار، درآمدی را کسب کرده و معاش خود را تامین می کرد و به نیازمندان نیز کمک می‌کرد و سال‌های زیادی را نیز به بندگی و عبادت پروردگار مشغول بود. او در سن هفتاد سالگی در حال گذر از محله دئوه چی بود که کودکی را می‌بیند که در حین بازی کردن در پشت بام خانه در حال افتادن است، وی در همین لحظه عبارت "ساخلییان ساخلا"(نگهدارنده نگهش دار) را به زبان می‌آورد که به گفته مردم آن محله، در همین لحظه کودک به صورت ایستاده بر روی زمین افتاده و به بازی خود ادامه می‌دهد. در پی این حادثه مردمی که شاهد ماجرا بوده‌اند به سوی این شخص می‌شتابند و از او می‌پرسند که چگونه این کودک را از مرگ نجات داده است، که وی در پاسخ به مردم می گوید: "من چندین سال عبادت خدا را کردم بدون اینکه چیزی از او بخواهم، اما در این لحظه از خدا خواستم که این بچه را حفظ کند و خداوند مهربان نیز خواسته ام را اجابت کرد". همین حادثه باعث شد تا مردم پس از مرگ این عارف قبرش را به صورت مقبره‌ای بسازند تا مردم بتوانند برای برآورده شدن حاجاتشان به این آرامگاه رفته و شمع‌هایی را روشن کنند. قبر حمّال(حامبال قبری)، مقبره عارفی است که در محله گئرو در خیابان شمس تبریزی(دئوچی) در امتداد خیابان دارایی جدید و در بین دو مسجد معجزگر و نایب صدر قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک کار شهر تبریز بازار تبریز مراسم بزرگداشت پيرغلام آذربايجان شرقي ذاکر اهل بیت ع حاج فیروز زیرک کار ادامه می دهد حاج آقا اهل بیت ع محل دفن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۲۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامی‌داشتن یاد معلم شهید آیت‌الله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد به‌حدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، ریشه آن در تلاش معلم‌های نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهده‌دار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، به‌عنوان پیچیده‌ترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را به‌دست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بوده‌اند که وظیفه داشتند انسان‌ها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آن‌ها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسل‌های بعد را آموزش دهند.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار داده‌اند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت می‌رساند و جنود جهل او را تا پایین‌ترین درجات، تنزل می‌دهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.

وی افزود: جایگاه تعلیم و تربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.

حجت‌الاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب به‌دست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم و تربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این نکته که به‌همان اندازه که تعلیم و تربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: می‌شود گفت که معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانت‌هایی که به‌دست معلم سپرده می‌شود در عالم هستی بی‌نظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهده‌دار این عنوان شده‌ایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن به‌کارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومت‌ها می‌پردازند صرفاً حق‌القدم معلم است و ارزش آموزه‌های معلم به‌هیچ‌عنوان قابل قیمت‌گذاری نیست.

کد خبر 6091332

دیگر خبرها

  • هویت ۸ شهید در استان فارس شناسایی شد
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • امروز با صائب تبریزی: شرم یوسف مانع رسوایی یعقوب ماست
  • بلایی که انفجار مهیب چاه فاضلاب بر سر شهروندان تبریزی آورد | فیلم
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی به مددجویان
  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان
  • عکس| استوری غم انگیز حامد بهداد برای یک دختر
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه